Kuikens advies gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MiVita

Kuikens advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-22 10:52

Hallo,

Onlangs zijn we via via onverwacht eigenaars geworden van 4 kuikens. Aangezien het plan al was om in de toekomst kippen te houden mogen ze blijven. :D

Helaas weten we helemaal niks van ze, ze moeten ergens rond de 8 weken oud zijn…

Voorlopig lopen ze overdag buiten in een ruime ren met hok, en gaan ze in de nacht binnen in de schuur onder de lamp ( geen idee of dit nog nodig is?)

Geen idee welk ras het is, of het hennen of haantjes zijn,…?

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Je zou er ons alvast veel verder mee helpen om ze een goede thuis te kunnen geven ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paardenfan25

Re: Kuikens advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:58

Wat leuk! Ik vind ze best groot voor 8 weken. Zijn het geen Jersey Giant? De lamp zou ik steeds iets hoger hangen. Dan wennen ze aan de overgang. Denk niet dat je deze nog lang nodig hebt. Vwb hanen, dat verschil ga je snel genoeg zien. Aan de kam, het geluid en dominantie.

EveliNeroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:07

Aangezien ze al mooi in de veren zitten is een lamp niet meer nodig (tenzij het heel koud is in je schuur). Obv deze foto's en er vanuit gaande dat het allemaal hetzelfde ras en leeftijd is zijn de eerste twee foto's hanen en de laatste twee foto's hennen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:16

1e lading "kuikens" haalde ik ook met 8 weken, die zaten toen al in een buitenren zonder lamp/verwarming. Goed in de veren moet dat kunnen, let er wel op dat ze voor ze op stok gaan de krop vol hebben en konden drinken. Ze zijn ver genoeg om zonder extra warmte te kunnen, kloek had ze ook al op kamers gestuurd op deze leeftijd.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-22 11:21

Qua leeftijd ben ik vrij zeker dat ze allen even oud zijn. Dit is een foto van ze als kuikenAfbeelding

Of ze allen hetzelfde ras zijn, geen idee…

Is er iets van te zeggen op basis van gedrag?
De onderste, grijze zonder kam, is wel een echt haantje van gedrag, probeert je ook echt aan te vliegen :))
Andere 3 lijken heel zachtaardig

Stel er zijn 2 haantjes, is het dan een mogelijkheid om ze met 4 samen te houden? Of geeft dit sowieso problemen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:23

probeert je nu al aan te vliegen??? Daar zou ik niet blij mee zijn.
Ze hoeven echt niet meer onder de lamp

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:38

Ik hoop dat jij meer geluk hebt dan wij hadden :D
Wij hadden ook chickies van die leeftijd. Vermoedelijk allemaal hennetjes. Totdat het haantjes bleken te zijn. 6/6. Allemaal. De jackpot. :roll:

Om die reden zagen wij ook geen verschil in gedrag. Maar op basis van de foto’s zou ik ook zeggen bovenste twee haan en onderste twee hen. Inmiddels zijn wij terug naar drie hennen en 1 haan. En ja, toen merkten we wel verschil. Vooral in aanwezigheid.
En 1 van onze hennen is ook echt een bitch, dus dat zegt niet alles.

Sterker: onze katten (opgegroeid tot Idols-generatie-katten) zijn schijt benauwd voor onze kippen. Onze zwerfkat inmiddels ook ~~}>

Ik zou ze in de nacht hoe dan ook veilig zetten. Anders zijn ze zo weg geroofd of gedood door wilde dieren. Ze hebben een soort ingebouwde timer die kippen. Als ze weten waar hun nachthok is dan gaan ze zelf naar binnen als het schemert. Ze zijn namelijk hartstikke blind als het donker is.

Ik dacht dat kippen houden makkelijk zou zijn. Maar echt, ik heb het er verschrikkelijk druk mee.

Nu hebben ze bijvoorbeeld een nieuwe plek om eitjes te
leggen. Heel handig in de slowfeeder van m’n paard. En ja, een ei leggen doen we met de hele familie :D zie kip onderin de hoek

Afbeelding

Paard moest vanmorgen aanmaken omdat er legnood was haha

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie