Rabiës titertest voor buitenland

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5871
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Rabiës titertest voor buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 12:36

Ik zou graag wat informatie opzoeken over het titertesten van rabiës voor het meenemen van een hond naar het buitenland waar een rabiës titer verplicht is.

Nu weet ik dat er tussen het afname moment en het reizen 6 maanden moeten zitten en dat maar bepaalde laboratoria de officiële testen mogen doen.

Maar mijn vraag: waar? Ik kan het zo even niet vinden op Google, waar en hoe je je hond officieel op de rabiës titer laat testen.

Wat ik wél vind, is de rapid rabiës titertest, alleen geldig in Nederland en niet de officiële rabiës titertesten die geldig zijn voor transport naar buiten de EU.

Er zullen vast bokkers zijn die dit al een keer hebben laten doen, wie heeft hier ervaring mee?

XxDiandraxX

Berichten: 4018
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Rabiës titertest voor buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:44

Naar welk land wil je? Afhankelijk daarvan kun je actie ondernemen. Bloed af laten nemen door de dierenarts en opsturen naar het lab. Maar alles hangt of staat met het land waar je heen wil en of je weer terug wil nederland in.

mvdende

Berichten: 5871
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 12:55

XxDiandraxX schreef:
Naar welk land wil je? Afhankelijk daarvan kun je actie ondernemen. Bloed af laten nemen door de dierenarts en opsturen naar het lab. Maar alles hangt of staat met het land waar je heen wil en of je weer terug wil nederland in.


Het is meer voor het geval dat. Nu is er wat onrust over de huisdieren uit Oekraïne die niet geënt zijn, dit zou ik dus willen voorkomen door mijn hond gewoon 100% op orde te hebben wat betreft z'n vaccinaties en titertest. Óók omdat de titertest levenslang geldig blijft bij optijd enten.

Ik heb net met googlen in het Engels al uitgevonden dat in Nederland, uitsluitend Wageningen mag titertesten.

XxDiandraxX

Berichten: 4018
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 13:28

Klopt, maar als het goed is weet je dierenarts dat ook. Het lastige is dat het nooit voor alle landen goed is. Sommige willen minimaal 6 maanden na bloedafname, andere weer maximaal een jaar oude rabiesvaccinatie om aanvullende eisen nog maar even te vergeten. Dus lastig om het altijd goed te hebben.

Maar neem even contact op met je dierenarts. Rabies titer is echt niet zo ingewikkeld dus dat moeten ze daar gewoon kunnen regelen voor je.

mvdende

Berichten: 5871
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 14:27

XxDiandraxX schreef:
Klopt, maar als het goed is weet je dierenarts dat ook. Het lastige is dat het nooit voor alle landen goed is. Sommige willen minimaal 6 maanden na bloedafname, andere weer maximaal een jaar oude rabiesvaccinatie om aanvullende eisen nog maar even te vergeten. Dus lastig om het altijd goed te hebben.

Maar neem even contact op met je dierenarts. Rabies titer is echt niet zo ingewikkeld dus dat moeten ze daar gewoon kunnen regelen voor je.



Mijn hond moet in juni weer z'n entingen hebben. Als het zo "rustig" blijft rondom Rusland zoals nu (rustig als in, Rusland houdt zich tot nu toe uitsluitend bezig met Oekraïne binnenvallen en niet met oost Europa) dan regel ik het tegelijk met z'n standaard entingen. Mocht de pleuris eerder echt uitbreken, dan onderneem ik direct actie.

Hij heeft vorig jaar z'n 2e rabiës enting gehad, dus dan zou het precies nog binnen het jaar vallen.

Hannanas
Berichten: 13260
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:15

mvdende schreef:
XxDiandraxX schreef:
Klopt, maar als het goed is weet je dierenarts dat ook. Het lastige is dat het nooit voor alle landen goed is. Sommige willen minimaal 6 maanden na bloedafname, andere weer maximaal een jaar oude rabiesvaccinatie om aanvullende eisen nog maar even te vergeten. Dus lastig om het altijd goed te hebben.

Maar neem even contact op met je dierenarts. Rabies titer is echt niet zo ingewikkeld dus dat moeten ze daar gewoon kunnen regelen voor je.



Mijn hond moet in juni weer z'n entingen hebben. Als het zo "rustig" blijft rondom Rusland zoals nu (rustig als in, Rusland houdt zich tot nu toe uitsluitend bezig met Oekraïne binnenvallen en niet met oost Europa) dan regel ik het tegelijk met z'n standaard entingen. Mocht de pleuris eerder echt uitbreken, dan onderneem ik direct actie.

Hij heeft vorig jaar z'n 2e rabiës enting gehad, dus dan zou het precies nog binnen het jaar vallen.


Rabies intenting hoeft maar eens per drie jaar.

mvdende

Berichten: 5871
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 15:20

Hannanas schreef:
mvdende schreef:



Mijn hond moet in juni weer z'n entingen hebben. Als het zo "rustig" blijft rondom Rusland zoals nu (rustig als in, Rusland houdt zich tot nu toe uitsluitend bezig met Oekraïne binnenvallen en niet met oost Europa) dan regel ik het tegelijk met z'n standaard entingen. Mocht de pleuris eerder echt uitbreken, dan onderneem ik direct actie.

Hij heeft vorig jaar z'n 2e rabiës enting gehad, dus dan zou het precies nog binnen het jaar vallen.


Rabies intenting hoeft maar eens per drie jaar.


Rabiës enting wél. DHP óók, Lepto en Kennelhoest moeten ieder jaar.


2018 op 12 weken DHP, Lepto, Kennelhoest en Rabiës gehad.

2019 DHP, Lepto, Kennelhoest

2020 alleen Lepto, Kennelhoest

2021 Rabies (dus de 2e rabiës enting) Lepto, Kennelhoest

Dus dit jaar in juni weer de DHP, Lepto en Kennelhoest.

Gaat Rusland de komende weken geen nog maffere dingen uithalen, dan laat ik de Rabiës titer tegelijk afnemen met het zetten van de reguliere inentingen. Dat scheelt namelijk weer 1x consult kosten.

Gaat de oorlog escaleren, dan laat ik zo snel mogelijk die rabiës titertest afnemen.

KimD

Berichten: 20734
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:42

Om te beginnen, want volgens mij wil je vooral heel graag dat iemand die vraag stelt. Wat heeft de oorlog in Rusland / Oekraïne in godsnaam te maken met een Rabiës enting? Omdat je klaar wilt zijn om te kunnen vluchten? Voor die paar niet geënte honden, die overigens hoofdzakelijk in Polen verblijven en niet hier?

Een Rabiëstiter is vooral erg kostbaar, dit moment kost de titer gemiddeld €185,- , sommige DA's zijn goedkoper, sommige duurder en vaak dekt het niet het consult etc. Een Rabiës titer is vrijwel nog nergens daadwerkelijk nodig, alleen Australie en NZ zijn ontzettend streng.

In NL is alleen WBVR wat de Rabiëstiter mag uitvoeren, de rest is allemaal in het buiteland.

DHP hoeft alleen maar één keer op de drie jaar als de titer het toelaat, anders niet. Lepte & kennelhoest is een keuze en ook niet noodzakelijk voor reizen.

XxDiandraxX

Berichten: 4018
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:01

Hannanas schreef:
Rabies intenting hoeft maar eens per drie jaar.

In nederland (en veel andere landen) wel. Maar er zijn ook landen die eisen dat de rabies vaccinatie niet ouder is dan een jaar.

Kim, er zijn meer reizen waarbij rabies titer nodig is. Maar dan heb ik het bijvoorbeeld over naar turkije gaan en dan weer terug de EU in willen. Dan heb je hem voor turkije niet nodig maar wel weer om terug te kunnen komen.

Wel met je eens hoor betreft de relatie tussen rabies enting en oorlog in rusland. Overigens kunnen ook de niet gevaccineerde honden wel de grens over, daar zijn momenteel ook uitzonderings protocollen voor.

Zorry
Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:04

En als ik lees dat hij ze laatste vorig haar heeft gehad dan is de kans heel groot dat je een negatieve test krijgt.
Wij hebben vorig naar 3 honden laten testen omdat wij jaarlijks naar Engeland gaan en er toen sprake van was dat de regel weer terug kwam, kosten me klauwen met geld en ze werden alle drie fout getest.
Eentje had in zijn leven al 3 entingen gehad en de laatste jaar daar voor de andere 2 entingen laatste half jaar een voor en eentje had er eentje gehad met 12 weken die had een uitslag van 0,01 dus die was helemaal niet beschermd.
Dus ik zou zeker niet zo klakkeloos gaan testen maar dan eerst booster entingen geven wil je een goede test hebben.

KimD

Berichten: 20734
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:07

XxDiandraxX schreef:
Hannanas schreef:
Rabies intenting hoeft maar eens per drie jaar.

In nederland (en veel andere landen) wel. Maar er zijn ook landen die eisen dat de rabies vaccinatie niet ouder is dan een jaar.

Kim, er zijn meer reizen waarbij rabies titer nodig is. Maar dan heb ik het bijvoorbeeld over naar turkije gaan en dan weer terug de EU in willen. Dan heb je hem voor turkije niet nodig maar wel weer om terug te kunnen komen.
Wel met je eens hoor betreft de relatie tussen rabies enting en oorlog in rusland


Laat ik het anders stellen, de meeste reizen die mensen met hond maken heb je hem niet nodig om erheen of terug te reizen.

Zoals bijvoorbeeld Turkije is toch een reis die je, als je deze met de hond maakt, heel bewust maakt en dus ook de Rabiës titer al lang van tevoren regelt. Niet iets wat je 'zomaar gewoon' doet.

Net zoals Australië & NZ, daar ga je ook niet per ongeluk naartoe.

XxDiandraxX

Berichten: 4018
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:09

KimD schreef:
XxDiandraxX schreef:
In nederland (en veel andere landen) wel. Maar er zijn ook landen die eisen dat de rabies vaccinatie niet ouder is dan een jaar.

Kim, er zijn meer reizen waarbij rabies titer nodig is. Maar dan heb ik het bijvoorbeeld over naar turkije gaan en dan weer terug de EU in willen. Dan heb je hem voor turkije niet nodig maar wel weer om terug te kunnen komen.
Wel met je eens hoor betreft de relatie tussen rabies enting en oorlog in rusland


Laat ik het anders stellen, de meeste reizen die mensen met hond maken heb je hem niet nodig om erheen of terug te reizen.

Zoals bijvoorbeeld Turkije is toch een reis die je, als je deze met de hond maakt, heel bewust maakt en dus ook de Rabiës titer al lang van tevoren regelt. Niet iets wat je 'zomaar gewoon' doet.

Net zoals Australië & NZ, daar ga je ook niet per ongeluk naartoe.


Eens! Maar ts zegt dat ze op alles voorbereid wil zijn. Ik probeer uit te leggen waarom dat zo lastig is.