Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:35

13j lang heb ik een gezellig koppeltje katten gehad. Ze waren eigenlijk niet super speels met elkaar, maar ze waren wel altijd samen. Als je eentje in de tuin zag, zag je de andere ook. En als je de andere niet zag, dan gingen ze elkaar wel even zoeken en halen. Soms was er wel eens het occasioneel gebekvecht, vooral als de kater in een speelse bui was, en de kattin zoals een echte dame liever in het zonnetje wou gaan liggen. Of als de kater ergens lag waar de kattin eigenlijk liever wou zijn, dan werd er ook al eens een mepje verkocht. Maar voor de rest, altijd samen dus.

Tot een dikke maand geleden. En mijn kater ziek was, en hij eigenlijk diezelfde avond nog moest worden ingeslapen. Er was eigenlijk niets aan te doen, en volgens de dierenarts ook de enige juiste beslissing. Hem mee naar huis genomen hebben we niet, want hij is van daaruit naar het crematorium gegaan.

Dus mijn lieve dametje, heeft eigenlijk geen afscheid kunnen nemen van haar meneertje. Voor haar is hij smiddags verdwenen en niet meer terug gekomen. En nu weet ik niet zo goed van welk hout pijlen maken.

De eerste dagen heeft ze lang lopen rouwen. Ze had wel het besef dat hij weg was en niet meer terug kwam denk ik. Ze heeft even amper gegeten, en vaak gewoon wat lopen snuffelen en "huilen" (ik kan het niet miauwen noemen, want het was echt een klaagzang). Ondertussen zijn we nu een goede maand verder, en ik weet het soms niet altijd. Ik hou haar overdag bezig (met thuiswerk lukt dat goed) en speel vaak met haar. Maar dan soms betrap ik haar dat er ze ergens een beetje zielig ligt, en is ze heel apathisch even. Dan wil ze niet spelen of aaien, en zit ze een beetje in zichzelf. Snachts word ik soms wakker omdat ze dan heel het huis bij elkaar aan het schreeuwen is, en is ze pas kalm als ik de deur open doe. Dan wordt ik verwelkomt met een heel arsenaal aan verschillende miauwtjes, een soort van "he he ik was je even kwijt". Ik heb het al proberen te negeren, maar het langste dat ik kon volhouden was een uur en toen stopte ze nog steeds niet.

Dus wat nu? Kan ze nog steeds aan het rouwen zijn? Dat ze nog in haar momentjes haar vriendje mist? Moet ik zoeken voor een andere kat? Maar het lijkt mij alsof ze net extra territoriaal geworden is. Waar ze vroeger de buurtkatten eigenlijk gewoon negeerde (Meneer nam dat stuk voor zen rekening), is ze nu ontzettend agressief eigenlijk geworden naar de andere katten. Dus ik weet niet zo goed of een kat erbij zou helpen voor haar.

Voor mezelf moet het eigenlijk wel niet, ik mis nog steeds mijn kleine meneer ook. Maar ik weet niet zo goed of het voor haar iets zou betekenen. Of misschien gewoon nog eens een maandje aankijken? Iemand die wat wijsheid heeft voor me?

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:26

Ach wat treurig.
Klinkt inderdaad of ze hem nog kwijt is.
Aangezien het een buitenkat is en ze dus op zich wel andere katten ziet zou ik het persoonlijk nog even aankijken denk ik.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 13:39

Ah nee, het is een "als het licht is mag je buiten"-kat. Ze heeft een soort avondklok zullen we maar zeggen :+ Maar ze is op leeftijd, en geniet meer van binnen aan de haard dan buiten in de kou

CalipsoLover

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:42

Daarom is het dus altijd beter om de kat nog even mee te nemen naar huis, anders gaan ze inderdaad lopen treuren en zoeken. Onze twee oude katten zijn met een paar jaar tussen gestorven, maar hebben nooit echt getreurd omdat ze ook wisten dat de ene gestorven was. Ook onze jonge kat niet, maar die was wel eenzaam en haalde ook veel gezelschap uit de andere kat. Dus die hebben we wel terug een maatje gegeven, was in het begin heel boos, heeft een poosje geduurd maar zijn nu ook ontzettend gehecht aan elkaar.

Ik zou niet durven zeggen of een nieuwe kat een oplossing is, maar ik zou het zoals Sizzle zegt ook nog even aankijken.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:45

The_Cat schreef:
Ah nee, het is een "als het licht is mag je buiten"-kat. Ze heeft een soort avondklok zullen we maar zeggen :+ Maar ze is op leeftijd, en geniet meer van binnen aan de haard dan buiten in de kou


Avondklok kat :D
Ik bedoelde meer dat ze niet een flat-kat is die nooit een soortgenoot ziet. Daarom denk ik dat je het nog wel even kunt aankijken.

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:48

Jammer dat ze geen afscheid van haar maatje heeft kunnen nemen. Dan was het makkelijker geweest.
Maar de poes is nu minimaal 13 jaar oud? Dan zal ik er geen kat meer bij zetten, denk dat ze dat niet accepteert.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 13:57

Ja de beslissing nemen om de andere kat in te slapen, overviel me zo dat ik daar eigenlijk op dat moment niet meer bij nagedacht heb :( Het was de eerste keer dat ik ook een kat moest laten inslapen, ik was er niet op voorbereidt.

Ja ze gaat deze zomer al 14 jaar oud worden, en ze zat eigenlijk met de andere kat samen vanaf dat ze een halfjaar oud was. Zij komt uit het asiel, en hij was een vondelingetje

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:10

Ik zou denk ik wel gaan kijken voor een maatje, van zeg 6+, in het asiel zitten die ook genoeg. Wel eentje waarvan bekend is dat die ook graag andere katten ziet.

Ik hoop dat het helpt, een rouwende kat breekt mijn hart ook altijd zo :knuffel:

Nickeltje

Berichten: 28330
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:07

[BB] Kat eenzaam na inslapen zusje

Wij zitten in het zelfde pakket.
En na enig nadenken en zoeken ga ik vrijdag naar het asiel hier om een tweetal jeugdige katten op te halen waarmee ik hoop dat onze kater daar een vriend aan overhoudt, maar als het niet vlot klikt dan hebben de nieuwe twee in elk geval elkaar...

Leo

Berichten: 50318
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:06

Wat naar om je kattin zo te zien. :( Zo sneu..
Hier is het inslapen wel thuis gebeurd, die keuze konden we maken gelukkig, maar zoals bij jou was er geen keuze en dat maakt het extra zwaar :(:)
Beide poezen konden afscheid nemen, hebben hem gezien en zijn er meerdere keren heen gelopen maar wilden er niets van weten. Na een 1,5 uur hebben we hem weggebracht.
En toch zijn de poezen in de weken er na van slag geweest. Ze waren heel stilletjes, vooral het vriendinnetje van de kater. Toch aan het zoeken en uiteindelijk zijn ze manieren van de kater gaan "overnemen". We zijn nu bijna 2 maanden verder en ze hebben zeker wel weer hun routine en rust terug maar ze zijn veel vocaler dan voorheen. Vooral de nu oudste poes hoorde je amper voorheen en geeft nu hele concerten.

Wat een lastige situatie voor je. Een kitten bij een 15 jarige zetten is misschien minder fijn voor haar, maar idd misschien een wat oudere, rustige asielkat? En dan heeeel rustig met kleine stapjes introduceren?

pluisbeer

Berichten: 968
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:16

Ik heb op advies van een kattengedragsdeskundige een kater van 6 jaar erbij genome na het inslapen van de poes en een eenzame kater die over was. Was ongeveer dezelfde leeftijd.
Wel heel uitgebreid over de introductie gedaan en aan het plan gehouden. Via kattenherplaatsing.nl een goed introductie advies gekregen.
En het is gelukt.
Sterkte.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 09:25

Dat ze vocaler geworden is, dat merk ik inderdaad ook! Ik wist niet omdat het was omdat ze dat probeerde over te nemen van de andere. Dat was namelijk een echte babbelkont. Die had altijd wat te vertellen en was eigenlijk nooit stil, soms tot in de treure als je tv wou kijken :') Nu heeft zij dat een beetje ook, niet zo erg maar ze 'praat' toch veel meer als daarvoor

Misschien dat ik haar dan toch nog even een paar weekjes gun, en dan eens contact opnemen met het lokale asiel om hulp te vragen voor inderdaad een wat oudere kat. Een kitten zou sowieso niets voor haar zijn, sinds ze nooit echt de grootste speelvogel geweest is. Dus misschien is er nog wel een kleine statige koning/koningin op zoek naar een plekje. Bedankt voor de adviezen en ervaringen!

soesita

Berichten: 5195
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:29

Kijk wel uit met een andere kattin. Twee volwassen kattinnen aan elkaar laten wennen is vaak een moeilijk proces. Met een (halve) kater gecombineerd gaat dikwijls beter.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 09:31

soesita schreef:
Kijk wel uit met een andere kattin. Twee volwassen kattinnen aan elkaar laten wennen is vaak een moeilijk proces. Met een (halve) kater gecombineerd gaat dikwijls beter.


ah, daar had ik geen idee van. Bedankt!

Nickeltje

Berichten: 28330
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:03

Daarom hebben wij inderdaad ook gekozen voor kater (twee gecastreerde katers).
En we gaan aan de gang met een uitgebreid voorbereid introductie programma waarbij de nieuwe katten eerst gaan wonen op de bovenverdieping om aan ons te wennen, en van daar uit langzaam in meerdere stappen introductie van elkaars lucht in ons huis en uiteindelijk met gaas in de deur wel zicht en geur contact maar geen mogelijkheid op rennen en krabben en van daaruit zien hoe snel of langzaam alles gaat...
Wij hebben ons plan gebaseerd op hoe "Cat Daddy" Jackson Galaxy dat in zijn youtube filmpjes uitlegt.

Rongyos
Berichten: 608
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:11

Toen onze poes destijds overleed vond onze kater het ook lastig in zijn "eentje". Omdat hij doodsbang was voor kleine kittens (dat hadden we toevallig ontdekt toen ik er 2 in de noodopvang had) hebben we een 'puber' poes uit het asiel geadopteerd. Dat ging na een paar dagen heel goed. Zij was super lief en superfan van hem. Helaas is zij na 4 maanden overleden door een nare ziekte. Asiel gaf aan dat ik wel een 'nieuwe' kon komen uitzoeken, maar dat voelde helemaal niet goed.
Uiteindelijk is de kater nog dikkere maatjes met de hond geworden.

Ik zou bij een poes inderdaad een ex-kater plaatsen ipv een andere poes. En dan met asiel afspreken dat mocht het echt niet gaan dat ie terug mag, hoe sneu ook.

CalipsoLover

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kat voelt zich eenzaam? Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:51

Ik zou inderdaad ook terug zeker voor een kater gaan als je er nog een kat bijneemt. Twee kattinnen gaan vaak wat moeilijker.