Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek
Britta31 schreef:Is het geen bumbelfoot?
Matheno schreef:Britta31 schreef:Is het geen bumbelfoot?
Nee dan zie je duidelijk een zwarte pit.
Deze kip heeft kalkpoten. Even de wond tussen de tenen ontsmetten en de poten goed dik insmeren met vaseline.
Diane_ schreef:Bedankt voor de reacties! Ik twijfelde ook of het kalkpoten waren, maar vond de foto’s op Internet niet heel vergelijkbaar. Ik hoop inderdaad geen Marek! Ik ga de behandeling voor kalkpoten starten
Matheno schreef:Diane_ schreef:Bedankt voor de reacties! Ik twijfelde ook of het kalkpoten waren, maar vond de foto’s op Internet niet heel vergelijkbaar. Ik hoop inderdaad geen Marek! Ik ga de behandeling voor kalkpoten starten
Dit is beginnende kalkpoot, dus dan zie je die witte afzetting nog niet
snorkel1986 schreef:Heb jij niet toevallig een doornstruik in je kippen hok... ( meidoorn of zo) als je de laatste foto ziet net of die zwarte punt onderkant poot er niet hoort .. al hebben kippen bij ons vaak geen last eenden wel bij ons ( gewoon een dikke stekel er in dus met ontsteking..) vaak na stekel uithalen ook zo weer weg
BillyJ schreef:nergens voor nodig om zo moeilijk te doenindien toch kalkpoten: (zie je niet altijd meteen)
Maak de poten volledig schoon.
Ontsmet en week de poten circa 5 minuten in een bad van Dettol.
Smeer een dikke laag vaseline of uierzalf over de poten, zodat ze goed vet zijn.
Maak reepjes stof van +/- 35cm en 3cm breed (bijv: een oude lap). Knip het uiteinde 7cm in.
Wikkel de reepjes stof om de poten, van boven tot onder en tussen de tenen door.
Smeer opnieuw de vaseline of uierzalf over de poten zodat het luchtdicht wordt afgesloten.
Laat de kip hier 3-4 dagen mee rondlopen.
Verwijder het doek. De beestjes zijn dood (door zuurstofgebrek) en de resten/korsten laten los.
https://www.kippenziekten.nl/kalkpoten/
Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Oyeru, StalNollie en 27 bezoekers