Kat soms veltrekkingen/geschubde vacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

MoppieFilou

Kat soms veltrekkingen/geschubde vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-22 15:22

Al sinds we ze hebben (begin januari dit jaar) heeft onze kat soms veltrekkingen en/of een geschubde vacht:
Afbeelding

Ik dacht altijd dat dit een teken van stress/ongemak was, maar er is verder voor zover we weten of kunnen zien niets mis met haar. Ze eet en drinkt heel goed, gaat goed naar de kattenbak, heeft een paar keer per dag haar gekke 5 minuten en kan ook erg goed om aandacht en knuffels komen zeuren.
We zijn vandaag nog naar de dierenarts geweest (voor een vaccin) die haar meteen ook algemeen gecheckt heeft en alles was prima in orde.
Wel nog even het vermelden waard misschien is dat ze mooie ontlasting heeft maar wel steeds met een kwakje "bloed" aan het einde. Niet erin vermengd ofzo maar echt erbovenop. Hiervoor is haar ontlasting binnengebracht en onderzocht maar daar was helemaal niks in te vinden, dus de dierenarts zei dat ze gewoon gevoelige darmen heeft (wat bij honden en katten sowieso vaker het geval is blijkbaar qua bloedvaatjes die wel eens kunnen knappen dan bij de mens).

Is dit gewoon een gek karaktertrekje of moet ik toch verder zoeken naar een reden waarom ze dit doet?

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

MoppieFilou

Re: Kat soms veltrekkingen/geschubde vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-22 22:30

Niemand?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:36

Ik heb weinig verstand van katten, maar
vooral het bloed bij de ontlasting zou ik toch de oorzaak van willen weten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:37

Als mijn katten een geschubde vacht krijgen weet ik dat het weer tijd is voor een ontworming. De vacht ligt daarna ook weldegelijk gladder.

Skinrolling is inderdaad vaak een teken van stress/ongemak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:40

amber15 schreef:

ik ook niet; dat hoort niet hoor.
Zou heel goed wormen kunnen zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:40

Hoe wast ze zich? Ik herken deze vacht van mijn ouders hun oudere poes van bijna 17. Die kan door artrose zich niet zo goed meer wassen dus haar vacht is daardoor bovenop echt gerimpeld. Ze wordt uiteraard geborsteld om klitten te voorkomen (tot groot ongenoegen van poes). Al lijkt het bij onze oude poes wel anders dan bij de jouwe. Die heeft het echt alleen bovenop de rug waar ze niet meer bij kan komen.

Ons eigen poes doet veltrekkingen en zich dan snel wassen tijdens haar gekke minuten. Ik denk omdat ze dan van gekte niet weet wat ze aan moet en dan maar obsessief haar rug gaat wassen. Ze wordt regelmatig ontwormd en ontvlooid. Dus bij de onze komt het dan door gekkigheid.

Alex en Jorie <3

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:48

Heeft die van mij exact zo. Komt bij hem door minder goed functionerende nieren. Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:50

Vaak is t ongemak/stress of ziekte. Misschien t makkelijkste om te proberen een bloedonderzoekje
Misschien perst ze te hard op de ontlasting waardoor er wat bloed bij komt op t einde. Hier voor kun je psyllium vezels over/door de voeding doen. Of bij moeilijkere eters isogel.
Door t persen kunnen ze ook in de rug/bekken/heupen omgeving gevoelig worden wat de vacht verklaard. Hoef je niks van te merken bij aaien.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-22 23:56

Thioro schreef:
Als mijn katten een geschubde vacht krijgen weet ik dat het weer tijd is voor een ontworming. De vacht ligt daarna ook weldegelijk gladder.

Skinrolling is inderdaad vaak een teken van stress/ongemak.

Een ontworming staat over een weekje weer op de planning dus misschien is dat wel gewoon de oplossing!

Wat me nu ook net te binnen schoot, zou het kunnen dat ze last heeft van haarballen ofzo? Ze heeft er zelf nog nooit eentje overgegeven sinds ik ze heb en ze wast zich echt hele dagen dus misschien is het een idee om haar eens kattengras te geven.

Babootje schreef:
amber15 schreef:

ik ook niet; dat hoort niet hoor.
Zou heel goed wormen kunnen zijn.

Wormen zouden ze ook gezien hebben in het ontlastingsonderzoek toch? Ik zou denken dat qua parasieten of bacteriën alles wel uitgesloten is na dat onderzoek.

En ze krijgt binnenkort weer een ontworming.

Jorex schreef:
Hoe wast ze zich? Ik herken deze vacht van mijn ouders hun oudere poes van bijna 17. Die kan door artrose zich niet zo goed meer wassen dus haar vacht is daardoor bovenop echt gerimpeld. Ze wordt uiteraard geborsteld om klitten te voorkomen (tot groot ongenoegen van poes). Al lijkt het bij onze oude poes wel anders dan bij de jouwe. Die heeft het echt alleen bovenop de rug waar ze niet meer bij kan komen.

Ons eigen poes doet veltrekkingen en zich dan snel wassen tijdens haar gekke minuten. Ik denk omdat ze dan van gekte niet weet wat ze aan moet en dan maar obsessief haar rug gaat wassen. Ze wordt regelmatig ontwormd en ontvlooid. Dus bij de onze komt het dan door gekkigheid.

Ze wast zich vooral heel erg veel maar is echt super lenig haha, dus ze kan overal wel bij volgens mij. Het is ook niet dat haar vacht altijd zo staat, af en toe eens 10 seconden en dan is het weer weg.

ingedebruijn schreef:
Heeft die van mij exact zo. Komt bij hem door minder goed functionerende nieren. [ [url=m/Sk4stL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is het bij de jouwe altijd zo of ook met momenten?

kiwiwitje schreef:
Vaak is t ongemak/stress of ziekte. Misschien t makkelijkste om te proberen een bloedonderzoekje
Misschien perst ze te hard op de ontlasting waardoor er wat bloed bij komt op t einde. Hier voor kun je psyllium vezels over/door de voeding doen. Of bij moeilijkere eters isogel.
Door t persen kunnen ze ook in de rug/bekken/heupen omgeving gevoelig worden wat de vacht verklaard. Hoef je niks van te merken bij aaien.

Bloedonderzoek is een goede!
De ontlasting ziet er niet echt hard uit maar misschien zie je dat niet altijd goed. Die psyllium vezels, kan dat kwaad als het niet daaraan zou liggen? Anders kan ik dat sowieso wel eens proberen.
Dat zou wel goed kunnen dan inderdaad!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 00:13

Bij die van mij al zo vanaf een jaar of 2 denk ik. Hij wordt dit jaar 12. Ligt dus niet aan ontworming of iets. Hij is wel te zwaar geweest dus ik hoop dat dat nog iets verschil gaat maken. Heeft de jouwe ook een soort roos/schilfertjes?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 00:15

ingedebruijn schreef:
Bij die van mij al zo vanaf een jaar of 2 denk ik. Hij wordt dit jaar 12. Ligt dus niet aan ontworming of iets. Hij is wel te zwaar geweest dus ik hoop dat dat nog iets verschil gaat maken. Heeft de jouwe ook een soort roos/schilfertjes?

Nee dat niet :)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 00:17

Heeft ze niet gewoon een flinke ondervacht die los laat? Is nu de tijd van het jaar. Veel katten die nu in de trimsalon komen hebben de vacht zo staan. Na een trimbeurt niet meer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:20

T zijn gewoon vezels. Kan geen kwaad. :)

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:22

Verkeerde voeding kan ook een oorzaak zijn.. Wat krijgt ze te eten?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:42

En misschien iets heel simples?
Is het een binnenkat ?
In de winter wordt ja meer gestookt en is de luchtvochtigheid veel droger.
Mijn 4 Siberen krijgen "op eens" 3 jaar geleden een rare vacht. Schilfers, knopen, klitten en ook zo geschubbd.
Zoeken, zoeken, niets medisch kunnen vinden.
Begin lente - toen zij weer langer in de tuin mochten - was het binnen een paar dagen over.
In de herfst/winter erop zelfde verhaal.
En wij krijgen ook schokjes bij kroelen.
Wij hebben veel hout aan de muren en stoken bovendien nog met een houtkachel. Weliswaar altijd met een bal water erop maar toch was dat kenelijk te weinig.
Toen -naast die radiatordingen- ook een simple luchtbevochtiger aangeschaft... en bingo . Weer mooie vachtjes.
Kort : het hoeft niet persé zobte zijn dat jouw kat iets mankeert

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:49

Ik herken het ook van onze oudere poes, zij wordt volgende maand 15 (we hebben haar pas drie jaar, dus ik weet niet of ze altijd al zo'n vacht had). Is het een oudere dame?

Psyllium vezels is een goede tip, dat gebruiken wij hier ook. :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:05

Wat voor ontlasting onderzoek is er gedaan? Is het ontlasting van drie dagen geweest wat ze hebben onderzocht?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 09:25

xoranlover schreef:
Heeft ze niet gewoon een flinke ondervacht die los laat? Is nu de tijd van het jaar. Veel katten die nu in de trimsalon komen hebben de vacht zo staan. Na een trimbeurt niet meer.

Zou wel kunnen ja, ze is een tijdje geleden gesteriliseerd dus haar vacht is ook aan het veranderen geweest. Misschien moet ik haar wat vaker borstelen.

kiwiwitje schreef:
T zijn gewoon vezels. Kan geen kwaad. :)

Oké top, dan ga ik dat maar eens bestellen!

Cowgirl schreef:
Verkeerde voeding kan ook een oorzaak zijn.. Wat krijgt ze te eten?

Ze krijgt onbeperkt de standaard kattenvoeding van Hills :) . Verder niks van natte voeding ofzo.

sasja0705 schreef:
En misschien iets heel simples?
Is het een binnenkat ?
In de winter wordt ja meer gestookt en is de luchtvochtigheid veel droger.
Mijn 4 Siberen krijgen "op eens" 3 jaar geleden een rare vacht. Schilfers, knopen, klitten en ook zo geschubbd.
Zoeken, zoeken, niets medisch kunnen vinden.
Begin lente - toen zij weer langer in de tuin mochten - was het binnen een paar dagen over.
In de herfst/winter erop zelfde verhaal.
En wij krijgen ook schokjes bij kroelen.
Wij hebben veel hout aan de muren en stoken bovendien nog met een houtkachel. Weliswaar altijd met een bal water erop maar toch was dat kenelijk te weinig.
Toen -naast die radiatordingen- ook een simple luchtbevochtiger aangeschaft... en bingo . Weer mooie vachtjes.
Kort : het hoeft niet persé zobte zijn dat jouw kat iets mankeert

Het is een binnenkat inderdaad! Ik ga er eens op letten of het deze lente/zomer misschien vanzelf overgaat.

Sem_ schreef:
Ik herken het ook van onze oudere poes, zij wordt volgende maand 15 (we hebben haar pas drie jaar, dus ik weet niet of ze altijd al zo'n vacht had). Is het een oudere dame?

Psyllium vezels is een goede tip, dat gebruiken wij hier ook. :j

Ze is nog maar 6 :)

Amber_anne schreef:
Wat voor ontlasting onderzoek is er gedaan? Is het ontlasting van drie dagen geweest wat ze hebben onderzocht?

Klopt!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:14

Maar wat voor ontlasting onderzoek is er gedaan ? Hebben ze het in de praktijk bekeken voor giardia bijvoorbeeld of opgestuurd naar een lab en een uitgebreid onderzoek gedaan?

Ik zou trouwens wel naar je voeidngs kijken. Ken je de site van Catmoneo en de Facebook pagina van natuurlijke katten? Tevens is natvoer ook zeker wenselijke voor katten ivm het vocht wat daar in zit. Natvoer bevat ook minder calorieën

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:35

dat kwakke bloed aan het einde op de ontlasting duid op misschien wel een aambei.
en dat kan komen door te dikke harde ontlasting.
kijk of je kat genoeg drinkt,eventueel andere brok proberen en heb niet alles gelezen,maar geef je ook iets van blikvoer?
die vacht herken ik juist als ze dan wat vettig zijn en droge vacht hebben ook weer door weinig drinken.
zou me daar op richten.

je hebt binnenkatten?
die van mij doen het heel erg goed op carocroc indoor of sterelized

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:41

Amber_anne schreef:
Maar wat voor ontlasting onderzoek is er gedaan ? Hebben ze het in de praktijk bekeken voor giardia bijvoorbeeld of opgestuurd naar een lab en een uitgebreid onderzoek gedaan?

Ik zou trouwens wel naar je voeidngs kijken. Ken je de site van Catmoneo en de Facebook pagina van natuurlijke katten? Tevens is natvoer ook zeker wenselijke voor katten ivm het vocht wat daar in zit. Natvoer bevat ook minder calorieën

Het is opgestuurd naar het labo. Wat ze er daar allemaal mee gedaan hebben weet ik niet maar ik gok dan wel gewoon een uitgebreid onderzoek.

Die site zal ik eens opzoeken. De voeding die ik geef is aangeraden door de dierenarts en koop ik ook aan bij de dierenarts, dus dacht dat die sowieso wel goed zou zijn.
Dierenarts zei over natvoer dat het vocht dat erin zit wel een voordeel is maar dat het verder niet echt gezond spul bevat, of toch niks dat echt een bijdrage levert. We hebben een drinkfontein en een bakje staan en ze drinkt best veel, vandaar dat ik geen natvoer geef. Het is ook een moeilijke eter en de paar keren dat we wel natvoer gegeven hebben in het begin liet ze daar veel van staan.

ellepel schreef:
dat kwakke bloed aan het einde op de ontlasting duid op misschien wel een aambei.
en dat kan komen door te dikke harde ontlasting.
kijk of je kat genoeg drinkt,eventueel andere brok proberen en heb niet alles gelezen,maar geef je ook iets van blikvoer?
die vacht herken ik juist als ze dan wat vettig zijn en droge vacht hebben ook weer door weinig drinken.
zou me daar op richten.

je hebt binnenkatten?
die van mij doen het heel erg goed op carocroc indoor of sterelized

Daar had ik nog niet aan gedacht, is wel een mogelijkheid inderdaad!
Ze drinkt best goed maar misschien moet ik dan toch maar wat natvoer bij gaan geven.
Moest het aambei zijn en haar ontlasting verbetert door meer vochtopname, gaat die dan vanzelf weer weg of zou daar sowieso iets aan gedaan moeten worden?

Het is een binnenkat inderdaad. Die ga ik eens opzoeken!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:08

Helaas is voeding een heel klein deel van de opleiding en krijgen meeste dierenartsen hun kennis van diervoeding fabrikanten. Zo zie je ook dat veel dierenartsen een bepaald merk verkopen als zijnde het merk. Vaak is dat royal Canin, hills en andere grote merken. Als je kijkt op de sites die voer analyseren en vergelijken zie je ook dat dit helaas voer is wat een stuk minder scoort.

Tja wat is een bijdrage in voer? Natvoer kan net zoveel bijdragen als brokken, er zijn ontzettend goede merken natvoer op de markt die veel meer zijn dan een tussendoortje. Waarom zou natvoer geen gezond spul bevatten? Ik vind het heel jammer dat je dierenarts zulke beperkte kennis heeft over voer.

Dit is wel interessant om te lezen https://www.catmoneo.nl/beter-droogvoer-of-natvoer/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 20:24

ja als ze echt genoeg drinkt zou je denken dat de ontlasting zacht genoeg moet zijn.
die kat die wij toen hadden zei de dierenarts dat we dus dagelijks juist blikvoer erbij moesten doen en op een gegeven moment was het over.

kwa merk voer moet je zelf even bedenken wat je graag wil.
ik doe er zelf vrij makkelijk over.
blikvoer eten mijn dames gewoon supermarkt voer.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:43

Let op he met alleen borstelen krijg je de ondervacht er niet uit. De kammetjes die wij in de trimsalon gebruiken zijn daar speciaal voor maar als je niet oppast kam je een kat daarmee kaal. Vandaar dat ze ook niet zomaar verkocht worden.

En wat betreft voer dat kan echt bijdrage aan vachtkwaliteit. We zien dat verschil heel goed.
Als ik hier kijk hier is brok maar voor erbij. Krijgen ze 1 keer per dag een beetje en verder alleen maar vlees of vis.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 22:44

Dan wordt het dus duidelijk tijd dat ik me eens verdiep in voeding! Misschien is dat wel gewoon de oplossing inderdaad :)