Eten aantrekkelijker maken kat

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caitlin_K
Berichten: 3778
Geregistreerd: 04-05-11

Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 12:42

Hoi hoi!

Allereerst: we staan strikt onder behandeling van de dierenarts, maar misschien weet hier iemand nog raad of tips.

Mijn lieve 9 maanden oude kater, Loki is sinds vorige week zaterdag 03-04-2022 heel erg ziek. Het begon met het hoesten na kattengras en uiteindelijk een heel weekend op de spoedkliniek met hem.
Hier is hij in het weekend 2x onder narcose gegaan en uiteindelijk is er een scopie gemaakt, en is hij gestart met AB

Maandags weer bij de dierenarts op antibiotica. Dinsdag weer bij de spoed omdat hij stopte met eten en drinken. Hier een infuus gekregen met vocht. Woensdag de overstap naar nieuwe AB, donderdag en vrijdag is hij gedwangvoerd in de kliniek en overdag in opname. Inmiddels is hij behoorlijk afgevallen. Uiteindelijk blijkt hij een flinke longontsteking te zijn geweest en is het echt even allemaal heel spannend geweest met hem. Hij was zo ziek. :knuffel:

Nu zijn wij gisteren bij de spoeddierenarts geweest, hier kreeg hij recovery voer (als dwangvoer). Hier wordt hij heel erg misselijk van. Al met al, hij assioceert het met vies. We hebben nieuw voer meegekregen en dit likt hij uitzichzelf vanaf mijn vingers af en toe een beetje op . Ook de medicatie iname is nu makkelijker omdat hij niet meer braakt na het voeren, waardoor we vandaag dus niet naar de dierenarts zijn gegaan voor het dwangvoeren etc.

Maar nu: de mood om te eten is er dus wel, maar de snottebellen vliegen je om de oren en hij is stront verkouden. Hoe kan ik zijn eten aantrekkelijker maken, geur versterken etc, iemand tips?? Hij wilt b.v wel brokjes eten en loopt geregeld naar het bakje pakt dit ook van je aan , maar ik denk dat hij het niet ruikt en hierdoor denkt: ''Nou laat maar :') ''

Morgenochtend nemen we natuurlijk direct contact op weer met de dierenarts.

Het dwangvoer was de Hill's Prescription Diet A/D Restorative Care, deze hebben wij ook thuis.

Oh ja momenteel krijgt hij gewoon zijn eigen Royal Canine brokjes.

En wij hebben hier thuis zakjes: Purina pro plan HC Hydra Care. Dit is echt dat vocht
en qua natvoer/recovery-voer: Purina Pro Plan Veterinary Diets CN Convalescence Cat
Laatst bijgewerkt door Caitlin_K op 10-04-22 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48744
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:49

Van die kattensoep of vis kookvocht schijnt vaak wel goed te helpen. Maar dat is natuurlijk wel erg afhankelijk van wat je poezel lekker vindt :(:) Heel veel beterschap gewenst, hopelijk krijgt hij snel weer de smaak te pakken.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:51

Beetje zalmolie er over :D

c_alsemgeest

Berichten: 21060
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:53

Het sap/gel van zachtvoer aanlengen met wat warm water maakt de geur vaak sterker en krijgen ze makkelijk weg omdat het gedronken kan worden.

Of kookvocht van kabeljauw.

Je hebt ook van RC voer voor siamezen, daar zitten iets meer geurstoffen en vlees in ivm dat het moeilijke eters zijn.
Dat zou voor tijdelijk wel kunnen helpen. Ze hebben ook zachtvoer voor lastige eters, de meeste dier speciaal zaken hebben het wel (hier in de regio).

Verder zou de HA ook nog mirtazapine kunnen geven, werkt ook eetlust opwekkend.

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:54

Een beetje opwarmen en inderdaad kattensoep erover.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:54

nat voer halen, daar zit meer geur aan en is ook veel beter voor de vocht balans van je kat

Caitlin_K
Berichten: 3778
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 13:00

Dank jullie wel! Hij krijgt idd al natvoer (even de post aangepast), vanuit de dierenarts.
Dit likt die af en toe van mijn vingers af. Maar ik heb idd het idee dat hij het echt niet ruikt en hierdoor hij denkt ''Neh''

xLiez

Berichten: 1908
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:03

Toen mijn kat niet wou eten heb ik kittenmousse van royal canin gehaald. Die kan je eventueel ook makkelijker met water in een spuitje krijgen. Ik heb de mijne ermee gedwangvoerd toen.

Mara2000
Berichten: 988
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:07

Is er ook gekeken of er geen stukje kattengras in zn keel vastzit?

Wat eten betreft is het soms handig om wat te dwangvoeren, Hills AD is daar heel goed voor want het is dun en erg kalorierijk. Soms moet je ze even op gang helpen. Als hij misselijk lijkt zou je cerenia kunnen geven.
Mirtazapine is eetlustopwekkend maar kunnen ze ook onrustig van worden.
Zijn zn nierwaardes goed?

tamary

Berichten: 29438
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:10

Hoe is zijn ademhaling? Als die te snel is/te veel werk, is er geen ruimte voor kauwen en slikken tussen 2 ademteugen door. Als nat voer van je vinger likken werkt, dat consequent vaak kleine beetjes doen en verder brokjes, etc. vrij beschikbaar maken. Eerst zorgen dat hij blijft eten en genoeg energie heeft om beter te worden, rest komt later.

Morrie

Berichten: 22425
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:18

Beterschap voor je kat!

ik heb een moeilijke eetster, die regelmatig maag/darminfecties heeft. Ik krijg haar weer aan het eten met gekookte kip of (rauwe) tartaar. Het is voor een kat belangrijk dat ie blijft eten i.v.m. de kans op leververvetting. Mijn da zei: al voer je kaviaar, maakt niet uit, als er maar iets binnenkomt.

Flux

Berichten: 2525
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:01

Beterschap voor Loki!

Ik heb thuis ook een Loki lopen dus je verhaal raakt me wel :knuffel: Onze Loki is een moelijke eter geworden nu hij ouder wordt. Zijn dieet is nu een mix van versvlees en natvoer uit een kuipje, gehydrateerd met ofwel kefir, ofwel kattensoep. Om de dag een rauw(kwartel)eitje. Er staat ook altijd een handje brokjes voor hem.

Zalm/kabeljouwolie is ook een goede om het eten weer aantrekkelijker te maken. Alsook dus kefir (is onze Loki echt wild van) of warmwater/bottenbouillon.

Sterkte!

Haloooww123
Berichten: 149
Geregistreerd: 27-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:06


Marcella

Berichten: 37391
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:21

Nutribound heb hiermee mijn kitten weer mee aan het eten gekregen.

Sky_As

Berichten: 4970
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:49

Ik heb zeer kieskeurige katten, waarbij ik vorig jaar 1 heb moeten dwangvoeren omdat die ook niet meer at.
Die vind Gourmet Gold uit zo'n blikje lekker,

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ef=reorder

en dit vinden ze ook lekker:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ef=reorder

en qua brokken eten ze de Purizon eend nog iets:

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ef=reorder


Ik kan thuis biefstuk en alles op tafel laten staan en weg gaan, daar eten ze niks van, echt kieskeurige eters, en bovenstaande eten ze het beste...

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:56

A/D was mijn eerste ingeving haha, wat jammer dat dat niet werkt. Dat is namelijk echt het meest aantrekkelijke voer, ruikt heel sterk en word bijna altijd goed gegeten.
Kun je niet een héél klein beetje mengen met de normale brokken? Daardoor zou het in ieder geval erg sterk ruiken.
Stukjes gekookte kip ruikt ook erg lekker en word vaak ook wel goed gegeten!

Lienepien95

Berichten: 822
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:09

Hier ook in januari een enorm zieke kat gehad. Niet eten, snotteren en waarschijnlijk ook een longontsteking. Helemaal binnenstebuiten gekeerd maar verder niks kunnen vinden. Was in de week nadat we zelf corona hebben gehad, dus dierenarts vermoed dat ze door ons Corona heeft gekregen.

AD voer ging er hier ook absoluut niet in. De oplossing bij ons (qua eten) is uiteindelijk kookvocht van vis en natvoer zoals schezir, almo nature ed. geweest. Van die 'verse' vis en kip. Dat hebben we gemengd met flink warm water zodat het ging ruiken.

De eerste dagen at ze enkel een paar hapjes en hebben we de rest moeten dwangvoeren. Ze is het steeds beter gaan eten en inmiddels is ze weer helemaal de oude!
Wat hier ook heeft geholpen is zelf gepureerd natvoer maken. Dus bijvoorbeeld brokjes weken met warm water en dan de staafmixer erop. Dit hebben we ook met de almo nature gedaan. Enorme bende, maar zolang ze maar iets at waren wij gelukkig :)

rien10
Berichten: 15242
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:17

Heb je al eens vers voer geprobeerd? Verse zalm bijvoorbeeld?

Lenexa

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:45

Toen mijn kater heel ziek was wilde hij ook niets eten, ook alle versies van recovery niet. Gewoon te ziekjes.
Hij at nog wel heel graag de liquidsnacks. Daar heb ik hem er een paar dagen op doorheen gesleept, zodra hij weer wat opknapte ging hij vanzelf weer andere dingen eten. Meerdere keren per dag aanbieden, soms at hij maar een halve en soms wel anderhalf. Gekookte kip vond hij ook snel weer lekker, die van Almo Nature. Maar die liquid snacks hebben hem er echt doorheen gesleept toen.

luuntje

Berichten: 14110
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:22

Lastig als een kat niet eet.
Ik heb Siamezen en die trutten ook met eten.

Oudste van 11 maanden eet Animonda brokjes en Gourmet Golden, kwart van een blikje van 85 gram.
Vers vlees en ander zachtvoer eet ze niet.

Jongste van 4 maanden wilde geen Animonda kitten brokjes eten.
Dus brokjes geprakt met zachtvoer.
Inmiddels steelt ze de volwassen Animonda brokjes. Ze eet wel graag vlees. Rauwe kipfilet is favoriet.

Iets van vis ruikt sterk. Dat zou ik proberen.
En anders dwangvoederen tot het beter gaat.

Caitlin_K
Berichten: 3778
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 22:26

Bedankt voor alle reacties!
Gelukkig is de kleine man weer wat gaan eten en eet die inmiddels alsof die nog nooit gegeten heeft. Hij moet nog flink aansterken, maar gelukkig is hij weer een beetje de oude. Het is uiteindelijk Katten-soep geworden met zijn aansterk-voer en gekookte kip. Dit allemaal een beetje warm en dan met de vingers gevoerd. Nu inmiddels eet hij dus ook gewoon weer + zelfstandig. Hij zit nog wel op AB, maar is van de sterke AB af. We zijn heel blij dat hij er nog is <3
Afbeelding

luuntje

Berichten: 14110
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Eten aantrekkelijker maken kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 12:42

O wat fijn dat hij eet.
Wat en stress kan dat geven.