Wanneer is het klaar?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 13:03

Zoals ieder kattenbaasje komt bij mij ook de vraag binnen. Wanneer is het klaar?

Korte voorgeschiedenis. Jackie inmiddels 12 jaar, bijna 13 loopt al ruim 10 jaar met 1 voorpoot minder rond. Uit het raam gevallen en toen een jaar met een gebroken voorpoot rond gelopen voordat de poot geheel geamputeerd werd. Rende, vloog en sprong over de bank.
Afgelopen vrijdag was ze niet in haar hum. Ze zat te hupsen met de voorpoot.
Ik ben naar de dierenarts gegaan en ze heeft daar een injectie gehad met pijnstillers en ontstekingsremmer.
Ik heb pijnstilling meegekregen en moest dit geven. Ik moest er ook mee stoppen als ze het uit spuugde.

Uiteindelijk heeft ze het uitgespuugd dus ben ik ermee gestopt.

Nu heeft de DA voorgesteld om injecties te geven. Dit zou maandelijks moeten gebeuren.

Maar ik vraag me af in hoever ik haar er een plezier mee doe om haar elke maand in het mandje te stoppen...

Veriye

Berichten: 2440
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:07

Maar wat is er nu precies mis? Heeft ze een ontsteking of is er iets met haar nog resterende voorpoot? Moet ze die injecties tot aan haar levenseinde krijgen?
Hoe is ze bij de dierenarts?
Ons hond had ook een medische aandoening en moest iedere dag een pilletje en om de maand naar de DA. En toch is ze nog 12/13 jaar geworden.

En ja, het is een hond en geen kat. Maar een keer in de maand naar de DA voor een spuitje denk ik niet dat ze het zo erg gaat vinden. Behalve als het echt een wilde kat is.

Nicky1963

Berichten: 2001
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:08

Wat sneu voor je kat dat ie zich slecht voelt.
Ik begrijp dat ze ziek is? Wat is er aan de hand volgens de dierenarts?
13 jaar is niet heel stokoud voor een kat, maar misschien heeft ze door het leven op drie pootjes last van overbelasting, artrose, of iets?

Doubtless

Berichten: 8569
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:17

Bij mij was amputatie van de poot al einde verhaal geweest, dus vanuit die invalshoek hebben jullie het al een tijd gerekt ;-)

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:20

Doubtless schreef:
Bij mij was amputatie van de poot al einde verhaal geweest, dus vanuit die invalshoek hebben jullie het al een tijd gerekt ;-)

Kat op 3 poten kan een aardig tijdje pijnvrij en vrolijk rondsjezen, maar de veranderde belasting van het lichaam versneld slijtage en verkort het leven inderdaad.

@TS : dier dat permanent op pijnstillers moet zou voor mij einde verhaal zijn, valt voor mij onder levensrekkend, niet onder levensreddend of dus iets wat te genezen valt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111423
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:29

Doubtless schreef:
Bij mij was amputatie van de poot al einde verhaal geweest, dus vanuit die invalshoek hebben jullie het al een tijd gerekt ;-)


Serieus? Een kat kan zich op drie poten doorgaans uitstekend redden.

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:31

Wanneer eens per maand een injectie ervoor zorgt dat hij pijnvrij ronddartelt, lijkt mij dat prima.
Overleg met je dierenarts lijkt mij het beste. Van achter ons schermpje kunnen we geen zinnig antwoord geven.

Kabayo

Berichten: 14313
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:37

Cayenne schreef:
Doubtless schreef:
Bij mij was amputatie van de poot al einde verhaal geweest, dus vanuit die invalshoek hebben jullie het al een tijd gerekt ;-)


Serieus? Een kat kan zich op drie poten doorgaans uitstekend redden.

Niet iedereen heeft dat geld over voor een (waarschijnlijk) gratis/goedkope kat.
Eigenlijk in mijn omgeving zo goed als niemand.

Dennis

Berichten: 31521
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:39

Als het met een spuit per maand goed is en hij laat zich makkelijk vervoeren en behandelen zou ik die kans wel aangrijpen.
Is het iedere keer een drama en het resultaat maar matig niet.
Een 3 poot zal (verwacht ik) eerder versleten zijn dan een kat die wel 4 pootjes heeft, dus dat is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden.

Een 3poot kan zich prima redden, ons vriendje was ruim een jaar dat hij een (achter)pootje moest missen en is nu 2,5 jaar. Sinds dien krijgt hij al preventief glucosamine (en zijn broer ook, aangezien ze elkaars voerbak leeg eten) en gaat als de brandweer. Hij doet niets onder voor zijn broer als muizenvanger, waak-kat en klus-kat.
Afbeelding

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 13:45

Ze heeft de amputatie op 3 jarige leeftijd gehad.
Ze kent haar eigen grenzen niet.

Ze zou dus alleen kwaliteit van leven hebben met de pijnstillers.

Doubtless

Berichten: 8569
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:59

Cayenne schreef:
Serieus? Een kat kan zich op drie poten doorgaans uitstekend redden.


Ja, serieus. Ik begrijp wel dat andere mensen andere keuzes maken hoor, maar dat soort ingrepen pas ik voor.

@TS: Wat adviseert je DA?

Nicky1963

Berichten: 2001
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:40

Kabayo schreef:
Niet iedereen heeft dat geld over voor een (waarschijnlijk) gratis/goedkope kat.
Eigenlijk in mijn omgeving zo goed als niemand.

Echt waar? Wtf....

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:48

Doubtless schreef:
Bij mij was amputatie van de poot al einde verhaal geweest, dus vanuit die invalshoek hebben jullie het al een tijd gerekt ;-)


Ik vind dat je daar gewoon je eigen mening over mag hebben hoor. Prima dat je daar de grens trekt.

Ik zou het ook een twijfelgeval vinden en dat heeft niks te maken met de aanschaf waarde bijvoorbeeld.

Een dier weet niet of wij vandaag de beslissing maken tot inslapen of over 5 of 10 jaar. Mensen lijken er vaak een wedstrijd van te maken, wie zijn dier het oudste wordt en wie het meeste heeft geprobeerd en uitgegeven.

Het zou goed zijn als artsen ook duidelijk zijn waar grenzen liggen en niet steeds maar grenzen blijven verleggen om dieren langer in leven te houden.

En natuurlijk zie je dat katten en honden op 3 pootjes verder kunnen en zich goed redden, of een oogje kunnen missen bijv. Maar dat doen we deels ook voor onszelf.

Je moet vooral je eigen grenzen stellen en soms zie je het niet als je elke dag bij je dieren bent. Het is daarom goed om ervaringen te wisselen en andere meningen te vragen.
Maar in de ogen van anderen doe je het nooit altijd goed, dus je moet echt je eigen weg volgen.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:50

Doubtless schreef:
Cayenne schreef:
Serieus? Een kat kan zich op drie poten doorgaans uitstekend redden.


Ja, serieus. Ik begrijp wel dat andere mensen andere keuzes maken hoor, maar dat soort ingrepen pas ik voor.

@TS: Wat adviseert je DA?


Ik ben benieuwd waarom je hiervoor zou passen bij een jonge gezonde kat?

Is dat omdat je het het geld niet waard vindt? Of heeft het een andere reden

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:09

Dit is het topic over de kat van TS. Geen hypothetische kat van een andere bokker.
Dus mijn voorstel is om haar topic niet voor een discussie te gebruiken.

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 15:09

Zojuist de DA gesproken. Reden dat ze voor de injectie kiest is omdat ze andere pijnstilling niet kan verdragen. Mocht de pijnstilling niet helpen dan gaan we verder kijken.

Doubtless

Berichten: 8569
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:09

Amber_anne schreef:
Ik ben benieuwd waarom je hiervoor zou passen bij een jonge gezonde kat?

Is dat omdat je het het geld niet waard vindt? Of heeft het een andere reden


Ik vind een kat die zodanig gewond is dat zijn poot geamputeerd moet worden niet meer gezond...
Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden, maar als het gaat om beesten & gezondheidszorg ben ik geneigd om wat dichter bij de natuur te blijven ofzo. Geen fan van levenslange medicatie en grote ingrepen, ik vind dat te ver gaan. Heeft niet zozeer iets met geld te maken.

@TS: En advies qua maandelijks spuiten? Ziet zij daar bezwaren in of geen probleem?

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 15:24

Na 2 weken moet ik weer contact opnemen om het verdere plan te bespreken.

Bij Jackie waren haar middenvoetsbeentjes gebroken en gaan oplossen en aangezien ze toen bijna 3 was koos de dierenarts voor amputatie ipv inslapen.

cinniz123

Berichten: 4463
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:47

Ts wat is nu de diagnose van je kat?
Dus wat er momenteel speelt waardoor ze hupst of heb ik hier overheen gelezen?

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 15:51

cinniz123 schreef:
Ts wat is nu de diagnose van je kat?
Dus wat er momenteel speelt waardoor ze hupst of heb ik hier overheen gelezen?

Spierblessure

Doubtless

Berichten: 8569
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:59

Maar dat kan nog wel herstellen toch? Klinkt in ieder geval niet als iets waar je hem voor in moet laten slapen of waar hij levenslang pijnstilling voor nodig heeft?

Anoniem

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:03

Maar met een spierblessure moet je rust houden en dat lijkt mij dus het probleem. De kat kan de poot simpelweg niet ontlasten.

Ts, zijn de pijnstillers een optie financieel gezien? Dergelijke zaken kunnen echt gaan van best betaalbaar naar te gek voor woorden. Wat is de prognose? Verwacht de dierenarts verbetering? Of zou het juist snel achteruit gaan?

Als het betaalbaar is, de kat dan zeker pijnvrij is en het langzaam gaat verbeteren of stabiel blijft zeg ik: Neem de medicatie maar. Maar als het echt een grote hap uit het budget is om de kat maar enkele maanden of een jaar bv te geven dan zeg ik: Laat de kat gaan.

office
Berichten: 902
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:03

Als jij het klaar vind is het klaar het is jouw kat jij kent hem het beste.
Wij hadden thuis een nogal schuwe kat overgenomen.Dier kwam prima bij maar na de diagnose suikerziekte moesten we hem gaan injecteren .Na korte tijd was hij veranderd van lieve kat in een schuwe ,blazende kat die met handschoenen aan onder het bed vandaan getrokken moest worden voor zijn spuitje.Dier had ongetwijfeld nog lang kunnen leven met behandeling maar voor ons wat dit de grens,helaas.

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:06

purny schreef:
cinniz123 schreef:
Ts wat is nu de diagnose van je kat?
Dus wat er momenteel speelt waardoor ze hupst of heb ik hier overheen gelezen?

Spierblessure

Dat kan dus nog gewoon herstellen? Ik zou dan kiezen voor medicatie.

Bij mij is het dier zelf altijd doorslaggevend. Als die er nog zin heeft ga ik door. Geld speelt bij mij geen rol, dus dat maakt het wellicht wel wat makkelijker. Maar als ze met een pijnstiller de tijd van herstel kan overbruggen dan is dat voor mij een prima oplossing. Ook een goede oude dag met een pijnstiller ga ik niet uit de weg.

Maar overleg goed met je dierenarts. Je zou het voor een maandje kunnen proberen. Kijken hoe dat gaat.

purny

Berichten: 27750
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wanneer is het klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 16:47

Ik hoop dat het na deze pijnstillers over gaat. En dat het geen maandelijks iets gaat worden.