Wat moet ik doen? Kat terug in huis nemen of niet..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat moet ik doen? Kat terug in huis nemen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 19:27, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat moet ik doen? Kat terug in huis nemen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:44

Zelf, ook gevoelsmens betreft mijn dieren zou Puck nu terug nemen.
verstandig, vast niet, maar dat ben ik wat dat betreft wel vaker niet :+
Dan zou ik kijken of het nu wel samen gaat.
Je 2e kat is ook veel stabieler geworden dus misschien kan het nu wel.
Gaat het niet, dan niet te lang blijven proberen, maar een ander huisje voor Puck zoeken.
Maar dan heb jij het zelf weer in de hand waar ze komt en dat geeft jou vast minder slapeloze nachten.

:knuffel:

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:45

Wat een lastige situatie. Ik ga proberen je een derde optie te geven. Voor nu je plan om Puck terug te nemen en ze eerst gescheiden te houden en te kijken hoe het gaat. Als het dan echt niet gaat kan je altijd nog op zoek naar een fijne plek waar je Puck wel nog kan zien. En wie weet gaat het wel goed doordat ze alle twee ouder zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:47

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:47

Puck terughalen, kijken hoe het gaat. Gaat het niet kun je zelf weer een plekje zoeken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:48

Ik zou Puck direct terug gaan halen en van daaruit zien. Voor hetzelfde geld klikt het nu wel, en anders kan je zelf kijken voor een andere oplossing.
MAar dan heb je wel zelf de regie in handen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:49

Volwassen katten koppelen is niet heel makkelijk, maar lukt op termijn meestal wel als ze ruimte genoeg hebben.

Hoe woon je? Groot genoeg, extra kamers, …?

Wij hadden 2 katten, waarvan 1 erg op zichzelf en eentje een knuffel geworden. Ex-zwerfkatten, die als jonge katten maar aan elkaar hebben moeten wennen met de nodige ruzie. Dat ging uiteindelijk prima, ruimte genoeg en binnen en buiten in de velden altijd mogelijk. Die zijn nu zo’n jaar of 5/6 ongeveer. Van eind december is er een nieuwe kat bij. Ook een zwerver, al redelijk oud. Iets rond de 10 jaar ongeveer, al blijft het een ruwe schatting.

Wij hebben de kat eerst een drie weken in een aparte kamer gehouden. Daarna kat beneden als de anderen buiten waren. En daarna stilaan overdag bij elkaar, waarbij de kamer van de nieuwe kat ook nog steeds beschikbaar was. Altijd eten, genoeg mandjes en krabpalen en een groot vrijstaand huis. Dat is met 1 kat direct ok gegaan (als in: ik laat jou met rust en jij mij) en met de andere heeft dat redelijk wat strijd gegeven om de zetel en aandacht. Nu, na drie maanden begint er eindelijk rust in te komen en gaat het duidelijk veel beter. Dus het kan, maar is wel een werkje van lange duur ;)

Persoonlijk zou ik het wel proberen of de kat bij vrienden zoeken te herplaatsen. Want het bij vreemden herplaatsen van een 12-jarige kat zie ik niet altijd goed aflopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:50

Ik zou haar sowieso terugnemen. Als het niet klikt tussen beide katten (voldoende tijd geven, kan wel even duren) dan heb je zelf de herplaatsing van Puck in de hand. Dat gaat je op termijn de minste kopzorgen en hartzeer geven denk ik.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:55

Ik zou haar ook terugnemen en kijken hoe het gaat. Wie weet gaat het nu wel goed. Er zit best een aantal jaar tussen en beide zijn ouder geworden. Klikt het nu wel: mooi!
Zo niet kun je zelf naar een plekje zoeken waar je je in ieder geval fijn bij voelt. Alsnog kans dat je haar niet op kan zoeken maar je weet dan wel zeker dat ze een goed plekje heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:04

.

Anoniem

.

Stybba

Inderdaad, gelijk terugnemen. Mocht het uiteindelijk niet klikken kan je altijd zelf nog een goed huisje zoeken.

Over de (her)introdictie heeft Jackson Galaxy altijd wel goede tips: klik. Kost wel wat tijd maar dat geeft ook veel kans op succes.
En bij veel stress willen Felliway diffusers ook nog wel helpen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:05

Ik zou het proberen en voor jezelf bekijken hoe je de woonruimte zo kunt inrichten dat ze ook van elkaar weg kunnen. Dus veel ligplekjes, hogere en lagere plekjes etc.

Onze katten zijn ook geen dikke vriendinnen, hier blijft het ook vooral bij tolereren. Maar die hebben toch prima samen gezeten op een appartement van 45m2 (inmiddels woonhuis van 100m2). Als je ze genoeg plekjes geeft die ze zich eigen kunnen maken waar ze van elkaar weg kunnen, zie ik geen probleem.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:12

Ik zou ook net zoals de rest een poging wagen tot terugnemen. Als ik in je schoenen zou staan en de gok niet zou nemen, zou de ‘Wat als het de 2e keer wel was te lukt’ me nog lang blijven achtervolgen.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:13

Annet_Dottie schreef:
Het liefst wil ik gewoon geen stress voor beide, Puck is al op leeftijd en die verdiend gewoon rust die ze nodig heeft, en Diola is echt een plakkerd die heel knuffelig is. Ik ben ontzettend gek op beide maar ze verdienen beide wat mij betreft ook echt alleen maar het allerbeste.

Puck zal sowieso stress hebben, aangezien ze moet verhuizen, of het nou bij jou of iemand anders is. Onvermijdelijk dus. Ik zou haar zeker terug gaan halen! Je kan altijd nog verder kijken als het écht niet lukt samen, maar ik denk dat je spijt zou hebben als je het niet probeert.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:15

Ik zou Puck inderdaad ook zeker terugnemen! Het is het proberen waard, en stel je laat ze gaan krijg je later misschien spijt dat je het niet op zijn minst geprobeerd hebt. En zoals al eerder gezegd, lukt het niet heb je tenminste zelf in de hand waar ze heen gaat, misschien zelfs naar een plekje waar je ze af en toe nog wel eens mag bezoeken.

Edit: Je geeft aan dat je bang bent je aandacht niet goed genoeg te kunnen verdelen. Weet dat als je ze laat gaan ze misschien wel bij mensen terechtkomt waar ze helemaal niet genoeg aandacht krijgt. Jij ziet het beestje doodgraag, dus ben ervan overtuigd dat je ze echt alles gaat geven wat ze nodig heeft ;)
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 10-03-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:16

.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:16

Stybba schreef:
Inderdaad, gelijk terugnemen. Mocht het uiteindelijk niet klikken kan je altijd zelf nog een goed huisje zoeken.

Over de (her)introdictie heeft Jackson Galaxy altijd wel goede tips: klik. Kost wel wat tijd maar dat geeft ook veel kans op succes.
En bij veel stress willen Felliway diffusers ook nog wel helpen.

Feliway hebben wij ook gehad vroeger maar onze kat toenertijd werd daar ‘high’ van.
Er bestaan ook spuitbusjes met relaxerende stoffen die je op hun ligplekjes kan spuiten. Ben daar persoonlijk meer voorstander van.

@TS: ruiken maar niet zien is juist de eerste stap in een introductieproces :). Vertrouwd worden met de geuren zonder confrontatie. Wanneer je de kans hebt, dan zeker ook dekentjes of speeltjes oid wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:20

.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:21

Ik zou hem ook direct terugnemen. Misschien gaat het nu wel goed en zo niet dan kun je zelf weer een oplossing gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:23

..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:27

Van waar naar waar moet je gaan TS? Misschien kan ik of een andere bokker met auto wel helpen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:29

Krabpalen en kattenbakken met de trein vervoeren is vrij onmogelijk. Voor de kat zelf zou ik zo veel mogelijk stress vermijden. Openbaar vervoer met allemaal geuren en mensen lijkt me erg stresserend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:29

Ik zie dat je zelf uit Groningen komt.... Voor mij is dat erg ver weg, maar anders had ik je best willen helpen. Misschien zijn er andere bokkers die wat voor je kunnen betekenen? Gewoon even een oproepje doen, ook in je eigen sociale kring. Mensen willen nog best voor je klaar staan als je het vraagt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:30

.