Eerst even een kort intro:
Ik heb altijd al last gehad van moeilijk meekomen in de maatschappij en daar uit voortvloeiend depressies en angsten. 1,5 jaar geleden ben ik gediagnosticeerd met autisme en ik heb waarschijnlijk door een ongeluk niet aangeboren hersenletsel (krijg volgende week de uitslag van de onderzoeken). Ook speelt er een angststoornis/PTSS.
Otje is een Windsprite (langharige whippet) van 2 jaar en ik ben al vanaf haar puppytijd aan het stoeien met instanties om de hulphonden training vergoed te krijgen. Dat is nog niet gelukt, maar ik heb de sprong in het diepe genomen en m’n ouders gevraagd om financiële hulp en een stichting gevonden die nog redelijk betaalbaar is dus we gaan het nu allemaal eindelijk officieel maken!
Otje zal het komende jaar opgeleid gaan worden tot PTSS/autisme hulphond, wat betekend dat ze dus overal mee naartoe mag, ze is dan tenslotte gecertificeerd assistentiehond.
Wat zullen haar taken worden?
- Bufferen zodat onbekende mensen niet te dichtbij kunnen komen, dit kan zowel voor/achter als naast
- Reageren op stemmingswisselingen en het signaleren daarvan -> als ik kleine tekenen van stress of spanning laat zien kan zij die signaleren en me er zo vroeg op attent maken. Eventueel kan ze me dan ook zelfstandig uit de situatie halen als ik in paniek raak, of me juist helpen “aarden”.
- Wakker maken uit nachtmerries en door tegen me aan te liggen bijvoorbeeld de rust terug krijgen (ik word uit mezelf niet wakker en sta dan helemaal uitgeput, moe en bang op ‘s ochtends)
- Structuur, ritme en troost bieden
- Vergroten van zelfstandigheid. Ik ben laat gediagnosticeerd en functioneer in principe redelijk goed, alleen ik heb wel heel veel angsten en raak regelmatig in paniek waardoor boodschappen doen soms al een enorme opgave is. Otje kan dat dan wel makkelijker maken.
Een hoop van bovenstaande dingen doet ze al uit zichzelf, ze is erg gevoelig voor emoties. Maar we gaan het nu dus allemaal officieel maken en er echt goed in trainen. We hebben nu 2 intakes gehad, op een locatie om te kijken hoe ze op en in een vreemde omgeving reageert, en eentje thuis om te kijken hoe ze dan is. We zijn daar met vlag en wimpel doorheen gekomen dus mochten we beginnen!
Gisteren heb ik m’n eerste theorieles gehad over lichaamstaal bij mensen en honden en gedrag. Was super interessant, en heb ook huiswerk meegekregen. Aankomende dinsdag heb ik theorieles 2 en de week erop beginnen we met praktijk. Ben heel erg benieuwd!
We gaan trainen bij Kynologisch Instituut Vanuit ‘t Hart, bij een trainer die ook verbonden is aan KNGF geleidehonden.
M’n eerste keuze was Bultersmekke maar die financiën heb ik helaas niet rond gekregen. Gelukkig is deze stichting en trainer ook echt fantastisch en heb ik er een supergoed gevoel bij!
Ik wil hier graag het hele trainingstraject vast gaan leggen. Volgen jullie mee?