Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33439
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 18:08

Nav een discussie die ik op Facebook tegen kwam… vinden jullie dat elke hond buiten door vreemden of kinderen veilig geaaid zou moeten kunnen worden?
En desnoods gemuilkorfd moet zijn als dat niet kan bij de betreffende hond?

Ik zelf vind namelijk niet dat elke hond zomaar en altijd aangeraakt hoeft te worden door vreemden. En eigenlijk vrij ongepast als mensen zomaar aan je hond zitten of ervan uit gaan dat elke hond het op prijs stelt om uit het niets een aai over zijn bol te krijgen.
Ik las echter ook een hoop meningen dat als je hond niet ‘veilig’ genoeg is om geaaid te worden je er ook maar niet mee buiten moet lopen waar andere mensen komen. Omdat de kans nu eenmaal bestaat dat er iemand langs komt die even een aai geeft.

Wat vinden jullie?

nine1987

Berichten: 8392
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:09

Absoluut niet.. Men moet eens leren met z'n tengels van andermans spullen/dieren af te blijven..

Men voelt zich tegenwoordig echt gerechtigd om alles te mogen en te kunnen flikken..

sevke

Berichten: 5286
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:12

Nee. Ik wil niet dat vreemden mijn honden aanraken zonder te vragen. Bij de chowchow zou dat trouwens niet goed aflopen... :=

Lay_D

Berichten: 3770
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:12

Nee, ik vind niet dat elke hond maar geaaid moet worden als die met zijn of haar baas aan de wandel is.

Onze hond waardeerd dat ook zeer zeker niet, hij doet niets maar je merkt wel dat als iemand ongevraagd aan hem komt hij dan niet op zijn gemak is, nu moet ik zeggen dat het bij hem ook niet veel voorgekomen is dat ze hem ongevraagd aaien.

Onze kinderen hebben wij altijd geleerd dat ze nooit zonder te vragen een hond mogen aaien en daarbij wij hun ook uitgelegd hebben dat niet alle honden dat leuk vinden en of dat ze allemaal even lief zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 38088
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:12

Nee nooit. Je gaat toch ook niet elk kind dat je tegenkomt aaien, of elke bejaarde, of elke sexy geklede vrouw. :n gewoon dwaas omdat te vinden 8)7

Ethelate

Berichten: 21132
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:13

Nee, blijf gewoon van andermans hond af.

Bij mijn iets te enthousiaste vrolijke vriend heel veel geoefend om juist netjes mee te lopen en niet iedereen te bespringen, dit gaat nu heel goed, tot iemand hem dus wel 'ineens' begroet als ik er niet op bedacht ben.
"Oh, maar dat vind ik niet erg..". Nee, jij niet, maar de volgende wel..
En het is dan 35 kg enthousiasme wat niet iedereen kan waarderen.

Aranel
Berichten: 20248
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:13

Nee dat vind ik niet. Denk aan zeer baasgerichte of eenkennige rassen.

En de gemiddelde Chihuahua die ik ken is ook niet per se aan te halen door vreemden :+

Wat ik wel anders vind is wanneer mensen met hun echt niet sociale hond gaan wandelen in een losloopgebied met hond kort aan de riem waardoor de neiging tot uitvallen m.i. alleen maar hoger wordt. Als mijn hond dan wel losloopt en een hond eerder ziet dan ik, gaat ze er vaak op af om te snuffelen en dan krijg ik een veeg onderuit de pan. Terwijl mijn hond over het algemeen goed onder áppel staat en ze komt terug als ik haar roep. Maar ga dan niet met je aso hond lopen in een gebied waar je weet dat je loslopende honden tegen kan komen.

MyWishMax

Berichten: 26234
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:15

Nee, absoluut niet. En ze hoeven ook niet gemuilkorfd te worden. Wel moet je als eigenaar opletten dat mensen dus niet aan jouw hond zitten.

Ik heb een hond die niet geaaid kan worden door anderen buiten. Dat is in de 9 jaar ook nog nooit gebeurd, want ik zorg ervoor dat mensen niet bij hem komen. Het is mijn hond, niet van anderen dus die hebben niet aan hem te zitten als hij dat niet wil

laura1987

Berichten: 7206
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:18

Nee dat vind ik zeker niet. Mijn kleine meid (3) is gek op honden, maar heb ik geleerd om altijd eerst te vragen of ze een hond mag aaien.

Waar ik veel tegenaan loop met mijn hond is dat mensen het niet snappen dat hij niet sociaal is tegen andere honden. Een opmerking als “ dat is jouw probleem” als ik roep dat mijn hond niet sociaal is, terwijl die val hun los loopt of “ we kunnen het toch proberen?”, hoor ik vaker dan eens.

anjali
Berichten: 15788
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:18

Nee ik vind ook dat men niet zomaar honden moet aaien. Echter,er zijn nogal wat honden die heel sociaal zijn,geinteresseerd in iedereen en er zelf om vragen. Dat zou dan ook erg onvriendelijk zijn t.o.v. die op je afkomende hond om hem\haar te negeren! Sommige eigenaren vinden het ook leuk als je hun hond dan begroet en er iets vriendelijks over zegt. Elke hond en ook elk mens is volkomen anders en uniek.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2500
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:19

Nee... Absoluut niet. Ieder levend wezen is anders en zal anders benaderd moeten worden. Nu is het iets anders dan bijten natuurlijk, maar je stapt toch ook niet zo op ieder vreemd mens af en raakt ze zomaar aan? Als mensen vinden wij dat ook niet zo fijn, dus ik snap niet waarom dat voor een dier anders zou moeten zijn. Daarbij kan het dier ook een trauma hebben. Dat soort dingen weet je gewoon niet bij een vreemd dier.

Wel vind ik dat het aan jou als eigenaar ook een verantwoordelijkheid is om zowel het dier als de mensen in de omgeving zoveel mogelijk proberen te beschermen, dus als je een hond hebt die bijt, dan is een muilkorf wellicht een idee (dit zeg ik overigens als iemand die geen hond heeft of ooit een bijtende hond heeft gehad.. Ik heb dan ook niet zoveel onderzoek gedaan naar een muilkorf - en daarom zeg ik ook wellicht, want zoals ik al zei, werkt ook niet alles voor ieder individueel). Maar als je zelf een hond benadert die je niet kent is dat risico er nou eenmaal... En niet ieder dier kun je erop trainen dat ze geen vreemden bijten of dergelijke. Moeten die allemaal maar niet bestaan of binnen blijven ofzo?

Waarom vinden zoveel mensen toch dat je alle dieren maar moet kunnen benaderen? Het zijn geen teddyberen. Of mijn dier het wél of niet leuk vindt, ik word er zelf ook niet blij van :+

pateeke
Berichten: 2402
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:22

Nee, ik vind niet dat iedere hond geaaid moet kunnen worden. Je geeft ook niet ieder kind een aai als je gek bent op kinderen. Waarom zou dat dan wel moeten kunnen met een hond?
Daarnaast, iedere hond kan schrikken en daardoor bv bijten. Ik vind het aan volwassenen om rekening te houden met de hond en kinderen ook te leren omgaan met honden (bv niet iedere hond aaien, hoe hond benaderen). Ik heb hier drie honden. Eentje vind het gewoon niet fijn om door vreemden aangeraakt te worden. Bijten zal ze niet doen, tenzij zij pijn gedaan wordt oid. Een andere vindt het meestal wel prima en de derde vindt het vaak ook wel oké, maar die is assistentiehond en mag dus niet geaaid worden als ie aan 't werk is omdat hij anders afgeleid raakt en dit voor mij gevaarlijk kan zijn.
Wel vind ik dat je als hondeneigenaar verantwoordelijk bent voor je hond en je dus wel moet opletten. Als je weet dat je hond het niet fijn vindt om geaaid te worden, moet je als eigenaar vind ik ook zorgen dat mensen niet zomaar ongevraagd gaan aaien of je hond op een 'verkeerde' manier gaan benaderen.

Jette

Berichten: 1456
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:22

Ik vind niet dat je met je hond in een losloop gebied moet lopen als hij mensen kan bijten. Je weet het nooit, een kind in een onbewaakt moment als je hond op een afstandje is. Net zoals dat je hem dan niet voor een winkel vast moet zetten, niet iedereen is even goed in zien of een hond zich wel/niet prettig voelt en dan vind ik het de verantwoordelijkheid van de baas om ook die situaties te mijden.

Aan de lijn, absoluut mee eens dan moet je gewoon overal kunnen komen. En ja, mensen moeten ook niet zonder toestemming met je hond aaien. Maar als je hond misschien bijt vind ik los laten lopen daarin wel een stap te ver.

Thioro

Berichten: 4040
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:23

Nee.
Vroegâh werden wij opgevoed met 'eerst vragen, dan pas aaien'.
Net zoals slapende of etende honden niet te verstoren.

Een hond hoeft niet alles te accepteren, velen kunnen dat ook niet.

Een kind hoeft ook niet alles zomaar te mogen.

ChristaMoor

Berichten: 2679
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:24

Ongevraagd zeker niet. maar ik vind niet dat een hond mag uitvallen wanneer het wél gebeurt. Ik vind dan wel dat ik er wat van mag zeggen! Joh, volgende keer eerst vragen.
Nu is onze hond een dweil en wil het liefst de hele dag geaaid worden, ook door kinderen, vreemden, maakt haar niet uit. Maar toch....

Mars

Berichten: 33439
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 18:24

anjali schreef:
Nee ik vind ook dat men niet zomaar honden moet aaien. Echter,er zijn nogal wat honden die heel sociaal zijn,geinteresseerd in iedereen en er zelf om vragen. Dat zou dan ook erg onvriendelijk zijn t.o.v. die op je afkomende hond om hem\haar te negeren! Sommige eigenaren vinden het ook leuk als je hun hond dan begroet en er iets vriendelijks over zegt. Elke hond en ook elk mens is volkomen anders en uniek.


Dat vind ik ook anders.
Maar als een hond vriendelijk op me af komt wandelen zeg ik tenminste eerst de eigenaar gedag en laat de hond even snuffelen ofzo.

Maar er zijn dus ook mensen die vinden dat een hond waar je mee buiten bent, aan de riem of los gewoon tegen iedereen vriendelijk moet zijn en aaien leuk moet vinden etc. ‘Anders moet je er niet mee in het openbaar wandelen’.

Emj_23
Berichten: 1261
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:25

In principe, nee, natuurlijk niet. Maar dat ligt ook aan het gedrag van de hond en de plek. Als ik (met de doodles van de buurman) op t losloopveldje ben en er daar een hond los loopt zonder muilkorf en speelt met “mijn” honden dan verwacht ik wel dat ik die hond mijn hand kan laten ruiken als hij langs loopt of een kriebel kan geven als ze tegen mij aan komen staan. Als dat niet zo is verwacht ik dat de eigenaar mij dat laat weten als ik t veldje op loop. Zo ook met bijv. balagressie of andere dingen. Als een hond mij ongevraagd aanraakt, moet dat ook veilig andersom kunnen. Maar een hond die, op de openbare weg, gewoon langsloopt zal ik misschien verbaal gedag zeggen, maar nooit zonder toestemming aanraken.
Maar is dit niet vooral een probleem bij mensen die honden niet kunnen lezen?

kiwiwitje

Berichten: 20208
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:27

nine1987 schreef:
Absoluut niet.. Men moet eens leren met z'n tengels van andermans spullen/dieren af te blijven..

Men voelt zich tegenwoordig echt gerechtigd om alles te mogen en te kunnen flikken..

Dit inderdaad.
Over t algemeen is t sowieso wel tijd voor wat meer fatsoen en begrip naar elkaar.
Maar zeer zeker op t gebied van honden en t wandelen met honden

anjali schreef:
Nee ik vind ook dat men niet zomaar honden moet aaien. Echter,er zijn nogal wat honden die heel sociaal zijn,geinteresseerd in iedereen en er zelf om vragen. Dat zou dan ook erg onvriendelijk zijn t.o.v. die op je afkomende hond om hem\haar te negeren! Sommige eigenaren vinden het ook leuk als je hun hond dan begroet en er iets vriendelijks over zegt. Elke hond en ook elk mens is volkomen anders en uniek.


En toch t verzoek om dat wel te doen. :)
Gewoon negeren en doorlopen. Tenzij je baasje/hond kent en weet dat ze t beide wel gezellig vinden.
Ik heb er 3 die helemaal “wild” worden van mensen en alles uit de kast halen om aandacht te krijgen.
Alleen word t voor mij een beetje lastig trainen als jij dan de aandacht geeft die ze willen. Zelfs al is t alleen lichaamstaal. Dus jouw houding en het aankijken of wat lieve woordjes.
Sterker nog, een van mijn honden is enkele weken geleden geopereerd. Maar wel helemaal enthousiast als ze iemand ziet en als iemand dan nog eens haar op wat voor manier dan ook aandacht geeft is het nagenoeg onmogelijk om haar rustig te houden. Gekke sprongen, korte draaien etc kan ik dan wel verwachten. Maar dat zijn dingen die ze absoluut niet mag doen.

Afgelopen week was ik oprecht heel blij toen we een paar jongens regen kwamen. Ze gaven haar aandacht maar ik gaf aan dat ze geopereerd was en dus rustig moest blijven. Waarop ze gelijk zeiden; oh sorry dan lopen we snel door!

En van kinderen kan ik t begrijpen. Maar van een volwassene hoop ik toch dat ze t niet doen. Want los van dat jij het misschien leuk vind dat ze zo enthousiast van je worden, word t baasje dat misschien niet en de volgende die ze tegen komen misschien ook niet. Dit maakt het voor de hond ook heeel verwarrend. Want t volgende mens negeert hem/haar ineens of zegt boze dingen al dan niet tegen t baasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:30

Euh nee. Eerst vragen en dan pas aaien. Nee is ook een antwoord. Je zou eens moeten proberen om aan elk mens die je tegen komt te zitten. Denk dat je van de helft direct een mep hebt. Ook niet meer buiten laten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:33

ChristaMoor schreef:
Ongevraagd zeker niet. maar ik vind niet dat een hond mag uitvallen wanneer het wél gebeurt. Ik vind dan wel dat ik er wat van mag zeggen! Joh, volgende keer eerst vragen.
Nu is onze hond een dweil en wil het liefst de hele dag geaaid worden, ook door kinderen, vreemden, maakt haar niet uit. Maar toch....


Maw zeg je dus eigenlijk ja dat moet eigenlijk kunnen, want de hond in kwestie mag niet reageren als het wel gebeurd.

Nee, ik vind niet dat men ongevraagd je hond mag aaien, sommige honden vinden het niet leuk en niet allen reageren ok. Aangelijnde honden moet je al helemaal niet zomaar aaien, sommigen zitten niet voor niets aan de lijn.

Mijn honden reageren in principe allemaal goed, maar als ik bij de DA zit en mijn hond zit aan de voet en een ander zegt tegen zijn kind: 'ga maar aaien' , zonder te vragen, dan zeg ik standaard dat ie bijt. Schrikken ouder en kind van, moet je maar eerst vragen.

Lijsken
Berichten: 1096
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:36

In principe; nee. Er van uitgaande dat je zelf als eigenaar ook een beetje oplet en je hond bij je houdt.

Als je je hond los laat lopen wel, dan benaderd je hond immers ook zelf mensen en andere dieren dat moet veilig zijn. Bij twijfel liever een muilkorf dan een bijtincident.

viphorse

Berichten: 1549
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:37

Ik wens je succes als je die van ons zomaar aait :o

Het zijn schatjes maar ze houden niet van vreemden en al helemaal geen aaien. Gek genoeg mogen kinderen er alles mee .

Nicky1963

Berichten: 2011
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:37

Mars schreef:
Nav een discussie die ik op Facebook tegen kwam… vinden jullie dat elke hond buiten door vreemden of kinderen veilig geaaid zou moeten kunnen worden?
En desnoods gemuilkorfd moet zijn als dat niet kan bij de betreffende hond?

Ik zelf vind namelijk niet dat elke hond zomaar en altijd aangeraakt hoeft te worden door vreemden. En eigenlijk vrij ongepast als mensen zomaar aan je hond zitten of ervan uit gaan dat elke hond het op prijs stelt om uit het niets een aai over zijn bol te krijgen.
Ik las echter ook een hoop meningen dat als je hond niet ‘veilig’ genoeg is om geaaid te worden je er ook maar niet mee buiten moet lopen waar andere mensen komen. Omdat de kans nu eenmaal bestaat dat er iemand langs komt die even een aai geeft.

Wat vinden jullie?

Nee, natuurlijk niet. Waarom wel?
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 10-03-22 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:37

Nah, honden hebben ook recht op hun personal space :)

Ik heb een knuffelhond, die vindt het alleen maar leuk, maar ik heb in het verleden ook honden gehad die dat absoluut niet konden waarderen.

mvdende

Berichten: 5871
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:38

Jette schreef:
Ik vind niet dat je met je hond in een losloop gebied moet lopen als hij mensen kan bijten. Je weet het nooit, een kind in een onbewaakt moment als je hond op een afstandje is. Net zoals dat je hem dan niet voor een winkel vast moet zetten, niet iedereen is even goed in zien of een hond zich wel/niet prettig voelt en dan vind ik het de verantwoordelijkheid van de baas om ook die situaties te mijden.

Aan de lijn, absoluut mee eens dan moet je gewoon overal kunnen komen. En ja, mensen moeten ook niet zonder toestemming met je hond aaien. Maar als je hond misschien bijt vind ik los laten lopen daarin wel een stap te ver.


Kinderen horen in een losloopgebied trouwens NIET los te lopen! Neem je een kind mee het losloopgebied in, zorg er dan voor dat je je kind bij je houdt en dat het kind niet Gaat lopen rennen. Rennende Kinderen zijn als een rode lap op een stier voor vele honden.

Kinderen horen in een kinderspeeltuin, honden in een losloopgebied.

Daarnaast hoeft niemand aan mijn hond te komen, maar vele mensen willen dat gewoon niet snappen. En tja, als jij je vingers in een cabrio auto steekt om "hondje te aaien" dan kan het gebeuren dat je bijna een paar vingers kwijt bent.

In restaurants hetzelfde, vaak zat Kinderen die willen aaien, maar ik zeg altijd "doe maar even niet"

En ik hoop er altijd maar op dat Kinderen dat netjes aangeleerd krijgen. Want ik ben er niet altijd 100% van de tijd bij. Moet ook eens naar het toilet of bij sommige restaurants is het zelf service maar moet de hond aan het tafeltje blijven zitten.

Zolang mensen hem negeren en van hem af blijven, is er niets aan de hand, maar aandacht en aaien is ie niet van gediend.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 10-03-22 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt