Doe ik het wel goed voor mijn katten?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Doe ik het wel goed voor mijn katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 20:44

Hoi bokkers!

Het is al even geleden dat ik iets geplaats heb hier. Maar nu heb ik echt even jullie kattenkennis nodig.

Sinds 1,5 week hebben wij 2 kittens van (over 2 dagen) 9 maanden in huis.

Ze moesten weg door de gezondheid van de vorige eigenaar.

De eerste dagen wilde ze niet wennen. Toen hebben we besloten om alle spulletjes die we mee gekregen hadden te vervangen voor nieuwe spullen. Grote krabpaal, mandje, huisje, en veeeel speelgoed. (Heerlijk dat kat-shoppen :+ )

Daarna ging het een heel stuk beter. Ze kwamen los, gingen samen spelen, hebben een nieuw slaapplekje ontdekt. En vooral krijgen ze de tijd om te wennen.

Maar sinds een paar dagen zijn ze erg rustig, beide. Zoeken vaker hun eigen plekje op om lekker te slapen. Ze spelen nog wel samen, en wij staan ons afentoe ook enthousiast uit te leven met een hengeltje.

Alleen dat ze zo rustig zijn, en erg veel slapen maakt mij ergens weer onzeker. Een van de 2 word ook minder aanhankelijk, maar we geven ze beide wel evenveel aandacht. Ze eten en drinken wel hardstikke goed. (Ja dit zijn mijn eerste katten.)


Ze lopen nogsteeds vrolijk rond een zitten graag voor het raam te kijken..

Doe ik het wel goed met ze? Hebben ze nu gewoon hun rust gevonden hier? Of doe ik iets gigantisch verkeerd?


En voor de vorm;


Afbeelding


Afbeelding

Emj_23
Berichten: 1254
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Doe ik het wel goed voor mijn katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:50

Katten slapen enorm veel. Ik lees niets waarbij mij zorgen over zou maken. Katten zijn zelfstandige dieren en hier willen ze de ene week wel knuffelen en op schoot en dan weer even niet. Wisselt heel erg per kat.

8Eveline

Berichten: 3241
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:52

Zolang ze drinken en eten en kattenbak gaan geen zorgen maken.

Denk dat je teveel verwacht, ze hebben in hun korte leven veel meegemaakt. Ze moeten wennen.
Daarnaast verscheelt het per kat, mijn ene kitten hield meteen al van liggen en heeft hoogtes een gekke 5 minuten. De andere rende het hele huis door, nog steeds :')

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:54

Misschien wennen ze juist nu een beetje en kunnen ze eindelijk lekker rusten na de verhuizing.

Het is wel een knap stel <3

friendly
Berichten: 8415
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Doe ik het wel goed voor mijn katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:56

Ze hebben naar mijn idee hun rust gevonden. Mijne slaapt ook vrij veel. Soms ff wild doen en aandacht zoeken maar vaak ligt ie gewoon lekker of kijkt uit het raam..

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 20:59

Ik denk dat ik het dan gewoon te graag, te goed wil doen..

@Emj_23, fijn om te horen dat het de ene week wel, de andere week niet is. Was ontzettend bang dat het aan ons zou liggen.

@8Eveline, eten doen ze erg goed. Elke ochtend breek ik bijna mijn nek over de 2 monsters die al miauwend door mijn benen slalommen als ik met het bakje met eten aan kom.
Ik denk dat ik ze voorlopig nog maar lekker zelf hun gangetje laat gaan. Zonder te veel aandacht te vragen van ze.

@liesje84, dat was ook iets waar ik aan dacht. Ik hoop dat, dat het is. En dankjewel!! Ik was ook meteen verkocht toen ik ze in het echt zag.

@friendly, niks geks dus dat ze echt veel liggen te slapen.. Gelukkig!

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:01

Katten slapen idd erg veel, gemiddeld 16 uur per dag. Ik heb drie katten die ongeveer 2 keer per dag een speel moment hebben en verder veel slapen of gewoon rustig rondwandelen en knuffelen. Maak je daar maar geen zorgen over.

Belangrijke dingen voor katten zijn: 1 kattenbak per kat minimaal. Minstens 3 voerbeurten per dag. Genoeg nat voer. Drinken niet naast het voer en het liefst een fontein. Ook genoeg hoge lig plekken zodat ze goed overzicht hebben.

De website Catmoneo is goed voor voer advies en de Facebook pagina van natuurlijke katten is voor voer en alles wat je verder wilt weten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:03

Dat slapen is normaal, verhuizen is stress, veel stress. Nu dat ze iets tot rust komen slaat de vermoeidheid toe en slapen ze extra veel. Geef het 4 weken en dan beginnen ze een routine te ontwikkelen en zullen jullie langzaam echt wennen aan elkaars routine.

Ik heb eind september twee poezen herplaatst naar mijn moeder, wel wat ouder dan die van jou, de dames beginnen nu pas helemaal in hun element te komen en hun eigen eigenaardigheidjes en speciale dingetjes/routines te ontwikkelen. Zo had de jongste tot voor kort geen geduld om op schoot te komen en te knuffelen, maar hebben zij en mijn moeder nu elke avond een routine dat mijn moeder haar kamt (langharige poes) en ze daarna lekker een uurtje op schoot blijft liggen voordat ze weer haar eigen plekje zoekt.

Dus geef het tijd, het komt wel… katte zijn echt dieren die van routine en territorium houden, door te verhuizen is hun hele wereld op de kop gezet, dat kost energie en elkaar leren kennen kost tijd.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 21:11

Amber_anne schreef:
Katten slapen idd erg veel, gemiddeld 16 uur per dag. Ik heb drie katten die ongeveer 2 keer per dag een speel moment hebben en verder veel slapen of gewoon rustig rondwandelen en knuffelen. Maak je daar maar geen zorgen over.

Belangrijke dingen voor katten zijn: 1 kattenbak per kat minimaal. Minstens 3 voerbeurten per dag. Genoeg nat voer. Drinken niet naast het voer en het liefst een fontein. Ook genoeg hoge lig plekken zodat ze goed overzicht hebben.

De website Catmoneo is goed voor voer advies en de Facebook pagina van natuurlijke katten is voor voer en alles wat je verder wilt weten.



Dankjewel voor je tips! Ik ga daar zeker kijken! Op het moment voeren we ze nog het voer dat we meegekregen hebben (iets met 2 bigshoppers vol, droog voer, nat voer, snoepjes)

Ook hebben we het bakje voor het water ondertussen al vervangen voor een fontijn met filter. Zou het zelf ook fijn vinden om elke moment van de dag "vers" drinken te hebben. Dus dat gun ik mijn jongens ook zeker!

8Eveline

Berichten: 3241
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:11

Denk zeker dat niet aan jou ligt. Ze hebben veel meegemaakt.
Mijn rustige kat wil ook niet extreem veel aandacht maar wel eist in koude seizoen mijn schoot op.
De andere zit het liefst de hele dag bij me/ op me.

Eetlust is altijd goed teken <3 opgegeven moment leer je echt karakter kennen. Dan merk je meteen als er wat is.

Fijn trouwens dat je zelfde voer hebt. Raden ze echt aan.
Mocht je willen overstappen eerst mengen en zo rustig overstappen. Sommige katten reageren hier moeilijk op. Persoonlijk nooit last van gehad maar deed het braaf.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 21:16

Daphara schreef:
Dat slapen is normaal, verhuizen is stress, veel stress. Nu dat ze iets tot rust komen slaat de vermoeidheid toe en slapen ze extra veel. Geef het 4 weken en dan beginnen ze een routine te ontwikkelen en zullen jullie langzaam echt wennen aan elkaars routine.

Ik heb eind september twee poezen herplaatst naar mijn moeder, wel wat ouder dan die van jou, de dames beginnen nu pas helemaal in hun element te komen en hun eigen eigenaardigheidjes en speciale dingetjes/routines te ontwikkelen. Zo had de jongste tot voor kort geen geduld om op schoot te komen en te knuffelen, maar hebben zij en mijn moeder nu elke avond een routine dat mijn moeder haar kamt (langharige poes) en ze daarna lekker een uurtje op schoot blijft liggen voordat ze weer haar eigen plekje zoekt.

Dus geef het tijd, het komt wel… katte zijn echt dieren die van routine en territorium houden, door te verhuizen is hun hele wereld op de kop gezet, dat kost energie en elkaar leren kennen kost tijd.



Ook dit stelt me gerust! Ik maakte me echt te veel zorgen. En van google schiet het paniek al helemaal de pan uit.

En inderdaad wat je zegt, verhuizen is ook niet niks voor zulke beestjes. En we willen ze ook zeker alle tijd en ruimte geven die ze nodig hebben.

Ik gun ze ook gewoon een prinsheerlijk leven. Omdat ze mijn leven echt al zoveel verrijkt hebben.

Hevonen

Berichten: 5696
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Doe ik het wel goed voor mijn katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:25

Klinkt prima. Sowieso is de ene kat anders dan de andere. Ik heb nu drie katers, waarvan er twee graag spelen en de derde is veel rustiger. De ene dag zijn ze hyperactief en de andere dag veel rustiger. Ik heb mijn hele leven al (veel) katten gehad, en ze waren allemaal anders.

Jouw verhaal klinkt gewoon goed. Zo lang ze goed eten en drinken, levendig genoeg zijn, en hun ontlasting goed is zou ik me geen zorgen maken. Je kent ze nu nog niet goed, maar over een paar maanden weet je precies wat normaal gedrag is voor beide dieren. Dan merk je het ook direct als er iets niet goed is.

Mooie katten heb je! Veel plezier ermee!

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 21:37

8Eveline schreef:
Denk zeker dat niet aan jou ligt. Ze hebben veel meegemaakt.
Mijn rustige kat wil ook niet extreem veel aandacht maar wel eist in koude seizoen mijn schoot op.
De andere zit het liefst de hele dag bij me/ op me.

Eetlust is altijd goed teken <3 opgegeven moment leer je echt karakter kennen. Dan merk je meteen als er wat is.

Fijn trouwens dat je zelfde voer hebt. Raden ze echt aan.
Mocht je willen overstappen eerst mengen en zo rustig overstappen. Sommige katten reageren hier moeilijk op. Persoonlijk nooit last van gehad maar deed het braaf.



Dat is zeker zo! En het is ook nog een stukje mijn ontwetendheid natuurlijk.

Het viel wel heel erg op, dat toen we ze gingen halen, de grijze kroop meteen het reismandje in toen die in de kamer stond. Terwijl dat vaak een item is van negatieve ervaringen.

En inderdaad, die mensen wilde ze ook absoluut niet kwijt. Maar het was de gezondheid die het niet toeliet. Dus we kregen letterlijk alles mee. Ze hebben nu ook nog brokjes voor een leeftijd van 1 jaar. En die vinden ze vooralsnog lekker (denk ik want ze eten het :') )

Maar op bokt een bevestiging krijgen is wel onwijs fijn.

Druif_01

Berichten: 8902
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Doe ik het wel goed voor mijn katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:46

Ik snap je wel hoor! Ik ben echt een dweil als het om mijn twee poezenmonsters gaat :D maar zoals de rest ook zegt: zolang ze eten, drinken, op de bak gaan en levendig zijn is er vaak niets aan de hand. Wij hebben hier een ontzettend levendige stuiterbal (en sticker) en een andere die veel luier en rustiger is. Je leert vanzelf je katten kennen. Het zijn zo’n ontzettend leuke beesten!

Heel veel plezier met deze twee!

Anoniem

Re: Doe ik het wel goed voor mijn katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:49

Ik denk dat het juist een goed teken is, ze hebben rust en hun plekje gevonden.
Zolang ze eten, drinken en naar de bak gaan niet druk maken hoor.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 21:49

Hevonen schreef:
Klinkt prima. Sowieso is de ene kat anders dan de andere. Ik heb nu drie katers, waarvan er twee graag spelen en de derde is veel rustiger. De ene dag zijn ze hyperactief en de andere dag veel rustiger. Ik heb mijn hele leven al (veel) katten gehad, en ze waren allemaal anders.

Jouw verhaal klinkt gewoon goed. Zo lang ze goed eten en drinken, levendig genoeg zijn, en hun ontlasting goed is zou ik me geen zorgen maken. Je kent ze nu nog niet goed, maar over een paar maanden weet je precies wat normaal gedrag is voor beide dieren. Dan merk je het ook direct als er iets niet goed is.

Mooie katten heb je! Veel plezier ermee!



Ook weer een fijn berichtje om te lezen. Ik probeer oprecht mijn best te doen voor ze. De verschillen in karrakter zijn echt enorm bij deze 2.
Kwa eten en drinken maak ik me absoluut geen zorgen. Qua ontlasting, daar hoef je natuurlijk geen hogere wiskunde voor te kennen om te zien dat het een goede structuur heeft.

En dankjewel! Plezier heb ik er nu al enorm veel van. (Iets met het mentale, waarvan ik totaal niet had verwacht dat deze 2 draakjes het zo snel al zoveel beter zouden maken, dus voor mij zijn ze nu al zeker goud waard!)

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 21:58

Druif_01 schreef:
Ik snap je wel hoor! Ik ben echt een dweil als het om mijn twee poezenmonsters gaat :D maar zoals de rest ook zegt: zolang ze eten, drinken, op de bak gaan en levendig zijn is er vaak niets aan de hand. Wij hebben hier een ontzettend levendige stuiterbal (en sticker) en een andere die veel luier en rustiger is. Je leert vanzelf je katten kennen. Het zijn zo’n ontzettend leuke beesten!

Heel veel plezier met deze twee!


Jaaaa ik ben niet alleen dus! :') ik heb zelfs een camera in huis staan voor als we weg zijn. Dat ik even kan checken of ze nog oke zijn. Kwam er na de eerste dag met camera al achter dat ik me 3 dagen druk gemaakt heb over 2 slapende katten. :+ maar het geeft mij erg veel rust.

Wel leuk 2 hele verschillende katten hebben. Vooral de sticker! Heerlijk lijkt me dat!

daantjuhhh

Berichten: 27233
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Doe ik het wel goed voor mijn katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:02

Ik heb wel eens het idee dat mijn katten 23 uur per dag slapen.

kiki1976

Berichten: 16987
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:33

Wij hebben 2 katten.
Nummer 1, kater van bijna 10 jaar. Hij slaapt grofweg gezegd 20/7 (minimaal)
Nummer 2. poes van bijna 5 jaar. Zij slaapt wel wat minder zeg maar 18/7
Kater is lui, wilt wel eens spelen (lees hij houd het hengeltje met speeltje boven hem, jij beweegt het en met wat geluk hengelt hij er een keer na terwijl hij er al bij is gaan liggen). De rest van de tijd is, kattenbak, eten en als onze pup hem plaagt.
Poes is wel actiever, speelt wel graag.
Nu is het gelukkig weer mooier weer en gaan ze weer naar buiten op het balkon. Maar dat is rondkijken of slapen in het zonnetje :+

8Eveline

Berichten: 3241
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:06

HaKuNaMaTa schreef:
[
Dat is zeker zo! En het is ook nog een stukje mijn ontwetendheid natuurlijk.

Het viel wel heel erg op, dat toen we ze gingen halen, de grijze kroop meteen het reismandje in toen die in de kamer stond. Terwijl dat vaak een item is van negatieve ervaringen.

En inderdaad, die mensen wilde ze ook absoluut niet kwijt. Maar het was de gezondheid die het niet toeliet. Dus we kregen letterlijk alles mee. Ze hebben nu ook nog brokjes voor een leeftijd van 1 jaar. En die vinden ze vooralsnog lekker (denk ik want ze eten het :') )

Maar op bokt een bevestiging krijgen is wel onwijs fijn.

:') mijn katten gaan in het reismandje liggen zelfs nadat ze net bij dierenarts zijn geweest.

Moet wel zeggen toen één van mijn katten lusteloos werd je het eigenlijk meteen merkt. Vooral als het binnenkatten zijn want dan kun je alles in de gaten houden. Toen ik ze net had was dat vooral waar ik mij druk over maakte. Was bang dat ik ze te lang zou laten doorlopen met iets. Maar dat gaat dus best okay.