Katten veilig in tuin zonder afzettingen?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Katten veilig in tuin zonder afzettingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 12:29

Ik zou onze katten best graag in de tuin laten op momenten dat wij ook buiten zijn.
Los buiten wil ik ze niet, ras katten en ik wil ook niet dat andere mensen last van mijn huisdieren hebben.
Nu zie ik overal mooie en ook dure oplossingen om tuinen te omheinen, om beugels, draad en allerlei te spannen. Op dit moment is daar even geen geld voor, andere prioriteiten eerst..
Nu dacht ik eraan de katten een tuigje om te doen en een sleep lijntje eraan bijvoorbeeld?
Maar wellicht is dat wel super onpraktisch..
Onze siamezen laat ik weleens “ uit” aan hun tuigje, die vinden dat prima.
De htk kat kent geen tuigje..

Hoe doen jullie dit?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Katten veilig in tuin zonder afzettingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:31

Ik heb gewoon kippengaas bovenaan mijn schutting gemaakt. Die hangt over naar de binnenkant. Ze hebben het een paar keer geprobeerd maar nu lopen ze gewoon in de tuin als ik thuis ben. Die paar meter gaas kostte niet zoveel. Max €50 denk ik. Zit met krammen vast.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:41

Misschien een waslijn spannen en een lijn die daarover heen kan glijden vastmaken aan het tuigje? (Zou ik wel alleen doen als je ze in de gaten kan houden). Ik weet dat onze kat vroeger wel eens zo vast zat, ik weet niet meer wat de kat daar dan van vond, enkel dat ze zo agressief kon zijn dat ze niet los kon en dat ze zo dus niet los kwam :Y)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:20

Hoe groot is de tuin ? Heb je er ook muren en/of schuttingen?
Bij onz "achter " is klein en heeft aan zijkant en achterkant schutting . Deze zijn open genoeg om te ontsnappen als echt gewild. Aan de ene schutting heb ik een oud autonet losjes gespannen en met een paar balkjes (bovenaan ) naar binnen laten lopen. In de hoek staat een soort pergola die heb ik van binnen simpel met een soort oude windbrekers bekleed.
Dan voor de pergola en aan de andre kant (muur) zijn wel genoeg mogelijkheden om op te springen. Hier heb ik oude dunne weidestroomdraad gespannen. Wel losjes en in 4 rijen naar binnen. Voor het idee : zoals die uittrekbare waslijnen.
Is alles n beetje rommelig maar doeltreffend en qua kosten bijna niets

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:36

Wij hebben helemaal niets in de tuin. De katten ( 2 birmanen en 1 Maine coon), doen geen enkele moeite om de tuin uit te komen via de schuttingen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:47

Ik lees even mee want ik zoek ook een goede oplossing net met beugels aan de schutting maken is een goed betaalbare oplossing, maar ik vind dat geen veilig idee. Heb een maine coon kater en ben bang dat ie zijn lange lijf er toch overheen weet te krijgen

Hout/gaas ren offerte van gevraagd…€2000 -O-
Aluminium…..€4000 -O- -O-

Niet te betalen voor mij

Hopelijk vind ik een hobbyist die een houten ren kan maken *\o/*

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:14

Pas alsjeblieft op met lange lijnen. Het zal niet de eerste kat zijn die het om zijn nek krijgt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 16:22

laura1987 schreef:
Wij hebben helemaal niets in de tuin. De katten ( 2 birmanen en 1 Maine coon), doen geen enkele moeite om de tuin uit te komen via de schuttingen.

Durf t niet te gokken.
De ene siamees is nogal meneer bijdehandt, die zie ik wel over de schutting klimmen.
We hebben aan 1 zijde helemaal schutting, dan achteraan een zijde muur, andere lange zijde is een hek met klimop.
Op zich zouden we overal beugels en netten kunnen maken maar ik denk dat we dan aardig wat geld kwijt zijn…

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:23

Wij hebben ook Siamezen.
Meesters in het ontsnappen.

Op MP heb ik beugels gekocht die in een hoek staan.
Bij de bouwmarkt gaas en netten. De Hema heb ik waslijn gekocht.
Onderkant van de hekken is afgezet met kippengaas.
Bovenkant met beugels en net. Door het net heen heb ik waslijn geregen om het net goed strak te kunnen trekken.

Harnas met lijn kan wel.
Maar die van mij rennen graag en dat is dan lastiger.
Ook raken ze in de knoop met planten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 16:27

We hebben wel een stukje wat lastig is, aangezien we klikos hebben staan en ze vanaf de klikos dan wel over de schutting zouden kunnen springen..
Ik heb ook niet echt een idee qua prijzen. Wil sowieso geen overdekte tuin, ik houd van de vogels

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:35

Onze oudste siamees van 11 maanden probeertwel eroverheen te klimmen.
Ze staat op de kast. Net hangt wat slap dus ze kan er niet inklimmen.

Ik wil tzt wel de hele tuin laten overdekken door een bedrijf.
Ook om buurkatten eruit te houden. Die komen er nu wel in maar niet uit.

Afbeelding

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:37

Bellatrix schreef:
Ik heb gewoon kippengaas bovenaan mijn schutting gemaakt. Die hangt over naar de binnenkant. Ze hebben het een paar keer geprobeerd maar nu lopen ze gewoon in de tuin als ik thuis ben. Die paar meter gaas kostte niet zoveel. Max €50 denk ik. Zit met krammen vast.

Hier hetzelfde. Paar mooie planten eronder die tegen je schutting groeien, plus door het gaas en je ziet er niks van in de zomer.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:05

Wij hebben het voor de containers zo opgelost:
Afbeelding
Afbeelding
Wat tuinhout, gaas en grondankers om de palen rechtop en vast te zetten.
Hier hebben we klimopheg, een schutting en een muur als afscheiding en alleen de schutting afgezet met wat eenvoudige beugels van de bouwmarkt en wat gaas van Zooplus.