Kat wordt dement?

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

Daihyo

Kat wordt dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 09:26

Mijn oude kat (15) laat wat veranderend gedrag zien. Hij is heel aanhankelijk en heel erg op mij gefocust.
Niet de weg kwijt in huis ofzo, maar het lijkt meer verlatingsangst.
Bij me liggen wil hij niet, als ik hem zijn gang laat gaan loopt hij alleen maar om me heen of over me heen te draaien. Hij is niet vocaal.
Overdag is dit niet zo erg. Hij slaapt ook veel. Maar 's nachts is er een moment dat hij wakker wordt en aan de deur van de slaapkamer begint te krabben omdat hij naar me toe wil. Soms is dat rond 6 uur, soms rond 4 uur, soms weer rond 7 uur. Ik word er letterlijk moe van, want ik slaap niet meer. Hij houdt dit echt lang vol, negeren werkt niet. En vind ik ook sneu. Op de slaapkamer slapen werkt echter ook niet, want dan blijft hij draaien en aandacht vragen op bed. En slapen we dus ook niet.

Hij weet de weg in huis nog goed te vinden, gaat prima op de bak, eet goed, drinkt goed. Fysiek lijkt het goed te gaan, maar mentaal de weg kwijt.
Van de week kwam ik thuis van de paarden en toen ging hij ineens op het kleed in de woonkamer poepen. Ik ben naar boven gelopen, hij er achter aan en ging zo de bak op.

Het is zo enorm sneu hem zo te zien. Ik word moe en raak geïrriteerd, maar hij kan er ook niks aan doen. Dus ik probeer hem zo goed mogelijk bij me te houden en veiligheid te bieden.
Morgen gaan we naar de dierenarts. Maar is er iemand dit dit gedrag soms herkent? Iets anders dan dementie waar ik aan moet denken?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Daihyo

Re: Kat wordt dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-22 06:52

Geen reacties, maar toch een update van de dierenarts.
Hij mankeert fysiek niets, behalve dat hij wat lichte staar heeft. Maar niet dusdanig dat hij er helemaal niets meer mee ziet. En een slecht gebit, maar dat wisten we al, een paar maanden terug zijn er al wat kiezen getrokken.
Die narcose kan wel een trigger geweest zijn. Ze vermoedt inderdaad dat hij dement wordt. Niet heel heftig, maar een andere verklaring is er eigenlijk niet. Ja hersentumor zou nog kunnen, maar die onderzoeken gaan we hem niet aandoen.
Katwaardig leven, tot dat niet meer gaat is de inzet. En dat kan best nog een paar jaar.
Het was goed om een en ander in ieder geval uitgesloten te hebben.

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:15

Ach wat sneu...
Ik heb niet heel veel tips, behalve kijken of het misschien een optie is om een mandje oid op jouw slaapkamer neer te leggen? Dat hij daar kan liggen in plaats van op bed?
Kan me voorstellen dat het lastig is...

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:17

Fijn om de update te lezen! Dan kun je zoals je zegt het een en ander uitsluiten.

Ik ga duimen voor je dat het gedrag iets minder wordt en je weer beter kunt slapen :)

*pum*

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:35

Wat sneu. Maar ook slopend voor jezelf.
Heb ook een poesje gehad dat de weg kwijt was. Zij was ook ‘s nachts wakker en begon dan hard te schreeuwen.
Lichamelijk ging ze toen ook ineens snel
achteruit. Toen we de knoop hadden doorgehakt om haar te laten inslapen, was ze ineens verdwenen. Heel raar, want onze tuin is helemaal afgezet en ze was er al weken niet meer uit geweest omdat ze niet meer zo hoog kon springen. We hebben ons een ongeluk gezocht, maar niet gevonden. Uiteindelijk vriendin gevraagd met Welsh Springer die goed kan speuren en zij heeft haar gevonden in de struiken op het schoolplein naast ons huis. Heel naar. Ze leefde nog, maar daar was alles mee gezegd.
Wat ik hiermee wil zeggen? Wacht niet te lang met de knoop doorhakken. De lichamelijke aftakeling kan ineens snel gaan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:39

Klinkt inderdaad als beginnende dementie. Onze 'oma' wordt binnenkort 16 jaar. Poept al enige tijd chronisch naast de bak, is erg vocaal geworden (doofheid? Al dan niet oost-indisch) en is regelmatig enig besef van de tijd/dagverloop compleet kwijt.
We laten het maar zo en leren er mee omgaan want ze heeft geen zichtbare pijn, vreet nog als een bootwerker en deelt nog regelmatig venijnige tikken uit naar de andere 3 dames.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:37

Valeriaan werkt hier altijd goed bij dementie, worden ze rustig van.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:44

Ik zou inderdaad kijken of het mogelijk is om je slaapkamer meer in te richten voor de kat. Meerdere mandjes een krabding en water bijvoorbeeld.

Op bed slapen gaat in het begin altijd lastig en ze moeten er aan wennen. Ik heb er drie op de slaapkamer en die slapen gewoon de hele nacht zonder ons wakker te maken. Heeft per kat ongeveer 2 werken geduurd denk ik maar was het zeker waard

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-22 09:47

Muurp schreef:
Ach wat sneu...
Ik heb niet heel veel tips, behalve kijken of het misschien een optie is om een mandje oid op jouw slaapkamer neer te leggen? Dat hij daar kan liggen in plaats van op bed?
Kan me voorstellen dat het lastig is...

In het mandje gaat hij niet liggen. Hij ligt dan bovenop mij. Na een uur ronddraaien en over me heen lopen. En zodra ik omdraai begint dat feest opnieuw.
We geven hem nu voor het naar bed gaan wat te eten en dat gaat tot nu toe goed. Hij krabt niet aan de deur tot de wekker gaat en dat is prima. Voorlopig houden we dat even zo. Hij hoeft niet aan slapen op het bed te wennen, maar ik wel :+
Ik slaap namelijk niet meer en dat is echt geen optie. Ik heb mijn nachtrust heel hard nodig, anders functioneer ik amper (NAH en fibromyalgie). Dus dat is als het echt niet meer anders kan.

Verder doet hij het overigens goed hoor. Alleen wanneer ik weg ben overdag is hij heel erg aanhankelijk als ik weer thuis kom. Ik werk veel thuis, maar moet soms toch echt naar kantoor. Maar dat mag, is prima zo. Hij gaat keurig op de bak, eet goed (was ook niet afgevallen), drinkt prima. Zolang dat zo blijft, mag dat er ook gewoon zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 07:59

Solo gaat ineens achteruit. Is wankel in de achterpoten en vertoont apatisch gedrag.
Ik ben normaal veel thuis, omdat ik 90% thuis werk. Gisteren ben ik een hele dag weg geweest en dat geeft hem zo'n klap. Heel onrustig toen ik thuis kwam, alleen maar bij me willen zijn. Hij is vandaag ook echt slechter dan gisterochtend. Het is zo sneu hem zo te zien.

Dus we gaan straks weer naar de dierenarts voor onderzoek.
Ik twijfel nog steeds over dementie en denk toch dat er iets fysieks aan de hand is. Neurologisch, of hypertensie. Daar heeft hij namelijk wel veel kenmerken van. Ik wil dat echt goed uitgezocht hebben, voor ik andere beslissingen neem. Bloed onderzoek, bloeddruk meten en desnoods een scan als daar niets uit komt.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:02

Goed dat je weer terug gaat!
Succes vandaag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 08:09

Dank je.

Ik heb voor de dierenarts ook wat momenten van vanmorgen gefilmd. Misschien hebben jullie ook nog tips.

Hier wilde hij gaan liggen. Denk ik. Blijft dan een tijdje rondjes draaien. Maar let vooral op de wankele achterhand.

Hier wil hij ook gaan liggen, maar gaat ook niet okee

En hier heeft hij zo'n apathisch moment.

En momenteel ligt hij zo te slapen. Dit is geen normale houding voor hem.

Afbeelding

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:16

Ah wat vervelend dat hij achteruit gaat! Ik heb wel eens het idee dat mijn dametje die volgende week 15 wordt ook wat demente trekjes begint te krijgen. Aanhankelijk is ze altijd wel geweest en een kletskous ook, maar ze geeft nu vaak s nachts concerten. Vooral aan het begin van de nacht. Wat wij nu doen is haar pas eten geven als we naar bed gaan (dan is ze even bezig en daarna gaat ze vaak liggen slapen). Gelukkig takelt ze fysiek niet af, het is verder echt een hele fitte blije poes die iedere dag nog heel hard door het huis heen rent, springt en speelt.

Hopelijk heb je snel duidelijk wat er met jullie kat aan de hand is!! Succes vandaag!

Edit: je filmpjes bekeken en ze zijn heeeeeeel herkenbaar. Ik zie Lotje ook wel eens wat besluiteloos rondjes draaien van "waar en hoe ga ik liggen". Of zo wegdwalend kijken. Het is geen dagelijkse kost maar ik zie het wel eens terug. Ik heb dan altijd het idee dat ze even niet meer zo goed weet wat ze nou wil. Ze wil dan ook nog wel eens mauwend weg lopen alsof ze ons kwijt is, dan roep ik haar en dan ligt er weer ineens een spinnende blije poes tegen je aan geparkeerd/ over je heen gedrapeerd. Alsof heel even het licht uit was in dat koppie.

Ze heeft echter geen probleem met gaan liggen, want dat doet ze nog altijd overal en continu. Is jouw kat nog wel eens echt actief of dat ook niet meer?
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 22-04-22 08:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 08:19

Dat huilen/mauwen doet hij dus weer totaal niet. Wel krabben aan de deur zodra het licht wordt.
Solo takelt echt met rap tempo fysiek af. Daarom denk ik ook dat er meer aan de hand is dan dementie.
Jij ook sterkte met je kat. Wel fijn dat ze nog fit en blij is. Dat mis ik wel! Een paar maanden terug had ik ook nog een fitte en blije kroelkat. En nu dit ongelukkige hoopje. Het gaat echt heel snel.

Hij dreigde net van de bank te glijden, dus heb hem maar even goed gelegd.
Hij ligt nu weer bij zijn vriendinnetje die echt super lief voor hem is <3
Afbeelding

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:22

Hier hetzelfde met ons oudje van 17. Het onrustig zijn 's nachts gaat met fasen. Soms dagen achter elkaar 'zeuren' en dan weer weken rustig.
De arts vorig jaar zei inderdaad dementie, maar bij de jaarlijkse controle door een andere arts laatst, is een hartruis geconstateerd.
Nieren en schildklier zouden ook nog een oorzaak kunnen zijn, maar dan moeten we bloed trekken als ze weer iets slechter zou worden.

Succes vandaag!

So many just plop their butts in the saddle and expect a miracle.
The Tennessee Walking Horse - the horse that can do anything...and do it smoothly!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:25

Mijn ervaring is ook dat het altijd ineens heel snel gaat. Mijn vorige kat was ik voor mijn gevoel in een week tijd kwijt: van blije lieve kroelkater naar zielig hoopje :(

Hopelijk kunnen ze wat vinden waar je wat mee kan en leeft je oude mannetje weer wat op!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:33

Dat wankele en demente had die van mij ook. Dat demente gedrag al wat langer, maar toen ze ging wankelen in de achterhand was ze heel snel echt op. Wij hebben haar gisteren laten inslapen, bij haar waren het de nieren. Uitgedroogd en zichzelf aan het vergiftigen terwijl ze pas geleden nog goed was bij de da voor haar leeftijd. Ze is bijna 18 geworden. De da zei dat dat wankelen vaak gezien wordt bij nieren, maar ook andere dingen, ze worden dan zwak en achterhand ga je als 1e opmerken oid.

Maar zoals ik zei, pas geleden was er nog niks afwijkende te vinden, nu waren de nieren ook enorm klein, ging niet meer altijd op de bak en vertoonde raar gedrag. Rare gedrag al wat langer, maar van wankelen naar inslapen was 4 dagen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:35

Persoonlijk zie ik niks verontrustends op de filmpjes. Of eigenlijk ik zie het gedrag wat mijn oudje al zeker 2-3 jaar laat zien.

Maar better safe then sorry en liever 10 keer voor niks/weinig naar de DA dan 1 keer te laat.

Overigens had een van mijn vorige katten problemen met zijn nieren en hij takelde binnen 6 maand ook heel snel af. Op het laatst ging hij zich echt in huis verstoppen (als in plekje zoeken om te sterven) wat niet normaal was voor hem. Ik ben toen op zaterdagmiddag met hem naar de DA gereden en heb hem laten inslapen :+:

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:37

Ach wat sneu, arme Solo. Goed dat jullie met hem naar de dierenarts gaan, zeker als hij zo fysiek ineens achteruit gaat.

Hier ook wel een demente kat, Poes huilt steeds meer. Eerst was het alleen 's nachts, maar nu ook overdag. Zodra ze me niet ziet is het huilen. Ze is sowieso heel vocaal (Ragdoll...) maar dit huilen gaat echt door merg en been. Verder is ze voor haar leeftijd heel fit. Ze heeft wel artrose, maar springt nog op de bank, het bed, de vensterbank etc.

Sterkte met Solo! :(:)

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 08:42

Nieren zit ik ook aan te denken. Heb er al 3 in moeten laten slapen vanwege nierfalen en die hadden wel echt andere verschijnselen. Vooral het slijm braken. En die katten waren zo overduidelijk ziek.
En dat heeft Solo dan weer niet, hij oogt vooral heel oncomfortabel. Ik kan de vinger er niet helemaal op leggen. Laatste bloedonderzoek was vorig jaar (jaarlijkse seniorencheck) en toen was alles goed. In november zijn er een paar kiezen getrokken. Toen ging het een tijdje goed en sinds januari is het een oude kat aan het worden. Maar de laatste paar dagen gaat het wel heel hard.

Inslapen is zeker iets waar ik rekening mee houden. Maar dan wil ik wel iets meer info hebben dan vermoeden van dementie. Dan wil ik gewoon weten wat er mis is, zodat ik ook echt een weloverwogen keuze kan maken. Anders zal ik me altijd af blijven vragen: wat als het toch iets behandelbaars was en hij nog jaren goed had kunnen leven?

Dus eerst die onderzoeken maar.
Bloedonderzoek op nier en lever wil ik sowieso. En bloeddruk. Komt daar niets uit, dan even verder overleggen wat er aan onderzoek kan en passend is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:50

Ja, alleen inslapen vanwege dementie is natuurlijk niet de bedoeling als het nog leefbaar is. Helemaal mee eens hoor! Die van ons was dan bijna 18 dus bepaalde dingen hadden we niet meer gedaan, maar toch eerst onderzoeken of er nog iets te doen was.
Maar nieren was hier pas laatste paar dagen echt een probleem, echt ziek. Daarvoor niks bijzonders, januari nog helemaal gezond na een blaasontsteking. Hier dus ook geen slijm overgeven oid. Dat was het bijzondere, tot een week geleden was het wel een oude maar fitte kat. Beetje ander gedrag, maar geen hele bijzondere dingen. Hier was het dus heel accuut en geen 'normale?' Symptomen.

Maar ik hoop dat er wat simpels uitkomt! Sterkte en ik duim!
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-04-22 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 08:51

Wat waren zijn symptomen MWM?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:51

Die van mij had een verdikte lever en falende nieren, had ook het gedrag wat jouw kat vertoont. Ze heeft het helaas niet gered. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:00

Daihyo schreef:
Wat waren zijn symptomen MWM?

Zwakke achterhand. Ineens niet meer naar boven komen, wat omvallen tijdens rondjes lopen of ergens op springen. Eten eruit gooien de laatste 2 dagen, maar geen slijm overgeven. Afgevallen in hele korte tijd, wat lastig te controleren was want je kon haar nooit optillen. Viel op schoot op afgelopen weekend. Maar ze dronk normaal, at net zo raar als altijd, ging naar de bak (soms ernaast maar dat speelt vanaf blaasontsteking vorig jaar) kwam knuffelen en tot vorige week gewoon normaal gedrag, wat minder schichtig maar ze werd ook doof. Alleen bij onderzoek bleek ze dus uitgedroogd en waren de nieren extreem klein. We waren er juist pas nog geweest, nu kwamen ze thuis, en toen was xe oud maar goed. Dus heel accuut en die zwakte in achterhand was wel duidelijk teken dat er wat mis was volgens de da.

Wij zijn niet verder gegaan met onderzoek omdat naar de praktijk toe gaan voor haar zo stressvol was dat ze weken van streek was en de da ook aangaf dat dit zo accuut en heftig was dat er geen echte behandelingen waren, alleen uitstel en daarvoor moest ze opgenomen worden. Bij een jongere kat hadden we dat wel gedaan, maar bijna 18 voor raskat en met haat karakter vonden we dat niet in haar belang.

Maar dat zwakke was hier dus wel een teken, maar kon heel veel dingen betekenen volgens de da. Dus duimen voor iets behandelbaars!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-22 09:03

Toch goed om te weten. Ik herken dit niet van nierfalen, maar dat kan dus wel.
Het bloed zal het uitwijzen :j
Dank je!