Hardnekkige oormijt kat

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Daihyo

Hardnekkige oormijt kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-22 21:01

Ons Spaanse projectje Sproet heeft eigenlijk al sinds ze hier is last van oormijt. We hebben haar al een paar keer behandeld met pipetjes van Stronghold. Dan is het even rustig, maar na een week of 2 begint ze weer te krabben (eitjes uitgekomen?). Van de dierenarts mogen we de pipetjes om de 4 weken elke keer opnieuw zetten. Maar het voelt een beetje als dweilen met de kraan open.

Heeft iemand hier misschien nog een briljant idee?

Nog wel een aandachtspunt: Sproet is niet op te pakken, erg bang van handen en pipetjes zijn al een uitdaging. Naar de dierenarts en zalven zijn daarom momenteel geen optie. Daardoor zijn de behandelingsmogelijkheden ook beperkt.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:23

Heb je meer katten in huis? of honden? Want alle dieren moeten tegelijk behandeld worden.
Cyclus van een oormijt is 3weken, je zou dus na 1x Stronghold klaar moeten zijn.

In sommige gevallen mag je om de 2wk een pipet geven maar dit zou ik vooraf eerst met je da bespreken.
Laatst bijgewerkt door liesje84 op 22-03-22 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Re: Hardnekkige oormijt kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-22 21:25

Meer katten. Alles is tegelijk behandeld :j

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:27

De rest van de katten is na behandeling wel mijt vrij?

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:28

Weet je zeker dat het nog steeds oormijt is waar zij last van heeft? Zo ja, dan zou ik behandelen met Bravecto plus spot on. Dit werkt langer en kent minder resistentie. Wel even de bijsluiter lezen wb gewicht en vereiste leeftijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-22 21:44

liesje84 schreef:
De rest van de katten is na behandeling wel mijt vrij?

Ze krabben niet en ik zie niks. Dus ik ga er vanuit van wel. Ze zitten ook nog niet continu bij elkaar en hebben geen fysiek contact.

EveliNero schreef:
Weet je zeker dat het nog steeds oormijt is waar zij last van heeft? Zo ja, dan zou ik behandelen met Bravecto plus spot on. Dit werkt langer en kent minder resistentie. Wel even de bijsluiter lezen wb gewicht en vereiste leeftijd.

Niet 100%. Ze kan niet gecheckt worden door de dierenarts. Dat maakt het lastig. Ik zie wel zwarte puntjes in haar oor. Vandaar het vermoeden oormijt.
Is Bravecto ook via de dierenarts te verkrijgen? Ik ga morgen bellen voor overleg en dan neem ik dat gelijk mee.

Het gaat om een gesterilliseerde volwassen poes. Vermoeden van de leeftijd is 2-3 jaar. Ze is op straat gevonden, ondervoed en mishandeld. Inmiddels al veel minder bang en goed op gewicht. Maar nog wel een mega gebruiksaanwijzing. Dat maakt het enorm lastig.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:27

Het kan ook zijn dat wat je ziet ontsteking is en geen oormijt meer,
maar daarvoor zou eigenlijk toch de da moeten kijken :=

Misschien is het het waard om haar onder een roesje te laten onderzoeken.
Als je da een opduw kooi heeft is het enigste probleem dat ze erin moet,
daarna red de da zich er wel mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 06:52

Ja dat zou het mooiste zijn. Ik kan haar nu op haar lijf bijna niet aanraken. Dikke paniek. Opduwkooi zal ik eens overleggen. Dat zou nog wel een optie kunnen zijn.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:10

Het wordt sowieso een pittige onderneming, want na diagnose zal waarschijnlijk ook nog een behandeling volgen.
Ik wil je enorm veel succes wensen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:57

Otimectin werkt heel erg goed, maar moet wel in het oor worden aangebracht.

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 12:32

Nou, we gaan het proberen. Om 14.15 hebben we een afspraak bij de dierenarts. Mandje staat inmiddels bij haar in de kamer. We gaan het zien…

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:16

Succes!

Spoiler:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 13:54

Dat wordt niks :n
Mandje staat al een paar uur in haar kamer. Brokjes er in, kroelen, ze loopt er half in, maar zodra ze maar voelt dat hij dicht gaat schiet ze weg al dan niet zwaaiend met wat nagels.
Pakken resulteerde in 1 groot gevecht en inmiddels zit ze blazend en trillend in een hoekje van de bench in haar kamer. Gaan we niet doen :n
Zo is al het opgebouwde vertrouwen in 1 klap weg.

Net contact gehad met de dierenarts en we gaan een vangkooi proberen. Zodra ik die heb, maak ik een nieuwe afspraak en zetten we die dag de kooi in haar kamer met eten en drinken. Het is even niet anders.

Het is zo sneu hè. Ik wil echt niet weten wat ze allemaal heeft meegemaakt dat ze zó extreem bang is van mensen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:56

Wat ontzettend vervelend zeg. Is het niet mogelijk om de hele bench mee te nemen?

Arm kind.. Wat zijn mensen toch nare wezens, dat dieren zo verziekt worden.

Spoiler:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 17:42

Nee dat is een xxl bench. Die krijgen we de trap niet eens af denk ik :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie