Kat op klein appartement?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5596
Geregistreerd: 14-08-11

Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 13:12

Ik woon nu al een tijdje op een klein appartement (circa 40 vierkante meter, een grote studio) en zou eigenlijk heel graag een kat willen op termijn. Ik heb twee ragdolls maar die zitten bij mijn moeder thuis en die laat ik daar ook (zijn ook gewend om naar buiten te gaan in afgesloten tuin). Ik heb even de kat van een vriendin 'geleend', maar daar had ik absoluut geen klik mee en die brak heel de boel af (reden waarom zij er ook last mee heeft en een tijdelijke nieuwe thuis zocht).

Nu vroeg ik me ook gewoon af, is het verantwoord om een kat te nemen op een klein appartement? Wat zijn jullie meningen of ervaringen daarover? Ik heb zelf nog geen idee wat voor kat ik zou nemen, een htk/raskat, oudere kat of een kitten... Ik neig natuurlijk zelf meer naar een ragdoll, omdat ik dit ras ontzettend fijn vind en ook weet dat ze tamelijk rustig zijn. Ik ben niet altijd thuis, maar ook zeker niet weinig. Af en toe zou ik wel eens gaan logeren bij mijn moeder, maar dan mag ik de kat meenemen. Nu ga ik daar ook geen impulsieve beslissingen rond maken en vroeg ik me af wat jullie hiervan vinden? De kat heeft dus niet de mogelijkheid om naar buiten te gaan, ik heb (helaas in dit geval) ook een volledig 'open' appartement en geen deuren, enkel voor de badkamer, slaapkamer is gewoon met een trap, waardoor het wel wat moeilijk is om een kattenbak ergens apart te zetten.

Laat maar weten wat jullie denken.

Biks2
Berichten: 1353
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:14

Hier 47m2 (samenwonend) en ook wel eens over nagedacht. Ik denk dat het ontzettend snel vies wordt in je huis doordat het zo klein is.

Daarnaast weet ik ook niet of katten nou wel of niet alleen gehouden kunnen worden?

Maureen95

Berichten: 16372
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:14

Ik denk dat je prima een kat kan nemen, ik zou dan wel een kat uit het asiel nemen die niet samen kan met andere katten. Ik heb nu zelf 3 maanden een kat. Wel geadopteerd. Ze is nu 8 maanden. Volgende week komt de 2de erbij. Ik merk dat ze het toch wat saai vindt zo in haar eentje. Nu stond een 2de kat al op de planning. Misschien kan je een Ragdoll overnemen van iemand die niet samen met andere katten kan?

CalipsoLover

Berichten: 5596
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 13:15

Biks2 schreef:
Hier 47m2 (samenwonend) en ook wel eens over nagedacht. Ik denk dat het ontzettend snel vies wordt in je huis doordat het zo klein is.

Daarnaast weet ik ook niet of katten nou wel of niet alleen gehouden kunnen worden?

Ik heb al heel mijn leven katten en uit mijn ervaring hangt dat echt wel een beetje van kat tot kat af. Mijn ragdolls zijn heel gehecht aan elkaar, mijn katten daarvoor niet. Die waren niet zo super blij toen er een tweede kwam.

CalipsoLover

Berichten: 5596
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 13:16

Maureen95 schreef:
Ik denk dat je prima een kat kan nemen, ik zou dan wel een kat uit het asiel nemen die niet samen kan met andere katten. Ik heb nu zelf 3 maanden een kat. Wel geadopteerd. Ze is nu 8 maanden. Volgende week komt de 2de erbij. Ik merk dat ze het toch wat saai vindt zo in haar eentje. Nu stond een 2de kat al op de planning. Misschien kan je een Ragdoll overnemen van iemand die niet samen met andere katten kan?

Ik was inderdaad ook aan het nadenken om eventueel naar een herplaatser (ragdoll) te kijken.

hahahatsjoe

Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:18

Heb 1 pers in een klein huisje, kan prima. Mijn kat vindt het niet erg alleen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik veel thuis werk.

Eleionomae

Berichten: 19621
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:20

wij hadden in ons vorige appartementje ca 45m2 ook een kat. Bewust gekozen voor een iets ouder exemplaar dat gewend was om niet buiten te komen en ze kon door vrijwel het hele huis. Nooit een probleem mee gehad :)

Shenavallie
Berichten: 12251
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:24

Een oudere binnenkat uit het asiel is misschien een optie, maar mijn ervaring is dat zelfs die graag af en toe naar buiten willen.

har166

Berichten: 2085
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:30

Ik zou voor een wat oudere kat gaan die al gewend is binnen te blijven. Toen ik in een flat woonde ( was wel 90m2) was ik in het asiel voor een kat maar toen waren er alleen katten die gewend waren buiten te komen. Vervolgens ging ik naar huis met 2 kittens, waarvan 1 het helemaal prima vond om binnen te blijven toen hij ouder werd en de ander bleek een echte houdini en was mede de reden dat ik ben verhuisd. Dus ook met kittens kun je niet zeker zijn dat je ze kunt trainen als binnenkat.

Century

Berichten: 6241
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:36

Ik heb dit gedaan, wel een net wat groter appartement (rond de 60m2 dacht ik). Hij kon uiteindelijk wel bij mij naar buiten in een kleine tuin, maar dat was niet perse nodig geweest.
Het was behelpen, je ruimte wordt nog wat kleiner door de kattenbak (kan je die logisch kwijt dat je er zelf ook niet teveel last van hebt?), krabpaal, voerplek etc.
Ik heb met opzet een kat uit het asiel gehaald die wat ouder was. Mijne was ook nog echt gewend binnen te zijn. Buiten vindt ie wel heel mooi (helaas kan ie dat op dit moment ook nog niet sinds ik verhuisd ben, maar daar maken we nog wat voor).

CalipsoLover

Berichten: 5596
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 13:43

Spullen kwijt kunnen is op zich niet zo'n probleem. Ik heb een patio vooraan mijn appartement met grote ramen, ook open, enkel afgesloten met gordijnen. Ik ben wat gevoelig voor vieze geurtjes en vind het daarom wel wat vervelend dat ik de kattenbak niet ergens apart kan zetten, of hij moet in de badkamer maar daar is mijn badkamer helaas te klein voor.

Kimberley_

Berichten: 4960
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:44

Ach ons huis is 2x zo groot maar verder dan de bank en zijn mandje komt meneer niet hoor. Denk dat het heel erg van de kat af hangt. Wij hebben Kimi uit het asiel gehaald en hij is al wat ouder maar zoals ik zeg hij gebruikt de ruimte die hij heeft amper.

Century

Berichten: 6241
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:45

CalipsoLover schreef:
Spullen kwijt kunnen is op zich niet zo'n probleem. Ik heb een patio vooraan mijn appartement met grote ramen, ook open, enkel afgesloten met gordijnen. Ik ben wat gevoelig voor vieze geurtjes en vind het daarom wel wat vervelend dat ik de kattenbak niet ergens apart kan zetten, of hij moet in de badkamer maar daar is mijn badkamer helaas te klein voor.


Dat kan wel vervelend zijn. Hij stond bij mij in de slaapkamer :+ dat was niet altijd een succes, kan ik je vertellen. En als hij zin had de hele nacht te miauwen - kwam gelukkig slechts sporadisch voor - dan had ik ook een probleem. Ik ben wel blij dat we nu meer ruimte hebben. Maar ik denk wel dat het kán, als je zelf de offers wil brengen en een geschikte kat kan vinden :)

Selina

Berichten: 14716
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:47

Qua kattenbak. Onze kattenbak staat in de woonkamer en ik ruik hem alleen even als de kat net een grote boodschap heeft gedaan. Maar dan heb ik het over 5 min per dag. Als je hem daarna direct even uitschept, valt de last echt mee. Maargoed, dat is mijn ervaring. Wilde ook geen kattenbak in de woonkamer maar m’n oma is soms wat verward dus als ze moet, moet er ook een bak in de buurt zijn.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:57

Toen ik nog klein woonde heb ik daar mijn toenmalige kat op uitgezocht. Een oudere Perzische dame die het heerlijk vond zonder soortgenoten. Zij was enorm mensgericht, dus langer dan 1 nacht van huis ging niet. Dan nam ik haar mee, vond ze veel beter.
Huidige kat heb ik ook weer geselecteerd op niet met andere katten willen. Weer een Pers, ik houd van het karakter. Ietwat lui, heel mensgericht en kalm. Inmiddels woon ik in een gewone woning met tuin, maar daar geeft hij weinig om. Liefst ligt (hangt) hij op mijn schouder of op een kussen naast me.

Century

Berichten: 6241
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:59

Zo'n situatie is inderdaad erg handig voor katten die niet met andere katten, honden of kinderen samen kunnen :j de mijne is zo een. Hij heeft dus alles voor zichzelf en doet het daar heel goed op.

Isabel_k

Berichten: 4811
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:28

Ik woon op 38m2 met 2 katten en dat gaat heel goed. Katten zijn blij en ik ook want ik heb twee hele leuke huisgenootjes. De katten weten ook niet beter dan dat ze in een appartement wonen want ze zijn bij mij gekomen als kitten. Ik heb allerlei plekjes voor ze om te zitten en te schuilen en we spelen elke avond samen en zij spelen ook met elkaar. Ik heb een peewee bak staan en die ruik je echt niet.

Ik zou het zeker aanraden. Maar wel een kat die het niet erg vind om alleen te wonen of die het is gewend om binnen te leven. Zelf was ik op zoek naar 1 volwassen kat maar deze twee kwamen op mijn pad. Ik was bang voor de ruimte maar ze kunnen elkaar goed ontlopen maar ook op elkaar slapen als het zo uitkomt :+

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:37

Ik heb mijn kat sinds studententijd. Doordeweeks mee op kamers (studio 20m2) en het weekend mee naar ouders (flink rijtjeshuis). Altijd binnen, hij durfde niet eens de drempel over. Met langere vakanties werd hij bij mijn ouders erg vervelend.. die vond de kleine studio schijnbaar wel prima :+

Nu op 52m2 en sindsdien wel buiten. Dat vond hij hier wel interessant (buitengebied).

xPabloBokt

Berichten: 9794
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:15

Ik heb op 35m2 mijn kat gehad tot ik ging samenwonen en dit ging prima :) hadden het heerlijk met zijn tweetjes. Ze had echt mijn ritme aangenomen dus we stonden samen op en gingen samen naar bed.

Zo lang je ze genoeg plekjes geeft waar ze zich (hoog) kunnen terug trekken (mijn kat had een paar dozen, een slaapzak een een krabpaal van 1.35m), het voedsel ver genoeg van de kattenbak af plaatst en regelmatig met ze speelt, dan vermaken ze zich prima :j

eilleen333

Berichten: 12914
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:40

Mijn kat woont alleen in de woonkamer. En dat is een vierkante meter of 40-50 denk ik? In de nacht is ze op mijn slaapkamer, 9m2 ongeveer. Ze komt niet buiten.
Als ik straks een huis heb zal ze iets meer ruimte hebben, maar niet veel, want ik wil geen groot huis en kan dat ook niet betalen.

Minty is nu 7 maand oud. Maar ze gaat heel vaak mee op stap, wandelen aan de riem, mee naar werk, stal. Vandaag was ze mee naar het huis van oma om de makelaar rond te leiden, haha! Vreemd huis, maar dat is ze wel gewend, dus die gaat gewoon lekker op de bank liggen.
Ik merk wel dat ze prikkels nodig heeft. De hele dag binnen, dan is ze in de avond heel onrustig en gaat ze stoute dingen doen voor aandacht.

Ik denk dat het prima kan, maar dat ze wel genoeg uitdaging en prikkels moeten hebben om te voorkomen dat ze de boel gaan slopen. Beetje afhankelijk van karakter.

Als je haar mee gaat nemen naar je moeder zou ik een kitten nemen en het direct veel oefenen. Veel katten reizen liever niet en zeker met vreemde katten daar, dan moet dat echt wel goed geoefend worden om onnodige stress te voorkomen,

Matheno

Berichten: 8154
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:41

Onze ene kat hebben we overgenomen van iemand uit Amsterdam met klein appartement.
Poes was en is ontzettend rustig qua gedrag, maar werd onzindelijk.
Was hier vanaf de 1e dag over.

Tancreda4

Berichten: 24663
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:37

Ik heb een klein huisje. Beneden geloof ik 35m2 max, en dan boven een slaapkamer onder een schuindak. Ik heb een oude kat uit het asiel gehaald, omdat ik wel graag een kat wilde, maar toch twijfelde over de ruimte. Echter gaat het soms anders dan dat je hebt gepland en kwam er een kitten bij. Dus nu heb ik 2 katten, en dat gaat prima. Ja, het wordt idd sneller vies. En echt een top plek voor de kattenbak vinden is lastig. Maar het gaat prima. De kleine rent het hele huisje door, ik stofzuig vaker, haal de bakken direct leeg als het even kan als ik thuis ben zodat niet mijn hele huis stinkt ;) En ik vind het super gezellig <3

Ze mogen van mij niet naar buiten. Van de zomer misschien in de tuin als het mij lukt om die af te zetten.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:44

Wij hebben een kitten van 7 maanden op circa 45 m2. Ons huis is ook open op de hal en de badkamer na, al hebben we wel een zolderluik bovenaan de trap naar de slaapkamer. 's Nachts zit dat luik dicht en de kat in de woonkamer, overdag staat het luik vaak open.
Ik was ook huiverig voor een kattenbak in de woonkamer. Wij hebben een wat duurdere kattenbak gekocht die we mooi vonden, bovendien heeft de bak een uitloop met rooster zodat de kat geen grit door de kamer loopt. Wat betreft de geur, dagelijks uitscheppen en wekelijks alles vervangen en een sopje. En we strooien wat bakingsoda in de bak, dat werkt heel goed tegen geurtjes en is niet gevaarlijk voor de kat.
Dit is onze kattenbak:

Afbeelding

Die staat dus in de kamer, maar ik vind hem nauwelijks opvallen.

Ik heb niet de indruk dat de kat ruimte mist. Ze zet af en toe wel de boel op stelten zoals een kitten dat hoort te doen, maar we spelen veel met haar en ze maakt een gelukkige indruk. Ik ga nog het balkon afzetten zodat ze daar van de zomer ook op kan.

fleur_yen

Berichten: 1526
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:44

Hier 2 katten op denk ongeveer 45 m2. Waarvan de ene als volwassen kat vanuit een rijtjeshuis mee is gekomen en de ander is nu een halfjaar oud. Volgens mij klagen ze niet, de oude komt ‘s nachts buiten, jonkie (nog) niet. Voordeel is dat ik een bovenwoning heb met de ingang en hal beneden, waar ik de kattenbakken ook kwijt kan. En de trap als racebaan gebruiken wordt hier wel veel gedaan. Ze zijn hier hooguit 3 dagen per week alleen, verder is er altijd wel een dag(deel) iemand thuis. Overigens heb ik eigenlijk juist omdat ik niet zoveel ruimte heb er een 2e bij gehaald, voor onze huidige kitten kwam hadden we ook al een 2e, die helaas veel te vroeg overleden is. Mijn idee was juist dat ze elkaar kunnen vermaken, wat hier ook dus echt goed uitpakt! Ze slapen veel samen en vliegen ook geregeld samen door het huisje. En als m’n volwassen meneer de rust wil zijn er genoeg plekken waar hij niet gestoord wordt door de kleine terrorist, die is sowieso meestal veel te druk met zichzelf of whatever haar intrigeert dan met de andere kat in tijd van zoomies :')

Soepblik
Berichten: 1205
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:22

Wij wonen op 40 vierkante meter met een vide, en hebben ook een kat. :j is goed te doen, en we laten haar veel uit aan een tuigje (kan je goed trainen). Het is een jonge kat met veel energie, dus we houden haar veel bezig.

Wat een voordeel is, is dat we in een oud klooster wonen met veel houten balken hoog. Dat zorgt voor uren vermaak en loopbruggetjes en leuke plekjes enzo. Ze is overigens zo zindelijk als wat (heb nooit een beter zindelijke poes gezien), en past zich heel fijn aan aan ons "schema", als in dat ze 's nachts de hele nacht slaapt bij ons op bed.