Nierfalen, tips?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Nierfalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 21:10

Even sparren..
We hebben drie katten, waarvan 1 nierfalen heeft. Ze is pas 6 jaar. De andere twee zijn gezond en 4 en 2 jaar.
De dame van 6 was vorige maand erg ziek en had nierwaardes zo hoog dat ze onmeetbaar waren.
Drie dagen aan infuus gelegen, punctie gehad en ze bleek een nierbekken ontsteking te hebben.
Ondertussen bijna klaar met de antibiotica, vandaag weer punctie gehad uitslag komt woensdag.
En over maand of 5 weer nierwaardes controleren.
Na de drie dagen waren de nierwaardes al wat verbeterd en hopelijk over die 5 maandjes nog meer.

Anyway advies was nierdieet, maar droogvoer is onhandig gezien de andere twee die dit voer niet mogen ( aldus 2 dierenartsen en dat lijkt mij ook zo).
Dus voor dame losse maaltijd zakjes besteld die komen overmorgen binnen.

Kán ik qua brokjes toch een keus maken die wellicht voor de dame ook nog een beetje beter is en voor de jongeren ook goed?
We geven nu feringa vis
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ing/442605

Iets anders beter? En wat voor iets dan?

En hebben jullie tips voor smakelijke dieet voer? Niet dieet dus? Nu maar vanalles besteld bij zooplus..

Andere ervaringen ook welkom.
Tips, adviezen..

Ohja ze draagt ook Calici virus bij zich waardoor ze vaak periodes druppels van Puur krijgt ( voor luchtwegen en sinus) of lysine of soms echineaforce druppels. Kan dat kwaad?

Het voelt alsof ik iets fout heb gedaan… 4 jaar terug mijn liefste later ook moeten laten gaan, ook de nieren… zit ik misschien heel verkeerd qua voer???
Of is t pech?
T ras?
Siamezen?

Sourire
Berichten: 828
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:20

Komt helaas veel voor bij raskatten. Zelf een Ragdoll van 8 jaar moeten laten inslapen ivm nierfalen. Ze heeft het uiteindelijk twee jaar heel goed op nierdieet gedaan. Ik gebruikte Surefeeds. Ideaal. Kan ieder het voor hem geschikte voer eten. Kost wat, maar heb je ook wat. Zou haar absoluut op nierdieet zetten en niks anders erbij.

Memories

Berichten: 2652
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:23

Siamezen zijn helaas erg gevoelig voor bepaalde erfelijke oorzaken van nierfalen :(:) En nierfalen komen überhaupt zeer veel voor bij katten. Met voeding kan ik je niet op weg helpen, wel wil ik zeggen dat je echt niks verkeerds hebt gedaan, zeker als er erfelijk aanleg voor is is het vaak lastig te voorkomen ;(

Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 21:28

X
Laatst bijgewerkt door Muze op 29-11-23 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Nierfalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:47

Dan zou ik toch echt een oplossing zoeken dat dat wel kan, sorry maar ik vind dat dier onwaardig voor een dier wat zo ziek is!

leeslampje

Berichten: 1165
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:54

Ai, herkenbaar probleem. Sneu voor je diertje.

Is het een optie om brokjes via zo’n automaat met chiplezer te geven? Één automaat met dieetvoer voor de patiënt, en één met gewone brokjes voor de 2 gezonde katten? Dan kunnen ze niet bij elkaars eten.

Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 22:05

x
Laatst bijgewerkt door Muze op 29-11-23 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:09

Het maakt behoorlijk uit.... Ook ervaring met ragdoll x boskat ermee.

Als je ze nog steeds andere brokken laat eten gaat het niet goed genoeg helpen :n

Oplossingen zijn er heus zoals hierboven al genoemd een brokjesautomaat met chiplezer bijvoorbeeld.

Het voer wat je zo kan bestellen hielp hier ook echt niet goed genoeg. Dat moesten toch echt speciale nierdieet brokjes van de dierenarts zijn!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:12

Muze schreef:
Joanne1987 schreef:
Dan zou ik toch echt een oplossing zoeken dat dat wel kan, sorry maar ik vind dat dier onwaardig voor een dier wat zo ziek is!


Zal de dierenartsen zeker even zeggen dat het dier onwaardig is wat ze mij adviseren.
En dat het niet uitmaakt dat ze gewone brokjes eet en verder speciaal voer.


Waarom vraag je dan naar tips als je je antwoord al hebt?
Maar even serieus...
Door gewoon voer te eten lopen de nietwaardes weer op omdat de nieren alle stoffen die schadelijk (kunnen) zijn niet af kunnen breken, dus nee. Het is zeker niet zonde risico

Ik vind dat als een dier op dieet moet omdat ie iets mankeert wat levensbedreigend is, je daar alles aan moet doen om tot een oplossing te komen

pipo

Berichten: 8255
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Nierfalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:18

Brokken en zakjes de deur uit en vers vlees gaan voeren.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:29

Dat zou ik absoluut niet doen
De verhoudingen van oa fosfor kun je dan niet goed monitoren en dat is heel gevaarlijk bij nierfalen

kiwiwitje

Berichten: 20228
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:32

Ik zou op gezette tijden gaan voeren. Waardoor ze echt alleen eigen voer krijgen. Andere optie ie kattenluikjes in 2 deuren van kamers of in kastjes oid. Waar dus alleen de nierkat bij t eigen voer kan en de andere katten alleen bij hun voer.

Hannanas
Berichten: 13341
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:36

Ach wat verdrietig.
Wij hebben er ook ervaring mee. Met zowel helaas een overlijden alswel weer gezond en wel na acuut nierfalen weer prima bloedwaardes. Daarom zou ik wel willen aanraden twee weken na stop antibiotica (4-6 weken kuur bij nierbekken) nogmaals de urine steriel te laten aanprikken en op kweek. Net als regelmatig urine en bloed laten checken. In het begin zeer vaak (Bijv na maand en na drie maand weer, daarna halfjaarlijks of jaarlijks, of bij klachten meteen) Hebben ze ook een echo gedaan en was daarop alleen het nierbekken afwijkend of ook de nierstructuur? En hebben ze haar bloeddruk gemeten?

Water water water is belangrijkste. Dus waterfonteinen, waterbakken, nierdieet natvoer en nierdieet.

Ps: wij geven hier dus dmv chipbakken en luiken verschillend voer. Feringa vis is echt sterk af te raden. Sowieso nu met haar huidige problemen echt nierdieet. Afhankelijk hoe ze het over 1 en 3 maanden doet.. kun je bijv over op Hills jd (zit prima kwa waardes voor een kat met eventueel lichte nierschade) of early renal voer.

Amber_anne

Berichten: 7183
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:07

Op de website van Catmoneo kan je een voerlijst bekijken. Ik weet toevallig dat de brok uit de link niet best scoort
Tevens is de Facebook pagina natuurlijke katten fijn voor voer advies, deze hebben ook een voerlijst

Als je voor je gezonde katten een goede soort voer hebt moet je het echt gaan scheiden. Afgezonderde ruimtes, voerbakken op chip, vaste voer momenten (lees je wel in over hoeveel dit er moeten zijn, daar zijn de sites ook goed voor). Je zult iets moeten doen om het apart te geven.

Drinken is ook erg belangrijk voor de nieren. Heb je een fontein? Water apart van het eten? Op elke verdieping of in meerdere kamers drinkplekken? Drinkplekken van de wand af zodat ze er omheen kunnen lopen?
Allemaal dingen om het drinken te stimuleren

Sourire
Berichten: 828
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:39

Muze schreef:
Sourire schreef:
Komt helaas veel voor bij raskatten. Zelf een Ragdoll van 8 jaar moeten laten inslapen ivm nierfalen. Ze heeft het uiteindelijk twee jaar heel goed op nierdieet gedaan. Ik gebruikte Surefeeds. Ideaal. Kan ieder het voor hem geschikte voer eten. Kost wat, maar heb je ook wat. Zou haar absoluut op nierdieet zetten en niks anders erbij.

Niks anders erbij gaat niet. T is niet anders. Ze kan apart zakjes krijgen maar de brokjes kan ik niet veranderen. De anderen mogen absoluut geen nierdieet brok, daar was de da duidelijk in. Dat was slechter dan als de dame wat gewone brokjes mee zou eten.


Als ze ook ander voer tot haar beschikking heeft dan heeft daarnaast wat nierdieet helaas geen zin. Nierdieet is zo ontwikkeld dat het de nieren zo min mogelijk belast en daarmee het proces van verslechtering vertraagd. Krijgt de kat alsnog ander voer dan vertraag je dat proces niet. De nieren werken meestal al voor minimaal 70% niet meer wanneer chronisch nierfalen wordt ontdekt. De restcapaciteit vangt dat op maar moet ook het werk van de minimaal 70% die niet meer werkt verzetten. Wordt dus extra belast en verslechterd daardoor sneller. Met nierdieet ontlast je de restcapaciteit, door er ander voer bij te geven doe je de winst van het nierdieet teniet. Ik zou dus echt Surefeeds aanschaffen. Volgens mijn DA is nierdieet het allerbelangrijkst, belangrijker nog dan medicatie. Eventueel apart eten geven maar dat is een gedoe en met een nierkat (die vaak geneigd is tot afvallen) zou ik het liefst onbeperkt toegang tot voer willen.

Moon_light94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:50

Amber_anne schreef:
Op de website van Catmoneo kan je een voerlijst bekijken. Ik weet toevallig dat de brok uit de link niet best scoort
Tevens is de Facebook pagina natuurlijke katten fijn voor voer advies, deze hebben ook een voerlijst

Als je voor je gezonde katten een goede soort voer hebt moet je het echt gaan scheiden. Afgezonderde ruimtes, voerbakken op chip, vaste voer momenten (lees je wel in over hoeveel dit er moeten zijn, daar zijn de sites ook goed voor). Je zult iets moeten doen om het apart te geven.

Drinken is ook erg belangrijk voor de nieren. Heb je een fontein? Water apart van het eten? Op elke verdieping of in meerdere kamers drinkplekken? Drinkplekken van de wand af zodat ze er omheen kunnen lopen?
Allemaal dingen om het drinken te stimuleren


In het geval van nierfalen kun je alleen niet zomaar een brok van de lijst pakken, die zijn daar níet geschikt voor.

TS: als je de hele dag brokjes wil laten staan, gebruik Surefeed bakken. Dan kunnen de katten enkel bij de juiste brok komen. Of ga porties voeren en blijf erbij terwijl ze eten :j

Ik zag ook als tip kvv; ga niet zomaar rauw voeren bij nierfalen. Vrijwel elke kvv bevat flink veel fosfor en dat is echt funest bij nier problemen.

Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nierfalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 10:37

Ik merk dat ik dit lastig vindt, dat iedereen iets anders zegt dan de dierenartsen maar ik neem het zeker mee en ga even kijken naar bakjes met een chip reader.
Verder gaan we zodra de zakjes dieetvoer binnen zijn haar uiteraard wel gelijk al deze twee of driemaal daags voeren zodat ze in elk geval echt minimaal ( nog) de normale brokjes zal nemen.

We hebben nu een gewone voer silo maar niet met chip reader..

Hannanas
Berichten: 13341
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:47

Volgensmij gaan de meesten toch echt mee met je advies van je dierenarts(en). Echt, voer nierdieet. Geheel. Voor een kat is tien gram normale brokjes snaaien al een behoorlijke percentage hè. Toevoeging: feringa vis zit op fosfor 1.2, echt vermijden. Natrium is echt te hoog en kalium te laag. Fosfor 0,7 zou je bovengrens moeten zijn. Bij nierfalen beter 0,4/0,5.

Hills jd valt ook nog binnen acceptabele range (incl lager fosfor). Neem gewoon echt echt echt het risico niet is mijn advies. Op dit moment zit ik met onze kat ook bij de dierenarts na weer een week een aantal symptomen. De kat met de minder mooie nieren op echo en acute nierfalen en de blaasontstekingen geschiedenis. Urine toont weer infectie, en dan zit ik nu op hete kolen voor hopelijk goed nieuws over de nierwaardes. Dan zijn we er hopelijk weer snel bij geweest.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Nierfalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:56

Onze siamezen zijn na nierfalen (onder andere) over gegaan op rauw voer (bibi).
Brokjes drogen de boel zo uit, sinds wij over zijn op rauw nooit geen enkele problemen meet gehad.
Daarnaast is het echt veel beter voor de ontlasting, maar dat is nog een bijzaak. Dierenartsen gaan er vaak niet plat op, omdat ze er niks aan kunnen verdienen. Maar, wij doen nooit meer anders.

Moon_light94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:10

tjakka123 schreef:
Onze siamezen zijn na nierfalen (onder andere) over gegaan op rauw voer (bibi).
Brokjes drogen de boel zo uit, sinds wij over zijn op rauw nooit geen enkele problemen meet gehad.
Daarnaast is het echt veel beter voor de ontlasting, maar dat is nog een bijzaak. Dierenartsen gaan er vaak niet plat op, omdat ze er niks aan kunnen verdienen. Maar, wij doen nooit meer anders.


Maar bedoel je hier nierfalen of blaasgruis? Want je zegt geen problemen meer gehad, maar nierfalen is (afgezien van sommige acute varianten), niet omkeerbaar.

Rauw (kvv met name, of alles waar je bot bij voert), echt niet geschikt, op een paaaar uitzonderingen na. Fosfor is veel te hoog.

Edit: overigens vinden dierenartsen het met name vaak niets, omdat compleet voeren bijzonder ingewikkeld is. Als je veel zogenaamd complete kvv's naast de FEDIAF/NRC richtlijnen legt, ontbreekt daar toch heel wat aan voedingsstoffen aan. Zelfde geldt bij de theorie "afwisseling maakt compleet". En dat zeg ik als rauw voerder :j
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 22-02-22 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6969
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:33

Je kan een SureFeed overwegen:
https://www.bitiba.nl/shop/katten/voerb ... ten/515589
Je hebt er dan 2 nodig, eentje voor nierdieet en eentje voor het gewone voer.
Ik heb 2 SureFeeds staan, en het systeem is niet waterdicht helaas. Mijn ene kat dringt zich gewoon ernaast als de andere zit te eten. Ik gebruik ze om te voorkomen dat de ene zich tonnetje rond eet en de andere niets krijgt.

Of 2 hokjes timmeren met een luikje op microchip erin waarbij de ene alleen toegankelijk is voor de nierpatiënt en de andere alleen voor de andere katten. Zoals hierboven gezegd: eventueel ook op te lossen met deuren/kamers. Ik heb een SureFlap XXL voor naar buiten/binnen. Die bevalt goed, bij de gewone maten is wat meer keuze:
https://www.bitiba.nl/shop/katten/katte ... 83BcGjbKkC
Dit systeem is denk ik betrouwbaarder dan de SureFeed.

Amber_anne

Berichten: 7183
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:13

SimoneeM schreef:
Amber_anne schreef:
Op de website van Catmoneo kan je een voerlijst bekijken. Ik weet toevallig dat de brok uit de link niet best scoort
Tevens is de Facebook pagina natuurlijke katten fijn voor voer advies, deze hebben ook een voerlijst

Als je voor je gezonde katten een goede soort voer hebt moet je het echt gaan scheiden. Afgezonderde ruimtes, voerbakken op chip, vaste voer momenten (lees je wel in over hoeveel dit er moeten zijn, daar zijn de sites ook goed voor). Je zult iets moeten doen om het apart te geven.

Drinken is ook erg belangrijk voor de nieren. Heb je een fontein? Water apart van het eten? Op elke verdieping of in meerdere kamers drinkplekken? Drinkplekken van de wand af zodat ze er omheen kunnen lopen?
Allemaal dingen om het drinken te stimuleren


In het geval van nierfalen kun je alleen niet zomaar een brok van de lijst pakken, die zijn daar níet geschikt voor.

TS: als je de hele dag brokjes wil laten staan, gebruik Surefeed bakken. Dan kunnen de katten enkel bij de juiste brok komen. Of ga porties voeren en blijf erbij terwijl ze eten :j

Ik zag ook als tip kvv; ga niet zomaar rauw voeren bij nierfalen. Vrijwel elke kvv bevat flink veel fosfor en dat is echt funest bij nier problemen.


Misschien had ik het moeten omschrijven maar dit is een tip voor haar andere katten. Dieetvoer is natuurlijk gewoon dieetvoer, daar is geen discussie over mogelijk

Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nierfalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 14:15

En wat is er mis met feringa.?

Amber_anne

Berichten: 7183
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nierfalen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:01

Je kan de op de lijsten kijken die ik hierboven heb genoemd. Feringa heeft ook andere brokken die wel goed scoren. Toevallig weet ik het van deze omdat ik ze een keer perongeluk besteld heb

Muze
Berichten: 5512
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 15:19

Die lijsten kan ik niet openen.pagina niet gevonden zegt ie.