3 honden veel meer werk dan 2?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

TinkerTreas

3 honden veel meer werk dan 2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-22 17:45

Ik zit al een tijdje te denken om er een 3e hond bij te nemen. Vooral omdat ik het leuk vind natuurlijk. Maar het lijkt me ook makkelijker om er dan 1 apart mee te nemen. Mijn grote hond neem ik graag mee met fietsen, maar de kleine kan niet alleen thuis blijven, dus ik kan alleen met haar gaan fietsen als mijn man thuis is.
Nu heb ik een herplaatser gezien die perfect in het plaatje zou moeten passen. Nuchter hondje, niet te groot dus ook een leuk speelmaatje voor onze kleine hond.
Maar mijn man ziet het nog niet zo zitten :D
Merken jullie veel verschil tussen 2 en 3 honden? Ik ben sowieso degene die het meest met ze loopt.

Ibbel

Re: 3 honden veel meer werk dan 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:54

Ik heb er hier altijd minimaal 2, soms 3 en zelfs 4 gehad, en alles extra boven de 2 merk je niks van :+

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:00

Wij hebben nooit drie honden gewild, maar het oudje bleef gelukkig leven en we konden een pup van een vriendin krijgen. Toen hadden we er toch drie. En ik weet nu dat ik dat niet meer wil.
Ik kon ze in m’n eentje niet uitlaten (oudje in wagentje, pup vond alles mooi en interessant alleen de middelste liep gewoon fijn mee) en we wonen aan een 60km weg zonder stoep. Daarnaast is het ook last met vakanties: meestal mag je maximaal twee honden meenemen. Voor mij blijven twee honden de Max.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:00

Ik denk dat veel afhangt van je honden en wat je ermee doet. Ik heb ongeveer een half jaar 3 honden gehad, na er jaren 2 te hebben. Nu zit ik terug met 2 honden.
Mijn eerste twee honden waren ongeveer even oud. In het begin liet ik de twee apart uit en hadden ze die individuele aandacht ook nodig. Na verloop van tijd liet ik ze samen uit. Een van beide bleef regelmatig alleen thuis als de andere meeging. Heel fijn vond hij dat niet, maar hij raakte er wel aan gewend. Sinds het begin van Corona waren we eigenlijk zo goed als altijd samen. Ongeveer een half jaar geleden is er een derde hond bij gekomen. Dit was nog een jonge hond. Een van mijn honden had wel moeite met hem toelaten. Dat vroeg wel wat aandacht, samen wandelen, individuele aandacht voor allemaal enz. Mijn eerste hond is pas gestorven. Mijn hond die eerst moeite had met de jongste is nu denk ik wel blij dat hij er nog wel is, want ze heeft eigenlijk nooit zonder andere honden gezeten.

3 honden is meer werk dan 2, maar het is zeker wel mogelijk als ze overeen komen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:03

Ik heb er altijd 2 gehad toen naar drie gegaan en nu na het overlijden van onze oudere honden weer 3 ik laat ze alle 3 tegelijk uit ik vind het niet veel werk alleen heb ik nu 2 8 maand oude pubers tegelijk dat is wel even een uitdaging.

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:04

Ja zeker.. Jaren 1 hond gehad en dat ging altijd prima, alle aandacht voor de hond.

We zijn 7 jaar geleden verhuist naar Duitsland en paarden aan huis met veel grond dus kochten we hond erbij als speelmaatje. en dat gaat ook prima, paar jaar later kwam mijn droomras op me pad die ik gratis over kon nemen en nu alweer 5 jaar 3 honden. En het is dat we de ruimte hebben en ze hele grote tuin hebben waar ze doormiddel van luik in en uit kunnen, we gaan paar keer week met ze wandelen maar dan wel naar gebied waar ze los kunnen want 3 honden aan de lijn vind ik persoonlijk maar lastig, al kunnen alle 3 prima aan de lijn lopen.

De honden zelf kunnen het prima met elkaar vinden maar om nu te zeggen dat ze niet zonder elkaar kunnen dat durf ik niet te zeggen. de 2 Jack Russels trekken wel meer naar elkaar toe en ik heb ook een grote poedel en ik denk als hij alleen zou zijn dat zelfs beter zou vinden :+

We zijn er wel over uit dat als er 1 weg valt geen 1 bij komt en we uiteindelijk ook gewoon 1 hond willen houden omdat dat gewoon veel makkelijker is om mee te wandelen, en vakanties en aandacht geven enz.

You gotta roll with it
You gotta take your time
You gotta say what you say
Don't let anybody get in your way

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:14

Ibbel schreef:
Ik heb er hier altijd minimaal 2, soms 3 en zelfs 4 gehad, en alles extra boven de 2 merk je niks van :+

Idem dito.
Maar hier lopen ze veel op het erf.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-22 18:18

Onze grote hond kan sowieso bijna nergens los omdat ze een flink jacht instinct heeft. De kleine kan wel goed los, maar heeft nog wel eens moeite om een leuk speelmaatje te vinden omdat veel grote honden erg lomp zijn voor hem.
Het hondje wat ik op het oog heb is het type wat na een tijdje makkelijk los zou moeten kunnen lopen.
Voor mij zou het juist een voordeel zijn als ik ze makkelijker apart mee kan nemen.
Maar 3 honden tegelijk aan de riem kan inderdaad een uitdaging zijn.
Hier staat als het even kan de tuindeur open, maar we hebben geen enorme grote tuin. Maar ze kunnen er wel lekker stoeien als ze willen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:18

Ibbel schreef:

Wij hadden er vroeger thuis ook veel. Meeste was 7. In een gewoon rijtjeshuis. Mijn mening, 4 is nog te doen. Die kun je in 1 keer uitlaten met 2 honden aan elke kant. Maar ik vond het gedoe. Twee is imo handiger en praktischer. Hoe groter de groep hoe meer roedel gedrag ook. Dat is niet leuk als je met de hele club bijvoorbeeld een heel onderdanig hondje tegen komt. Of juist een hond waar 1 van de honden een hekel aan heeft. Dan gaan ze allemaal.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-22 18:21

Ceetje_bokt schreef:
Wij hebben nooit drie honden gewild, maar het oudje bleef gelukkig leven en we konden een pup van een vriendin krijgen. Toen hadden we er toch drie. En ik weet nu dat ik dat niet meer wil.
Ik kon ze in m’n eentje niet uitlaten (oudje in wagentje, pup vond alles mooi en interessant alleen de middelste liep gewoon fijn mee) en we wonen aan een 60km weg zonder stoep. Daarnaast is het ook last met vakanties: meestal mag je maximaal twee honden meenemen. Voor mij blijven twee honden de Max.

Wij hebben eigenlijk altijd herplaatsers gehad, alleen onze huidige kleine hond hadden we als pup. Maar een pup erbij vind ik inderdaad ook niet handig met wandelen.
Maar dit zou weer een jong volwassen herplaatser worden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:25

Ik heb er 4 maar zou t nooit meer doen.
3 vond ik kwa uitlaten aan de lijn nog goed te doen maar 4 is gewoon veel minder handig.
Als ze met zn 4en los kunnen is er geen probleem.
En het grootste nadeel bijna nergens kwa vakantie kan je meer als 2 honden meenemen zelfs met de caravan doen ze overal moeilijk.
Nu splitsen wij ze op per 2 als we op vakantie gaan,2 oudjes bij elkaar en de 2 jonkies.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:33

Ik denk dat het heel erg aan de persoonlijke situatie ligt. Wij hadden afgelopen half jaar 3 honden waarvan 1 oudje die wel wilde snuffelen maar niet actief was en een border collie die flink aan het werk moet. Dat was geen fijne combi, zeker niet omdat we een stukje moesten lopen om te kunnen wandelen.

Bij mijn ouders thuis hebben ze op een gegeven moment 5 koningspoedels gehad, merk je amper dat het er meer dan 2 zijn. Gewoon opgevoed en je gaat zo met 3 a 4 honden tegelijk fietsen als je wil.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:35

Van 2 naar 3 is het grootste verschil, daarna merk je het niet meer. :+
2 honden kunnen makkelijk mee, vakantiehuis is vaak okee, restaurant, oppas, makkelijk aangelijnd uitlaten. Met 3 is dat een stuk lastiger. Plus mensen zien je ineens als gek hondenvrouwtje. :') (niet dat ik daar wakker van lig want dat was ik toch al)

Overigens kunnen ze bij mij allemaal los maar 2 zijn wel met een gebruiksaanwijzing, dus ik kan niet lopen lanterfanten.

Hoe leuk ik 3 ook vind, ik zal het hierna voorlopig bij 2 houden.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:36

Jaaa hier ook 3, totaal geen extra moeite. Oke met riem lopen met 3 is ff dingetje maar ze lopen hier elke dag op land dus gelukkig heb ik niet vaak meer dat geklooi dat ik in de knoop zit :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:37

Borisje schreef:
Van 2 naar 3 is het grootste verschil, daarna merk je het niet meer. :+
2 honden kunnen makkelijk mee, vakantiehuis is vaak okee, restaurant, oppas, makkelijk aangelijnd uitlaten. Met 3 is dat een stuk lastiger. Plus mensen zien je ineens als gek hondenvrouwtje. :') (niet dat ik daar wakker van lig want dat was ik toch al)

Overigens kunnen ze bij mij allemaal los maar 2 zijn wel met een gebruiksaanwijzing, dus ik kan niet lopen lanterfanten.

Hoe leuk ik 3 ook vind, ik zal het hierna voorlopig bij 2 houden.

Gek hondenvrouwtje :')
Of altijd de vraag ben je van de honden uitlaatservice?!

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:44

Ik vond de overgang van 1 naar 2 een stuk groter. Van 2 naar 3 vond ik makkelijker, dus totaal andere ervaring als hierboven. Idd ook vanwege apart meenemen. De oudste kon niet los, de 2e wel. Dus die nam ik vaak al 1 keer per dag apart mee. De jongste kon dus makkelijk met die 2e mee.

Ook geen problemen met vakanties gehad eigenlijk? Misschien omdat ik geen standaard huisje wilde, maar sowieso 1 die omheind was vanwege de oudste. En bij die huisjes was na contact een 3e vaak niet erg.

Met z'n allen tegelijk uitlaten aan de lijn deed ik met 2 ook al niet graag vanwege angst agressie van de oudste. De 2 jongste konden wel met z'n 2en mee.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:18

Ik vond de stap van 2 naar 3 best pittig. De stap van 3 naar 4 was geruisloos en 4 naar 5 weer pittig. 5 honden waarvan 3 pittige karakters is gewoon net 1 te veel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 01:34

Ibbel schreef:

Tja, ben ik het dan weer niet mee eens.
In huis geen last, maar qua wandelen...
Ik heb er 4 met allen eem verschillende nood qua beweging en niet alles loopt fijn samen. Dus ik loop 2 ronden, soms 3. Dus aardig tijdverslindend.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 02:45

Hier jaren 3 honden gehad en eerlijk blij terug naar 2 te zijn. Toch stuk handzamer dan 3.
Maar komt ook doordat we inmiddels 2 kindjes rijker zijn en daardoor de dynamiek in ons huis is verplaatst.
Uiteindelijk zullen er hier ook geen honden meer komen na deze 2.
1 heeft niet lang meer te leven ivm harttumor. En de ander is 8 jaar.

Aan het typen...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 05:34

Ik heb er 3 gehad toen ik 4 hoog in een flat woonde. Een boxer, een labrador x rottweiler en een Belgische /Hollandse x duitse herder het was zeer goed te doen. Destijds liep ik veel met 7 honden (2 husky's en 2 herders van vriendin) en ook dat was geen probleem. Als de karakters maar oke zijn.
Mijn herder is helaas asociaal geworden en toen was het relaxte lopen wel weg met z'n allen en daarmee gestopt omdat je met zulke aantallen je in onverwachtse situaties problemen kan verwachten. Daar nooit op gewacht. Nu hebben we beiden nog maar 2 honden en zijn ze regelmatig samen maar loop ik enkel op 1 locatie waar ik kilometers zicht heb en zelden iemand komt nog met allemaal tegelijk en dan degene met agressie gerust gekorft.

Echter allen sociaal dan merk je echt niet dat er 3 zijn ipv 2 op extra haren en aandacht geven na. Al waren onze husky's en is onze oudste herder absoluut geen kroelhonden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 07:39

Interessant topic.

Vroeger hadden wij thuis op z’n max wel 5 middelgrote honden. Daar liep ik als jonge tiener ook gerust alleen mee. Ik voel me daardoor nu wel een soort hoogmoedig misschien :D

Momenteel heb ik 2 iets kleinere middelgrote en vooral in huis rustigere honden. Ze zijn echt geweldig samen. Moeder (bijna 5 jr) en dochter (net 1 jr). Wekelijks komt ook een zusje van de jongste spelen en ook de hond van mijn zusje is hier af en toe. Dat is allemaal druk (jonge honden) maar goed te doen.

De moederhond wordt komende week weer gedekt en dat is echt een droomcombinatie! Dus ik overweeg hieruit een pup aan te houden. Maar dan heb ik al 3 honden en wat dan als ik met dochter ook kan fokken := Dit ras wordt vrij gemakkelijk 15 jaar of ouder…..

Over gekke hondenvrouwtjes gesproken :P

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 08:04

Ik denk dat het ook heel erg ligt aan wat je met de honden wilt en wat voor soort honden je wilt. Als je met allemaal eens in de week wil trainen dan kost het natuurlijk een stuk meer tijd. Zelf vind ik het fijn als m'n honden goed onder appel staan, ik loop veel fijner als ze los kunnen, maar dat kan (ook wel een beetje afhankelijk van het ras) ook veel tijd thuis kosten qua training. Als je ze aan de riem uitlaat vind ik 3 toch wel echt minder handig

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:12

Hier 3 honden, waarvan 2 elkaar niet kunnen uitstaan. En elke hond moet ik apart uitlaten. Dus ja ik vind het veel meer werk.

Sowieso was het nooit de planning om 3 honden te nemen, maar net nadat ik de pup had. Kwam er bericht dat ze de opvanghond wouden laten inslapen ivm agressie problemen. Ben wezen kijken, beestje meegenomen en er is niks aan de hand. Alleen mijn andere teef kan haar niet uitstaan. Gelukkig kunnen we ze goed apart houden.

En verhuizen we straks weer naar de boerderij, maar alsnog vind ik dat je ze elke dag moet uitlaten en er lekker bezig mee zijn.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:25

Toen wij van 2 naar 3 gingen werd het een drama.
De eerste twee konden altijd goed met elkaar maar toen nummer 3 erbij kwam viel de middelste de oudste steeds aan.
Die konden elkaar ineens niet meer luchten of zien.
Hek in de kamer gehad, continu opletten en uiteindelijk heeft de oudste de laatste maanden van zijn leven in rust doorgebracht bij mijn ouders die naast ons wonen.

Hoe klein is je kleine hond? Kan die in een fietsmand mee?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-22 13:48

Onze kleine hond is 5 kilo, dus die kan inderdaad makkelijk in een fietsmand mee.

Ik lees hier dat de ervaringen heel verschillend zijn.
Mijn man wil er echt geen 3e hond bij, dus we houden het er bij 2.