Kat laten aankomen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 11:55

Wij hebben een hyperactieve, bijna tweejarige, gecastreerde kater. Het is niet echt een grote kat en nooit dik geweest. Toen we hem uit het asiel haalden heeft hij heel lang diarree gehad, verschillend voer uitgeprobeerd maar niets hielp. Sinds we hem op Royal Canin Gastrointestinal hebben gezet is het prima! Hij heeft onbeperkt voer, eet ook behoorlijk veel, is behoorlijk actief en vrolijk. Hij leeft voornamelijk binnen, maar kan ook elke dag in onze, afgeschermde, tuin.

Nou was ik vandaag bij de dierenarts voor zijn enting en blijkt hij een halve kilo te zijn afgevallen ten opzichte van vorig jaar. Hij weegt nu nog maar 3,36 kg. Voor nu kon het nog, maar valt hij meer af willen ze toch een bloedonderzoek gaan doen. Hij ziet er verder gezond uit en de dierenarts kon niets direct iets ontdekken waardoor het afvallen veroorzaakt zou worden. Ik heb gevraagd of ik iets anders met het voer kon doen. De dierenarts adviseerde om even contact te leggen met Royal Canin. Die moeite had ik me kunnen besparen, want ze kwamen enkel met recovery mousse. Ik kan hem slecht de rest van zijn leven blijven bijvoeren met recovery.

Maar wat dan wel? Natvoer krijgt hij af en toe, van verschillende merken, en daar reageren zijn darmen helemaal niet op. Ik durf ook niet zomaar af te stappen van de brokjes die hij nu heeft, dus ik zoek in eerste instantie een combinatie/aanvulling. Iemand ideeën? Misschien kittenbrokjes erbij? Maar gaat hij dan geen voedingsstoffen missen die hij wel nodig heeft?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:11

Kun je niet gewoon dagelijks natvoer bij voeren? Ik voer ook onbeperkt hoogwaardige brok (hoog in vleespercentage) maar zonder natvoer heb ik hier een scharminkel rondlopen.

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 12:22

Dat zou in principe wel kunnen, maar we hebben hier nog een andere rondlopen die niet bepaald ondervoed is :D ik kan niet die kleine frummel wel natvoer geven, maar die andere dikke deurstop (zoals we haar liefkozend noemen ;) ) niet.

Goof

Berichten: 29426
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:24

Je geeft aan dat hij er gezond uit ziet. Waarom dan bijvoeren?
Mijn gecastreerde kater zit rond de 3 kg. Ala ze gezond zijn is het prima toch?

Sabbientje

Berichten: 4791
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:27

Druif_01 schreef:
Dat zou in principe wel kunnen, maar we hebben hier nog een andere rondlopen die niet bepaald ondervoed is :D ik kan niet die kleine frummel wel natvoer geven, maar die andere dikke deurstop (zoals we haar liefkozend noemen ;) ) niet.

ik heb een voerbak die de chip van mijn kat herkent en hierop open gaat.
Zo kan mijn slanke den extra eten en mijn speklap niet.

Geen goedkope oplossing. (koste 114 euro) maar het werkt wel heel erg goed.
https://www.surepetcare.com/nl-be/voerb ... ip-voerbak

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 12:30

Omdat hij er wel wat magertjes uitziet en dus een halve kilo is afgevallen. Vorig jaar was hij ook al dun, maar nu dus nog meer.

Sabbientje: die Surefeed hebben wij inderdaad ook voor allebei. Daar zou ik natvoer in kunnen doen inderdaad.

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:13

Als hij het natvoer in één keer opeet, kan je Deurstop een eetlepel geven en Frummel de rest van de portie. Ik heb al bij een heel aantal katten goede ervaring met Animonda Carny (kitten) als natvoer.

Hier krijgt de kat als hij afvalt 200g Carny in één keer (en daarnaast 2x een portie brokjes, i.v.m. ongedierte kan het niet blijven staan, stalkat). Op dit moment is hij juist wat aan de zware kant (lekker weer en hij vangt van alles) dus krijgt hij maar een derde blikje per keer.

Mocht je toch wat willen proberen qua brok, dan raad ik Royal Canin Sensible 33 aan. Dit is heel calorierijk maar dus wel geschikt voor een gevoelig maagdarmstelsel. Waar je huidige brok 27% eiwit en 11% vet bevat, bevat deze 33% eiwit en 22% vet. Je kunt beginnen met er een tiental brokjes bij zijn dagelijkse portie te doen (er zijn ook zakjes van 400g, dat is dan in eerste instantie wel handig. Verder leverbaar in 2, 4 en 10kg) en daarna rustig op te bouwen.

Hannanas
Berichten: 13164
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:17

Sensible 33 is een goede tip idd.
Je hebt een brok te zoeken die hoger in de calorieën zit en dat haalt uit eiwitten en vetten en geen verhoging van de koolhydraten.
Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken wat het doet als je een brok als “Power of Nature Fee’s favoriet” bijmengt bij de RC.

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 14:22

Ah! De sensible is wel een goede optie om eens te proberen. Meneer is redelijk makkelijk qua eten dus dat scheelt! Mijn voorkeur heeft inderdaad om het te mengen met zijn huidige brokjes. Natvoer is hier altijd lastig. Ze krijgen allebei hun eigen bakje natvoer, maar ze vinden vaak elkaars bakje met wat lekkerder :roll: of ze laten het staan en eten het later nog op.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:47

Natvoer bevat minder calorieën dan brok dus voor je dikke kat is dat geen probleem.

Royal Canin is over het algemeen niet het beste merk brok dus ik zou toch kijken of het lukt om over te stappen. Die van mij is van de gastrointestinal naar graag vrij voer gegaan. Duurde even maar nu krijgt die vier soorten brok en doet het goed op elke.

detos240
Berichten: 448
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:07

Afbeelding

Hier twee broertjes links is Jerry en ook niet dik te krijgen.. Is ook super slank en weegt 3,6 kg.
Zijn broertje daarentegen, Tom rechts op de foto is onze echte bourgondier. Die houdt van lekker eten en relaxen en hij weegt 6 kg. Ze zijn trouwens bijna 5 jaar oud.

Ik heb bij Jerry ook al van alles extra geprobeerd. Ze krijgen hier standaard onbeperkt brokken en 's avonds krijgt Jerry Felix soup vlees. Eet hij tenminste bijna op......

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 15:21

Het gaat er mij ook niet om dat hij dik moet worden of dat het erg is dat hij dunner is dan onze andere, maar hij valt af en dat is niet goed.

Hij heeft ook echt ingevallen heupen.

rien10
Berichten: 15241
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:24

Apart voeren. De magerste kat in de badkamer voeren met meer voer dan Deurstopper. Als Dunnetje zijn eten op heeft, kan hij weer uit de badkamer. Hoe moeilijk kan het zijn?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 11-04-22 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

lnvdh
Berichten: 964
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:24

hier een kat die nog maar 2.5 kg weegt. een oud baasje met nierproblemen. erbij loopt een ander oud baasje die 4 kg weegt. die van 2.5 kg krijgt naast zijn brokjes ook nog 4 x per dag netvoer. en dan gaat hij even alleen op de gang en krijgt de andere van 4 kg een klein beetje. Mss is dat een optie?? even apart zetten voor 3,4 x per dag

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 15:49

rien10 schreef:
Apart voeren. De magerste kat in de badkamer voeren met meer voer dan Deurstopper. Als Dunnetje zijn eten op heeft, kan hij weer uit de badkamer. Hoe moeilijk kan het zijn?


Wat een vriendelijke toon…zoals je gelezen kon hebben, beschikken ze allebei over een Surefeed dus hun droge brokken eten ze sowieso al apart.

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 15:49

lnvdh schreef:
hier een kat die nog maar 2.5 kg weegt. een oud baasje met nierproblemen. erbij loopt een ander oud baasje die 4 kg weegt. die van 2.5 kg krijgt naast zijn brokjes ook nog 4 x per dag netvoer. en dan gaat hij even alleen op de gang en krijgt de andere van 4 kg een klein beetje. Mss is dat een optie?? even apart zetten voor 3,4 x per dag


Dat zou misschien nog wel een optie zijn met natvoer inderdaad erbij.

rien10
Berichten: 15241
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:54

Oh dat is niet onvriendelijk bedoeld hoor. Gewoon wat er staat. Niets onvriendelijks aan. Wat kort, dat wel.

magic_lover

Berichten: 15576
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:04

Hier ook gezegend met een Bourgondiër en 1 niet dik te krijgen, ook nog eens erg grote kat :+

Betreffende kat had ook nog wat andere onderliggende problemen waardoor hij gewoon niet happy was. Vaak spugen, dagen duidelijk niet goed voelen, huidproblemen waardoor hij z'n kop kapot krapte enz.

De dierenarts rade mij hypoallergeen voer aan. Maar was met die andere kat niet erg praktisch en ben ik zelf wat andere merken gaan proberen.
Uiteindelijk op de brokjes van Biofood gekomen, de 3-1 mix.
Ik zag de kat gewoon bijkomen na een aantal weken, voller, beter in zijn vacht. Nagenoeg geen last meer van z'n maag en het overgeven en de huidproblemen ook enorm rustig.

Bijkomende voordeel dat mijn Bourgondiër er juist iets meer van op gewicht leek te komen, dus waar de ene wat bij mocht komen mocht de ander gerust iets afvallen en zag er ook beter uit.

Ik heb gewoon een bakje staan en kunnen ze onbeperkt bij terrecht.

Ik ben er wel tevreden mee, wellicht is het voor jou ook wat.

eilleen333

Berichten: 12878
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:15

Ik zou dan toch voor bloedonderzoek gaan. Dat is de enige manier om te ontdekken waarom hij afvalt. En de brokjes afwegen, zodat je weet hoeveel hij eet.
Want veel eten en afvallen is een heel ander verhaal dan gewoon te weinig eten

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 16:23

Ik ga de Biofood eens kijken op internet.

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 16:24

eilleen333 schreef:
Ik zou dan toch voor bloedonderzoek gaan. Dat is de enige manier om te ontdekken waarom hij afvalt. En de brokjes afwegen, zodat je weet hoeveel hij eet.
Want veel eten en afvallen is een heel ander verhaal dan gewoon te weinig eten


De dierenarts vond dat nu nog niet nodig, mocht hij nog meer gaan afvallen wel.

rien10
Berichten: 15241
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:24

In ieder geval succes. En excuses voor mijn korte reactie.

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 18:04

Het is je vergeven ;)