Cavia met talgkliercyste

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zebrastreep

Cavia met talgkliercyste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 18:54

Ik heb twee hele leuke en lieve cavia's van 4 jaar oud. Tom had al een tijdje een klein bobbeltje , maar dit groeide niet verder en het zat niet in de weg dus het leek mij meer een schoonheidsfoutje of vetbobbel want meneer is zeker niet de slankste. Ik had het al een tijdje in het oog in ieder geval. De bobbel zit in de buurt van zijn linker voorpoot.

Vorige week was het geen klein bobbeltje meer maar al echt een stuk groter en vooral dikker. Nog even een weekje aangekeken of hij ook af ging vallen of minder fit werd maar dit was niet het geval. Dus gisteren toch voor de zekerheid maar de dierenarts gebeld en een afspraak gemaakt.

Het goede nieuws is dat het geen tumor is dus daar ben ik al heel blij om! Het blijkt om een talgkliercyste te gaan. De dierenarts had wat haar weggeschoren en de bobbel was toen goed zichtbaar. Er zat ook al een gaatje in dus het ging dan om een cyste of een abces. De dierenarts heeft nog met een naald erin geprikt en daar kwam ook duidelijk talg uit.

Helaas kunnen ze er behalve opereren niet heel veel mee. Er zijn twee opties en dat is laten zitten of verwijderen met een operatie maar de dierenarts vond dat voor een klein beestje wel een zeer groot risico. Ook is hij niet de jongste meer. Een nadeel is dat het heel groot kan worden of flink kan gaan ontsteken. Dit ontsteken gebeurd ook vaak na een operatie dus vandaar dat de dierenarts het ook afraadde om te opereren.

Nu is mijn vraag of er meer mensen zijn die ervaring hebben met cystes bij cavia's. Met name het gedeelte of het zomaar open kan knappen en waar ik dan rekening mee moet houden. Ook twijfel ik nu of ik het gaatje ook schoon moet houden omdat het toch in aanraking komt met zaagsel , hooi en ontlasting wat mij ook niet bevorderlijk lijkt. Daarnaast is het nu ook nog kaal omdat het haar is weggeschoren dus kan er nog gemakkelijker troep in het gaatje komen. Ik mocht er in ieder geval niet op gaan drukken omdat de kans op een zware infectie dan alleen maar groter wordt.

Zolang meneer vrolijk is laat ik het mooi zitten. Ik mag er ook aanzitten en het lijkt hem geen zeer te doen. Hij is niet afgevallen en vreet nog net zoveel als altijd.

De foto's bespaar ik voor nu maar even maar als mensen dat graag willen zal ik die later even in het topic plaatsen :')

Licht uit, zelfspot aan

MyWishMax

Re: Cavia met talgkliercyste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:03

Ik ken het wel bij de hond, die is alleen iets groter := daar is het geknapt, dus alles zat onder. Toen het haar ruim weggeschoren, schoongemaakt en telkens schoon blijven maken tot het dicht was.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:05

Hoi, mijn cavia had dit ook. Nadat de dierenarts het bultje leeg had gemaakt door er een gaatje in te maken werd het een stuk kleiner. Ze had er geen last van maar helemaal verdwijnen deed het nooit. Na het aanprikken hoefde ik geen maatregelen te nemen wat betreft schoon houden. Succes ermee.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:07

MyWishMax schreef:
Ik ken het wel bij de hond, die is alleen iets groter := daar is het geknapt, dus alles zat onder. Toen het haar ruim weggeschoren, schoongemaakt en telkens schoon blijven maken tot het dicht was.

Oei bah! Dierenarts gaf ook aan dat bij een hond een operatie gemakkelijke was dan bij een kleiner dier. Mijn paard heeft vorig jaar een abces gehad wat was geknapt maar dat zag er toch wel heel anders uit dan een talgkliercyste dat was ook vreselijk toen het geknapt was. Met name hoeveel zooi eruit komt :=

Bedankt voor de tip! Ik denk op den duur wel dat het er een keer uit gaat komen

Licht uit, zelfspot aan

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:08

maria_62 schreef:
Hoi, mijn cavia had dit ook. Nadat de dierenarts het bultje leeg had gemaakt door er een gaatje in te maken werd het een stuk kleiner. Ze had er geen last van maar helemaal verdwijnen deed het nooit. Na het aanprikken hoefde ik geen maatregelen te nemen wat betreft schoon houden. Succes ermee.

Bedankt voor je reactie dat is in ieder geval hoopvol om te lezen! Het is ook meer een beetje een schoonheidsfoutje lijkt het nu. Had de dierenarts het bultje bij jouw cavia echt leeggemaakt of alleen een gaatje ingeprikt? Mijn dierenarts heeft er verder niet opgedrukt maar ik las inderdaad al dat het nooit helemaal verdwijnt.

Licht uit, zelfspot aan

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:20

Wat vervelend!
Mijn eerste cavia had ook zo'n bultje en die is destijds door de dierenarts opengemaakt en leeggemaakt, dat is niet meer teruggekomen. Het heeft het beestje destijds wel pijn gedaan om het weg te halen, het was niet zo'n fijne dierenarts.

Onze beer die kort geleden overleden is had ook zo'n talgbultje. Dat hebben we goed schoongehouden en van tijd tot tijd de meeste rommel eruit geknepen. Hij vond het niet erg en het bultje kon niet meer groeien blijkbaar want het bleef even groot. Ik zou een cavia niet laten opereren als het niet nodig is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:24

Tazzey schreef:
Wat vervelend!
Mijn eerste cavia had ook zo'n bultje en die is destijds door de dierenarts opengemaakt en leeggemaakt, dat is niet meer teruggekomen. Het heeft het beestje destijds wel pijn gedaan om het weg te halen, het was niet zo'n fijne dierenarts.

Onze beer die kort geleden overleden is had ook zo'n talgbultje. Dat hebben we goed schoongehouden en van tijd tot tijd de meeste rommel eruit geknepen. Hij vond het niet erg en het bultje kon niet meer groeien blijkbaar want het bleef even groot. Ik zou een cavia niet laten opereren als het niet nodig is.

Ik wil hem dat eerste ook een beetje besparen. Het is een gevoelig beestje al van zichzelf. Hij gilt aardig snel als er wat gebeurd soms bij het zien van de nagelschaar al.

Inderdaad vindt ik opereren ook niet echt een optie meer. Heb bij de andere laatst nog een gebitbehandeling laten doen en ook een week lang met een slecht etende cavia gezeten die heel snel afviel. Wel weer goed gekomen hoor , maar ze krijgen een enorme klap van een ingreep vindt ik.

Licht uit, zelfspot aan

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:30

Ik heb ook een cavia gehad met dit probleem. Ik kende het ook niet, het was 'indrukwekkend' wat eruit kwam.
Het is altijd een beetje open fistel gebleven, maar ik hoefde er verder niets mee te doen. Het is niet gaan ontsteken of gaan irriteren, soms voelde ik voorzichtig en kon ik er weer wat talg uitdrukken. Maar dat mag inderdaad niet geforceerd worden.

Mocht je een foto willen zien om het te kunnen vergelijken, kan ik deze wel pb'en.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:38

Grit schreef:
Ik heb ook een cavia gehad met dit probleem. Ik kende het ook niet, het was 'indrukwekkend' wat eruit kwam.
Het is altijd een beetje open fistel gebleven, maar ik hoefde er verder niets mee te doen. Het is niet gaan ontsteken of gaan irriteren, soms voelde ik voorzichtig en kon ik er weer wat talg uitdrukken. Maar dat mag inderdaad niet geforceerd worden.

Mocht je een foto willen zien om het te kunnen vergelijken, kan ik deze wel pb'en.

Stuur ze maar op als je wilt! Ergens vond ik het ook wel jammer dat er geen zooi uitkwam , was wel benieuwd hoe het er dan uitzag. Al is het ergens ook wel vies :')

Abces bij mijn paard vond ik ook geen pretje om schoon te houden maar het is wel inderdaad bijzonder wat er allemaal soms uit komt

Licht uit, zelfspot aan

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:47

Ik heb het bij een cavia laten doen, die cyste zat onder een tepel en ze was pas 3 jaar. Is helemaal goed gegaan :) eigenlijk heb ik erna niks aan haar gemerkt en ze is gewoon nog 4 jaar meegegaan

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:05

Ik heb dit ook gehad, moest wel laten opereren want het kwam steeds terug. Toen was het klaar. Geen problemen mee gehad verder.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:26

Zou het laten opereren. Misschien eens informeren of er dierenarts in de buurt is die meer ervaring heeft met cavia's?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 20:35

mcsjelle schreef:
Zou het laten opereren. Misschien eens informeren of er dierenarts in de buurt is die meer ervaring heeft met cavia's?

Eigenlijk is dit de beste als het gaat om cavia's hier in de omgeving. Hebben al veel meer kennis dan mijn vorige dierenarts. Ik kijk het nog even aan mocht het heel groot worden dan is het natuurlijk een optie en ik denk dan ook zeker wel dat ze het gaan doen als het echt nodig is. Maar het was best even een pittige ingreep en narcose is voor cavia's helaas best gevaarlijk. Meestal zijn ze heel veel nazorg nodig en dan is het maar weer de vraag of alles goed gaat en het niet gaan infecteren.

Licht uit, zelfspot aan

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:36

Een van mijn cavia's had een flinke talgbult boven een achterpoot die hem in de weg begon te zitten. Mijn dierenarts heeft daar een klein sneetje in gemaakt om het helemaal leeg te maken, daarna heb ik nog een paar dagen moeten spoelen en zalven, het is gelukkig niet meer terug gekomen :) Als het wel terug was gekomen had ik het laten opereren. Nu kon het zonder narcose, dat zou ik altijd eerst proberen.

Ik laat zelf alleen opereren als iets echt in de weg zit of levensbedreigend is, als de cavia er zelf geen last van heeft en al op leeftijd is zou ik het laten zitten.

Mocht een operatie nodig zijn, zoek dan wel eerst uit of de dierenarts ervaring met cavia's heeft. Het is een vak apart, dus voor een goede kans van slagen is dat heel belangrijk. Je zou eens kunnen vragen welke dierenarts de cavia's van stichting cavia behandeld. Zij hebben een grote opvang in Drenthe.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 20:51

melody7 schreef:
Een van mijn cavia's had een flinke talgbult boven een achterpoot die hem in de weg begon te zitten. Mijn dierenarts heeft daar een klein sneetje in gemaakt om het helemaal leeg te maken, daarna heb ik nog een paar dagen moeten spoelen en zalven, het is gelukkig niet meer terug gekomen :) Als het wel terug was gekomen had ik het laten opereren. Nu kon het zonder narcose, dat zou ik altijd eerst proberen.

Ik laat zelf alleen opereren als iets echt in de weg zit of levensbedreigend is, als de cavia er zelf geen last van heeft en al op leeftijd is zou ik het laten zitten.

Mocht een operatie nodig zijn, zoek dan wel eerst uit of de dierenarts ervaring met cavia's heeft. Het is een vak apart, dus voor een goede kans van slagen is dat heel belangrijk. Je zou eens kunnen vragen welke dierenarts de cavia's van stichting cavia behandeld. Zij hebben een grote opvang in Drenthe.

Bedankt voor je reactie! Dat hou ik ook in mijn achterhoofd zolang het niet in de weg zit en hij goed blijft eten , niet afvalt en nog steeds zo actief is als nu laat ik het voor wat het is.

Deze dierenartspraktijk heeft ook een zeer geslaagde tandartsbehandeling gegeven vorige maand aan mijn andere cavia dus ik vertrouw ze wel als het om cavia's gaat. Vorige dierenarts is toen helemaal misgegaan met een abces in de kaak , ze gaven later ook wel toe dat die situatie toen een aanleiding was om meer te gaan leren en verdiepen in cavia's.

In ieder geval loopt zijn broertje na een ingreep aan het gebit nu alweer een tijdje vrolijk rond dus ben daar wel heel tevreden over.

Licht uit, zelfspot aan

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:42

Mijn kat heeft er een op haar kin. Is laatst opengesneden bij de dierenarts, uitgeknepen en schoongemaakt. Allemaal zonder verdoving omdat ze het goed toe liet en helemaal geen pijn vertoonde (ze was daarna erg blij met de snoepjes de ze kreeg van de dierenarts en assistente <3 ). Het is zelf weer dichtgegroeid en niet gaan ontsteken. Wel heeft ze nog 5 dagen antibiotica gehad en een pijnstiller.
Omdat we het niet hebben laten opereren is er wel een risico dat het zich weer opvult, maar dan is het gewoon weer een kwestie van opensnijden. Ze is de 10 gepasseerd en ik vind het onnodig om haar voor (in dit geval) iets cosmetisch onder narcose te laten brengen.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:17

Zebrastreep schreef:
maria_62 schreef:

Bedankt voor je reactie dat is in ieder geval hoopvol om te lezen! Het is ook meer een beetje een schoonheidsfoutje lijkt het nu. Had de dierenarts het bultje bij jouw cavia echt leeggemaakt of alleen een gaatje ingeprikt? Mijn dierenarts heeft er verder niet opgedrukt maar ik las inderdaad al dat het nooit helemaal verdwijnt.

De dierenarts heeft het vuil eruit gedrukt na het aanprikken. Het deed de cavia geen pijn.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:58

Onze oude beer (leeft helaas niet meer) heeft eens een abces gehad. Die is uiteindelijk geknapt waarna we die verder leeg hebben laten spoelen en daarna nabehandeld hebben.

Maar een van onze dametjes heeft boven haar bips ook zo'n talgbultcyste gehad. Die hebben wij onder plaatselijke verdoving weg laten halen. Dit kon bij haar, omdat ze zo vreselijk makkelijk in de omgang is. Totaal niet bang en de hele tijd heeft ze gezellig zitten babbelen en zat ze doodstil. Daar blijft wel altijd een vreemd soort van korstje zitten, maar dat is niet zo hinderlijk zoals die bult was. :)

Lytse Feike
♫ ♪ You are the song of my heart ♪ ♫
|| 08-06-'12 ||
ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:29

Mijn cavia 3 jaar heeft er ook al een jaar een, op de rug/bil. Bij DA geweest toen punctie gedaan was vetbult of talgkliercyste. Ze adviseerde alleen weghalen als ie er last van had. Leek niet zo en groeide minimaal maar van de week is ie toch geknapt. Nu 100% zeker dat het talgkliercyste was. Talg eruit gespoeld en wond goed schoongehouden, hij lijkt 0 last te hebben. Heb de dierenarts gebeld die zegt opereren kan, maar kan opzich geen kwaad als dit zo op en af gaat als maar niet ontsteekt. Twijfel ook wel, moet je zon beestje operatie aandoen met alle risicos van dien als hij er geen last van heeft. En bij mensen kan zon talgkliercyste ook wel terug komen, dus lijkt me bij caafjes ook. Lastig! Ik kijk het nog even aan denk ik geeft het problemen dan wel opereren

Onderschriftloos O:)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie