(Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9478
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

(Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 22:05

Hey bokkertjes,

toch nieuwsgierig hier, we troffen vandaag op gemeentegrond een rat aan, beestje is alleen en zit vooral veel 'zielig' in een hoekje maar is wel actief. Hij (of zij) is heel goed te benaderen en totaal niet agressief. Knabbelt gewoon lekker weg aan zijn dropsleutel terwijl je op een meter afstand zit. Hij zit ook op een hele rare plek, er lopen elke minuut tientallen mensen langs daar, en hij zit daar gewoon lekker te chillen. Direct naastgelegen is een afgesloten gang dus hij zou makkelijk in alle rust kunnen zitten maar kiest hier niet voor.

Hij zit er sowieso al sinds vanochtend en wandelt af en toe door de straat. Over het algemeen lijkt hij gezond en gedraagt zich als een tamme rat, maar tis volgens mij toch echt een bruine rat en tis niet handig voor omstanders en zeker ook niet veilig voor de rat zelf om daar te blijven zitten. Dus wat kunnen we hier nou mee? Welke instantie bel je voor een ogenschijnlijk gezonde bruine rat? :')

Ter illustratie, ik zit op amper een meter afstand.


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:08

Daar bel je niemand voor, tenzij je hem dood wil hebben ;) Ratten in steden zijn over het algemeen bepaald niet verlegen en zeer veel voorkomend.

Xyris

Berichten: 9478
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: (Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 22:10

Oh, dus dit is normaal gedrag zo in zijn uppie?

Storm

Berichten: 20932
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: (Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:12

Daar komt niemand voor. Het is ongedierte.
Grote kans dat hij wel ziek is. Ook al zijn ze brutaal, ze blijven schuw en dat is deze niet.

Xyris

Berichten: 9478
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: (Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 22:20

Oke ja, ik vind het ook gek gedrag, al schijnt hij verder ook actief door de straat heen te wandelen op zoek naar eten. Dus het is een beetje een vreemde eend in de bijt.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: (Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:42

Het is niet helemaal duidelijk te zien, maar het lijkt alsof hij witte aftekeningen op z'n voorpootjes heeft. Dan lijkt het logischer dat het een ontsnapte tamme rat is. Een echte wilde zou ook niet zo blijven zitten, maar vluchten of je aanvliegen tenzij ze bijna dood zijn.

Voor een ontsnapte tamme kun je misschien de dierenambulance bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:47

Die komen dan vaak enkel als je m hebt gevangen. Anders rijden ze voor jan doedel. Ratten kunnen prima scheit hebben aan mensen. Zeker als ze die gewend zijn. Die hier in het kippenhok steekt ook nog net z'n middelvinger niet naar je op _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111423
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:49

Ik zie hier niets tams aan? Ja, hij blijft zitten, maar dat doen ze wel vaker :D
Zoals Idinn hierboven beschrijft kunnen wilde ratten ook leren dat mensen tot een bepaalde afstand geen gevaar vormen en dan blijven ze dus rustig zitten.
Ik zou hier ook niet voor bellen.
Hou er wel rekening mee dat wanneer ze zo duidelijk aanwezig zijn, er grote kans is dat je met een rattenplaag te maken hebt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-03-22 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

office
Berichten: 902
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:53

Sorry ..wilde ratten zijn niet schattig zelfs niet als ze tam lijken.Ze brengen ziektes over en als ik je vast zou binden naast een nest vreten ze je levend op.
Ik heb zelf tamme ratten gehad hele leuke diertjes maar je kan beter de gemeente bellen als er zo overduidelijk een ratten plaag is.Voor je het weet lopen ze s nachts over je heen ,pissen in je huis en knagen je bedrading door.Een rat in huis is spoed daar komen de verdelgers direct voor hier.

Iris82

Berichten: 39926
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: (Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:58


Xyris

Berichten: 9478
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 23:00

Bedankt voor de reacties! Ik weet inderdaad dat ratten link kunnen zijn en dat we ze niet in de buurt moet willen hebben. De locatie waar deze zit is ook een probleem, daarom ook dat ik er uberhaupt vragen over stel. De gemeente is op de hoogte maar doet vooralsnog niks. Het schattig is dus ook relatief omdat deze zo relaxed is tov ratten die nog net geen vleugels krijgen en je wild teleporterend aanvalt.

Ik was vooral ook nieuwsgierig of dit gedrag niet wijst op het gedrag van een eventueel tamme rat, want het plan van aanpak wordt dan natuurlijk ook anders. Ratten die alleen zijn is abnormaal zover ik weet. Maar als ik het zo lees is er niks raars aan deze rat?

Iris82

Berichten: 39926
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: (Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 23:06

Ja dit is wel bijzonder gedrag. Over het algemeen zijn ze schuw, houden ze niet bijzonder van in the open te zitten en zoeken ze graag beschutting.

De kleur is inderdaad agouti (wildkleur) en dat is inderdaad de standaard wilde bruine ratkleur.

office
Berichten: 902
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 23:13

Het gedrag is niet bijzonder bijzonder denk ik.Hij is gewoon hondsbrutaal.
In grote steden halen ze zelfs de beplanting weg omdat er zo veel ratten zijn dat ze over de voeten van mensen heen lopen.Net als stads duiven.
Ik hou erg van dieren , heb zelfs gehuild als m’n tamme ratten doodgingen.Maar toen ik ratten in m’n kruipkelder hoorde (piepen tegen de cv buizen rennen en de hond sloeg aan) heb ik toch echt gif laten zetten.Heel sneu maar de gedachte dat er ratten onder m’n huis liepen werd ik een beetje eng van.(Ik snap die emotionele spagaat in mezelf nog steeds niet helemaal eerlijk gezegd.)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: (Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 23:47

Hier eat Gisteren ook zo'n bruin exemplaar in onze compostbak. Die bleef gewoon lekker zitten terwijl mijn pa en ma ernaar keken en zelfs foto's ervan maakten en filmden :')
Toen kroop hij even in een hol en keek vandaar ook nog mijn pa aan. Heel grappig.

Mja in compostbak staat nu wel een val en naast compostbak ook.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 00:09

Even logisch gedacht. Hij zit naast zijn 'vluchtroute', dus wat dat betreft op de veiligste plek. Hups, die buis in en hij is weg. Denk dat dat verklaart waarom hij zo rustig blijft zitten. Naast het feit dat ze gewoon hondsbrutaal zijn en precies weten hoe dichtbij mensen kunnen komen.
Hij ziet er alert en gezond uit verder voor zover ik kan zien.

Ik vind het wel aandoenlijk dat je je zorgen maakt om een rat. Ik ben ook zo weekhartig. Beestje kan er ook niks aan doen dat het een rat is. Tot ik muizen tot in mijn bed had..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 00:58

Oké, ik wil je niet pushen, maar eerst klopt er letterlijk een ekster bij je aan, vervolgens zeg je 'hallo' tegen een kauwtje en komt die op je arm zitten, en nu zit er een rat een dropveter voor je neus op te eten... Je moet echt nodig aan die ark beginnen, hoor!

ja, hij schiet wel snel weg op het eind. Hopelijk is hij niet ziek maar gewoon heel brutaal!

Rocamor

Berichten: 11110
Geregistreerd: 21-11-02

Re: (Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 07:17

Als ik jou nu een doos dropsleutels geef, kom jij dan onze ratten weghalen?

Jeetje, hoe krijg je het verzonnen

Xyris

Berichten: 9478
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 18:46

culaccino schreef:
Oké, ik wil je niet pushen, maar eerst klopt er letterlijk een ekster bij je aan, vervolgens zeg je 'hallo' tegen een kauwtje en komt die op je arm zitten, en nu zit er een rat een dropveter voor je neus op te eten... Je moet echt nodig aan die ark beginnen, hoor!

ja, hij schiet wel snel weg op het eind. Hopelijk is hij niet ziek maar gewoon heel brutaal!


:') _/-\o_ Ik ontvang graag donaties in ruil voor een plekje op de boot XD.


Rocamor schreef:
Als ik jou nu een doos dropsleutels geef, kom jij dan onze ratten weghalen?

Jeetje, hoe krijg je het verzonnen


Ja, hoe krijg jij het verzonnen XD Maar ik kom graag even buurten hoor, met dropsleutels :')


@Amber, hij zal zich daar idd wel veilig voelen maar het lukt hem niet om naar boven te klimmen dus hij komt elke keer klungelig weer naar beneden glijden zoals in de video XD.

Ja ik vind het idd ook banketstaaf, het zijn geen kwade dieren maar het blijft inderdaad ongedierte. Maarja, als je kijkt naar mensen onder elkaar.. Weinig compassie tot je een persoon aan iets koppelt, of er een gezicht bij hebt, en dat momentje had ik dus ook met die schattige kraaloogjes en snorhaartjes toen ie me aankeek XD. Maar handig is absoluut anders...

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:51

culaccino schreef:
Oké, ik wil je niet pushen, maar eerst klopt er letterlijk een ekster bij je aan, vervolgens zeg je 'hallo' tegen een kauwtje en komt die op je arm zitten, en nu zit er een rat een dropveter voor je neus op te eten... Je moet echt nodig aan die ark beginnen, hoor!

ja, hij schiet wel snel weg op het eind. Hopelijk is hij niet ziek maar gewoon heel brutaal!

Geweldig!!


Hier schieten de ratten weg.
Maar kan me voorstellen dat ze in de stad tammer zijn.
Hier vliegen duiven ook weg. In de stad ook amper.

Jessix

Berichten: 16605
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:55

Ik heb ze een tijdje op stal gehad, bruine ratten, en die waren ook niet bepaald bang. Ik deed ze ook niets. Jaagde ze niet eens weg waardoor ze zich ook niet meer verstopte als ik de stal binnen kwam. Bleven gewoon op voor gepaste afstand kijken tot ik weer weg ging.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:21

Ik denk toch niet dat het zo goed gaat met het beestje. Als hij daadwerkelijk alleen is en ook niet zo snel wegschiet is er toch vaak wat aan de hand met ze. Maar veel verstand van ratten heb ik niet. :+
Toch denk ik niet dat je iets kan betekenen ts, laat hem zijn dropsleutel maar eten en als hij tot last is zou je hem kunnen vangen en ergens in het bos los kunnen laten, aangezien hij toch alleen is. Schattig vind ik hem wel, ;)

thequeensmum
Berichten: 3664
Geregistreerd: 20-08-12

Re: (Half) tamme dropsleutel etende bruine rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:32

Ok, dit is dus een bruine rat die half tamme dropsleutels eet. Best bijzonder :-)