Onze weg naar Otje de assistentiehond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:32

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 22-04-22 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 17:41

Het is inderdaad echt onwijs jammer dat het niet zo goed geregeld is allemaal in Nederland, en al helemaal met vergoedingen is het om te janken inderdaad. Zorgverzekeringen willen er sowieso niet aan, terwijl het op de lange termijn juist echt onwijs kan schelen in zorgkosten qua therapieën, opnames en dergelijke. Gemeentes zijn soms nog wel eens bereid tot vergoeding, mijn aanvraag ligt inmiddels al bijna 5 maanden bij de gemeente en heb van de week een brief gekregen dat ze eerst een onafhankelijke beoordelaar gaan langssturen. Maargoed, is geen harde nee in ieder geval.
Als ik zie wat Otje nu al voor me doet... Ik denk dat er maar weinig mensen "even" 5.000-20.000 hebben liggen, maar dat een hulphond wel voor een heleboel mensen een enorm verschil kan maken!
Bedankt voor alle reacties so far! :)

Over het buitenland maak ik me vooralsnog even geen zorgen, eigenlijk ga ik nooit naar het buitenland :+ Het is voornamelijk nu voor in het dagelijks leven dat ik hopelijk gewoon wat beter ga functioneren met haar erbij, ook qua nachtmerries en daardoor ook beter slapen. We zouden wel in 2020 naar Canada maar dat is vanzelfsprekend niet doorgegaan door corona, we weten nog niet wanneer we dan willen gaan. Wellicht is tegen die tijd de stichting al helemaal erkend. Zie ik tzt wel... In het ergste geval kan ze niet mee, en wellicht gaan we dan ook wel niet. Maar dat is voor later zorg.

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:35

Ik ga volgen. Wat super leuk en gaaf dat je het zelf gaat doen. Voor jou als baas ook hee waardevol om je hond op deze specifieke manier te leren kennen.
Alleen al het hebben van een hond is al helpend zie ik bij veel mensen met ASS. Dus nog gerichter getraind voor jou gaat je geheid helpen. Erkend of niet erkend, als jij er mee geholpen bent (al is het maar in 50% van de situaties) is dat het ongetwijfeld waard.
Onvoorwaaardelijk steun en hulp is zo waardevol.

Ik wens jullie heel veel succes in dit traject.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:41

Ik volg ook

Ik vind alle opmerkingen in dit topic heel interessant en leer er juist van.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 13:47

Vandaag was weer een mooi voorbeeld van hoe ontzettend lief Otje toch is voor me. Ze kan zo genieten van dit weer en is dan het allerliefste lekker buiten. Maar ik voel me vandaag niet goed, gisteren een veel te drukke dag gehad en een energielevel van -10. Ze vindt het dan net zo prima om lekker samen op bed een serie te kijken en een klein rondje te wandelen. Ze is ook echt niet bij me weg te slaan en houdt me constant in de gaten.

Ik ga zo even naar de huiswerkopdracht kijken die ik moet doen voor dinsdag en ik heb ook een aantal filmpjes van Otje gemaakt die we gaan bespreken. Ben heel benieuwd!

Steun en toeverlaat <3
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:25

Heel veel succes, ik ga je ook volgen! Leuke hond en leuke naam Otje :)

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 17:08

Heel veel succes met jullie traject!

Ik heb een hulphond in opleiding bij een kleine opleider die niet bij de ADI of ADeu is aangesloten en word echt nergens geweigerd. Voor de Nederlandse wet maakt accreditatie ook helemaal niks uit, een hond die is opgeleid als hulphond, werkt als hulphond en herkenbaar is als hulphond ís een volwaardige hulphond. (Dus niet een huishond die gewoon een hesje aan krijgt). Ons traject duurt ongeveer 2 jaar, met in mijn geval om de week les.

Helaas is een accreditatie ook geen kwaliteitsgarantie. Ik ben ondertussen best wel wat hulphonden tegengekomen met gedragsproblemen, ook van de grote dure organisaties.

Vliegtuigmaatschappijen en buitenland kunnen wel een probleem zijn.

Zertab

Berichten: 12231
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 18:39

Knappe hond :D

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 17:58

Mjelleke schreef:
Heel veel succes met jullie traject!

Ik heb een hulphond in opleiding bij een kleine opleider die niet bij de ADI of ADeu is aangesloten en word echt nergens geweigerd. Voor de Nederlandse wet maakt accreditatie ook helemaal niks uit, een hond die is opgeleid als hulphond, werkt als hulphond en herkenbaar is als hulphond ís een volwaardige hulphond. (Dus niet een huishond die gewoon een hesje aan krijgt). Ons traject duurt ongeveer 2 jaar, met in mijn geval om de week les.

Helaas is een accreditatie ook geen kwaliteitsgarantie. Ik ben ondertussen best wel wat hulphonden tegengekomen met gedragsproblemen, ook van de grote dure organisaties.

Vliegtuigmaatschappijen en buitenland kunnen wel een probleem zijn.


Bedankt voor je bericht! Dit is inderdaad precies hoe de mensen die ik spreek met hulphonden (van niet geaccrediteerde organisaties) het ook aangeven. Ook dat er een meldpunt is waar je het kan melden als je ergens geweigerd wordt en dat er dan contact opgenomen wordt geloof ik. Moet ik nog even uitzoeken.

Het is ook voornamelijk voor het dagelijks leven natuurlijk :j vliegen doen we dus sowieso eigenlijk niet, en we zijn altijd met z’n tweeën dus als we eens met de auto op vakantie zouden gaan naar het buitenland kan m’n vriend gewoon de boodschappen doen. Daarnaast hebben we binnenkort ook nog een niet-hulphond erbij dus een hondvriendelijke vakantie zal het sowieso worden.

Als we die reis naar Canada ooit nog gaan maken zien we het dan wel weer. En desnoods zal ik dan de keuze moeten maken om d’r thuis te laten of niet te gaan. Maar daar ga ik me nu nog niet druk om maken.

Vandaag nog steeds heel erg weinig energie, we zouden wedstrijd hebben op de renbaan maar zag het echt niet zitten. Voelde me wel enorm schuldig naar Otje toe, want de renbaan is echt haar allergrootste hobby, maar het ging gewoon niet. Uiteindelijk nog wel even een flinke wandeling gemaakt met de buurvrouw en haar honden en m’n moeder met haar jonge Windsprite Ziggy, maar daarna was ik echt weer kapot :O

Waarom ik op het moment zó verschrikkelijk moe ben is omdat ik medicatie aan het afbouwen ben. Ik heb vrijdag te horen gekregen dat ik slaapapneu heb. Nu blijkt dat dus een bijwerking te zijn van een medicijn dat ik slik. Dat medicijn heeft er ook voor gezorgd dat ik ontzettend ben aangekomen dus al met al wil ik daar gewoon graag mee stoppen. Was sowieso al bezig met het afbouwen en het gaat allemaal onder begeleiding van de GGZ arts natuurlijk, maar het is toch altijd wel pittig dat afbouwen. Hopelijk lukt het me zonder die troep om ook weer wat meer te gaan sporten en dus wat af te vallen.

Vandaag hebben we vooral rustig aan doorgebracht <3
Afbeelding

Otje ten voeten uit :')
Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:40

Heel interessant. Ik heb recent ook geïnformeerd om een eigen hond op te leiden tot hulphond. Maar ik kon niet eens iets vinden wat nog ‘nieuwe’ combinaties aannam. Daarnaast speelt het financiële aspect natuurlijk ook mee.
Ik vind de berichten van mvdende juist heel informatief. Goed om te weten dat er geen officieel examen oid is.

mvdende

Berichten: 5697
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 10:57

absque_dubio schreef:
Heel interessant. Ik heb recent ook geïnformeerd om een eigen hond op te leiden tot hulphond. Maar ik kon niet eens iets vinden wat nog ‘nieuwe’ combinaties aannam. Daarnaast speelt het financiële aspect natuurlijk ook mee.
Ik vind de berichten van mvdende juist heel informatief. Goed om te weten dat er geen officieel examen oid is.


Daar liep ik óók tegenaan. Zeker de opleiders die niet de hoofdprijs vragen, zitten volledig vol. En dat is al minimaal 4 jaar zo.

De vraag naar psychische hulphonden is gewoon enorm! Ptss, autisme, angststoornissen enz.. een hond is gewoon een maatje en kan heel behulpzaam zijn in dingen aangeven en afbakenen. Dat merk ik al aan mijn eigen hond.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 12:33

Toch ben ik er vorig jaar tussen gekomen :+ dus dat ze allemaal vol zitten is niet helemaal waar!

Ik had maandag groepstherapie en Otje mocht mee <3 ze is natuurlijk nog geen officiële hulphond maar m’n behandelaar vond het prima! Was een hele goede oefening, ze heeft zich keurig gedragen. Keurig iedereen genegeerd en heel braaf op dr kleedje gelegen. Heel trots op d’r.
Afbeelding
Afbeelding

Fijne Koningsdag allemaal vandaag!
Afbeelding

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:12

Interessant om te lezen! Mooi dat jullie vooruitgang boeken en dat de opleiding voor jou ook interessant is, dat maakt het wel makkelijker.
Wat heftig trouwens, je verhaal in de op. Had in je andere topic wel wat meegekregen maar zo opgeteld.. :(:) super dat otje je kan helpen!

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:45

Ik volg ook mee :)
Erg interessant en Otje is een schatje om te zien .
Heel veel succes samen !

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:32

Wat interessant om zo een inkijkje te krijgen!

Wat ik me wel afvraag, is dat niet mentaal heel zwaar voor hulphonden? Ze staan toch eigenlijk nooit 'uit'.

pateeke
Berichten: 2218
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:22

Schemerdier schreef:
Wat ik me wel afvraag, is dat niet mentaal heel zwaar voor hulphonden? Ze staan toch eigenlijk nooit 'uit'.


Er is helaas nog niet echt veel degelijk wetenschappelijk onderzoek gebeurd naar het welzijn op dit type hulphonden, o.a. omdat dit type hulphonden nog relatief "nieuw" is.
Uit onderzoek is wel gebleken dat blindengeleidehonden (die doorgaans enkel buitenshuis werken) het doorgaans zwaarder hebben dan ADL-honden (die eigenlijk zowel binnen als buitenshuis moeten werken).
Ik kan niet spreken voor iedere school / trainer, maar mijn ervaring is wel dat er aandacht besteed wordt aan het welzijn van de hond, kijken naar de noden van de hond en hier ook aan tegemoetkomen. Dan blijft het natuurlijk nog erg afhankelijk van de persoon wat deze daar al dan niet mee doet (maar dat is eigenlijk wel met alle types hulphonden). Ik denk dus niet dat het per definitie zo is dat de honden eronder lijden, maar dat het geval per geval bekeken moet worden (wat is de problematiek van de persoon?, in welke mate is de persoon in staat zich te laten helpen door de hond? in welke mate staat de persoon open voor begeleiding mbt welzijn van de hond? in welke mate kan de persoon tegemoetkomen aan de behoeften van de hond en deze oppikken? etc).

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:28

Ik volg mee!

Ik heb hypermobieliteit syndroom, en ik wil mocht ik echt slecht worden de optie voor een hulphond open houden, maar ik wist/weet ook niet goed hoe alles werkt

Otje is een leuke hond! Ik hoop dat jullie veel succes gaan hebben samen

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 13:47

Otje staat nu ook altijd “aan” want ik hoef maar m’n neus op te halen en ze komt al heel bezorgd aanrennen :+
Nu is het wel zo dat ik ervoor zorg dat ze dagelijks een goed uitgebalanceerde maaltijd eet, ze genoeg speeltijd heeft met d’r beste vriendjes, en we gaan wekelijks naar de renbaan waar ze uit mag razen (racen, dus hahaha) wat ze helemaal geweldig vindt.

Zodra ik merk dat het te zwaar voor haar zou zijn moeten we daar zeker wat aan doen. Maar ik denk dat Otje van nature al zo’n zorgzaam hondje is dat dat niet zo snel zal gebeuren.
Wel een heel goed punt om aan te halen :j
En het voordeel in onze situatie is dat Ot natuurlijk “al” 2 is, ik ken dr door en door en ik weet dat ze heel goed aan kan geven als iets te zwaar is of ze het niet leuk vindt. En daar luister ik natuurlijk ook naar :j

We hebben zo onze eerste praktijk training! Mega spannend maar wel heel leuk, heb er zin in :D daarna gaan we op vakantie dus even een druk dagje maar lekker een week strand <3
Ik kom wel woensdag even naar huis met Otje, vanwege dodenherdenking met de muziekvereniging die ik meespeel en donderdagochtend hebben we onze tweede praktijktraining.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 22:52

Even stiekem een dubbelpost }:0

We hebben vanmiddag onze eerste training gehad. Ging echt top! Ze was super gefocust op mij en pakte het heel erg goed op. We hebben een begin gemaakt aan het achter mij blokken van ruimte waardoor mensen niet te dichtbij kunnen komen en het wisselen van naast-loopkant van links naar rechts. We hebben een rondje door het winkelcentrum gelopen en dat ging goed! Daarna waren we beide helemaal moe :')

Na de training in de auto gestapt naar Zeeland waar we nu lekker een weekje aan het strand zijn. Donderdag hebben we de volgende training! Kijk er enorm naar uit, nu lekker oefenen.

Hesje is ook binnen.
Afbeelding

<3
Afbeelding

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:09

Ik kom je topic nu tegen, ga zeker volgen. Zijn er meer windhonden al opgeleid zover je weet? Hoewel mijn saluki niet de meest makkelijk trainbare hond uit mijn roedeltje is merk ik wel dat hij mega gevoelig is voor mijn pijn etc., en van de week zag ik bij de deerhounds van mijn ouders ook bijzondere reacties op mijn vader die er even niet zo goed aan toe was na een operatie.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:54

Trainen jullie ook op non-verbale commando's? Ik merk dat ik na mijn werk vaak het fut niet meer heb op te spreken, dus ik ben heel blij dat ik mijn hond destijds ook op hand commando's heb getrained.

Warboel
Berichten: 14687
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 12:54

Weer even een update!

Sorry @Berryz was helemaal vergeten op je berichtje te reageren :7 maar ja die trainen we ook idd! Omdat het soms inderdaad al vermoeiend is om te praten, maar het soms ook gewoon fijn is om non verbale commando’s te kunnen geven als je in een omgeving bent waar je op dat moment even niet kan praten bijvoorbeeld.

——

Ik neem Ot eigenlijk zoveel mogelijk al mee.

Vorige week had ik een meeting op werk en is ze voor het eerst meegeweest naar werk toe. M’n leidinggevende zijn een beetje terughoudend vooralsnog maar toen ze zagen hoe braaf en rustig ze was waren een groot deel van de twijfels wel weg volgens mij.


Afbeelding

Ze liep er alsof ze er dagelijks komt.
Afbeelding

Ze is ook voor het eerst meegeweest naar de huisartsenpraktijk toen ik daar even wat moest brengen. Ze blokte gelijk al super goed m’n ruimte.

Afbeelding

Afbeelding


Ook Ranzijn, Brokken Enzo en Kwispel en Relax waren geen probleem voor haar.
Afbeelding

Afbeelding

Met kleine “broer” Appa :D
Afbeelding

Vandaag was ze mee naar de GGZ en dat deed ze ook super.
Afbeelding

Afbeelding

Het trainen gaat dus echt wel lekker! Helaas is ze loops op het moment en heeft ze wel beduidend minder energie en zin in trainen, maar we oefenen gewoon wat korter. Ben hartstikke trots! :)

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:21

En terecht! Wereldhond <3

En ook trots op jezelf hoop ik? Jij doet het dus ook super!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:10

Wat fijn dat het zo goed gaat! Ik zie dat je ook een afbeeldingenhoesje aan je lijn hebt, hoorde dat bij het hesje?
Hoe vaak zijn de trainingen nu? De begeleide bedoel ik dan, ik weet dat je doorlopend aan het trainen bent eigenlijk. Ik luister veel podcasts van dierentrainers over de hele wereld eigenlijk, en daar zitten ook regelmatig hulphondentrainers bij. Ik vind het mega interessant wat er allemaal mogelijk is, bizar gewoon! Maar zo divers, diabeteshonden bijvoorbeeld die bloedsuikerlevels kunnen ruiken.
Ik vind het echt heel stoer van je hoe je dit zo aanpakt, en Otje helemaal natuurlijk!

Zertab

Berichten: 12231
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:17

Knappe Otje! :D