Afzagen hoorn geit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lightmare

Afzagen hoorn geit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 20:25

Hoi!

Is hier toevallig iemand met verstand van geiten? Er staat hier een bok waarbij de hoorn bijna zijn kop in groeit. Ik weet dat er wel ergens bloedvaten in de hoorns lopen, maar tot waar komen die? En kan je de punten gewoon afzagen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Afzagen hoorn geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:26

Dat zou ik aan een veearts overlaten en niet zelf mee gaan knoeien.

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 20:29

Cayenne schreef:
Dat zou ik aan een veearts overlaten en niet zelf mee gaan knoeien.

Dit lijkt mij ook de beste optie, helaas wil de eigenaar van de geiten dit niet

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:33

Bij ons deed de hoefsmid dit. We hebben een dwerggeitje gehad met dit probleem.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:36

Het uiterste puntje kan je waarschijnlijk inderdaad afzagen. Het is alleen twijfelachtig of dat afdoende is, dat hangt dan af van de vorm van de hoorn. Met een beetje pech staat hij na wat groeien dan weer tegen de kop aan.

Als je niet (vrijwel) zeker weet dat je een stukje zonder leven afzaagt zal je er toch echt een veearts bij moeten halen. Die kan de boel verdoven zodat hij in het leven kan zagen en de wond dan dichtbranden. Per ongeluk in het leven zitten wil je echt niet: dat doet enorm veel pijn en kan ook wel goed bloeden.

Heb je een foto van het dier?

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 20:52

julius_juut schreef:
Het uiterste puntje kan je waarschijnlijk inderdaad afzagen. Het is alleen twijfelachtig of dat afdoende is, dat hangt dan af van de vorm van de hoorn. Met een beetje pech staat hij na wat groeien dan weer tegen de kop aan.

Als je niet (vrijwel) zeker weet dat je een stukje zonder leven afzaagt zal je er toch echt een veearts bij moeten halen. Die kan de boel verdoven zodat hij in het leven kan zagen en de wond dan dichtbranden. Per ongeluk in het leven zitten wil je echt niet: dat doet enorm veel pijn en kan ook wel goed bloeden.

Heb je een foto van het dier?

Hmm, ik ga dan toch nog even zeuren of er echt geen veearts kan komen.. Zal van de week even een foto maken

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:57

Anders zou ik er melding van maken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:06

De punten kan je meestal wel afzagen zonder problemen.
Soms kan je vrij duidelijk voelen tot waar het leven komt (warmer dan de rest) maar niet altijd.
Meestal loopt het leven niet heel ver door, tot aan de eerste bocht/krulling en dat is het.

Àls je te ver afzaagt heb je inderdaad wel een bloedbad en een dier met veel pijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:07

Heb je een foto? Ik doe het zelf bij een geit, nou ja deed want ze is inmiddels overleden. Met een ijzerzaagje, maar je moet wel goed weten waar te zagen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:28

De punt is vaak niet doorbloed, de rest wel. Wij hebben dat bij onze geiten ook soms gedaan, omdat de hoorn anders de wang ingroeide. Maar echt een heel groot deel is doorbloed en als je daarin zaagt doet het pijn en heb je kans op ontstekingen

Afbeelding