Lange reis met hond en katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Lange reis met hond en katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 17:37

Hoi allemaal,

Wij gaan over niet al te lange tijd emigreren.
De hond ( middelgroot,18 jaar) en twee katten ( 16 jaar) gaan uiteraard mee.
Het gaat om 1000km dus we zijn ongeveer 11 uur onderweg met pauzes erbij.
We hebben een station, ze zullen ivm passagiers allemaal achterin moeten.
De hond moet tussendoor natuurlijk uitgelaten worden, de katten moeten dan veilig in een bench of reismand kunnen blijven.
Vervoer je katten het beste apart of samen?
Heeft iemand ervaringen of tips om het zo goed mogelijk voor ze te laten verlopen?
Aanraders qua vervoersmiddelen?

xoranlover

Re: Lange reis met hond en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:41

Ik zou ze apart vervoeren maar wel zo dat ze elkaar kunnen zien. Kijk voor een grote vouwbench.

Zoiets maar dan groter. Zorg dat je daar een kattenbak in hebt voor die tijd dat je onderweg bent.

Afbeelding

Stop regelmatig en geef ze dan iets te drinken en maak de kattenbak indien nodig schoon. Geef ze geen voer voordat je vertrekt. Tussendoor een heel klein beetje en ga niet meteen weer rijden. Zorg dat de katten weg kunnen kruipen in een holletje en zorg dat je schone handdoeken en poetsdoekjes en vuilniszakken bij de hand hebt. Katten kunnen misselijk worden en gaan overgeven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 17:46

Maar gaat dat wel passen? Dus twee reismanden met in elk een kattenbak, en dan ook nog de hond mee?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:48

Geen idee hoe groot je ruimte is. Je kunt ook een bench pakken met een plateau en dan beide samen maar pak wel een bench met kleine openingen.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:17

Ik verplaats je topic naar BB Beestenboel, daar is het beter op zijn plek

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:31

En kijk uit met bench open doen. Ik weet niet hoe mobiel ze nog zijn maar als ze eruit schieten… spannende trip met ze zo ver!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:31

Ik zou ze ook apart vervoeren, zijn ze al gewend aan de auto? Anders misschien even overleggen met de dierenarts voor iets rustgevends.

Je dieren moeten comfortabel kunnen reizen vind ik. Anders moet daar maar een aanpassing in komen voor de reizigers. Desnoods twee keer rijden als het echt niet anders past.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:37

11 uur is niet zo gek lang, wij hebben dat met één plasstop gereden voor onze honden (totaal 14 uur onderweg incl boot). De katten zou ik inderdaad of samen in één bench met bak of inderdaad een bak in beiden benches, onderweg zeker niet uitladen. Maar zolang je kunt doorrijden, lekker blijven rijden!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:01

Of je de katten apart of samen wil vervoeren hangt natuurlijk ook af van het feit of ze goede maatjes zijn of niet. Als ze elkaar in huis verdragen maar verder nooit echt samen liggen/spelen/eten dan zou ik ze apart vervoeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:04

Hangt van de katten af... ik vervoer ze alleen samen, in een grote bench. Ze hebben steun aan elkaar. Zet ze apart en ze gaan schreeuwen, ook al zien ze elkaar. Samen gaan ze dan hoofdzakelijk liggen slapen, als de eerste spanning een beetje wegzakt.

Ik hoop wel dat je genoeg ruimte hebt achterin, voor drie dieren. Opgepropt dieren vervoeren zou voor mij een absolute no-go zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:10

In plaats van een kattenbak (waar ze òf toch niets op doen, òf welke heel veel ruimte van de bench inneemt) kun je ook zo'n puppy-trainersmatje in de bench kunnen doen. Als ze dan toch wat loslaten, dan hoef je alleen het matje weg te gooien en een nieuwe erin te leggen. Je kunt kiezen voor twee aparte benches, waarbij ze onderling wel contact kunnen hebben (dus tegen elkaar aan zetten) en een doek/deken erover, zodat ze niet de hele tijd worden afgeleid door alles wat er om hen heen gebeurt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:14

Katten vinden een kattenbak vaak wel geruststellend vind ik.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:12

Ik zou geen matje doen, gewoon een doosje met kattengrit. Dat, wat ze gewend zijn. Anders doe je ze nog meer stress aan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:53

Bedankt voor de tips. Ik ben vandaag bij de DA geweest ivm benodigde papieren enz en ze bellen mij nog over evt kalmeringsmiddelen voor de kat die reizen spannend vinden. Ze kunnen het prima vinden samen naar ik denk dat ik ze wel apart vervoer. De katten laat ik erin, die haal ik er sowieso niet uit.
Evt kunnen ze bij mijn ouders in de bus achterin vervoerd worden als het bij ons niet past. Maar ze moeten toch ergens in, de hond ook, dus als dat past houd ik ze zelf bij me in de auto.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:04

Hier was het iets minder lang maar mijn kat zat dan gewoon in zijn reismand. Ik heb het 1x gedaan met een grotere bench waar ook een kattenbak in stond maar daar ging hij absoluut niet op en hij vond het helemaal niet fijn zoveel ruimte. Wij reden op het einde voor onze verhuizing ongeveer om de 2 weken heen en terug en hij ging altijd mee. Mijn hond was er dan ook altijd bij, we stopte 1x voor een plaspauze maar meer ook niet. Als je een dag werkt of weg bent zitten ze ook lang zonder te kunnen plassen ofzo.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:12

Samen of aparte benches ligt aan je katten en hoe ze normaal met elkaar zijn. Zorg dat je een deken hebt die over de bench kan en liever wat kleinere ruimte dan groot. Meeste katten zijn gelukkiger in een soort holletje. Je kunt een laag geknipte kartonnen doos met een plasmat en kattengrit vullen. Kost minder ruimte, de mat helpt tegen doorlekken.. Geef ze gewoon te drinken En te eten. Honden geef je vaak voor 't reizen geen eten meer maar bij katten kan dat bij lange reizen funest zijn. Katten kunnen niet zo goed tegen vasten. Geef ze evt licht verteerbaar voedsel. Zorg dat je pilletjes voor reisziekte klaar hebt liggen voor 't geval dat. Wees erg voorzichtig met open doen van de bench onderweg, katten zijn zo weg geslipt en ga er maar vanuit dat je ze dan echt kwijt bent. Als 't kan open je de bench enkel met alle deuren dicht, vanaf de achterbank bijv.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 12:30

Ik laat inderdaad de benches dicht. Één kat heeft last van blaasgruis en afwijking aan de schildklier, die kan het beste de hele dag door eten dus gaan we inderdaad niet laten vasten.
De hond is 18 dus die gaan we denk ik 2x een plas laten doen onderweg.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:15

Even als tip, hier zijn wij zelf namelijk eens de fout in gegaan met onze hond. Ik weet niet of je ouders een dichte bestelbus hebben (dus met gescheiden laadruimte), maar bedenk je dan wel dat het in zo'n geval bloedheet wordt achterin wanneer de zon op de bus schijnt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 13:20

Bedankt voor de tip, die hebben ze inderdaad maar hij is ingericht als camper en dus goed geïsoleerd en voorzien van schuiframen die open kunnen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:55

Mijn kat had ook blaasgruis. Ideaal is het dus niet het niet eten en niet plassen zo lang maar so far gelukkig altijd goed gegaan. Moet wel zeggen hij was ook zijn hele leven lang al gewend veel mee te gaan en vaak ook ver.
Met schildklier afwijkingen geen ervaring, wel dat de meeste dieren onderweg niet tot amper willen eten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:08

Hier met onze rit van een uur of 11 gewoon allemaal in een eigen reismandje gehad. Bakje aan het deurtje voor wat water en gaan met die banaan. Kattenbak word naar mijn ervaring toch niet gebruikt onderweg.
Zodra je aangekomen bent uiteraard wel gelijk loslaten in een aparte ruimte met kattenbak, water en voer.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:05

Bijzondere leeftijd trouwens voor een middelmaatje, 18 jaar. Zo fijn! Nog gezond? Ik hoop zo dat mijn hond dat gaat halen (en daar doe ik m’n stinkende best voor)!

Als je de katten samen of apart in een bench zet met kattenbak, water en eten, en de hond vervoerd zoals je altijd de hond meeneemt in de auto..dan is er niks aan de hand lijkt mij?