Voor de dieren op mijn zorgboerderij wil ik een 'dieren-snackbar', moestuin aan gaan leggen. Doel is dat ik cliënten er naar toe kan sturen wat lekkers voor de dieren uit te kiezen, en dat dit gewoon met iedere plant/ kruid/ tak goed komt. Het gaat om verrijking naast volwaardige voeding.
Dieren die we hebben: schapen, geiten, kippen, cavia's. Ondergrond is bosgrond. Zowel zon als schaduw is mogelijk.
Wie heeft er al iets dergelijks opgezet, en wat heb jij er in staan?
Voor de cavia's zou ik denken aan tuinkruiden als basilicum, peterselie, selderij, munt etc. En verder groenten als komkommer, paprika, tomaten, aubergine, pompoen, diverse slasoorten, koolsoorten, venkel, bleekselderij, rode bieten, wortels, boerenkool, andijvie, spinazie. Evt (tarwe)gras, krulwilg, berk, fruitbomen. Maar wat daarvan veilig gevoerd kan worden aan de andere dieren durf ik niet te zeggen.
Prei en andere ui-achtige dingen zijn iig voor cavia's giftig, daar zou ik wel mee opletten dus.
Shenavallie
Geplaatst: 31-03-22 15:33
Bij ons op het werk hebben ze ook een moestuin voor dieren. Naast kruiden staan er ook eetbare bloemen. Sowieso geen nachtschade-varianten (dus ook geen aardappelen).
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 31-03-22 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt
tamary
Geplaatst: 31-03-22 15:33
Smeerwortel cultivar als bocking14. Worden aardig grote planten en willen wel wat voeding echt goed te groeien, maar doen het goed, zijn redelijk rijk aan eiwit en vrijwel alles lust het onmiddelijk. Verder : wilg, hazelaar, berk, snijbiet, aalbes, kleine pimpernel.
Uienfamilie en kool zijn niet zo'n goede optie ivm giftig of gasvorming. Enkel voederkool zou optie zijn zonder zorgen, daar worden ze meestal ook voor verbouwd. Wat je wil zijn eigenlijk de stevige bladgroentes die genoeg vezels bevatten zodat ze er niet meteen van aan de schijt gaan. En liever een handjevol soorten die goed groeien en die dus een vaste snack toevoeging kunnen zijn voor de dieren zodat ze er aan gewend zijn.
Mungbean
Geplaatst: 31-03-22 15:39
Kool geeft gas, geen goed idee meestal Bloemkool bij konijnen geeft botontkalking Alle look/uiien zijn voor de meeste dieren giftig Komkommer, alleen mits rijp en niet bitter, de plant zelf is giftig Idem voor tomaat, bovendien is tomaat voor sommige dieren giftig.
Ik zou voor veilige woekeraars gaan: munt, framboos, kamille, paardenbloemen, aardbei, doornloze braam en natuurlijk fruitbomen voor de takken, loof en vruchten. Inderdaad ook wilg en hazelaar, dat groeit ook lekker door.
Juut
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-22 15:42
Ui-achtigen, nachtschade-familie en kool wordt het niet, omdat daar idd verschillende dieren niet goed tegen kunnen.
Krulwilg hebben we al, en ga ik vermeerderen specifiek voor het voeren
Zie verder leuke tips, thanks!
@Shenavallie: waar werk jij? Als het aan te vliegen is met auto zou ik graag komen kijken!
Shenavallie