Cookie gaat achteruit... (dementie kat)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Cookie gaat achteruit... (dementie kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 10:41

Als je dier lichamelijk iets mankeerd, pijn heeft of minder kan bewegen is het besluit toch altijd makkelijker, vind ik zelf.

Daarom denk ik ook dit topic, ik weet hoe het gaat lopen, maar van je af schrijven is altijd wel fijn of ervaringen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Afbeelding

Cookie is een oudere man, een grote oosterse korthaar van 6kg en geen grammetje vet :')
Hij heeft al vele jaren een te snel werkende schildklier en hele slechte nierfunctie, maar dat gaat prima met medicatie en speciaal voer.

Cookie is zijn hele leven een hele vreemde, wat bangige, pratende (lees het geluid van huilende baby's :') ) en heel extreem knuffelige kat geweest.

Een jaar of 3 (en misschien wel langer, maar toen werd het echt duidelijk). Laat hij tekenen van dementie zien.
Lichamelijk helemaal onderzocht, en dat bleek ook het geval te zijn.
Dag-nacht ritme omdraaien, bij de verkeerde kant van de deur gaan zitten. En veel dingen vergeten... de weg in het huis, of hij al gegeten heeft, commando's (hij kon eerst zitten, liggen en apporteren). Nu zit alleen het zitten er nog een heel klein beetje in.
Hij lijkt meer op een kitten qua gedrag dan een kat van ruim 15+.
Knuffelig, spelen en vooral heel erg onhandig. Let niet goed op waar hij loopt etc. Struikeld veel over spullen of valt in een kier van de bank. En vooral veel vergeten waar hij mee bezig was, wassen e.d. gaat ook niet geheel logisch meer. :+
Maar goed, hij was blij en zag er goed uit.

De laatste week merken wij dat hij snachts angstiger wordt. Echt de weg in het huis kwijt is en gaat gillen.
Ook had hij nu twee keer dat hij ons niet meteen herkende. En omdat Cookie nogal bang is voor vreemden was dat ook echt meteen volledige paniek. :(:)
Hij lijkt ook wankel, zijn evenwicht is sowieso samen met de dementie achteruit gegaan.
Maar nu is dat ook extremer.
Ook spuugt hij soms wat gal... kan zijn maag zijn die van slag is, maar wij weten ook dat hij dit kan gaan doen bij stress.
Maar kunnen natuurlijk ook zijn nieren zijn die het al slecht deden.

Net de dierenarts gebeld en we kunnen vrijdag langs. Zij gaat nog even wat zaken bekijken om het een en ander uit te sluiten (bloedbeeld is pas nog volledig gedaan en is helemaal goed, behalve zijn nieren). Ook in overleg dat wij deze dagen een aantal bijzonderheden filmen. Zo hebben ze ook een beter beeld dan die moment opname in de kliniek.

Hoe dan ook, het blijft lastig... we hebben hem al vanaf kitten en het is gewoon mijn grote rare slungel. Op dit moment kijk ik alleen naar hem, en zijn kwaliteit van leven... eigen emoties komen later wel :') maar bah, wat lastig weer...

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:46

Zo vreselijk naar als je dier achteruit gaat en je komt voor die lastige keuze te staan.
Sterkte en veel wijsheid gewenst vrijdag. :knuffel:

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:48

Heel goed dat je zo bewust naar het welzijn van je kat kijkt!
Heel veel sterkte Vrijdag en met het besluit wat er eventueel aan gaat komen.

The_Cat

Re: Cookie gaat achteruit... (dementie kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:19

oooh niet fijn :( je maatje :( veel sterkte voor vrijdag

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:29

Als hij zelf zó bang en onzeker wordt dan lijkt mij de keuze , hoe lastig ook, het beste om afscheid te nemen.... mijn katjes was 14, werd dement en zat alleen nog apatisch voor zich uit te staren, toen heb ik ook de dierenarts gebeld en heb afscheid genomen, de dierenarts ging er ook in mee.
Sterkte in elk geval...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:40

Heb ook demente katten gehad, maar niet zo heftig als de jouwe.
Misschien een vreemde vergelijking, maar mijn moeder was de laatste jaren van haar leven ook erg dement. Zij was heel vaak ontzettend bang ( de tweede wereldoorlog kwam weer heel erg naar voren) en overstuur. Nachtmerries, nervositeit, vergeten waar ze was etc etc. Ze kreeg steeds meer medicatie tegen angstaanvallen, maar die hielp helemaal niet. Het was hartverscheurend. Ze had een euthanasieverklaring, maar die kon door haar dementie niet gefinaliseerd worden. Ik had haar zo graag al die angst bespaard en ik weet zeker dat zij dat ook zou hebben gewild.

Als ik jouw verhaal lees, moet ik aan mijn moeder denken. Maar jij kent jouw kat het best, dus je moet zelf beslissen. Hoe dan ook, dit is moeilijk en naar. Heel veel sterkte!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 11:58

Ja gelukkig kunnen wij bij dieren het besluit maken...
Dat zou je, hoe lastig ook, mensen vaak ook gunnen.

Ik ben daar zelf ook best reël in hoor... het gaat om hem en zijn kwaliteit van leven.
Tot deze week was hij vooral een beetje gekkig en dommig.
Maar angst is een van de hoofd redenen voor mij om een besluit te nemen.
Hij is nooit dapper geweest hoor, het is een schijterd :')
Maar echt angst is anders en onnodig wat mij betreft.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:10

Wij hebben het gehad met ons hondje van 17 en hebben haar toen laten inslapen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:43

Wat verdrietig. Ik weet hoe je je voelt, ik ben zondag mijn maatje kwijtgeraakt op zeer hoge leeftijd (voor zijn soort dan). Hij is zelf overleden maar wij zijn altijd wel heel realistisch, we gaan behandelen zolang het eerlijk is voor het beestje en als dat het niet is dan moeten we de beste keuze voor hem maken. Dat is heel erg moeilijk want het is altijd zo dubbel.
Heel veel sterkte de komende tijd. :knuffel:

SabriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:04

Ach wat een schattie. Zolang hij nog zelf naar de bak kan, en zelf kan eten dat is wel belangrijk om in de gaten te houden.

Wassen kun je vervangen door borstelen. Mijn kat is niet oud maar wast zich ook slecht omdat ze er niet goed bijkan met haar platte kop(een pers)

Het aftakelen hoort ook bij ouderdom en zolang hij niet continue pijn heeft kan je het misschien met wat aanpassingen het wat makkelijker maken. Een soort trial en error. Misschien wat valeriaan in een washandje doen voor snachts dit werkt kalmerend en feliway gebruiken. Een grote kartonnen doos of bench met dekentje erover waar hij zich in kan verstoppen. Missxhien wat rustgevende kattenmuziek op YouTube.
Eventueel een kamertje inrichten waar hij makkelijker wat kan vinden. Misschien tijdelijk snachts bij je in de slaapkamer laten.
Mogelijk als hij teveel gaat mauwen snachts dat er rustgevende medicatie kan worden voorgeschreven. Maar misschien ziet hij ook ineens bv minder en heeft het even wat tijd nodig om door die fase heen te gaan en is het een kwestie van aanpassen.
Sterkte en geniet vooral ook van je kat nu die er nog is!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 13:23

Ik begrijp en waardeer je meedenken, maar dat is eigenlijk allemaal al 2 jaar terug gedaan, toen hij in de eerdere fases zat.
Ook meerdere kattenbakken, eet en drinkbakken zodat hij ze "tegen komt" ipv moet zoeken.
Hij zit bv in de nacht al bij ons in de slaapkamer...
Maar raakt in paniek als hij loopt en merkt dat de kamer anders is dan hij denkt.

Angst is een no go voor mij, aftakelen kan... maar ik ga bij mijn beesten voor kwaliteit van leven en dat is er nu niet.
En ik ga een beest zeker niet sederen om het voor mij makkelijker te maken, sowieso ka dat met zijn nieren niet.

Verwardheid zal blijven, ook als hij versuft is. De temazepam typen doen niet altijd veel bij katten met dementie behalve suf maken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:29

c_alsemgeest schreef:
Verwardheid zal blijven, ook als hij versuft is. De temazepam typen doen niet altijd veel bij katten met dementie behalve suf maken.

Bij mensen ook vaak niet, mijn moeder kreeg oxazepam tegen haar angsten, ze werd er moe van, maar haar angsten werden zeker niet minder en leken zelfs frequenter voor te komen.

Je weet duidelijk zelf al wat er moet gebeuren. Het is heel naar en jammer, maar een leven vol angst zonder vooruitzicht op verbetering is waardeloos.

Heel veel sterkte!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 15:34

Sowieso zou ik altijd voor lorazepam gaan als een van de benzo's die het meest angst dempt. :P Maar inderdaad, vaak in een ver gevorderd stadium van dementie doet dat ook niet veel behalve versuffen (en val gevaar vergroten :') )

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:04

Hoe oud is Cookie?

Toevallig gisteren bedacht ik me dat mijn kat, die lichamelijk gelukkig nog nooit iets heeft gemankeerd en er eigenlijk ook nog niet (zo) oud uitziet zich soms anders begint te gedragen. Je kunt er eerst je vinger nog niet goed opleggen, maar steeds vaker sta je er even bij stil. In dat stadium zit onze kat. Nog niet echt verontrustend dus. Gisteren vroeg ik me hierdoor opeens af hoe oud ze nu eigenlijk precies is. Uit haar vaccinatieboekje blijkt dat ze volgende maand 18 wordt. Het zette mij ook aan het denken. Ook niet gek met die leeftijd natuurlijk. Ik hoop dat het allemaal niet te snel gaat.

Ik wens je sterkte, ts.

Je hebt veel vreugde van dieren. Maar aan het eind is het bar klote om beslissingen en afscheid te moeten nemen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 16:11

Cook is nu rond de 17... maar het is dus begonnen rond de 14 (of iets eerder).

Moet wel zeggen dat er wel theorieën zijn dat een te hoge schildklier werking het proces ook zou kunnen versnellen bij vasculaire dementie, als ze eenmaal goed ingesteld zijn op medicatie niet.

Dus dat zou bij hem best kunnen kloppen.

Hij kan je ook uren aanstaren... "bij je zitten" is ook met zijn voorhoofd tegen je gezicht.
Hij is altijd heel erg aanhankelijk en knuffelig (lees opdringerig :D ) geweest, maar dat is sinds de geestelijke achteruitgang vanaf 3 jaar terug extreem toegenomen.

Gelukkig is het uitzicht dichtbij fantastisch :Y)
Met z'n lekkere zwoele loense blik :+

Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:32

Akitvait cat schijnt zeer goed te helpen tegen dementie/innerlijke rust. ( 60 tabletten 38 euro)

Ik weet alleen niet of het in een een zeer vergevorderd stadium helpt.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:38

hier ook een kat met dementie, we laten nachts een lamp branden beneden want hij vond de kattenbak niet meer. ook gilt hij soms nachts maar als ik hem dan roep komt hij naar ons toe en slaapt dan bij ons op bed en knort er dan over. Ook heeft onze kat af en toe een soort schokjes met het hoofd. soms heel licht maar soms ook harde tics. en dan zien we de pupillen snel van grote veranderen en weer terug. Hij heeft er geen last van. Maar ook hier regelmatig de vraag of we er niet mee moeten stoppen. Maar ja het eet en drinkt en knort en lag net languit achter het glas in het zonnetje te chillen..

sterkte

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:02

Och, wat een dilemma's.

Wij hebben ook een senior gehad die behoorlijk dement was en daarnaast nog wat klachten had. Op een gegeven moment werd het een optelsom en toen was de conclusie wel duidelijk: het werd tijd om afscheid te nemen. Heel verdrietig en pijnlijk, maar ook wel dankbaar dat ze zo lang bij ons mocht blijven.

Heel veel sterkte :(:)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 17:24

lnvdh schreef:
hier ook een kat met dementie, we laten nachts een lamp branden beneden want hij vond de kattenbak niet meer. ook gilt hij soms nachts maar als ik hem dan roep komt hij naar ons toe en slaapt dan bij ons op bed en knort er dan over. Ook heeft onze kat af en toe een soort schokjes met het hoofd. soms heel licht maar soms ook harde tics. en dan zien we de pupillen snel van grote veranderen en weer terug. Hij heeft er geen last van. Maar ook hier regelmatig de vraag of we er niet mee moeten stoppen. Maar ja het eet en drinkt en knort en lag net languit achter het glas in het zonnetje te chillen..

sterkte

Die tics zijn inderdaad herkenbaar. Licht maakt bij hem niet heel veel uit eigenlijk, zijn zicht e.d. is ook nog heel goed, gehoor ook.
Het is meer dat hij van zichzelf nogal een piet paniek is :') dus als hij iets niet herkend is het meteen hysterisch.

Op zich nog te handelen hoor... we werken er al een jaar of drie omheen en dat ging prima. Al was onze nachtrust vaak niet zo goed :') maarja, dat hebben menseb met een baby ook, dus daar komen we wel overheen :+
Het is meer dat het nu vaker lijkt alsof hij ons niet meer herkend de laatste week. Dat is ook het gene wat nu echt anders is dan ervoor.
Hij is echt heel raar en bang voor vreemden, al vanaf hij klein was, hij ontdooit meestal pas na een dag of 2 a 3.
Maar dat is dus het zielige, wij waren altijd zijn herkenning en veiligheid, was hij bang, dan roepen en knuffelen en dan was hij het hele voorval al weer vergeteb, dus dat is voor ons ook wel de druppel als dat niet meer geboden kan worden.
Op zo'n moment is hem roepen of naar hem toe lopen juist enger.

listiglistje schreef:
Akitvait cat schijnt zeer goed te helpen tegen dementie/innerlijke rust. ( 60 tabletten 38 euro)

Ik weet alleen niet of het in een een zeer vergevorderd stadium helpt.

Ja die krijgt hij al inderdaad, heeft nooit veel gedaan eigenlijk :+
Maar onder het mom van, misschien vertraagt het het proces, wel blijven geven.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:30

Onze kat had ook momenten dat ze alleen nog maar naar het plafond staarde en daarbij heel hard miauwde. De eerste tijd (een paar jaar) konden we dat nog 'sussen' door tegen haar te praten, dan werd ze vanzelf weer rustiger. Maar op een gegeven moment lukte dat niet meer konden we niet meer tot haar doordringen en werd ze ook angstig, ze herkende ons denk ik ook niet goed meer. Voor ons was dat het moment om er mee te stoppen, want toen begon ze echt bangig te worden.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:49

Zo moeilijk. Het is al eerder gezegd; dieren brengen veel geluk en vreugde in je leven maar ooit moet je afscheid nemen en dat doet zoveel pijn!

Ik heb een bejaarde EK kat gehad. Het begon met plekjes op haar oren. Een aantal keer mee naar de dierenarts geweest. Huidkanker. Ze was toen rond de 15 jaar. Er waren opties maar ik ben van mening dat ik een bejaarde kat met kanker, niet meer wil behandelen maar wél probeer de kwaliteit van leven goed te houden.

Dat lukte aardig. Ze sliep veel, genoot van het zonnetje buiten en maakte nog een wandelingetje. Zo nu en dan ving ze zelfs een muisje.

Maar langzaam maar zeker slopen er steeds meer gekke dingen bij. Haar eten lustte ze niet meer. Dus gaf ik haar blik voer. Dat at ze op het begin heerlijk op maar ook dat ging na verloop van tijd slechter. Toen werd ze steeds vaker incontinent. Ze werd magerder. Maar nog altijd genoot ze van het leven, ze was vrolijk en ging nog graag naar buiten. Wel gingen de plekjes op haar oren steeds vaker open.

Wanneer laat je zo’n beestje dan gaan? Dat moment, dat onvermijdelijk is, maar je wil niet te vroeg zijn maar zeker niet te laat! Ik heb zelfs een afspraak afgezegd omdat ik toch teveel twijfelde.

Maar ineens… kwam ze niet meer van de zolder af. Ze was vrijwel volledig incontinent en toen ik op een ochtend op zolder kwam, lag ze te slapen in de kattenbak in haar eigen ontlasting. Helemaal vast geplakt aan haar pootje.

En toen wist ik het. Zij is op. Een dag later hebben we haar in laten slapen. Zonder twijfel, zonder spijt maar wel met een gebroken hart.

Wat ik TS mee wil geven; volg je intuïtie. Vraag jezelf af of het eerlijk naar het dier toe blijft om met (pijnlijke) behandelingen/onderzoeken zijn leven te rekken. Maar boven alles; wees vooral niet te snel met je besluit. Je voelt zelf écht wanneer het genoeg is geweest. Daarin kan een dag later en groot verschil maken.

Heel veel sterkte

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:51

Ik heb ook een dementerende poes gehad die al heel haar leven speciaal is geweest kwa geestelijke gezondheid.

De laatste jaren werd ze ook doof dus ze blerde heel hard zonder enige redenen.
Het was soms net Stevie Wonder hoe ze keek en bleerde.

Ik heb haar laten gaan toen ik haar vond dat ze in een shock lag.
De dierenarts wou nog allerlij onderzoeken doen maar ik vond 14 jaar een prima leeftijd voor haar.

Akitvait heeft hier ook niets geholpen.

Heel veel sterkte!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:08

Ik heb mijn demente hondje ook laten gaan bij de eerste de beste paniekaanval die ze had. Die angst wil je een dier niet aandoen.

Heel veel sterkte! Het zijn en blijven rotbeslissingen, maar wel in het belang van je huisdier.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:14

Jeetje Alsemgeest dat lijkt me echt moeilijk, helemaal als je hem al zo lang hebt.
Heel veel sterkte :(:)

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:33

Succes morgen bij de dierenarts TS!