Ik zit met m'n handen in het haar betreffende onze twee lieve knuffelkaters, misschien hebben jullie nog ideeën...
Taco & Nacho zijn hier nu 3 maanden, komen uit een opvang waar ze een half jaar hebben gezeten nadat hun baasje naar een zorgtehuis moest. 10 jaar, broers, geholpen en heel heel heel chill. Het lijken bijna honden, bezoek wordt direct verwelkomd en vanaf het begin bij ons thuis zijn ze gewoon nieuwsgierig en relaxt. Ze kunnen zich eventueel terugtrekken op een aparte kamer ivm onze drukke dreumes, maar dat doen ze dus niet echt. Vooral Nacho wil continue bij je zijn en aaaaaandacht. Sinds ongeveer 2 maanden heeft Nacho terugkomende blaasontstekingen. Ondertussen hebben we de dierenarts al goed gesponsord maar er is dus niks te vinden. Geen gruis, stenen, bacteriën of afwijkende bloedwaarden. Dan blijft dus over: stres. Kan door de dreumes komen, die is niet altijd even voorzichtig en Nacho zoekt haar ook op, maar geeft geen tik als mevrouw lomp tegen hem doet.
Gisteren contact opgenomen met de opvang (waar hij dit trouwens niet had), misschien toch het beste om een andere plek voor de heren te vinden. Ik wil het beste voor ze, maar ik wil ook niemand opzadelen met een kat die overal plast en ik wil de katten ook niet weer een verhuizing aandoen. Ze komen nog niet buiten, willen ze wel graag en heel soms mogen ze even met mij mee de tuin in (is nog niet afgezet, gaan we morgen doen). Maar nu komt dus het vreemde... Als Nacho buiten is geweest (al is het maar 5 minuten), dan zit hij daarna direct de rest van de dag op de bak. Buiten eet en drinkt hij niks, hij snuffelt wel aan alles. Er zitten katten in de buurt, ik heb er nog nooit een daadwerkelijk in onze tuin gezien maar dat zou wel kunnen voorkomen.
Zijn er bokkers die dit gedrag herkennen? En wat kunnen we eraan doen? Of zijn wij gewoon niet het goede huisje?
Als het stress is zou ik ook een gedragstherapeut aanraden, die zien kleine subtiele signalen die je als eigenaar vaak mist.
Heb je genoeg drink plekken? Bijvoorbeeld een fontein, een bede bak, je kunt een bak met een waterplant proberen. Water niet in de buurt van voer en op elke verdieping.
Is er ook al iets van feliway geprobeerd of rustgevende druppels?
Ilse_123
Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-22 21:01
Bedankt voor de adviezen! Ik ga eens kijken naar voeding en druppels. Gedragstherapeut vind ik lastig, hoe kies je een goeie?
Ik heb speciaal Voer voor urine weet niet od je sar kan proberen. Zonder dat voer gaat het hier helaas ook weer snel mis. Hopelijk helpt dat bij jou kat ook. Idd een fontein kan ook goed helpen om meer te laten drinken
Amber_anne
Geplaatst: 18-03-22 21:43
Ilse_123 schreef:
Bedankt voor de adviezen! Ik ga eens kijken naar voeding en druppels. Gedragstherapeut vind ik lastig, hoe kies je een goeie?
Je zou op de Facebook pagina natuurlijke katten kunnen kijken voor advies
Ilse_123
Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-22 21:48
Thanx voor de tip Amber_anne, ik zal daar eens kijken. We hebben een fontein, ze krijgen sochtends natvoer en verder senioren brokken.
Wij hebben een poes die steeds blaasontsteking had. Sinds ze op Urinary brokjes staat gaat het goed.
xShannentje
Geplaatst: 19-03-22 18:42
Hier hielp het Urinary voer van Hills prescription goed. Ook op aanraden van de da. Na 2 jaar lukt het nu ook zonder speciaal voer, maar ik weet dat ik hem na een aantal maanden al eens heb geprobeerd van het speciaal voer te halen en toen kreeg hij meteen weer last.
En op het begin heeft hij tegen de pijn wel pijnstilling gekregen tot het voer goed zijn werk deed.
Succes! Hopelijk vind je de oplossing voor jouw katten
Ik heb drie katers, een heeft al vanaf dat hij kwam (ca half jaar oud) blaasontstekingen en een van de andere (ca. 10 jaar oud) heeft er af en toe last van. Ik geef sinds een jaar of drie Sanabelle urinary, de andere kater en ook onze (inmiddels overleden stokoude) poes vonden het allemaal lekker en verdroegen het goed. De blaasontstekingen zijn eigenlijk helemaal verdwenen, alleen de gevoeligste heeft het nu nog heel soms - ongeveer eenmaal per jaar - (hij had het bijna continue, elke paar weken wel weer). Als hij toch last heeft geef ik hem een paar dagen novacam/metacam voor 2/3 van zijn gewicht en bouw dat binnen een week helemaal af. Dat werkt goed (is op advies van dierenarts).
Er zijn hier absoluut stressfactoren (opdringerige buurtkatten die binnenkomen als ze de kans krijgen en sowieso veel katten in de tuin en omgeving), maar het gaat tot nu toe al een aantal jaren goed.
Hi allen, bedankt voor jullie reacties! We zijn nog een beetje aan het oriënteren qua voer. Daarnaast hebben we nu zo'n diffuser van Beaphar en anders proberen we ook de Feliway. Daarnaast zijn we de tuin aan het afzetten waardoor ze gewoon zelf binnen en buiten kunnen, maar waardoor er ook niet zo makkelijk andere katten de tuin in kunnen. Het zou kunnen dat er misschien extra stress is van der geur buiten, maar ze willen wel heel graag de deur uit en dat wordt met dat lekkere weer alleen maar meer gedoe als ze niet naar buiten mogen.