Magere kat laten aankomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Magere kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 12:17

Sinds een week of vier hebben we een jonge kater van 10 maanden in huis.
We hebben hem overgenomen van een gezin waarbij hij niet naar buiten kon en hij leek daar erg ongelukkig te zijn.

Hij zag er goed uit: glanzende vacht, ogen en neus waren schoon, etc. Eenmaal thuis vonden we hem wel een beetje mager, en we vonden hem ook erg 'tam'.

Voor de zekerheid zijn we even naar de DA geweest en die schrok hoe mager hij was. Hij woog op dat moment maar 2,03 kg.
Ze hebben meteen getest op FIV/ FELV, die was negatief. Een week later hebben ze een algemene bloedtest gedaan, maar ook daar kwam niks uit. We kunnen nu nog meer onderzoeken gaan doen (echo's van de buik, etc.) maar de DA zei ook dat we hem beter eerst wat aan konden laten sterken.

Nu, vier weken later, is hij wel iets aangekomen, maar nog niet echt veel. Het is lastig meten met een gewone weegschaal, maar ik schat dat hij zo'n 100/200 gram aangekomen is.

Zijn brokjes eet hij wel, maar niet heel erg graag. We hebben inmiddels verschillende merken geprobeerd.
Voor natvoer komt hij slippend aanrennen, dus meer daarvan zou ideaal zijn, maar zijn darmen raken er snel van van slag. Hij krijgt nu 1 kuipje paté per dag en dat gaat goed.

Zo lang hij zo mager is kan hij niet gecastreerd worden en dus ook niet naar buiten.

Ik ben eigenlijk op zoek naar tips voor calorierijk voer voor een kat die erg gevoelig is op zijn darmen.

Iemand tips?

xoranlover

Re: Magere kat laten aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:20

Probeer eens rauw voer.
Carnibest of Carnis, kvv of darf. Is goed voor de darmen en je kunt ze ermee mooi op gewicht krijgen als ze het eten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:21

Hills a/d, dat is gemaakt om.van aan te komen. Verkrijgbaar bij je da.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:22

Hier doen ze het super op Applaws droog en natvoer.
Ook een kwalitatief goed merk is dat.

De blogs van https://www.catmoneo.nl/ vond ik zelf trouwens ook erg waardevol.
Veel informatie en kennis is daarop te vinden.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 21-02-22 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:23

Het is zo jammer dat Royal Canin de Convalescence support niet meer verkopt. Die was echt perfect.

Maar een goed alternatief qua natvoer wat vriendelijk is voor de darmen en echt goed aanzet is de Hills A/D of de Royal Canin Recovery. Je kan eventueel qua brokjes de Royal Canin Pedriatic Growth geven.

Wat een betaalbare en ook hele goede is, is rundervetpoeder. Een tip die ik kreeg van een kennis uit Duitsland. Ik was wat huiverig, maar dit werkt zo goed! Wij hebben een paar katten met gebitsproblemen, en die zijn een periode echt mager geweest ivm zeer moeilijk eten. En dit rundervet is naast dat het aanzet in gewicht, ook een eetlustopwekker en goed voor vacht etc.
Wij hebben deze: https://www.grau-tiernahrung.de/5/rinde ... r=00002090
Doe je echt maanden mee (1 theelepel per dag over het natvoer). Onze katten vinden het eten extra lekker hierdoor.

Wat je daarnaast kan doen is een goede probiotica toevoegen aan het dieet. Bijvoorbeeld die van Puur. Goed voor de darmen, maar ook om voedselopname te verbeteren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:25

Wat voor natvoer geef je?

Van voer op natuurlijke basis komen ze vaak beter op gewicht omdat er veel meer ruw product en hele eiwitten in zitten.
Een makkelijke die bij elke dierspeciaakzaak of bv intratuim ook te krijgen is, is almo nature.

Op het moment dat ze andere merken gewend zijn waar veel smaakstoffen en zouten in zitten is het soms wat wennen, maar eenmaal daar op komen ze goed aan. Ook is de overstap naar Almo vaak wat makkelijker dan naar bv echt rauw vlees oid.

Qua blok, kijk vooral dat het voornamelijk vlees is, want die bevatten ook meer goede stoffen om aan te komen.
Bv Hills A.D. deze is echt specifiek om aan te komen. En eten ze heel erg graag.

En doe vooral rustig aan met het wisselen van voer, alles omgooien tegelijk geeft vaak een buik die van slag raakt.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:26

Wat hierboven staat én héél langzaam opbouwen zijn belangrijk. Hapje voor hapje opbouwen zal ervoor zorgen dat de reactie van de darmen minder heftig is. Steeds veranderen van voer helpt trouwens ook niet.

Die van mij krijgen Bozita (veel vocht en eiwitten) en vinden dit erg lekker. De kat van mijn ouders kreeg bij DA te horen dat ze meer vocht nodig heeft. Zij krijgt het nu ook en valt erop aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:27

In een maand 200 gram aankomen lijkt mij juist prima? Hij moet ook niet te snel aankomen, want dat is niet gezond.
Hij is ook nog jong natuurlijk, dus volop in de groei en zal nu ook wel actiever zijn. Daar gaat ook veel energie naar toe.
Ik zou dit gewoon voorlopig aanhouden zo. Is hij ontwormd?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:32

Hij is ontwormd met een product als milbemax, lijkt me?

Welk kuipje natvoer gebruiken jullie? Hier hebben we goede ervaring met Animonda Carny. Dit gecombineerd met brokjes, specifieke Royal Canin Sensible 33.

De keuze voor RC33 was het hoge vet- en eiwitgehalte en de hoge smakelijkheid. Animonda Carny was één van de weinige goede kwaliteit complete natvoeren. Veel natvoeren zijn óf rotzooi óf aanvullend diervoeder (en vaak enorm kostbaar).

Wij hebben er al 2 katten goed op gewicht mee gekregen. De ene (kitten) dwars door een worminfectie heen, zodra hij benaderbaar genoeg was is hij door de dierenarts gecontroleerd en ook gewogen, daardoor konden we hem correct doseren. Toen was hij al goed op gewicht, maar dus wel nog vol wormen. Hij krijgt nog altijd hetzelfde voer, al moeten we hem nu wel beperken in hoeveelheid. Het is nu een gezonde volwassen castraat en is door ons gevonden als zwerfkitten levend onder onze heg.

De ander was een senior (waarschijnlijk 15) met waarschijnlijk nierproblemen en een vel met botten toen we haar overnamen, en uiteindelijk vanwege (waarschijnlijk) grote buiktumoren ingeslapen, maar ondanks hoe ziek ze toen was, nog altijd goed op gewicht (enkel doordat ze zo ziek was, was ze nog enigszins te onderzoeken door de dierenarts. De diagnose was ernstig hartfalen, buikvliesontsteking of vol met tumoren. Maar voor verder onderzoek zou ze onder narcose moeten en behandelen was sowieso geen optie omdat er geen medicatie aan te geven was. Dus is er gekozen voor inslapen).

Applaws zie ik hierboven aangeraden worden, maar raad ik als droogvoer absoluut af. Veel te veel blaasgruisgevallen op gezien. Hun natvoer valt onder aanvullend natvoer(voedingssupplement is ook aanvullend, net als bijvoer) en is dus geen compleet voer.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 12:58

Wauw, wat een reacties al! Bedankt!
Ik ga alle tips eens rustig nalezen en kijken wat het beste bij hem past.

Hij is inderdaad onwormd, dat was ik vergeten te vermelden.
@Cayenne, ik vind het lastig om hem thuis te wegen (eerst zelf op de weegschaal, dan met hem), dat is niet zo nauwkeurig want onze weegschaal werkt niet helemaal lekker. Vorige week leek het + 200 gram te zijn, vandaag leek het weer alsof hij niks is aangekomen. Qua energie vind ik hem ook nog niet echt veel verbeterd.

Hij krijgt gewoon supermarkt kuipjes, die kreeg hij bij de vorige eigenaar ook en daar doet zijn ontlasting het het beste op. Ik weet dat die kwalitatief niet zo best zijn, maar omdat we wat hebben geexperimenteerd qua droogvoer wilde ik daar nog niet aan wijzigen. Nu zijn darmen weer wat gekalmeerd zijn wil ik inderdaad naar een wat beter natvoer toe.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:09

Niwla schreef:
Hij krijgt gewoon supermarkt kuipjes, die kreeg hij bij de vorige eigenaar ook en daar doet zijn ontlasting het het beste op. Ik weet dat die kwalitatief niet zo best zijn, maar omdat we wat hebben geexperimenteerd qua droogvoer wilde ik daar nog niet aan wijzigen. Nu zijn darmen weer wat gekalmeerd zijn wil ik inderdaad naar een wat beter natvoer toe.

Je gaat verrast staan van hoeveel beter een kat eruit gaat zien zodra je supermarkt-kattenvoer voortaan vergeet en overstapt op een echt beter merk als Royal Canin.
Geloof me, je wilt niet meer terug. En je bent ook niet duurder uit, al denken veel mensen die supermarkt-kattenvoer kopen dat wel.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 17:26

Dat vermoeden had ik al inderdaad, maar ik wilde niet meteen alles omgooien qua voer en hem rustig laten wennen. Hij krijgt qua droogvoer nu al Royal Canin.

Ik heb nu Animonda Carny besteld als natvoer. Dat ga ik rustig introduceren en hopen dat het werkt.
Dat is trouwens compleet voer zag ik, geef je dan geen droogvoer meer bij?

Ik heb altijd honden gehad, dus dit is compleet nieuw. :))

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:40

Dees schreef:
Hills a/d, dat is gemaakt om.van aan te komen. Verkrijgbaar bij je da.

Ook bij Zooplus. :)

Ik heb mijn kneus met tandvlees problemen er mee aan kunnen laten komen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:56

Niwla schreef:
Dat vermoeden had ik al inderdaad, maar ik wilde niet meteen alles omgooien qua voer en hem rustig laten wennen. Hij krijgt qua droogvoer nu al Royal Canin.

Ik heb nu Animonda Carny besteld als natvoer. Dat ga ik rustig introduceren en hopen dat het werkt.
Dat is trouwens compleet voer zag ik, geef je dan geen droogvoer meer bij?

Ik heb altijd honden gehad, dus dit is compleet nieuw. :))

Goede keuze, die wilde ik ook al aanraden. Hier kunnen ze op den duur echt heel veel van krijgen, omdat het bijna puur vlees is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:11

Compleet betekent dat iedere verhouding natvoer-brokken prima is. Je kunt dus kiezen voor enkel natvoer, 50:50 (eigenlijk 2-3:1, want van natvoer moet je meer voeren, van beide de helft van de aanbevolen hoeveelheid) of een beetje natvoer erbij voor het lekker. Alles is goed. Terwijl bij aanvullend voer alleen het beetje erbij verstandig is.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:23

Is hij naast FIV en FELV ook getest op FIP?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:32

Droog voer is belangrijk voor katten, het helpt de tanden gezond houden.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 19:39

Bedankt voor je uitleg Mizora!

wisja, ja dit hebben ze bij het tweede bloedonderzoek getest. De DA gaf alleen wel aan dat het niet altijd vastgesteld kan worden door bloedonderzoek. Dan zouden we een echo van de buikholte moeten laten maken maar voor nu kiezen we ervoor om hem eerst wat op gewicht te krijgen. Hij is zo klein dat ze er eigenlijk geen bloed uit kregen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:00

Animonda Carny zou ik bij een kat gevoelig voor diarree bij natvoer niet aanraden. Teveel katten gehoord die daarvan aan de diarree gaan. Ik geef dan liever Wild Freedom bv, ook via Zooplus.

Kvv zou je ook eens kunnen proberen (dus rauw). Dat is vaak iets calorierijker dan natvoer en vaak betere ontlasting. Maar, compleet voeren is daarbij wel echt belangrijk en de enige merken die ik daarbij vertrouw zonder zelf toevoegingen te doen is Barfmenu, KB complete of Carnibest (al geven die hun premix niet prijs, dus ben niet 100% zeker).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:00

Animonda Carny was hier een hit ook voor de sibeer met gevoelige darmen. Vers hier geprobeerd, maar de 2 Blauwe Russen moten het niet en de sibeer kreeg vreselijk stinkende ontlasting.

En gezien ik mijn eigen hanen slacht heb ik zelfs wel eens een vers hart geprobeerd. Ik werd aangekeken of ik gek geworden was.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:12

Is zijn ontlasting op giardia gecontroleerd? Dat is heel vaak een oorzaak voor slechte opname.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:25

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:31

Niwla schreef:
Bedankt voor je uitleg Mizora!

wisja, ja dit hebben ze bij het tweede bloedonderzoek getest. De DA gaf alleen wel aan dat het niet altijd vastgesteld kan worden door bloedonderzoek. Dan zouden we een echo van de buikholte moeten laten maken maar voor nu kiezen we ervoor om hem eerst wat op gewicht te krijgen. Hij is zo klein dat ze er eigenlijk geen bloed uit kregen.

Het is inderdaad lastig vast te stellen met bloedonderzoek. Maar klachten + bloedonderzoek wordt dan gebruikt om het vast te stellen. Een echo of vocht uit de borst/buikholte halen zal denk ik geen zin hebben, aangezien je daar alleen natte fip mee vast kan stellen. En natte fip waarmee ze klachten hebben zijn ze vaak heel snel zo slecht dat ze overlijden of ingeslapen worden. Ik zou richting droge fip denken. Wat je vaak ziet is dat die katten slecht/ niet aankomen, slecht groeien en dus erg klein blijven en een slechte eetlust.
Het is een mutatie op het coronavirus bij katten. Wat eigenlijk een diarree virus is ( dus heeft niks met 'onze' corona variant te maken). Bij de meeste katten is het een paar dagen diarree, maar bij sommige muteert het helaas. Als dat gebeurt veroorzaakt het bij droge fip ontstekingen door het lichaam. Het is niet te zeggen waar en het kan uiteindelijk alleen met autopsie ecgt vastgesteld worden. Dan zien ze vaak door het hele lichaam kleine ontstekingshaarden.

Ik heb zelf op dit moment een kitten van 8 maanden die vermoedelijk droge fip heeft. Bij hem begon het met weinig energie, veel slapen en een wat mindere eetlust. Bij het eerste bloedonderzoek waren er alleen wat ontstekingswaarden verhoogd en had hij lichte bloedarmoede. Na een paar weken dit aangepakt te hebben en geen verbetering te zien, hebben we nog een keer bloed geprikt en toen waren de corona waardes wel wat gestegen en nog steeds de ontstekingswaarde wat verhoogd en ook nog bloedarmoede, ondanks dat hij voor beide behandeld was. Derde bloedonderzoek weer een paar weken later zelfde verhaal met nog hogere corona waarde. Op dit moment doet hij het eigenlijk heel goed, maar dit kan elk moment veranderen. Eten is zoiezo drama, hij haalt voor bijna alles zijn neus op. Hij eet eigenlijk alleen rauw vlees en soms wat gourmet blikjes.

Bij hem was trouwens bloed afnemen ook altijd drama. Was altijd erg lastig om er genoeg uit te krijgen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 15:26

Bedankt voor het delen van je ervaring wisja. Ik ga het in de gaten houden. Hopelijk blijft het goed gaan met je kitten.

Hevonen, nee dat is nog niet gebeurd maar dat zou wel een goede vervolgstap zijn.

Ik heb nu twee dagen kleine beetjes Animonda gevoerd, z’n ontlasting is vooralsnog keurig en hij vindt het heel erg lekker. We blijven dit even vol houden en als hij nu nog niet aan gaat komen gaan we terug naar de dierenarts.

Ik kwam er ook achter dat hij maar twee weken bij de vorige eigenaar heeft gewoond, dus hij heeft sowieso veel stress gehad de afgelopen periode. Daarnaast heb ik het vermoeden dat hij al een tijd niet goed verzorgd werd, de vacht op zijn buik tussen zijn achterpoten is één grote klit. Ik probeer nu steeds een klein stukje te ontklitten, maar hij vindt het logischerwijs niet prettig.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:29

Is de klit ook al aan het vilten? Anders zou ik namelijk overwegen een trimster te laten komen/een trimster te bezoeken.

Dan is ie daarna er in 1x vanaf. Sommige klitten moet je ook niet meer willen ontklitten, maar beter scheren (door dus een trimmer). Nu heb ik het natuurlijk niet gezien dus kan daar zo niet over oordelen, maar soms doe je ze met zelf willen ontklitten (totaal onbedoeld natuurlijk) best wat pijn.

Wel fijn dat de Animonda bevalt! Hopelijk zet het goed door zo :j