En dan zie je opeens 5 gedumpte konijnen lopen... wat doe je dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

En dan zie je opeens 5 gedumpte konijnen lopen... wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 20:01

Gisteren reden we `s avonds laat terug naar huis door de binnenlanden nabij Ter Apel.
Opeens zie ik een heel clubje witte konijnen in de berm zitten. Geen huizen in de buurt.. tja wat doe je dan?

Ik dacht eerst nog, misschien zijn het verwilderde konijnen, maar nee hoor, kon ze zo pakken.. En zo te zien nog erg jong ook. Daar laten lopen wordt een zekere dood, is het niet door de auto`s dan wel door de roofdieren, dus hup, allemaal achterin de auto, even checken of we ze echt allemaal hebben (gelukkig zijn ze wit dus makkelijk te zien in het donker :D) en maar naar huis.

Afbeelding

Eigenlijk wil ik geen konijnen, := maar ze zijn wel erg schattig en we hebben ruimte genoeg. Ik heb ze aangemeld bij vermiste dieren facebook en gekeken op Amevedi, maar gedumpt is helaas waarschijnlijker dan vermist.
Hoe dan, zijn ze niet uber schattig?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik ze vrijdag even na laat kijken door de dierenarts, en even laat sexen. Mannen kunnen toch gecastreerd worden? Iemand een idee wat voor soort het zou kunnen zijn? En hoe oud?

Ze zitten nu even in een oud kippenhok, bedoeling is een mooi nieuw hok met een grote uitloop tussen de schuur en de caravan:

Afbeelding

Toen we gisteren met de konijnen achterin de auto wegreden zei Gerard nog; "waarom hebben wij dit altijd? :D" (Ik heb 2 jaar geleden al eens 3 gedumpte haantjes gered).
Maar zeg nou toch zelf, jullie hadden toch ook niet doorgereden?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:06

Ahhh fijn dat ze bij jouw mogen blijven. <3

Het lijken mij albino's, dus misschien gewoon gedumpt omdat ze niet 'gelukt' zijn?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:09

Och wat een dotjes. Inderdaad zsm laten seksen en de mannetjes castreren want anders planten ze voort als... Eh. Ja. Qua leeftijd ogen ze niet heel jong. Zouden ook best al geslachtsrijp kunnen zijn, dat weet ik niet.

Overigens wordt aangeraden om vrouwelijke konijnen ook te castreren (baarmoeder eruit). Anders overlijden ze daar vaak op latere leeftijd aan daaraan gebonden ziektes, maar daar zit natuurlijk een kostenplaatje aan voor al die hummeltjes.

Wel een goede daad hoor *\o/* mag je trots op zijn
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 13-04-22 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:09

Wauw TS wat super goed van je!
Helaas lees ik vaker dat er konijnen gedumpt worden.

Seksen lijkt me wel handig en dan alles castreren, ook de voedsters ivm kanker en de hormonen. Heb je verder ervaring met konijnen?

Die met de harige hoofdjes doen me aan leeuwenkoppen denken trouwens

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:14

Je kan mij altijd pb en! Verder heb je hier een konijnen topic waar je ook vast je leuke fotos en vragen kan dumpen. Super goed gedaan! Het zijn schatjes!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 20:18

Amber_anne schreef:
Wauw TS wat super goed van je!
Helaas lees ik vaker dat er konijnen gedumpt worden.

Seksen lijkt me wel handig en dan alles castreren, ook de voedsters ivm kanker en de hormonen. Heb je verder ervaring met konijnen?

Die met de harige hoofdjes doen me aan leeuwenkoppen denken trouwens

Bedankt voor de reacties.

Ik heb vroeger wel eens konijnen gehad, maar dat was niet zo`n succes. Dat waren 2 zusjes die uiteindelijk apart moesten omdat ze gingen vechten, maar eerlijk is eerlijk ze hadden ook geen ruimte om elkaar echt te ontlopen. Daarnaast kregen ze hele hardnekkige oormijt dus vaak behandelen dus echt tam waren ze ook niet :(

Voor deze wil ik ervoor zorgen dat ze in ieder geval genoeg ruimte hebben om lekker konijn te zijn en elkaar eventueel kunnen ontlopen, en idd sowieso de mannen castreren (vrouwen twijfel ik nog over maar zal ik ook met dierenarts overleggen).

8nnemiek

Re: En dan zie je opeens 5 gedumpte konijnen lopen... wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:39

Ach jee, wie laat zo'n arme dieren nu zo buiten los _-:(

Wat een geluk dat jij ze zag! En wat een schatjes, vooral die met de pruik <3

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:41

Ooooh wat een schatjes <3

Wie zou zoiets nou willen dumpen? Pfff... vreselijk toch.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:54

Hopelijk gaat het deze keer beter ts!

Hier is een lijst met konijn kundige dierenartsen. Helaas zijn konijnen niet goed vertegenwoordigd op de dierenarts opleiding en missen veel de kennis https://www.bunnybunch.nl/informatie/li ... erenartsen

Bunny bunch is sowieso een hele fijne website om op te kijken. Daar staan bijvoorbeeld lijsten met veilige groentes, hoe je moet koppelen, tips over huisvesting etc.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:57

Hoe kunnen mensen dat toch doen, zo'n dier aan z'n lot overlaten(en in dit geval meerdere). Fijn dat je ze hebt opgevangen ts.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:59

Wat fijn dat jullie ze hebben gevonden en voor ze willen zorgen!
Een konijntje laat me heel erg denken aan mijn overleden konijn Knorretje <3
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:07

Tenzij ze nog in de groei zijn is leeftijd schatten ronduit lastig. Enige zekerheid zou van rasvereniging oortatoeage kunnen komen, maar vermoed dat deze die niet hebben.
Verder qua ras kan dit van alles aan mix zijn of geheel raszuiver, maar daar valt zo niet vreselijk veel over te zeggen, anders dan dat er 2 verschillende oogkleuren zijn en dat betekent in elk geval niet kleurzuiver, maar zegt niks over ras of mix.
Sexen is redelijk simpel, maar fouten worden gemaakt. Tenzij ze wat ouder zijn al en er balletjes naast hangen/zitten, dan weet je het zeker. Rammetjes zijn vanaf 10 weken vruchtbaar, advies bij nest is scheiden met ong. 8 weken. Als dit geen nest is van 4 + mama, kan je het beste zsm de rammetjes scheiden van de rest en castreren. Dieren uit hetzelfde nest kunnen vaak lang goed samen, in elk geval tot 4-6 maanden en genoeg volwassen om hormonaal te worden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:43

Sunnda schreef:
Ahhh fijn dat ze bij jouw mogen blijven. <3

Het lijken mij albino's, dus misschien gewoon gedumpt omdat ze niet 'gelukt' zijn?

Hoezo niet gelukt. Albino is bij konijnen heel normaal.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:50

Wat fijn dat je ze hebt opgevangen en dat je zo'n fijn plekje geeft.

Ik wil je op het hart drukken de dames en heren nu allemaal zsm gelijk te laten helpen. Anders zijn de dames ongetwijfeld drachtig, wat ook nog mogelijk is van een wild konijn. Dus zelfs als het alleen dames zijn, want halfwilde konijntjes is echt een vak apart. Buitenom hierom hormonen, baarmoederkanker, groepen onstabiel bij ongeholpen dames.
Mocht je er voor willen rijden, wil ik wel kijken of je met ons gereduceerde tarief van onze opvang kan mee liften in de praktijk waar wij komen in Wolvega. Want we willen er natuurlijk alles aan doen om nog meer konijntjes te voorkomen :D
Wij laten alle gedumpte dames helpen, zodat er niet meer komen en het herstel is vaak vlot, onze dierenarts is enorm ervaren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 10:20

Faniek schreef:
Wat fijn dat je ze hebt opgevangen en dat je zo'n fijn plekje geeft.

Ik wil je op het hart drukken de dames en heren nu allemaal zsm gelijk te laten helpen. Anders zijn de dames ongetwijfeld drachtig, wat ook nog mogelijk is van een wild konijn. Dus zelfs als het alleen dames zijn, want halfwilde konijntjes is echt een vak apart. Buitenom hierom hormonen, baarmoederkanker, groepen onstabiel bij ongeholpen dames.
Mocht je er voor willen rijden, wil ik wel kijken of je met ons gereduceerde tarief van onze opvang kan mee liften in de praktijk waar wij komen in Wolvega. Want we willen er natuurlijk alles aan doen om nog meer konijntjes te voorkomen :D
Wij laten alle gedumpte dames helpen, zodat er niet meer komen en het herstel is vaak vlot, onze dierenarts is enorm ervaren.

Ik stuur je vanmiddag even een berichtje! Ik zag dat dap Sleen ook goed aangeschreven staat, zouden die ook een gereduceerd tarief hebben voor gedumpte konijnen? Weet jij of er een opvang in regio Emmen is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:23

Wat goed van je ts :knuffel:
Ik heb verder geen verstand van konijnen, als dat ik ze er schattig uit vind zien.
Maar wil alleen maar even zeggen dat ik je een kanjer vind dat je er zoveel voor doet.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:24

Zo spoedig mogelijk naar de dierenarts om te kijken of het mannetjes of vrouwtjes zijn anders heb je er straks 25!
Wat goed dat je ze niet hebt laten zitten en hebt meegenomen.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:27

Je zou even contact kunnen zoeken met Aniek van opvang het Konijnenparadijs in De Blesse, wat je het beste kunt doen, ook ivm castreren ed. Misschien kun je via haar ook wel bij haar dierenarts terecht en kunnen ze mee in een bulktarief oid. Overleggen kan nooit kwaad. Is een leuk mens met heel veel konijnenkennis en het hart op de goede plek.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:27

Mariska_28 schreef:
Ik stuur je vanmiddag even een berichtje! Ik zag dat dap Sleen ook goed aangeschreven staat, zouden die ook een gereduceerd tarief hebben voor gedumpte konijnen? Weet jij of er een opvang in regio Emmen is?

Ik weet niet of ze dat doen, je kan het altijd voorstellen, maar ook de ervaring met sterilisatie is belangrijk. Ik weet dat ik het echt voor flink minder voor je kan regelen hier.
In regio Emmen zit helemaal niks, dierenambulances uit Emmen komen allemaal hier.

@Eatshay
Wat een leuk berichtje, doet goed. Ik zit hier ook :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:45

Om te kijken wat het geslacht is, hoef je echt niet naar een dierenarts. Dat kun je prima zelf. Voor hetzelfde zijn ze alle 5 van het zelfde geslacht hoef je niet paniekerig te doen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:38

pillow schreef:
Om te kijken wat het geslacht is, hoef je echt niet naar een dierenarts. Dat kun je prima zelf. Voor hetzelfde zijn ze alle 5 van het zelfde geslacht hoef je niet paniekerig te doen.

Konijnen worden regelmatig verkeerd gesekst dus zonder ervaring is dat zeker af te raden.

Een ritje naar de dierenarts is sowieso aan te raden om de dieren te enten en eventueel te chippen

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:48

Och jeetje wie laat die arme diertjes nu zo achter! Wat goed dat je ze hebt meegenomen!

Ik zou zeggen als ze niet in de weg zitten , en ze mogen blijven zou ik dat zeker doen! Voor konijnen is het vaak ook wel lastig om een nieuw huisje te vinden dus dan zou je al eerder moeten denken aan een opvang of iets dergelijks.

Ik zou ook even een check bij de dierenarts laten doen om het geslacht te bepalen. Bij cavia's bijvoorbeeld gaat het heel vaak mis omdat mensen het zelf proberen of laten doen door iemand met weinig kennis. Gevolg is heel veel cavia's :')

En mannetjes echt laten castreren. Vriendin van mij begon met 2 konijnen en inmiddels zijn dat er 9 omdat er een mannetje was ontsnapt destijds.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 00:54

Ik heb ook een clubje van 5 waarvan 1 van de straat. Hopelijk zijn het niet 5 rammen vaak werkt dat niet (beter meer voedsters om rammen) dus bijvoorbeeld 3 voedster 2 rammen zou perfect zijn.uiteraars wel gecastreerd

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 03:47

Wat goed dat jullie de konijnen zagen lopen en dat jullie ruimte hebben.

Ik volg even mee.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:06

Wat goed dat je ze meegenomen hebt en dat je ze een fijne plek gaat geven :) Ik volg even. Ik heb zelf een koppeltje NHD's.