Wat verwacht je van een kinderboerderij?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26750
Geregistreerd: 11-08-06

Wat verwacht je van een kinderboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 21:57

Mijn moeder is aangenomen in het bestuur van de kinderboerderij in haar gemeente, en we zaten eens te brainstormen over wat je nou verwacht.

Momenteel hebben ze wat geiten, wat schapen, twee varkens, wat eenden, wat kleine vogeltjes (vinkjes, parkietjes), 2 Afrikaanse reuzen slakken, konijnen en cavia's en wat kippen. Ook hebben ze twee shetlanders staan.

Het voelt allemaal een beetje outdated. Wat zouden nou leuke dieren zijn om daar te houden, waar kinderen ook echt iets mee kunnen?

En wat wil je er nog meer? Er is een zandbak en wat speeltoestellen, een educatieve ruimte (die 99% van de tijd leeg staat)... maar dat is het wel zo'n beetje. Wat verwacht je nou als ouder aan te treffen op een kinderboerderij?

Speirs

Berichten: 1704
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:03

Wat leuk zeg, dat je moeder dit doet en dat jullie er samen zo mee bezig zijn.

De dieren klinken al erg leuk. Dieren waar kinderen iets mee kunnen vind ik een lastige.. in ieder instantie denk ik dat de meeste dieren daar niet op zitten te wachten. Wellicht kan je iets met de pony's organiseren?

Bij ons lopen witte pauwen door de speeltuin. Prachtige dieren, waar je ook veel oooohs en aaahs voor hoort van de bezoekers.


Ik vind het ook fijn als je er een ijsje en wat te drinken kan kopen.
Laatst bijgewerkt door Speirs op 11-03-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Karlijn
Berichten: 6604
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:07

Interactieve educatie was bij ons op de kinderboerderij een goeie. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar een soort (levensgrote) puzzels maken om meer te weten te komen over de dieren.

Sowieso veel educatie, vanuit de medewerkers maar ook borden waarop informatie staat over de rassen, herkomst, wat ze eten in het wild, leuke feitjes, etc.

Wij hadden op onze kinderboerderij hele grote soort legoblokken, waarmee gebouwd kon worden. Dat was echt een hit. Later hebben we ook een bloemen/vlinder/bijentuin aangelegd (mét educatie). Volières zijn leuk (mits afgestemd op de behoeftes van de soort vogel)...

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:07

Voor mijn kids zou een aanbod van verzorging, wat leren over deze dieren en evt. spel wel aanslaan. Daarvoor hoeven er geen speciale diersoorten te staan, wat wel fijn is dat de aanwezige dieren contact met (stuiterende/onvoorspelbare) mini-mensjes kunnen waarderen. Daarbij vind ik, in het belang van de dieren, begeleiding of instructie wel belangrijk.
Hier in de buurt worden activiteiten die bijv via Facebook kenbaar gemaakt worden best goed bezocht, al dan niet met een (vrijwillige) bijdrage. Ook dingen als zien hoe schapen geschoren worden of lokale producten die verkocht worden kunnen best wel werken.

Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat verwacht je van een kinderboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:15

Dierenwelzijn staat op nummer 1 voor mij maar ontbreekt nog op veel kinderboerderijen helaas.

Dus dieren genoeg naar buiten, grote stallen voor als ze wel binnen staan.
Plek om zich af te zonderen zonder kinderen.
Konijnen en cavia's niet mogen oppakken.
Konijnen en cavia's gekoppeld in goede koppels of groepen.
Konijnen en cavia's in ruime hokken, minimaal 1m² per konijn en een schuilhok.

Verder doen men en stap ritjes met de pony's het altijd goed en vinden kinderen echt heel leuk.
Ook het helpen voeren/water geven aan het einde van de dag vinden kinderen leuk en kwamen zelfs vaste kinderen voor.
De pony's hadden ook vaste verzorgmeisjes die echt een paarden groepje vormden. Dat waren dan meisjes die al lang op de kinderboerderij kwamen.

Worden er al schoolreisjes en kinderfeestjes gehouden? Dat levert ook nieuwe mensen op. Ook thema dagen waar je bijvoorbeeld samen iets knutselt kan in de educatie ruimte.

belle_boef

Berichten: 10941
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:22

Ik vond het als kind geweldig om een nep koe te melken. Was een houten koe met afwasteil in de buik waar 4 spenen aan zaten.
Denk dat zoiets nog steeds een aanrader is.

En voelen aan verschillende vachten, hoorns, etc.

_Karlijn
Berichten: 6604
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:25

Amber_anne schreef:
Dierenwelzijn staat op nummer 1 voor mij maar ontbreekt nog op veel kinderboerderijen helaas.

Dus dieren genoeg naar buiten, grote stallen voor als ze wel binnen staan.
Plek om zich af te zonderen zonder kinderen.
Konijnen en cavia's niet mogen oppakken.
Konijnen en cavia's gekoppeld in goede koppels of groepen.
Konijnen en cavia's in ruime hokken, minimaal 1m² per konijn en een schuilhok.

Verder doen men en stap ritjes met de pony's het altijd goed en vinden kinderen echt heel leuk.
Ook het helpen voeren/water geven aan het einde van de dag vinden kinderen leuk en kwamen zelfs vaste kinderen voor.
De pony's hadden ook vaste verzorgmeisjes die echt een paarden groepje vormden. Dat waren dan meisjes die al lang op de kinderboerderij kwamen.

Worden er al schoolreisjes en kinderfeestjes gehouden? Dat levert ook nieuwe mensen op. Ook thema dagen waar je bijvoorbeeld samen iets knutselt kan in de educatie ruimte.

Met dat eerste deel ben ik het helemaal eens uiteraard. Stapritjes ben ik geen voorstander van, tenzij het hooguit 1 of 2 middagen 2 uurtjes per week is bijvoorbeeld. Zo doodsaai voor die pony's.

Wat betreft je laatste alinea: dat ligt er ook maar net aan hoe groot de kinderboerderij is. Is het een buurtboerderij je er met 15 minuten doorheen ga je er geen schoolreisjes naartoe organiseren. Hooguit een kinderfeestje met aanvullend knutselen en helpen met verzorgen, dat is wel een goeie ja :)
(Maar als vaste activiteit vergt dat wel wat extra ogen en toezicht: krijgen de schapen geen geitenvoer etc)

Mizora

Berichten: 18240
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:30

Verblijven die voldoen aan de huidige normen. Dus konijnen in grote verblijven en niet alleen gehuisvest. Bij onze kinderboerderij hebben ze 4 kruisingsreuzen (frans hangoor x vlaamse reus). Die worden wat ouder/zijn minder kwetsbaar dan de zuivere dieren terwijl ze wel groot (en rustig) genoeg zijn om kinderen mee te laten knuffelen, zonder het gevaar het hebben dat ze opgetild worden. Ze zitten met zijn allen in een flinke stal, ik denk 3x4.

Cavia's ook in groepjes gehuisvest (beren per 2) en in verblijven van minimaal 120x60 als ze met 2 of 3 zitten, en 0.2m2 extra per cavia bij meer. Deze verblijven zijn afgesloten, dus de kinderen kunnen niet zelf een cavia knuffelen.

Een optie is om samen met een opvang te werken en op deze manier cavia's en konijnen aan te bieden, daarmee kan je ook direct informeren over het feit dat knaagdierenopvangs bestaan.

Als jullie een ruimte hebben voor bezoekers op "kamer"temperatuur kan je ook besluiten 1 of 2 hamsterverblijven in de stijl van hamsterscaping bij elkaar te verzamelen. Een oud (lek, maar niet stuk) aquarium van min. 80x40cm voor een dwerghamster of min. 100x50cm (maar liever 120x50-60) voor een syrische hamster is zeer geschikt. Door een facebookpagina bij te houden en daar minimaal 2x per week iets leuks op te schrijven, kan je daar dan ook vragen of mensen nog oude houten huisjes of dus een lek aquarium hebben liggen om te doneren.

Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:31

Er staat natuurlijk niet bij hoe groot de KB is dus daarom noemde ik alle opties.

Ik heb meerdere maanden meegelopen bij de kinderboerderij en het voeren is redelijk makkelijk. Wij hadden een algemene voer ruimte vanwaar ik de verblijven kon zien. Ik schepte dan het voer en gaf aan waar het heen moest. Kinderen kunnen meer dan we denken en namen het allemaal heel serieus. Na het voeren liep ik een controle rondje en vulde nog eventueel wat waterbakken bij. Met het hooi geven was het helemaal makkelijk natuurlijk.

Thincla
Berichten: 527
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Wat verwacht je van een kinderboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:40

Wat ik altijd erg mis aan kinderboerderijen is het stukje dierenwelzijn en hier wat over leren. Vaak zie je bijvoorbeeld konijnen alleen in erg kleine hokjes. Zou mooi zijn als er juist getoond wordt hoe ze echt gehouden moeten worden zodat de Konijnen ook veel plezier hebben. Ook misschien leuke vrolijke bordjes waar kleine tekstjes op staan met feitjes over de dieren! :)

Achterom
Berichten: 23201
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:40

Vlakbij mijn werk zit een hele mooie kinderboerderij https://www.ulebelt.nl/
Desondanks is het wel woekeren met het geld volgens mij. Wat dat betreft zou het mooi zijn als mensen een dier kunnen "adopteren", een beetje het idee van adopteer een kip van een aantal jaar geleden.
Verder is het ook een aanrader om een ruimte te verhuren voor iets als dagbesteding oid.

Vjestagirl

Berichten: 26750
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 22:49

Vergeten erbij te zetten: qua dierenwelzijn zit het er prima. De konijnen en de cavias leven in groepen in een gigantisch (en licht) verblijf en daar kunnen kinderen niet de hele dag bij. Alle dieren hebben echt veel ruimte, er is altijd toezicht en de verblijven zijn ook super schoon.

Ook staan alle dieren onder regelmatige controle van een DA, ook preventief.

Bedankt voor de input iedereen alvast :)
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-03-22 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

beert
Berichten: 2575
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:51

Als ouder verwacht je in de eerste plaats dat het veilig is en schoon. Als je na elk bezoek de kinderwagen moet poetsen en je kind vol schurft zit, dan ben je er snel klaar mee. Of als je kind steeds achter een spijker blijft hangen of aangevallen wordt door de bok. Dat soort dingen.

Verder is er een enorme diversiteit aan kinderboerderijen en dierenweides. Iedereen mag een cavia en een geit neerzetten, hek opendoen en zichzelf "kinderboerderij" noemen. Daarom heb je ook van die hobbyboeren met konijnenflats tegenover professionele kinderboerderijen met dierverzorgers in betaalde dienst. Maar het is echt maatwerk wat er mogelijk is op een locatie en ook wat het doel is. Ook de bemensing is belangrijk. Niet iedereen kan goede lessen geven.

En dan natuurlijk dierenwelzijn. Wees je ervan bewust dat je met een kinderboerderij "in de etalage" zit. Er komen heel veel mensen en dus ook veel mensen met een mening. Zorg dat je het goed voor elkaar hebt en als je een ziek of oud dier hebt, leg uit wat er met dat dier aan de hand is. Wees transparant met wat er gebeurt met de dieren.

Wat mij betreft heb je ook een voorbeeldfunctie. Dus inderdaad geen konijnenflats meer met in elk hok 1 konijn. Voor kinderen is het veel leuker om naar een groep konijnen te kijken dan naar 1 stilzittend dier in een hokje. Dieren moeten zich terug kunnen trekken ergens als ze er genoeg van hebben en nooit zonder toezicht opgetild worden. Vlaamse reuzen houden kan dat ook prima voorkomen :-)

En wat je nog meer verwacht als ouder? Dieren, een speeltuin en horeca. Al is het maar ijsjes verkoop of koffie . Dat geeft extra inkomsten en zorgt ervoor dat bezoekers langer blijven :-).

Juut

Berichten: 6937
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:08

Ik lees hier graag even mee. Ik werk op een zorgboerderij, waar we in de afgelopen jaren van een hoop dieren naar een hele hoop belevingstuin/ moestuin zijn gegaan, met nog enkele dieren. 2, schapen, 2 geiten, 2 cavia's en op dit moment 2 kippen...

Ik wil graag kijken hoe ik de dieren wat interesanter kan maken, terwijl het ook diervriendelijk blijft. Zo gaan er een groep kippen bij komen: ipv hysex (legkip) heb ik voor araucana kippen gekozen. Wat minder eieren, maar de kippen en de eieren zijn mooi gekleurd, wat bezoekers in het verleden al aansprak. Dit sprak net zo veel aan als de pauwen, terwijl de pauwen te groot waren om in een ren te houden, maar buiten overlast veroorzaakten en uiteindelijk door vermoedelijk de vos zijn opgegeten...

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:10


Hannanas
Berichten: 13260
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat verwacht je van een kinderboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:15

Welzijn idd, dus dieren zoals ze horen afgestemd op hun behoeftes. Vergeet ook insecten niet. Wormen op de mesthoop, insecten hotel en vlinderbloemen. Stukje moestuin misschien. Meer een kringloop ipv een veredelde dierenwinkel. Voor het informatielokaal kun je ook basisschool klassen uitnodigen.

Amado7

Berichten: 10798
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wat verwacht je van een kinderboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:44

Een speurtocht over de dieren is altijd leuk! En paardrijden zal ook ongetwijfeld bezoekers trekken als je dit bijv op een bepaalde dag op een bepaalde tijd organiseert.

Ik kan me nog herinneren dat je ergens in het midden van het land varkentjes kan borstelen met een wc borstel. Was echt geweldig, die varkens vonden het helemaal lekker. Geen idee of dat goed is voor die dieren, maar we hebben echt nog nooit zo hard gelachen toen. _O-

Booooo
Berichten: 6563
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:52

Bepaalde voedertijden of iets waarbij er uitleg wordt gegeven, en waar kinderen eventueel bij mogen helpen. Al is het niet in het verblijf maar een krop sla over het hek gooien :+

Wij zijn er vandaag weer bij een geweest.. Tja je loopt een rondje en dat was het.

Urbanus

Berichten: 45272
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wat verwacht je van een kinderboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:11

Op onze stadsboerderij hebben ze alpaca's die je mag voeren, heel leuk! En het geitenknuffelen is hier favoriet. Wat ik ook fijn vind is het hoekje met kleurplaten en voor de oudere kinderen blaadjes met opdrachten.

Ik vind dat ouderwetse kneuterige juist wel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:20

Ik verwacht een hoog gehalte aan dierenwelzijn van een kinderboerderij. Dierenwelzijn boven het plezier van de kids in elk geval. Vaak zie je het andersom en leren kinderen helemaal nop van een bezoek.

Ongeschikte diersoort zijn herten iig, nooit nemen op een kinderboerderij :D
Nu denk ik sowieso dat er weinig dieren zijn waar kinderen wat mee kunnen, zonder dat het welzijn van het dier wordt aangetast.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-22 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisewiesje

Berichten: 373
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:21

Wat mij van vroeger nog bij stond van de kinderboerderij waar wij heen gingen.

Het geluid van de pauwen vond ik magisch, als ik dat geluid nu nog wel eens hoor ga ik even terug in de tijd..

Los lopende ezels, vond ik heel bijzonder. Alleen nu denk ik lastig qua toezicht of mensen geen gekke dingen voeren... Dus zou er met de wijsheid van nu niet snel voor kiezen.

Bij de geitjes in de wei zitten die overal overheen klimmen/klauteren en gekke sprongen maakte.

De speeltuin en een giga doolhof met een speurtocht met vragen en door middel van de antwoorden wist je welke kant je op moest.

Emj_23
Berichten: 1261
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:21

Ik ben helemaal fan van mijn dichtstbijzijnde kinderboerderij. https://Www.daalhoeve.nl
Ik koop graag vlees in hun winkel en ze bieden een super leuk en educatief uitje dat niets hoeft te kosten. Dus een leuk uitje, ongeacht je financiële middelen. Het is een hele laagdrempelige plek om te komen en voor de dieren wordt goed gezorgd.

Xyris

Berichten: 9488
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:26

Ik zou zoals anderen al zeggen kijken of er educatieve features aan toegevoegd kunnen worden, vooral gericht op kennis en dierenwelzijn, maar op een kindvriendelijke manier, dus met behulp van plaatjes. Een speurtocht is denk ik ook waanzinnig leuk, en denk ook aan themadagen. Ik weet niet wat het budget is, maar wellicht dat ik een eindje op weg kan helpen, al is het maar om mee te denken. Ik heb al meerdere keren lokaal geholpen met het opzetten van speurtochten en evenementen, hierbij kwam ook een stukje illustreren en DTP kijken, dus ik ben bekend met beide en ook de eventuele haken en ogen. Als je meer wilt weten, doe me gerust even een berichtje!

iirrssjjee

Berichten: 6053
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:28

Hier op de kinderboerderij kun je altijd verse eitjes kopen. Vind ik altijd erg leuk! Daarnaast hebben ze ook een houten koe met een nepuier die je dan zogenaamd kan "melken". Verder niet veel boeiends behalve voertonnen voor kippen of geiten. Waar je dan voor 50ct een draai aan kan geven en dan krijg je een klein bakje/handje met wat eten voor de diertjes.

Hier kun je overigens alleen bij de geitjes komen. De rest van de dieren staan achter een dicht hek.

Voor coronatijd had je er ook kinderfeestjes. Dan werd er o.a. ook met een karretje gereden met een shetlander ervoor. Misschien is zoiets ook leuk?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111753
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 01:40

Ik zou ook nadenken over veiligheid van de dieren buiten de openingstijden/bezoekuren om.
Bij veel kinderboerderijen is dat best een probleem door bijvoorbeeld hangjeugd dat het leuk vind om 's avonds te lopen klooien.
Bij een kinderboerderij in de buurt is dat al een tijdje een probleem, oa met vuurwerk.
Misschien is een camera systeem geen overbodige luxe?