Ratjes bijplaatsen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nelflobo
Berichten: 380
Geregistreerd: 22-04-09

Ratjes bijplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 13:33

Hallo rattenliefhebbers!

Ik wil mettertijd graag een drietal jonge dames ratjes bijplaatsen bij mijn 2 rattendames.
Mijn meiden zijn van oktober en november 2021.

Wie heeft veel ervaring met het bijplaatsen van een groepje ratjes en wil daar over vertellen?

Ik hoor het graag :) !

Volte
Berichten: 102
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Ratjes bijplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 21:52

Hey! Wij hebben dit nu tweemaal gedaan. We begonnen met 3 ratten, plaatsten er toen 2 bij en daarna nog eens 3. Inmiddels zijn ze dus met zn 8e.

Wat zou je willen weten? :)

Nelflobo
Berichten: 380
Geregistreerd: 22-04-09

Re: Ratjes bijplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 09:13

Hoi!
Dank je wel voor je reactie!
Ik ben gewoon benieuwd hoe je dat precies gedaan hebt.
Natuurlijk heb ik er al veel over gelezen en ook hier en daar wel gehoord.
Maar ik ben huiverig voor gevechten en verwondingen.
Moet er niet aan denken dat mijn twee ratjes, waar ik vreselijk gek mee ben, ellende krijgen omdat ik de familie een keer uit wil breiden.

Ik weet wel dat ik pas ga bijplaatsen als ik een keer een week of liever nog, een paar weken, vrij ben, zodat ik alle tijd en rust heb om ze in de gaten te houden.

Ik heb kooien/verblijven genoeg, weet dat ze eerst in een neutrale kooi met weinig erin samen gezet moeten worden. En dan rustig aan uitbreiden.

Maar ik hoor graag ervaringen, zowel positieve als negatieve van mensen die dit vaker gedaan hebben.
Ook hoor ik graag wat je vooral NIET moet doen en wat de "instinkers" zijn.

Bij jou ging het dus goed (8 ratjes, geweldig !!)

Ben benieuwd naar het hele proces van bij elkaar zetten.

Ook hoor ik graag wat de beste leeftijd is om dat te doen.
Mijn dames zijn nu dus 5,5 maand en 4 maanden oud.
Wat is voor hun de beste leeftijd om er 3 of 4 rittens bij te zetten?
Uiteraard allemaal vrouwtjes.

Volte
Berichten: 102
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Ratjes bijplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:30

Persoonlijk heb ik gemerkt dat je ze het beste in een neutrale en kleine ruimte kan zetten. Wij merkten dat wanneer we ze in een grotere kooi deden, de ouderen achter de rittens aan gingen "jagen". In een kleine kooi gebeurde dit niet en konden ze aan elkaar wennen.

Hoe jonger de ratten, hoe makkelijker het over het algemeen zal gaan. Oudere ratten zien rittens als een minder grote bedreiging voor hun territorium. Het beste is jonge ratten bij jonge ratten. Maar als je rittens bij ouderen ratten zet gaat dit vaak ook goed. Wanneer je oudere ratten bij oudere ratten zet, word het spannender. Dit heb ik zelf echter nog nooit gedaan.

Hoe wij het hebben aangepakt?
Ik deed de 2 nieuwe ratjes (rittens) in een travel cage. Toen pakte ik de minst dominante uit mijn huidige groep, deze waren al wat ouder. Die deed ik erbij. Ik wachtte een tijdje tot ze met elkaar gingen slapen. Toen deed ik de 2de van de huidige groep erbij en herhaalde dat. En als laatst de 3de tot ze allemaal op 1 grote hoop in de travel cage sliepen. Hierna ze in een iets grotere kooi gedaan en opnieuw wachten tot ze samen sliepen. Toen heb ik de normale kooi helemaal binnenste buiten gekeerd en zo schoon mogelijk gemaakt (neutraal mogelijk). Toen heb ik ze allemaal daarin gedaan en ging het prima.

Je merkt dat wanneer ze voor het eerst in de normale kooi zitten, je vaak nog wel wat gepiep of opstandjes hebt af en toe. Kan wel een aantal weken aanhouden. Zolang er geen bloed is, is dit prima.

Al met al zaten onze 2 nieuwe ratjes er na 2 dagen bij.. ging erg vlot. Geen problemen gehad.

Nou moet ik wel zeggen dat toen ik de laatste 3 erbij haalde het iets lastiger ging en we ze in het begin alleen samen deden wanneer wij erbij waren. Na +/- 2 weken zaten ze er permanent bij. Ook hier verder geen problemen gehad.

Nelflobo
Berichten: 380
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 09:57

Dat is een duidelijke uitleg!

Ik heb meerdere travel cages, en ook nog een wat kleinere kooi van 70 bij 50 met plateaus die ik gebruik als ik het grote verblijf de wekelijkse grote schoonmaakbeurt geef. Ideaal om daarvoor te gebruiken dus.

Het is het proberen waard.
Mocht het uiteindelijk niet matchen, dan heb ik nog de mogelijkheid om 2 grote verblijven te gebruiken. Want ik ga zaterdag nog een Furet Tower ophalen, dan heb ik altijd 2 ruime verblijven ter beschikking.

Ik denk dat het het belangrijkst is om je goed voor te bereiden op eventuele onvoorziene situaties als je ratjes bij elkaar wil zetten.
Dus wil goed voorbereid zijn tzt.

Nelflobo
Berichten: 380
Geregistreerd: 22-04-09

Re: Ratjes bijplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 09:58

Bedankt voor je uitgebreide verhaal!

Sandra_H

Berichten: 2734
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:58

Voor mij is het alweer een hele tijd geleden dat ik ratten had, ik ben destijds in stappen van 2 naar 14 (allemaal mannen) gegaan. Het introduceren van een nieuwe deed ik als volgt: zowel de nieuweling(en) als de anderen insmeren met wat vanille essence gewoon van dr Oetker uit de supermarkt (echt een heel klein beetje) en dan allemaal op neutraal terrein, ik gebruikte de badkamer ervoor, bij elkaar. De vanille zorgt ervoor dat ze allemaal hetzelfde ruiken.

Als dat goed ging, en eigenlijk ging het op deze manier altijd goed, zette ik het hele spul bij elkaar in de kooi. Dat was trouwens wel een hele grote, meerdere kooien op elkaar, totaal manshoog, met allerlei verstop- en klimspul erin.

Nelflobo
Berichten: 380
Geregistreerd: 22-04-09

Re: Ratjes bijplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 09:57

Dank je wel voor je verhaal!

Op neutraal terrein, dat was ik al van plan, alleen dan in een heel goed schoongemaakte en wat kleinere kooi met geen schuikplekjes en verder haast niets er in.

De tip over vanille essence is een hele goeie

De Furet Tower is een handige kooi, net zo hoog trouwens als mijn enorme kooi die ik nu nog gebruik, alleen de Tower kan ik eventueel in geval van nood ook even opdelen in twee delen omdat die ook twee units heeft.

Maar het bij elkaar plaatsen doe ik in de eerste instantie dus in de kleinere reservekooi.
Als dat goed gaat, gaan ze daarna in de Tower.

Hoorde van iemand van een rattery dat hij de diertjes altijd gewoon bij elkaar deed en ze daarna hun gang liet gaan.
Maar dat durf ik dus absoluut niet.

Nog een vraagje: ik wil het liefste ratjes erbij die uit een opvang komen.
In Leusden zit er eentje zag ik, maar kent iemand hier op Bokt nog een opvang in de omgeving van Apeldoorn/Zwolle?