Kat krabt 's nachts aan deur

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Kat krabt 's nachts aan deur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 07:58

Hoi allemaal,
Na weer een veelvuldig onderbroken nacht ben ik benieuwd naar de gouden tip.
Onze kat van nu dik een jaar oud mocht tot voor kort op de slaapkamer 's nachts en dat is lang goed gegaan. Ze sliep soms op bed, maar ook vaak ergens anders in huis.
Omdat ze begon te krabben aan het bed en hier niet in te corrigeren leek, hebben we besloten haar 's nachts niet meer in de slaapkamer te laten. Dit is de eerste weken vrij goed gegaan maar nu krabt ze elke nacht zo ongeveer elk half uur aan de deur, plus miauwen als er geen reactie komt. We negeren haar maar inmiddels begint het slaapgebrek wel een beetje een ding te worden.
Ik heb een spray van Beaphar gehaald om op de deur te sprayen maar hier trekt ze zich helemaal niks van aan helaas.

Wat heeft bij jullie geholpen?

Lizz

Re: Kat krabt 's nachts aan deur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:02

Heb je de mogelijkheid om de kat in een andere kamer te laten slapen? Zodat deze niet meer bij jullie deur kan?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 08:09

Nee dat kan helaas niet, het is een klein appartement met woonkamer/keuken in een ruimte en een slaapkamer. En opsluiten in de badkamer vind ik ook niet echt een optie -O-

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:16

aii lastig. heeft je kat in de niet-slaapkamer-ruimte ook wel iets lekkers om op te liggen? een goede vervanging van het bed dus?
ik merk bij mijn kat dat hij sommige kleedjes echt MAGISCH vindt :') en daardoor wil hij dus altijd in de ruimte zijn waar die liggen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:19

Onze kat heeft een tijd in de badkamer geslapen. Was ruim genoeg, inclusief ramen en een heerlijke radiator.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:46

even harder aanpakken denk ik
hier hebben ze dat ook wel eens gedaan,maar dan zwaai ik de deur open en jaag ze met veel kabaal even weg.
ze schrikken zich rot en laten het voor wat het is.
heb ook wel berichten gehoord van een plantenspuit en de kat even natspuiten,maar hier werkt schrikken voldoende…en dat ook even consequent volhouden.
wel even dit:
spelen met de kat voordat je gaat slapen, zorg ook even dat die dan “moe” is.
zorg voor meerdere fijne slaapplekjes en speeltjes voor de kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:48

Wat hier uitstekend geholpen heeft was de stofzuiger voor de deur zetten en deze aansluiten op een slimme stekker. Daarmee kan je hem vervolgens met je telefoon verbinden.

Kat ging weer krijsen ik doe ik bed de stofzuiger aan. Hij heeft het nooit weer gedaan :o

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:13

Bedenk katten zijn nachts vaak actief, plus dat ik lees, dat er zo of zo weinig ruimte is. En vergeet niet een enkele - vooral jonge-kat verveelt zich snel.
Jullie zijn haar enige afleiding.
Dus is het een alternatief om krabmatten te aan het bed te plaatsen?
Of een 2e speelmaatje erbij ?
Hier 4 binnenkatten .
Ok, wij hebben dan meer ruimte en ook is ons achter-mini-tuin onder toezicht open .
Maar hier krabben ze echt alleen aan 2 oude rotanstoelen ( overgebleven van mijn katten hiervoor) 2 krabpalen en wat ik regelmatig haal : die kartonnen krabplanken met catnip.
En doordat dus mijn katten ook met elkaar spelen, met ons kroelen, genoeg afwisseling hebben... wordt hier snachts echt geslapen. Verdeelt op bed.
Succes

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:23

Kan je je kat in de slaapkamer iets fijners om te krabben aanbieden? Ze krabt omdat ze dat nodig heeft, niet om jou te treiteren. Kijk hoe je beter kan voldoen aan deze behoefte. Dan hoeft ze niet aan je bed te krabben en kan ze, als ze dat wil, s nachts bij je komen liggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:27

Dus poes in kwestie mocht eerst wel op bed slapen en nu blijft de deur dicht? Nogal logisch dat er dan een de deur wordt gekrabt... poes wil erbij zijn.

Kan poes naar buiten of is het een binnenkat? Is ze alleen of heeft ze een maatje?

Persoonlijk zou ik haar gewoon weer op de slaapkamer laten en ervoor zorgen dat ze niet meer aan het bed kan krabben.

Ik heb er 5 rondlopen en die mogen overal komen en slapen over het algemeen braaf op bed ipv te rellen.
3 daarvan zijn jonkies en moeten nog veel leren maar ik kan er donder op zeggen dat als ik ze ineens ga buiten sluiten uit de slaapkamer dat ze ook ad deur gaan krabben.
Dan had ik ze al nooit toe moeten staan in de slaapkamer.

Katten moeten kunnen krabben dus ze dat verbieden is bijzonder kat-onvriendelijk. Zorg voor een goede krabpaal waaraan ze gestrekt kan krabben. Dan heeft ze een alternatief voor aan het bed krabben. Meerdere krabplekken is nog veel beter.
Laatst bijgewerkt door cissy op 03-04-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:29

Ik hoor alleen maar straffen, of laten schrikken... Alleen ellepel komt met de oplossing...
Ga voor het slapen gaan spelen met de kat... Zo veel spelen dat ze gaat liggen, dan even laten uitpuffen en opnieuw spelen! Ze gaat dan steeds sneller liggen van vermoeidheid. Dan eten geven en dan naar bed. En niet toegeven, niet roepen, niet reageren als ze weer krabt.

Het krabben aan het bed en/of meubels kun je tegen houden door een goede krabpaal er vlakbij te zetten en dubbelzijdig tape op de plekken waar ze krabt te plakken (dat is maar tijdelijk). Ze kan dan eigenlijk gewoon weer bij jullie slapen.
Succes!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:32

Heb je al een krabpaal en andere attributen op je slaapkamer gehad? Dan is er geen reden meer om aan het bed te krabben.
Jullie bed zou je aan de zijkanten dan kunnen beplakken met aluminium folie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:48

Agossie schreef:
Ik hoor alleen maar straffen, of laten schrikken... Alleen ellepel komt met de oplossing...
Ga voor het slapen gaan spelen met de kat... Zo veel spelen dat ze gaat liggen, dan even laten uitpuffen en opnieuw spelen! Ze gaat dan steeds sneller liggen van vermoeidheid. Dan eten geven en dan naar bed. En niet toegeven, niet roepen, niet reageren als ze weer krabt.

Het krabben aan het bed en/of meubels kun je tegen houden door een goede krabpaal er vlakbij te zetten en dubbelzijdig tape op de plekken waar ze krabt te plakken (dat is maar tijdelijk). Ze kan dan eigenlijk gewoon weer bij jullie slapen.
Succes!

Dat werkt echt niet bij elke kat hoor :n

Dan is een keer laten schrikken soms bijzonder effectief.

En waarom zou TS de kat persé op bed moeten laten dat is toch geen voorrecht ofzo? Mijn 3 katten mogen overal in het hele huis en buiten komen maar niet ons bed daar hoef ik ze gewoon niet te hebben.

Als TS besloten heeft de kat niet meer in de slaapkamer te willen is dat helemaal prima. Dat poes dat nog wel graag wil tja dat is dan toch jammer dan? Goeie krabpaal en zorgen voor plekjes waar die liggen kan maar het is geen levensbehoefte van een kat om in het bed van de baas te slapen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:53

cissy schreef:
Dus poes in kwestie mocht eerst wel op bed slapen en nu blijft de deur dicht? Nogal logisch dat er dan een de deur wordt gekrabt... poes wil erbij zijn.

Kan poes naar buiten of is het een binnenkat? Is ze alleen of heeft ze een maatje?

Persoonlijk zou ik haar gewoon weer op de slaapkamer laten en ervoor zorgen dat ze niet meer aan het bed kan krabben.

Ik heb er 5 rondlopen en die mogen overal komen en slapen over het algemeen braaf op bed ipv te rellen.
3 daarvan zijn jonkies en moeten nog veel leren maar ik kan er donder op zeggen dat als ik ze ineens ga buiten sluiten uit de slaapkamer dat ze ook ad deur gaan krabben.
Dan had ik ze al nooit toe moeten staan in de slaapkamer.

Katten moeten kunnen krabben dus ze dat verbieden is bijzonder kat-onvriendelijk. Zorg voor een goede krabpaal waaraan ze gestrekt kan krabben. Dan heeft ze een alternatief voor aan het bed krabben. Meerdere krabplekken is nog veel beter.

Niets meer aan toe te voegen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:01

De kat straffen heeft absoluut geen zin. En zeker bij katten is het lastig om iets wat eerst wel mocht af te leren.

Probeer eens een krabkarton/matje bij je bed te leggen, zodat ze hier aan krabben.
Krabben is natuurlijk gedrag, geur af zetten, stress ontladen.

En speel met je kat in de avond, verstop brokjes bij in wc-rollen, eierendozen of voerspel. Dan heeft ze wat te doen in de nacht.
Zorg verder voor voldoende uitdaging, verstopplekjes en zorg dat ze de hoogte in kan.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:03

ellepel schreef:
even harder aanpakken denk ik
hier hebben ze dat ook wel eens gedaan,maar dan zwaai ik de deur open en jaag ze met veel kabaal even weg.
...

Hier vroeger ook eens zo'n probleem gehad.
Alleen na 1x hoort de kat je uit bed komen en is hij al weg tegen de tijd dat jij (met je plantenspuit) bij de deur bent :+
Was geen succes dus :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:20

Wat bij mij hielp was inderdaad de stofzuiger aan als er gekrabd werd. 2x gedaan en klaar maar de kat mocht al nooit op de slaapkamer.
Wat soms ook helpt is aluminiumfolie op de deur plakken daar krabben ze niet graag aan .

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:28

Het probleem is niet dat de kat aan de deur krabt het probleem is dat de kat aan het bed krabt.
Daar moet je een oplossing voor verzinnen.

Bijvoorbeeld een krabpaal bij het bed, krabmatjes aan het bed.
Benader het net als een bank in de woonkamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:30

Amber_anne schreef:
Het probleem is niet dat de kat aan de deur krabt het probleem is dat de kat aan het bed krabt.

Gewoon interesse maar waarom zou dat moeten? Waarom moet de kat in bed? Ik hoef ook geen kat in bed dus dat goed recht van TS. Dus dan is het probleem dat de kat aan de deur krabt. Het is geen recht van de kat dat die in bed moet natuurlijk.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:33

Spenk schreef:
Amber_anne schreef:

Gewoon interesse maar waarom zou dat moeten? Waarom moet de kat in bed? Ik hoef ook geen kat in bed dus dat goed recht van TS. Dus dan is het probleem dat de kat aan de deur krabt. Het is geen recht van de kat dat die in bed moet natuurlijk.

Het probleem is niet dat TS de kat niet in bed wilt. Hij mocht altijd in bed maar moest uit de kamer door het krabben. Dat is dan het orginele probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:36

Maar dan mag TS toch nog altijd zelf besluiten de kat niet in bed te willen hebben of mis ik daarin iets?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:39

Er zegt toch niemand dat ts dat niet mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:40

Nee maar omdat er niet ingegaan wordt op de originele vraag van TS maar '''doorgedramd'' op dat de kat gewoon in bed kan en er maar krabpalen en alles moeten komen te staan :)

Daar hebben mensen ook lang niet altijd de ruimte voor dan past er net een bed en kast in de slaapkamer en is die vol.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:42

Absoluut kan TS dat beslissen, maar dan moet niet raar opkijken dat als de kat er eerst bij mag, en nu in ene (voor de kat, die snapt het niet) uit de slaapkamer gebannen wordt en dat moet ie dat maar slikken?
Kijk ik vind dat je prima grenzen mag stellen en niet aan het bed mogen krabben, maar zorg dan voor een alternatief in de buurt waar ze wel mogen.
Bijv. Je geeft correctie bij het bed, pakt ze op en zet ze neer bij de krabpaal. Katten zijn slim dus kunnen het snel oppikken…
Er bestaan ook kleine krabpalen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:46

Dan denk ik daar waarschijnlijk anders over :D wanneer er iets veranderd in je situatie lijkt me dat je prima kan besluiten dat de kat niet meer in bed mag , jammer dan voor de kat dat die dat eerst wel mag. Ik heb het bij kennissen ook wel gezien met bijvoorbeeld een baby kwam waardoor de kat niet meer in de slaapkamer mocht. Dat is echt heel prima te leren als je zorgt voor andere lekkere plekjes om te slapen. Zou wat zijn eens op bed altijd op bed en de kat kan nooit meer verteld worden dat die ook elders slapen kan. :')