Vorige week was het geen klein bobbeltje meer maar al echt een stuk groter en vooral dikker. Nog even een weekje aangekeken of hij ook af ging vallen of minder fit werd maar dit was niet het geval. Dus gisteren toch voor de zekerheid maar de dierenarts gebeld en een afspraak gemaakt.
Het goede nieuws is dat het geen tumor is dus daar ben ik al heel blij om! Het blijkt om een talgkliercyste te gaan. De dierenarts had wat haar weggeschoren en de bobbel was toen goed zichtbaar. Er zat ook al een gaatje in dus het ging dan om een cyste of een abces. De dierenarts heeft nog met een naald erin geprikt en daar kwam ook duidelijk talg uit.
Helaas kunnen ze er behalve opereren niet heel veel mee. Er zijn twee opties en dat is laten zitten of verwijderen met een operatie maar de dierenarts vond dat voor een klein beestje wel een zeer groot risico. Ook is hij niet de jongste meer. Een nadeel is dat het heel groot kan worden of flink kan gaan ontsteken. Dit ontsteken gebeurd ook vaak na een operatie dus vandaar dat de dierenarts het ook afraadde om te opereren.
Nu is mijn vraag of er meer mensen zijn die ervaring hebben met cystes bij cavia's. Met name het gedeelte of het zomaar open kan knappen en waar ik dan rekening mee moet houden. Ook twijfel ik nu of ik het gaatje ook schoon moet houden omdat het toch in aanraking komt met zaagsel , hooi en ontlasting wat mij ook niet bevorderlijk lijkt. Daarnaast is het nu ook nog kaal omdat het haar is weggeschoren dus kan er nog gemakkelijker troep in het gaatje komen. Ik mocht er in ieder geval niet op gaan drukken omdat de kans op een zware infectie dan alleen maar groter wordt.
Zolang meneer vrolijk is laat ik het mooi zitten. Ik mag er ook aanzitten en het lijkt hem geen zeer te doen. Hij is niet afgevallen en vreet nog net zoveel als altijd.
De foto's bespaar ik voor nu maar even maar als mensen dat graag willen zal ik die later even in het topic plaatsen