Moeder konijn doet steeds vreemder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Moeder konijn doet steeds vreemder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 10:51

Ik heb een paar weken geleden een koppeltje konijnen geadopteerd. Mannetje is gecastreerd (achteraf is er toegegeven dat dat pas vlak voor de overname is gebeurd en dat ze samen waren gebleven). Het gaat hier om een dwerg voedster van augustus 2021.

Nu is op 14 april het voedstertje bevallen van 3 jongen. 2 flinke baby's en een kleinere. De eerste avond/nacht lagen ze netjes in hetzelfde nestje.
Gisterochtend lagen de 2 grote jongen echter in een ander nestje aan de andere kant van het hok.
Mijn eerste gedachte was dus dat het kleintje dood was/zou gaan. Echter verzorgde ze ze alle 3 even goed, krijgen alle 3 drinken, worden allemaal gewassen en zijn goed levendig.
Gisteravond begon ze in een andere hoek een derde nest te bouwen.

Vanmorgen werd de situatie nog vreemder. Het kleintje ligt nu lekker warm in een nest dat gebouwd is van het materiaal van alle 3 de nestjes, de 2 grote liggen open en bloot in het hok. Nog steeds hebben ze alle 3 melkbuikjes, zijn levendig, geen wondjes en werden net gewassen.

Ik snap niet waar Snuffy (de moeder) allemaal mee bezig is, dus ik hoop dat iemand hier op bokt mij een verklaring kan geven.
Ik heb vroeger wel vaker een nestje gehad en geholpen bij de buren die konijnen en cavia's fokte, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:56

waarschijnlijk toch teveel onrust waardoor ze de jongen wil verplaatsen?
eventueel het hok deels afdekken en er zelf niet teveel bij gaan zitten.
ze is ook nog niet lang bij jou, dus gok ik toch dat het misschien wat te druk is voor haar.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:59

Ik denk ook te veel onrust. Zit ze nu apart van het mannetje, in een rustige ruimte?

poetser

Re: Moeder konijn doet steeds vreemder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 11:09

Ze zit in een aparte kamer, zonder het mannetje. Ik kom daar een paar keer per dag even kijken of alles nog goed gaat, eten en drinken nog genoeg zijn en of de jongen nog bewegen.
Ze zit al in dat hok, in die kamer sinds ze steeds chagrijniger werd naar het mannetje. Ook omdat er niet bekend was hoever ze al was, maar het ondertussen wel duidelijk was dat ze zwanger was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:13

Gewassen zelfs anders dan droog maken na de geboorte? Hier voeden mijn voedsters ze 1-2x per etmaal en verder slapen de baby's in hun nest.
Hoe is je hok ingericht? Hier krijgen ze nl een nestbox om de baby's in te krijgen en dat doen ze eigenlijk standaard. Wel 1 die de hele boel volbouwde en nestbox vervolgens probeerde te begraven in de bodembedekking, maar geen gesleep, wassen of andere onrust.
Nestbox bouwen :
https://www.youtube.com/watch?v=rZFwdw6Zu2I&t=64s

Normaal negeren ze het nest juist om geen aandacht van roofdieren te trekken.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 11:33

Ik heb haar de jongen al meermaals zien likken. Hoe vaak ze drinken weet ik niet. Buikjes zijn altijd mooi gevuld.

Verder zit ze in een gewoon hok (zou iets groter mogen), met zaagsel, stro en hooi. Het stro en hooi zijn gebruikt als nestmateriaal. Nestbox heb ik er uit gehaald. Jongen lagen er niet in en het nam vrij veel ruimte samen met de nestjes. Verder is het hok heel saai, aangezien de moeder overal mee gooit. Zelfs de stenen etensbak vliegt in het rond bij haar, dus ook die is er uit voor de veiligheid.

Nu zijn de konijnen hier gewend dat ze overdag mogen loslopen in huis (deze 2 zijn niet de enige konijnen die we hebben), aangezien Snuffy duidelijk de actiefste van allemaal is, zou dat eventueel kunnen helpen tegen haar onrust? Ze blijft dat wel gewoon in haar kamertje, maar heeft dan wel meer ruimte en haar speeltjes. (Ja, gekke nijn speelt met katten speeltjes :') )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:44

Nestbox er terug in, baby's er in en mama los laten lopen. Lijkt er bijna op alsof ze de baby's als soort speelgoed ziet? Meer afstand kunnen nemen en wat anders te doen hebben zou moeten helpen. Hormoonschommelingen kunnen rare dingen doen, zeker als hele routine ondersteboven is nu.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 11:50

Ik had juist meer ruimte gegeven en niet gescheiden. Ooit een nest gehad, bewust gefokt door mij. Toen voedster naar ram gebracht en na 15 minuten weer mee terug naar huis genomen en terug in mijn groep gezet met 2 gecastreerde rammen en 3 voedster. In die groep zijn 12 van de 13 jongen zonder problemen groot geworden. (waren vlamen). Er is toen niet gesjouwd met de kleintjes en nooit problemen onderling erdoor gehad

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 12:22

Hoe lang is een ram nog vruchtbaar? Bij navraag ben ik er namelijk achter gekomen dat hij 4 weken geleden gecastreerd is. Ondanks het feit dat hij geadverteerd werd als gecastreerd, hebben ze daar mee gewacht tot er iemand was die ze wilde hebben. Dit heb ik pas te horen gekregen toen ik informeerde bij de vorige eigenaar of een zwangerschap bij de voedster mogelijk was. Mij was namelijk verteld bij het ophalen dat hij al een paar maanden gecastreerd was.

Dus nestbox erin, hok open zoals ze gewend is en hopen dat het spelen met balletjes interessanter is dan slepen met haar jongen. Ze nu weer samen zetten ga ik niet riskeren. Ze zijn inmiddels al 2 weken uit elkaar, lopen los met het andere koppel (wat gelukkig heel goed gaat) en er loopt een jonge kat rond die graag gaat buurten in de hokken.

Het kleintje
Afbeelding

De 2 grotere
Afbeelding

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 16:33

Het loslopen heeft de focus op het slepen met de kleintjes niet direct opgelost. Alhoewel ik wel blij ben deze nest samenstelling.
Afbeelding
Het verschil in grote is wel goed te zien nu. Ze liggen nu met 3 in het nestje waar eerst de 2 grote lagen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:56

maar ik zou even geen foto’s meer maken,laat ze maar even met rust :j
het slepen geeft wat onrust aan waardoor ze zich niet veilig voelt en soms kunnen ze daardoor zelfs de jongen bijten of doden.
zou het voor nu echt even zo laten.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 19:44

Moeders was niet in de buurt hoor met de foto's. Kom ook niet in het hok (foto's zijn ingezoomd genomen), behalve voor voer en dat momenteel ligt bij het deurtje om zover mogelijk bij de kleintjes weg te blijven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 00:46

Hoe gaat het nu met de kleintjes? Sleept moeders er minder mee?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 05:06

poetser schreef:
Het loslopen heeft de focus op het slepen met de kleintjes niet direct opgelost. Alhoewel ik wel blij ben deze nest samenstelling.
[ [url=m/3sUCdM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het verschil in grote is wel goed te zien nu. Ze liggen nu met 3 in het nestje waar eerst de 2 grote lagen.

Ik mis het nesthaar. Is dat er niet?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 06:07

Het hok ligt vol met nesthaar, moeder heeft zelfs haar kont kaal geplukt.

De kleintjes zijn vandaag een week oud, beginnen haar te krijgen en eentje kruipt het hok al door. Heel grappig om te zien. Helaas hebben we het kleinste jong dood en begraven gevonden dinsdag. Zag het tijdens de ochtend controle al niet liggen, maar die lag vaker onder een hoop nestmateriaal, dus niet gelijk iets achter gezocht. 's Avonds was Snuffy duidelijk onrustig, constant aan het graven en echt op zoek. Dus toch maar even de adviezen in de wind geslagen en geholpen met zoeken. Was koud, stijf en ontzettend mager. Had duidelijk geen melk meer gekregen, maar sindsdien is de rust in het hok weergekeerd. Geen gesleep meer, geen onrust en 2 goed groeiende baby's over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:45

Mogelijk was dat kleintje een zgn. peanut (2 dwerggenen)
Gevolg daarvan is een hypofyse die niet genoeg groeihormoon afgeeft, zo'n diertje haalt max de 2 weken.