Y tuig hond vs recht tuig

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Y tuig hond vs recht tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 08:38

Y tuig beter voor de schouders lees ik vaak, heb zelf ook een y tuig voor onze hond.

Maar toch vraag ik mij af, bij paarden zit het tuig juist voor borst om de wagen te trekken.
Anatomisch gezien qua skelet verschillen honden en paarden niet zo erg veel van elkaar.

Benieuwd wat de meningen hierover zijn.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Y tuig hond vs recht tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:14

Tenzij je het over sledehonden hebt, is een hondentuig niet bedoeld om te trekken. Misschien zit daar het verschil?

Momo94
Berichten: 1152
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Y tuig hond vs recht tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:22

Ik snap wat je bedoeld. Ik denk dat je een gareeltuig kan vergelijken met een Y tuig voor honden en een gewoon mentuig met een vast tuig, alleen het verschil zit hem in bij honden dat een vast tuig echt vast zit, maar een mentuig zit met de strengen vast aan de zweng. Alleen het verschil zit hem dat de zweng mee beweegt als het paard zijn been naar voor brengt. Een vast tuig bij een hond heeft dat niet en belemmerd de beweging in de schouder.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Y tuig hond vs recht tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:25

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik ben toevallig nu een tuig aan het ontwerpen voor mijn hond, dat wil ik van leer gaan maken, en ik zit ook te twijfelen wat lekkerder zit; een Y-vorm langs de nek omhoog of recht over de borst naar de zijkanten.

kiwiwitje

Berichten: 20189
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:40

Momo94 schreef:
Ik snap wat je bedoeld. Ik denk dat je een gareeltuig kan vergelijken met een Y tuig voor honden en een gewoon mentuig met een vast tuig, alleen het verschil zit hem in bij honden dat een vast tuig echt vast zit, maar een mentuig zit met de strengen vast aan de zweng. Alleen het verschil zit hem dat de zweng mee beweegt als het paard zijn been naar voor brengt. Een vast tuig bij een hond heeft dat niet en belemmerd de beweging in de schouder.

Dit inderdaad.

T is alleen wel hond en bouw afhankelijk wat goed past en goed werkt. Biet voor alle honden zijn tuigen met een borstband slecht en niet iedere hond past goed in een y tuig.

Maar voor de meeste honden is een y tuig t beste. Alleen zorgen dat je tuig goed past en goed afgesteld is.

mariettek

Berichten: 1708
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:41

Op internet staan vooral dit soort plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Ik kan niet zo makkelijk het verschil met paarden uitgelegd vinden. Interessant!

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:51

Ibbel schreef:
Tenzij je het over sledehonden hebt, is een hondentuig niet bedoeld om te trekken. Misschien zit daar het verschil?


En hondentuigen om te trekken laten ook de schouders vrij. Imo zijn die rechte tuigen absoluut te vermijden, blokkeren de schouders.

Hannanas
Berichten: 13166
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:08

Je hebt ook zeker mentuigen die de schouderbladen meer vrij laten, of in ieder geval het scharnier punt vermijden (oa ideal “luxe freestyle “ anatomisch tuig).

Many
Berichten: 8284
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Y tuig hond vs recht tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:18


Dennis

Berichten: 31521
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:23

Voor de wagen heb je het borsttuig ook boven het schoudergewricht zitten.
Pony's met een hals diep uit de borst hebben heel weinig ruimte en dat is lastig, bij een opwaarts gebouwd paard is het makkelijker.
De honden tuigen met een recht tuig hangen naar mijn mening als menner vaak veel te laag(over de schouder ipv er boven).

Een gareeltuig lijkt meer op een Y-tuig kwa ligging, maar die moeten eigenlijk op maat gemaakt worden voor een paard wil dat echt fijn liggen.

Chawi
Berichten: 1145
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:42

Als mijn hond niet trekt, dan ligt zijn borstuig (julius tuig) los over de borst heen, zelfs als zijn poot gestrekt naar voren is, is er geen druk op de borst/schouder. Pas wanneer die gaat trekken, veranderd dat, maar ja, is ook niet de bedoeling dat hij trekt :).

Mijn beide honden vinden een Y-tuig dus niet fijn om aan te trekken en liepen zelfs weg. Met een Julius tuig geen probleem en springen ze enthousiast op de bank om het aa te laten trekken. Dat was voor mij ook een rede om daarvoor te kiezen.

Macs

Berichten: 7672
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Y tuig hond vs recht tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:59

Hier was een Julius K9 tuig niet goed, de hond ging op een gegeven moment zelfs met z'n zij tegen de muur staan zodat ik m niet om kreeg.
Prikte in z'n schouder spieren.
Met Y tuig geen gedoe meer!

Maar interessante vraag, want bij paarden zit zo'n recht tuig op dezelfde plek, denk ik? Ik zag laatst wel een soort Y tuig voor een shetlander die een probleem had met een bepaald bot waardoor trekken met een recht tuig niet meer kon. Maar die trekt nu voor een groot gedeelte met de schoft. Dus het kan wel..
Ik volg even!

Chawi
Berichten: 1145
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:08

Echt he, als die joekels nu gewoon allemaal hetzelfde zouden reageren op alles, was het voor ons ook een stuk makkelijker :D

liedje89
Berichten: 7167
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:03

Ik denk inderdaad dat een borsttuig bij een paard hoger zit, boven de schouder. Bovendien verdeeld een zweng de druk gelijkmatig. Bij een hond kan het borsttuig vaak niet zo hoog anatomisch gezien, want de halsaanzet is toch echt wel heel anders als bij een paard, en is de hoogte waarop het hangt vaak ook niet verstelbaar. Anderzijds vind ik de Noors tuig is nooit goed verhalen ook een beetje onzin. Onze vorige hond en de hond van een vriendin van mij lopen/liepen er echt prima/normaal mee. Bij onze oude hond zat het gewoon hoog genoeg en hing het ook meestal vrij los, die hond van die vriendin heeft een die gewoon super los/soepel valt dus dan is de beweging ook niet beperkt. Als het tuig stijf is en niet goed past belemmert het de beweging maar dat is waar onafhankelijk van het model van het tuig, een Y-tuig wat niet lekker zit zit ook niet lekker.

Sowieso is pasvorm van een tuig (voor hond of paard) natuurlijk altijd afhankelijk van individuele verschillen in bouw. Mentuigen zijn er ook echt wel in andere vormen dan rechte borstband, anatomisch of (frans)gareel zie je ook wel regelmatig maar past ook niet ieder paard. En ook als iets in theorie wel past kan het dier om onverklaarbare reden het ene nog best prettiger vinden dan het ander en heeft het beest vast gelijk.