oude hond gromt steeds meer

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

oude hond gromt steeds meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 09:08

Dag allen,

Beetje simpele titel voor een complexere vraag. Af en toe stel ik hier wel eens een vraag. Even kort mijn honden geschetst. Ik had 2 border collies waarvan er jammer genoeg een paar jaar geleden eentje ingeslapen is op 10 jarige leeftijd met een zeer groot vermoeden van een hersentumor (grommen, schuimen, afwezigheden, bijten) De andere hond bleef alleen over. Ook een border collie. Zeer leuke hond maar nogal een karakterhond. Geen probleem kunnen we mee om en samen kwamen we tot mooie compromissen. Als pup was zij mishandeld voor ze bij ons kwam maar na een jaar intens aan het gedrag werken hadden we een redelijk uitgebalanceerde hond.

Echter moest je ook rekening houden met haar wensen. Zo kom je niet in haar buurt als ze eet en blaft ze als in haar hok moet. (Ze heeft hier een erf van een hectare tussen de paarden en dagelijks 2X wandelen)
Voor de rest heel knuffelige hond maar je moet waakzaam zijn. Het bijten zit er nog in maar ze kan zichzelf reguleren en heeft respect voor ons. Mijn zoontje vindt ze niet fijn maar die negeert haar en zij negeert hem.

Sinds september hebben we een nieuw vriendinnetje voor haar erbij. Een boerenfox. Het klikt echt wel tussen beiden aangezien de fox heel onderdanig is. De oude teef is heel duidelijk baas. Deze winter hebben we met het gezin een mentaliteitswijzing ondergaan en komen de honden nu ook binnen omwille van de fox die koud had en veel meer nood heeft aan nabijheid. Top geen probleem. Beide honden binnen.
We merken op dat de fox dit heel leuk vindt maar de collie dit niet begrijpt. Langs de ene kant wil ze graag binnen maar ze wil ook heel snel terug naar buiten.
Ik heb ook een coachingspraktijk voor personen met een beperking en ook daar mag ze mee binnen en wat zie ik: Ze is 1 minuut binnen en ze zit met haar rug naar ons voor de deur. Ze wil er niet zijn. Ze zoekt dan ook geen contact meer. Vroeger deed ze dit wel maar nu niet meer. Ze lijkt net gestraft nochtans is ze meer dan welkom.

Om even to the point te komen begin ik mij zorgen te maken over onze border collie.
Waarom:
- Het bijtgedrag is steeds meer aanwezig. Ook naar mij toe. Ze bijt niet door maar ze wil wel.
- Zeer territoriaal en gromt zeer dreigend naar alles en iedereen. Ook naar mij toe. Wij negeren dit en gunnen haar haar plek.
- Heeft duidelijk last in haar lichaam (Straks bel ik de DA en vraag pijnstillers om eens te proberen. Hond heeft vroeger een zwaar ongeluk gehad en artrose is dus zeer aannemelijk)
- Hond is lomer geworden en je ziet maar heel af en toe levensvreugde
- Luistert nog steeds zeer goed. Staat onder appel maar kan hier heel rigide in zijn.

Ik maak mij vooral zorgen naar haar toe. Ik ga deze ook delen met de dierenarts en bekijken wat zij mogelijk acht. Ik ben ook bezorgd naar mijn kind en personen met een beperking toe die op de hof komen. Ik heb in het verleden al een hond moeten laten inslapen omdat ze door een tumor zeer gevaarlijk werd en ik ben bang dat het ook deze kant op gaat. De hond opsluiten als hier mensen zijn is niet hondwaardig want dan moet zij uren in de ren doorbrengen per dag en dat wil ik ook niet.

Ze is nu 11 jaar en je ziet echt een oude hond. Ook vrienden en de mensen rondom zien het. Ik zie het ook maar het is nu nog in de fase dat je niet weet wat goed is....

mooney

Re: oude hond gromt steeds meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:19

Als ik dit lees krijg ik het idee dat je eigenlijk wel weet welke tijd het is, maar dat je misschien bevestiging zoekt of het de juiste keuze is. Klopt dat?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 09:23

Nee ik weet het niet. Het voelt nog geen tijd. Ik vind het heel verwarrend. Naar mijn gevoel gaat het daar nog niet over (of wil ik het niet) ik weet het niet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:25

Ik denk ook wel dat dit een moment is om een keuze te gaan maken. Het kan best zijn dat ze door dementie niet kan wennen aan een andere omgeving (binnen). Ik zou het als ik het zo hoor, geen schande vinden om te kiezen voor inslapen. Vooral als je merkt dat de hond eigenlijk niet meer happy is. Moeten we dan altijd weten waarom dat zo is? Oud zijn is ook een goede reden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:26

Kan ze niet gewoon buiten los blijven lopen zoals ze voorheen ook deed? Aangezien ze binnen duidelijk niet happy is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:27

Laibadji schreef:
Nee ik weet het niet. Het voelt nog geen tijd. Ik vind het heel verwarrend. Naar mijn gevoel gaat het daar nog niet over (of wil ik het niet) ik weet het niet.

Als ik zo je punten lees lijkt het me wel tijd. Zeker als de hond niet veel levensvreugde meer laat zien, en vaak bijt en gromt..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:28

Moeilijk hoor.

Ik dat het negeren en gunnen van haar plek wellicht het ook erger maakt want het bevestigt: grommen werkt, ik krijg mijn afstand.
En wanneer ongepast, zou dat zeker gecorrigeeerd kunnen of moeten worden. Zeker als het een jongere hond was.
Uiteraard hangt dat dan wel vast of ze mentaal en fysiek wel helemaal erbij is... wat ik betwijfel van jouw verhaal.

En tja, het binnen zijn. Ze heeft haar hele leven buiten gewoond, natuurlijk heeft ze dus geen behoefte en vind ze het vreemd om binnen te zitten. Is toch niet erg? Blijft ze toch lekker buiten?
Laatst bijgewerkt door Nagini op 29-03-22 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:29

Ik lees ook wat mooney leest.

Het lijkt erop dat de hond erg in de knoop zit met zichzelf. Door flink lichamelijk en/of psychisch ongemak veroorzaakt door eerdere trauma's en verergert door de leeftijd.

Het allerbelangrijkste is dat het veilig blijft voor je kind en je cliënten. Als je daardoor maatregelen moet nemen die de levenskwaliteit van de hond nog verder aantasten, hoe waardevol is het dan voor de hond zelf om het nog enkele maanden, jaar of wie weet hoe lang te rekken?

Het antwoord kun je alleen zelf geven (na overleg met DA), maar denk dat je al weet wat de uitkomst zal zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:33

Als je wacht, waarop? Totdat de hond werkelijk iemand grijpt en flink doorbijt? Als je de veiligheid van je omgeving niet kan garanderen, is het dan nog verantwoord zo door te gaan? Blijft altijd moeilijk een keuze te maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:37

Ben het met Mooney en Zoolgangster eens, ergens diep in je hart weet je het wel, alleen nu nog gevoelsmatig zo ver zien te komen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 09:38

De hond komt enkel 's avonds mee binnen. Samen met onze Fox. Bij de coaching mag ze kiezen. Ze kiest mee binnen maar je merkt direct dat ze dit niet fijn vindt.

Ik vind het geen fijne gedachte om haar los te laten. Ik heb het idee dat honden hier oud worden maar mijn vorige op 10 jaar moeten laten inslapen door ziekte en nu is deze ook maar 11. Dit is nu puur mijn emoties en staat los van de keuze.

Het gaat hem net inderdaad over veiligheid kunnen garanderen voor iedereen die hier komt.

Wat het negeren betreft ben ik de enige die kan corrigeren. Naar mij luistert ze maar naar mijn zoontje en alle anderen niet. Integendeel dan wordt ze alleen dreigender.

Haar knuffelen zonder dat ze haar lip optrekt is voor niemand meer mogelijk tenzij je het rechtopstaand doet. Van zodra je te dicht bij haar komt is ze heel boos en is een hap niet ver weg.

Iedereen kent de gedragsregels en tot nu lukt het om er zich aan te houden maar zeg nooit nooit...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:46

Honden kiezen niet altijd wat het beste voor hun is. Als ze kiest om mee naar binnen te gaan, maar jij ziet al snel dat ze zich daar eigenlijk niet prettig voelt dan moet je haar misschien die keus niet meer geven en haar gewoon buiten laten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:56

Onderzoek naar pijn lijkt me een goede, verder zou ik denken dat iets meer structuur in het binnen/buiten kan helpen. Bijvoorbeeld beginnen met een tijdje niet mee naar binnen te gaan, ook niet als ze dat kiest. Wellicht kun je per uur even 5 minuten maken om dan gewoon bij haar buiten te zitten, zonder verwachtingen, en eens kijken wat dat doet.

Misschien dat haar irritatie dan minder wordt, dan kun je weer eens kijken of je de keuze aanbiedt - maar dan voor 5 minuten per keer. Draait ze zich meteen om als ze binnen is, dan schaf je dat weer af, blijft ze bij jullie met haar aandacht, dan hou je het liefdevol kort en mag ze daarna weer naar buiten. Niet wachten tot ze zelf dat signaal geeft, maar juist daarvoor al begrenzen.

Merk je dan dat ze echt meer geinteresseerd is om toch bij jullie te zijn, of misschien bij bepaalde clienten, dan kun je dat wellicht wat uitbouwen, maar bescherm vooral ook haar grenzen. Liever korte leuke momenten dan dat het iedere keer eigenlijk teveel is voor haar.

Bij het grommen zou ik er dan voor kiezen dat jij haar wel corrigeert en de mensen die het niet kunnen niet, maar ik denk dat jij het niet zomaar moet negeren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:01

Laibadji schreef:
De hond komt enkel 's avonds mee binnen. Samen met onze Fox. Bij de coaching mag ze kiezen. Ze kiest mee binnen maar je merkt direct dat ze dit niet fijn vindt.

Ik vind het geen fijne gedachte om haar los te laten. Ik heb het idee dat honden hier oud worden maar mijn vorige op 10 jaar moeten laten inslapen door ziekte en nu is deze ook maar 11. Dit is nu puur mijn emoties en staat los van de keuze.

Het gaat hem net inderdaad over veiligheid kunnen garanderen voor iedereen die hier komt.

Wat het negeren betreft ben ik de enige die kan corrigeren. Naar mij luistert ze maar naar mijn zoontje en alle anderen niet. Integendeel dan wordt ze alleen dreigender.

Haar knuffelen zonder dat ze haar lip optrekt is voor niemand meer mogelijk tenzij je het rechtopstaand doet. Van zodra je te dicht bij haar komt is ze heel boos en is een hap niet ver weg.

Iedereen kent de gedragsregels en tot nu lukt het om er zich aan te houden maar zeg nooit nooit...

Tja, maar dit gaat niet om jou. Het gaat om je hond. Sterkte, het blijft rot.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:06

Het is niet voor elk dier weg gelegd om oud te worden. Elk jaar dat je ze moet laten gaan is voor je gevoel te vroeg, je wilt ze altijd langer houden, je wilt ze niet missen. Wordt een grote hond 12 is dat al best wat maar gevoelsmatig pas 12, is hij 15 is dat ook te vroeg gevoelsmatig.
Ik heb mijn maatje moeten laten gaan toen hij pas 8 was, ene dag nog niets aan de hand (voor zover wij wisten) dag erna heb ik hem moeten laten gaan, tumor in het hartenzakje geknapt, afgelopen maandag was het al weer 2 jaar geleden, mis hem nog elke dag, maar ik had geen andere keus.

Luister naar zijn signalen, die zeggen genoeg, hij zit niet lekker in zijn vel.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:07

Als ik dit zo lees zou het voor mij duidelijk zijn en zou ik de hond laten inslapen. Ik zou het echt niet op mijn geweten willen hebben dat de hond een cliënt of je kindje grijpt

Het klinkt ook niet echt als een fijn leven voor de hond.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 10:11

Van zodra ze aangeeft buiten te willen laat ik haar ook gaan. Maar als ik het zo lees haar gewoon niet uitnodigingen want leuk vindt ze het niet.

We zijn ook heel veel buiten. De coaching is 90% buiten en 10% binnen.

's Avonds mag ze binnen slapen. Ik moet haar dan roepen. Ze geeft gedurende de dag niet aan binnen te willen.

Ze kan wel heel plakkerig en opdringerig zijn in het vragen van aandacht. Die krijgt ze ook maar als je dit begrenst en verder wil wordt ze dreigend. Dit gedrag toont ze ook naar cliënten. Ik ben altijd in de buurt en kan haar gedrag goed inschatten en roep haar dan. Ze luistert heel goed en doet wat ik vraag.

Mijn cliënten weten dat ze haar geen eten mogen geven. Dat doe ik.
Eenmalig heb ik ook moeten verbieden van in haar buurt te komen omdat ze een zadeldoek uitgekozen had die plots heel belangrijk was en ze gromde al van ver en was heel dreigend. Het was iets heel geks. Het deed mij heel hard denken aan de vorige hond met de tumor. Die deed ook bizarre dingen. Het is geen tweede keer voorgevallen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 10:14

rien10 schreef:
Laibadji schreef:

Klopt wat je zegt maar het is gewoon rot. Vorige hond heb ik ook met bokt besproken. Dat helpt om rationeler te kijken en los te laten.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:18

Voor mij geeft het stukje "ze laat nog maar heel zelden levensvreugde zien" de doorslag. Dan zou het voor mij klaar zijn.

Sterkte met je keuze. :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:19

Pijn kan heel goed, verward, want binnen mocht nooit ook en een hond met flinke buitenvacht bij de kachel heeft het heel snel warm/heet. Om die laatste 2 redenen zou buiten laten prettiger zijn voor de hond, en ivm 1e mogelijkheid inderdaad een 2 weken goede pijnstilling. Maakt de pijnstiller duidelijk verschil dan zou ik met de DA een afspraak gaan maken voor inslapen. Pijnstillers in dit soort situaties zijn nl enkel symptoombestrijding, ze helpen niks voor genezing en langdurig medicijnen geven bijwerkingen/gaan minder werken. Alles bij elkaar rekken ze dan eerder tijd waarbij er zeker over langere periode geen garantie is op voldoende kwaliteit van leven met die ondersteuning.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:21

Naar mijn idee is het tijd om deze hond te laten gaan. Jij ziet het als opgeven, de weg van de minste weerstand kiezen? Ik lees dat je een zoontje hebt, ik zou echt niet willen dat het straks misloopt met hem. Een klein (inschattings) foutje is zo gemaakt. Houd jezelf voor dat je deze hond een prachtig leven hebt gegeven en put daar je troost uit. Inslapen is altijd verschrikkelijk, maar als ik jouw verhaal juist interpreteer geeft de hond nu zelf ook wel aan dat het mooi is geweest

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:26

rien10 schreef:

Laibadji schreef:
Klopt wat je zegt maar het is gewoon rot. Vorige hond heb ik ook met bokt besproken. Dat helpt om rationeler te kijken en los te laten.

Het is "goed" dat het rot is, dat bewijst dat je niet van steen gemaakt bent en dat je goed nadenkt over grote beslissingen als leven en dood.
En sparren helpt zeker. Dus; denk aan de hond, niet aan jezelf. Sterkte.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:28

Anderzijds vind ik het wel toevallig dat dit gedrag zo (extra) ontstaan is na fox binnen en collie buiten.

In je vorige topic over binnen/buiten van je pup had ik hier al wel voor gewaarschuwd. Jullie meten nu met twee maten en in hoeverre dat stress en onbegrip bij je collie geeft kunnen we niet inschatten zo vanaf het forum. Ook al geeft ze zelf aan dat ze snel binnen wilt en weer naar buiten.

Leeftijd is nog niet dusdanig oud, ik zou eerst een check met een urine en bloedonderzoek laten doen. Misschien is er wel sprake van een blaasontsteking of artrose etc.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:51

Bloed laten checken / ziekte van Lyme?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:56

Ik zou eens goed met de dierenarts praten ivm met lichamelijke klachten wellicht. Als die groen licht geeft een trainer in huis halen.

Ik lees: hond kan plakkerig zijn en word lastig/gromt als je stopt voordat zij dit wil.
Hond resource guards een zadeldoek, haar eten.

Er zit dus heel veel in waar ze geleerd heeft hey, als ik grom dan krijg ik wat ik wil.
Of dat nu een object, eten of afstand is.
Ze heeft geleerd dat als jij corrigeert is het serious, maar een ander mist duidelijk assertiviteit en dat voelt ze haar fijn aan.

Klinkt als een hond die de regels heeft bepaald en nu even aant doorzetten is.