Verhuizing katten van huis naar appartement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Verhuizing katten van huis naar appartement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 09:45

Binnenkort ga ik verhuizen naar een appartement. Vooral voor de katten vind ik dat super spannend. Ze hebben nu een kattenluik waardoor ze overdag onbeperkt in en uit kunnen lopen. Regelmatig zijn ze dan ook buiten. Ze gaan nooit erg ver en zodra ik bv thuis kom zitten ze alweer op mij te wachten om gelijk mee naar binnen te gaan.

Zometeen heb ik wel een balkon maar verder kunnen ze niet naar buiten. Ik vind het echt heel spannend of ze hier aan kunnen wennen. Hebben jullie nog tips hoe ik het toch aantrekkelijk voor ze kan maken? Ik dacht zelf aan zo’n kinderzandbak voor op het balkon. Uiteraard een balkonnet, want als ze er vanaf vallen liggen ze gelijk in de plas.
En binnen?

Ik twijfel zelfs of ik 1 kat niet alvast op verhuisdieren zal zetten. Ik heb het gevoel dat die echt niet kan wennen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:51

Zou het eerst maar even rustig afwachten voor je aan herplaatsen gaat denken :) wij hebben hier sinds vorig jaar onze familiekat in huis genomen, die was op dat moment 12 jaar en ook al zo lang gewend om elke dag buiten te komen in een hele grote tuin. Hier moet hij binnen blijven en we hadden ook wel wat problemen verwacht, maar gaat helemaal prima! Hij heeft zelfs nog geen enkele keer geprobeerd naar buiten te gaan.

jojoleinee

Re: Verhuizing katten van huis naar appartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:55

Kijk eens op Facebook naar de pagina "Katvriendelijk je huis inrichten" of "Feline enrichment". Misschien kun je daar al ideeën opdoen. Herplaatsen lijkt me inderdaad wat vroeg om aan te denken. Denk ook eens aan ze laten wennen aan een tuigje, dan kunnen ze onder begeleiding nog steeds naar buiten. Daarvoor kun je terecht op de pagina "Adventure cats" of als je tips wil mag je mij ook een berichtje sturen.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:56

Ik heb het toen ik op mezelf ging met 2 hele echte boerderijkatten gedaan, met ook echt de bibbers of dat wel goed zou komen, maar ik was van ons drieën de enige die zich er druk om heeft gemaakt ;)
Onderschat het aanpassingsvermogen van een kat niet.
Beide zijn een paar jaar later ook weer meeverhuisd naar een huis 'buiten' en eentje pakte vervolgens ook zijn 'buitenleventje' weer op en de ander had ondertussen uitgevonden dat de bank toch wel echt heel erg lekker lag en die was met geen stok meer naar buiten te krijgen. Met stofzuigen ging 'ie even een paar minuten, maar daarna rap weer terug naar binnen :D

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:58

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:58

Zandbak op balkon zou ik niet doen, tenzij je graag daar de kattenbak van wilt maken.. :')
Zou het inderdaad gewoon proberen en als het niet gaat, dan pas over herplaatsen denken. Wij hebben het ook gehad met 2 katten (hadden toen wel een afgeschermde tuin), dat is redelijk goed gegaan. Redelijk in de zin van dat de tuin wel een relieve was. Ons appartement was maar 36 m2 groot, dus ze hadden niet veel mogelijkheid om een eigen plekje te zoeken.
Hoe groot is je nieuwe appartement en hoeveel katten neem je mee?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:03

Ik had 2 katten toen ik bij mijn vriend introk in zijn appartement. We wisten dat het tijdelijk zou zijn, omdat we uiteindelijk een huis wilden kopen. Het appartement was de tussen oplossing.

Mijn katten waren wel binnenkatten maar dus met een huis en tuin gewend. In de tuin kwamen ze alleen onder strikt toezicht.
Het appartement hadden we voorzien van klim/krabpaal. Het balkon was veilig gemaakt en konden ze onder toezicht op. Het is eigenlijk heel goed gegaan, ik had tevreden katten. Het klimmen maakten ze echt gebruik van. We hebben daar bijna 1,5 jaar gewoond uiteindelijk.
Kijk wel naar voeding en beweging. Wij voerder te rijk, achteraf gezien, waardoor ze wat voller werden. Dat hebben we moeten aanpassen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 11:19

Het appartement is 105 m2. 2 slaapkamers en 1 woonkamer. Één slaapkamer wordt echt voor mezelf. De andere wordt de kasten/werk/kattenkamer. Daar wil ik inderdaad een grote krabpaal voor het raam neerzetten van grond tot plafond met een paar mandjes.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:48

Klinkt goed hoor! Is echt een flinke ruimte. Zou het gewoon lekker uitproberen! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:52

Het zou kat afhankelijk zijn. Maar die van mij zullen er niet gelukkig van worden. Ik heb er een drie maanden binnen gehad om medische redenen, maar hij raakte echt in een soort depressie.

Maar goed, je zou het moeten uitproberen. Misschien vinden jouw katten het niet erg. Herplaatsen kan altijd nog natuurlijk. Ik zou het zeker wel een kans geven.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:56

Jessix schreef:
Het zou kat afhankelijk zijn. Maar die van mij zullen er niet gelukkig van worden. Ik heb er een drie maanden binnen gehad om medische redenen, maar hij raakte echt in een soort depressie.

Maar goed, je zou het moeten uitproberen. Misschien vinden jouw katten het niet erg. Herplaatsen kan altijd nog natuurlijk. Ik zou het zeker wel een kans geven.

Binnen houden in een huis waar ze gewend zijn om naar buiten te gaan is wel al heel anders dan binnen blijven op een nieuwe locatie, dat is in ieder geval mijn ervaring.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:01

ik woon op 65m2 met 2 poezen,twee zusjes van nu 8 jaar alweer.
hun eerste jaar zijn ze buiten geweest,maar na verhuizing aan een drukke straat niet meer.
en ze zijn er wel aan gewend.
ik woon nu in een onderwoning met tuin,maar heb zoveel vogels in de tuin dat de katten binnen blijven.
heel af en toe dat er eentje bij de deur gaat zitten miepen,maar met wat extra aandacht en spelen is dat over.
heb hier meerdere slaapplekken, en ook zo’n klim en slaappaal voor het raam staan.

Afbeelding

ze mogen in de vensterbank liggen,vind het wel belangrijk dat ze naar buiten kunnen kijken.
zorg echt voor meerdere slaapplekken dat vinden de meeste katten toch eel fijn als ze kunnen kiezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:06

J0anieke schreef:
Jessix schreef:

Binnen houden in een huis waar ze gewend zijn om naar buiten te gaan is wel al heel anders dan binnen blijven op een nieuwe locatie, dat is in ieder geval mijn ervaring.

Nou in mijn geval denk ik niet. De drang om naar buiten te gaan was er redelijk snel af namelijk. Alleen de kat die ik er voor terug kreeg was gewoon niet happy. Daarbij zou ik ze het vrije leven gewoon nooit af willen pakken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:30

Katten wennen meestal snel aan een nieuwe omgeving. Wij zijn in de loop der jaren meerdere keren verhuisd met onze katten. Dat betekende soms ook dat ze een periode binnen moesten wonen en soms wel naar buiten konden en soms alleen in de tuin. Is allemaal prima gegaan.
Nu zelfs 1 kat erbij die op een vorig adres was komen aanlopen; een echte boerderijkat die dus echt vrijheid gewend was. Na verhuizing heeft hij zelfs een paar maanden echt binnen gewoond ( drukke weg, nog geen ren buiten). Daarna kon hij in de ren met de andere katten. ca. 1,5 jaar geleden weer verhuisd ( toen met 6 katten ) en allemaal weer prima gewend aan de nieuwe omstandigheden. Ook weer even een tijdje binnen gewoond en nu kunnen ze in de grote afgezette tuin.
Toen ik nog in Amsterdam woonde had ik ook altijd katten, deels opvang en aanlopers, en die hebben nooit een probleem gehad met binnen wonen. Dus ik zou het zeker een kans geven en voor de beginperiode een Feliway in het stopcontact doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 08:23

Ik woon hier nu bijna 3 weken, maar het gaat echt niet goed. De katten voelen zich niet happy en ik daardoor ook minder. Komt bij dat het balkon echt moeilijk afsluitbaar te maken is, waardoor ze nu echt binnen moeten blijven.

Hoe lang zou zo’n gewenningsperiode duren?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:27

Bij mij hebben ze nooit echt kunnen wennen. Ze legden zich erbij neer maar als ik zie hoe ze zijn opgebloeid daarna met een tuin.. Ik zou er niet meer voor kiezen om een kat te houden in een appartement. Helaas geen opbeurend bericht dus. Sterkte!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:29

Heb je een foto van je balkon?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:39

Vervelend om te horen dat het niet goed gaat :(:) waaraan merk je dat?

Ik heb niet alle reacties gelezen maar op Facebook is er een groep "KATTEN", hier wordt regelmatig advies gegeven over hoe je je balkon katproof kan maken.
Al verwacht ik niet dat dat alles oplost, als ze op het balkon mogen, dat is natuurlijk als nog anders dan vrij in de tuin rondlopen waar allerlei geurtjes zitten. Maar wel het proberen waard?

Wat heb je nu in huis als vermaak voor de katten? Haal verschillende denkspelletjes in huis (bv van Trixie). Houden ze van klimmen? Dan kun je verschillende plankjes aan de muur maken. Of bijvoorbeeld een plank of andere verhoging naast het raam, dat ze naar buiten kunnen kijken.

Succes, ik hoop dat het snel beter gaat!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:44

Al aan de matatabi stokjes gedacht? Dat helpt ook goed tegen stress.
Waaraan merk je dat het niet goed gaat Fitzroy?

Mijn broer en schoonzus verhuisden hun veel-buitenkat ook naar een appartement. Ging goed op plassen buiten de bak na. Toen had ik geadviseerd de deksel van de kattenbak te halen en dat hielp onmiddellijk. Kat was niet gewend haar behoefte te doen in een hokje.

Weet niet of je katten buiten of binnen voorheen hun behoefte deden, maar meerdere kattenbakken kan ook helpen; ze kunnen behoorlijk territoriaal zijn.
Ben je veel weg, dan kan radio of tv zachtjes aanhouden ook mss helpen.
Oh en feliway in het stopcontact. Kan ook helpen.
Laatst bijgewerkt door paars op 08-06-22 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:02

Wat naar dat het niet goed gaat. Ook ik ben wel benieuwd naar wat je precies merkt? Imo is 3 weken nog wel erg kort, bij een dier als een kat kan het wel maanden duren voordat ze echt zijn gewend aan een ingrijpende verandering.

Ik heb zelf binnenkatten die nooit vrij buiten mogen die ook nooit anders gewend zijn, dus wel een andere situatie. Maar het allerbelangrijkste hier is dat ze veel, veeeeeel aandacht en zorg nodig hebben. Ik kom er echt niet mee weg om 15 minuutjes per dag met ze te spelen oid. Buiten zoeken ze zelf het vermaak wel op en heb je er imo vaak maar weinig omkijken naar. Een binnenkat kan vaak echt wel een hoop stimulatie gebruiken, tenzij je een uitzonderlijk luie kat of een oudje hebt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:09

Fitzroy schreef:
Ik woon hier nu bijna 3 weken, maar het gaat echt niet goed. De katten voelen zich niet happy en ik daardoor ook minder. Komt bij dat het balkon echt moeilijk afsluitbaar te maken is, waardoor ze nu echt binnen moeten blijven.

Hoe lang zou zo’n gewenningsperiode duren?

Kan je het balkon niet af laten maken met een kattenren zoals kattenren.com?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:10

Wat vervelend TS.. ;( Mijn kat heeft maar een heel korte gewenningsperiode, 2 dagen en dan is alles prima, hij is nu 2,5 jaar oud. Dus ik denk dat het per kat wel erg kan verschillen..

Waarom moet het balkon eigenlijk afgesloten worden? Springen ze er anders af? Is het te hoog om eventueel zo'n kattenlooptrap te maken? En kunnen ze niet via de voordeur? Mijn kat werd er ook wel een beetje depri van toen ik van een huis met tuin naar een appartement ging..

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:37

Ik denk dat ze een zandbak op het balkon wel kunnen waarderen. Zorg ook dat ze daar de hoogte in kunnen. Misschien een boomstam rechtop zetten voor het krabben.
Zorg in de kattenkamer ook voor uitdaging, dus niet alleen een krabpaal, maar bijv wat plankjes op de muur. En verstop plekjes op verschillende hoogtes.
Eventueel kun je ook zorgen dat ze met eten meer hun best moeten doen. Slowfeeder, wc rolletjes etc.

Kijk eens bij ongewoonboom voor het afzetten van je balkon. Deze komen ook aan huis, maar je kan het ook zelf doen.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 08-06-22 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:38

Punten voor jou dat je je hier (terecht) zorgen over maakt, ts +:)+

Veel te veel mensen vinden het geen enkel probleem, zelfs heel normaal, om katten levenslang de buitenlucht en een beetje natuurlijke gedrag in hun natuurlijke habitat te ontzeggen. Als we paarden levenslang binnenhielden was de wereld te klein op bokt en ver daarbuiten.

Gelukkig krijg je wel een balkon, kunnen ze in ieder geval de wind door hun haren voelen en frisse lucht opsnuiven, misschien zelfs natuurlijke geuren ruiken. Ik zou het balkon wel goed afsluiten. Katten zijn van nature, en als ze er de kans voor krijgen, natuurlijk heel avontuurlijk, nieuwsgierig en beweeglijk. Onze kat is van de derde verdieping uit het raam gesprongen om te gaan wandelen toen ze daar zin in had. Ik kan me voorstellen dat je dat wilt voorkomen in een nieuwe, onbekende en misschien voor buitenkatten onveilige omgeving.

Als je de katten al hebt, dan kunnen er redenen zijn waarom ze niet geschikt zijn om te herplaatsen. Of er zijn redenen om ze juist wel te herplaatsen, zoals die ene waarvan je verwacht dat die niet gelukkig gaat zijn op het nieuwe plekje. Weet je, zolang jij het welzijn en het belang van je katten op de eerste plaats zet, dan kan je het in deze situatie eigenlijk niet verkeerd doen. Succes met alles :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 10:30

Bedankt voor alle input.

Ze zitten vaak klaaglijk te miauwen en voor de schuifpui te kijken en te krabben aan het raam.
Ik heb al een extra hoge krabpaal gekocht en voor het raam staan maar daar gaan ze nog niet erg in. Inmiddels dus 3 krabpalen van verschillende hoogte in het huis en voor het raam.

Hier een foto van het balkon, de vorige bewoners hadden ook katten en die hadden alleen aan gaas voldoende. Maar daar red ik het niet mee, daar klimmen ze zo overheen.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit dus een hele brede rand om het balkon, waar ze overheen zouden kunnen lopen. En in de jacht op vogeltjes gegarandeerd vergeten dat ze 4 hoog zitten en anders in de plas vallen.

Edit: ze mogen niet los op de galerij staat in het reglement.