Castreren bij vergrootte prostaat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Castreren bij vergrootte prostaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 23:11

Hoi,

Het gaat in dit verhaal om een 8 jarige Cane corso reu.

Gisterenavond merkte ik dat hij niet kon poepen, wel de drang maar met zitten kwam er niks. Vannacht begon hij te piepen dat tie naar buiten moest. Wel weer de drang, maar niks kwam eruit. Vanochtend de dierenarts gebeld, en kon eind van de dag terecht. Uiteraard toen we uit de auto stapte legde hij 2 keutels weg :+

De dierenarts heeft hem onderzocht. Er zat nog een hele hard keutel vast, deze eruit gehaald. Ze zocht zijn prostaat om die te checken maar was niet te vinden. Echo gemaakt, en de prostaat blijkt bijna 7cm te zijn en naar de buik gezakt. Dat is veel te groot, en zit dus in de weg waardoor de ontlasting er niet door kan. Er waren geen plekken of holtes te zien dus niet vergroot door kanker of iets dergelijks maar door zijn hormonen. Uit zichzelf wordt het niet meer kleiner. Castreren zou alles oplossen.
Omdat het vrijdag 17:00 was, kan hij pas maandag gecastreerd worden. Hij kan natuurlijk niet tot maandag niet poepen. Hij heeft nu Ypozane om de prostaat kleiner te laten worden, en isogel om een beter ontlasting te krijgen. De Ypozane werkt een half jaar.

De opties zijn dus;
- ieder half jaar opnieuw Ypozane slikken en ieder half jaar een echo laten maken
- eenmalig castreren (over een half jaar of als we willen eerder)

Mijn voorkeur gaat uit naar castreren. We hebben hem vandaag met een aantal mensen op zijn rug moeten leggen en vast moeten houden voor de echo. Maar zou castreren werkelijk alles oplossen? Hij is natuurlijk al 8.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:51

Mijn poedel had hetzelfde... Ook vergrootte prostaat en niet kunnen ontlasten. Op echo zag je ook echt ontlasting in de darmen zitten, die zaten zowaar bijna vol.
De assistent zag de oorzaak niet, hoofdarts wees direct naar de prostaat.

Inmiddels is mijn poedel gecastreerd en geen problemen meer gehad met niet/slecht kunnen ontlasten.
Poedel is op z'n 7 of 8 jaar gecastreerd. Maar is natuurlijk geen grote hond zoals de cane Corso.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:34

Ja castreren laat een vergrootte prostaat krimpen. Maar een cane corso van 8 jaar nog die operatie laten ondergaan… Dan zou ik wel echt overwegen om medicatie te blijven geven, of om chemisch te castreren voor een jaar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 00:49

xSCWx schreef:
Ja castreren laat een vergrootte prostaat krimpen. Maar een cane corso van 8 jaar nog die operatie laten ondergaan… Dan zou ik wel echt overwegen om medicatie te blijven geven, of om chemisch te castreren voor een jaar.

Zoals ik heb ervaren (of mijn ouders met een hond van 14) werkt chemisch castreren maar 3 maanden.

Die pillen die TS heeft werken 6 maanden, dan zou ik ook eerder voor die medicatie kiezen ipv chemisch castreren.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 08:03

Als het alleen de medicijnen zouden zijn was de keus inderdaad snel gemaakt. Maar hij moet ook ieder half jaar onderste boven op tafel voor de echo. We hebben hem gisteren echt met een paar mensen vast moeten houden, en gaf hem best veel stress. Vandaar dat ik liever voor castreren ga, ook prijstechnisch :+

De hond is verder nog ik super goede conditie, en mankeert voor de rest niks. Dus voor de narcose/operatie zijn de arts en ik niet heel bang.

Hij heeft vanochtend voor het eerst normaal gepoept *\o/*

Esther

Re: Castreren bij vergrootte prostaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:44

Mijn reu, toen ook 8-9 jaar, had ook een vergrootte prostaat. Hij heeft eenmalig een kuur Ypozane gehad en is niet gecastreerd. Na die ene kuur Ypozane is het goed gebleven en heeft hij geen klachten meer gehad. Een echo is nooit gemaakt, de symptomen waren duidelijk en ook later nooit een controle echo. Als hij weer klachten krijgt zie je dat toch weer snel genoeg?
Reu is overigens 14 geworden.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 09:01

Esther schreef:
Mijn reu, toen ook 8-9 jaar, had ook een vergrootte prostaat. Hij heeft eenmalig een kuur Ypozane gehad en is niet gecastreerd. Na die ene kuur Ypozane is het goed gebleven en heeft hij geen klachten meer gehad. Een echo is nooit gemaakt, de symptomen waren duidelijk en ook later nooit een controle echo. Als hij weer klachten krijgt zie je dat toch weer snel genoeg?

Volgens mijn arts werkt de Ypozane maar een half jaar..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:03

Esther schreef:

Ik heb mijn reu 2 keer een kuur gegeven. 1e keer kwam het na ieys meer als een jaar terug en daarna niet meer. 0 klachten meer daarna.

Ik ben dus erg blij dat ik dit eerst geprobeerd heb.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:21

Bij ons is het advies ook altijd om de reuen gewoon te castreren. Dat is het enigste wat 100% zekerheid geeft dat er geen hyperplasie weer tot stande komt. Ypozane werkt inderdaad den tijdje maar wordt individueel per hond afgebouwd voor sommige honden werkt het langer en voor andere honden korter.
Het voordeel van de castratie is ook dat er geen testiculaire tumoren meer kunnen ontstaan. Die tumoren worden ook onder invloed van hormonen gemaakt net zoals de prostaathyperplasie.
En qua prijs is bij een cane corso de Ypozane natuurlijk iedere keer een stuk hoger dan bij bv een shih tzu. Ik weet natuurlijk niet wat jouw dierenarts qua prijzen hanteert maar over het algemeen is de castratie het goedkoopst als je het samen rekent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:54

Ik was blij dat mijn Da verschillende opties gaf en aangaf dat castratie niet nodig was als de medicijnen aan zouden slaan. Omdat het ook geen zekerheid was dat het terug zou komen. Castratie vond ik toen toch echt een te grote stap, ook vanwege de nadelen ervan. Als er geen andere optie zou zijn, oké, maar niet meteen.

Hier is het dus echt weg, ook na het uitwerken van medicatie. Het is eerst na een jaar oid terug gekomen maar nu alweer 3 jaar geen klachten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:55

Saranghea schreef:
Bij ons is het advies ook altijd om de reuen gewoon te castreren. Dat is het enigste wat 100% zekerheid geeft dat er geen hyperplasie weer tot stande komt. Ypozane werkt inderdaad den tijdje maar wordt individueel per hond afgebouwd voor sommige honden werkt het langer en voor andere honden korter.
Het voordeel van de castratie is ook dat er geen testiculaire tumoren meer kunnen ontstaan. Die tumoren worden ook onder invloed van hormonen gemaakt net zoals de prostaathyperplasie.
En qua prijs is bij een cane corso de Ypozane natuurlijk iedere keer een stuk hoger dan bij bv een shih tzu. Ik weet natuurlijk niet wat jouw dierenarts qua prijzen hanteert maar over het algemeen is de castratie het goedkoopst als je het samen rekent.

Je vergeet even het effect van castratie op het karakter van de hond, mijn hond werd een onzekere vadsige vreetzak en wilde niks meer tijdens de ypozane kuur, daarna was hij weer zijn vrolijke zekere zelf. Toen hij wel een testikeltumor kreeg, die overigens bijna nooit uitzaait, hebben we alleen de aangedane laten weghalen. En welzijn voor de hond ging bij ons boven geld.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:12

Mijn Tervueren was ook bijna 9.
Hij had een ontsteking van zijn prostaat ( incl bloeden) .
Hier was ook de keuze : of chemie erin ( met grote kans dat het regelmatig weer komt)of aan de ballenbak doneren.
Voor mij geen kwestie.
Hup : hakkie takkie.
Beste beslissing.

Nu afgelopen dinsdag spoedoperatie bij mijn teef.
Die is nu ook 9. Hebben wij als 7 jaarige intacte teef overgenomen.
Wij hadden wel al n paar keer over castratie gesproken maar omdat alles ok was ,niet gedaan.
Tot dus dinsdag. Was een paar dagen al niet echt lekker maar alarmbellen gingen echt pas af als zij niet wilde eten als normaliter wandelnde stofzuiger.
Bij de da baarmoederontsteking vastgesteld - net op het randje.
Maar ook hier de keuze gekregen vanwegen AB en andre medicijnen.
Nope... die kans dat het terugkomt is veel te groot.
Dus ook op

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 10:19

De medicijnen en de echo kosten ieder halfjaar €160. De castratie kost €300,-.

Mijn dierenarts geeft aan dat castreren op deze leeftijd niet veel zal veranderen in zijn gedrag. Op jong leeftijd zulke grote honden castreren raden ze af omdat ze als intacte reu beter spiermassa opbouwen en ontwikkelen. Hij weegt 52 kilo, is eerder te mager als te dik. Ik verwacht niet dat hij na castratie ineens een vreetzak wordt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:27

Als je verbetering gaat zien op de Yzopane zou ik afwachten.
Bij sommige werkt het 5 maanden, bij andere 8 maanden.. dus pin je niet vast op het halve jaar.

300 euro voor een 50+ kilo hond castratie is wel goedkoop trouwens, geluksvogel :+ mocht je je daar fijner bij voelen, dat het 'sowieso opgelost is', kies daar dan voor. Dan zou ik het zsm laten doen, nu hij nog top fit is.
Persoonlijk zou ik dan wel een bloed onderzoek van te voren laten doen, gezien de leeftijd van de hond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:55

ik zou advies vragen bij een kliniek die veel ervaring heeft met grote honden. Dierenkliniek Kortenoord bijvoorbeeld.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:58

Je kan ook altijd een keer chemisch castreren proberen. Bij onze hond werkt 1 chemische castratie ongeveer een jaar e 2/3 maanden; ondanks dat hij in theorie maar een half jaar zou werken. Het hangt echt af van hond tot hond.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 12:11

Kinke schreef:
ik zou advies vragen bij een kliniek die veel ervaring heeft met grote honden. Dierenkliniek Kortenoord bijvoorbeeld.

Mijn kliniek is prima.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 12:13

Nyaleti schreef:
Als je verbetering gaat zien op de Yzopane zou ik afwachten.
Bij sommige werkt het 5 maanden, bij andere 8 maanden.. dus pin je niet vast op het halve jaar.

300 euro voor een 50+ kilo hond castratie is wel goedkoop trouwens, geluksvogel :+ mocht je je daar fijner bij voelen, dat het 'sowieso opgelost is', kies daar dan voor. Dan zou ik het zsm laten doen, nu hij nog top fit is.
Persoonlijk zou ik dan wel een bloed onderzoek van te voren laten doen, gezien de leeftijd van de hond.

Ja is dat zo goedkoop? :=
Waarop/waarom laat je het bloed dan onderzoeken?

Je weet natuurlijk altijd pas weer dat het er is als hij klachten laat zien. Dus niet kunnen poepen. Dierenarts zei dat je er dan echt snel moet bij zijn want als ze teveel persen kunnen de bekkenbodum spieren kapot gaan, en dan heeft hij een hernia en moet er sowieso geopereerd worden.
Dus dan zou je als optie iedere keer een echo moeten laten maken, maar dat wil ik juist liever niet.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 12:13

goldyc schreef:
Je kan ook altijd een keer chemisch castreren proberen. Bij onze hond werkt 1 chemische castratie ongeveer een jaar e 2/3 maanden; ondanks dat hij in theorie maar een half jaar zou werken. Het hangt echt af van hond tot hond.

Dat is inderdaad ook een overweging. Heeft de arts het niet over gehad, maar neem aan dat een chemische ook invloed heeft op de prostaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:19

Hier ook een prostaatprobleem met 8 jaar, laten castreren, hondlief is inmiddels 15! Dat had die zonder castratie nooit gehaald.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:27

Normaal zou ik zeggen: lekker makkelijk, opereren, maar ik vind een 8 jarige Cane Corso tot wel een hoog risico.
Het is een zware hond en een "oude" hond, als er dan alternatieven zijn zou ik er voor kiezen die eerst te onderzoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:53

Tja oud... Dat is echt afhankelijk van je hond op dat moment. De ene is oud met 8 de andere pas met 10.

Ons Chinees naakthondje is op 12 jaar nog geopereerd aan tumoren in de melkklieren. Een hele rij tepels weg gehaald. Daarvoor had ze ook al 2 operaties gehad ivm tumoren (baarmoeder en andere kant tepels).

Zij wordt dit jaar 16.
Heeft nog een paar tumoren maar zolang deze niet groeien kunnen ze blijven zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:56

AMCM schreef:
Hier ook een prostaatprobleem met 8 jaar, laten castreren, hondlief is inmiddels 15! Dat had die zonder castratie nooit gehaald.

Dat ligt er vooral aan wat de problemen waren. Want zo zwart wit kan je het ook weer niet stellen.

Art_Ificious er zit nogal een verschil tussen een klein hondje zoals jullie en de hond van ts die echt veel groter is en een kortere levensverwachting

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:59

Nja onze Tervuren had helaas prostaatkanker. Chemisch gecastreerd na 3 maanden was het uitgewerkt dus enige wat ons restte was inslapen hij werd niet meer beter namelijk.

Hij was 14. Dit konden we wel voorkomen als we hem eerder hadden laten castreren. Dan was hij vast nog ouder geworden... Ook grotere honden kunnen een bovengemiddelde leeftijd behalen.

Naakthondje is vorig jaar ook bijna dood geweest... Wonder boven wonder is ze toch nog erbovenop gekomen. (zelfs dierenarts had er maar weinig hoop meer in) Wel 3 kg vermagerd en zwakker op de benen. Maar die kilo's zijn er inmiddels weer bij, alleen de zwakkere benen blijven helaas wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:02

Prostaatkanker komt ook (of zelfs vaker, dat zijn ze aan het onderzoeken) voor bij gecastreerde honden.

Ja, grote honden kunnen ook ouder worden, maar dat zijn eerder uitzonderingen. 8 voor een grote hond is gewoon een senior, voor een kleine hond nog niet