Zelf (melk)geiten houden

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kan ik (melk)geiten houden?

Poll eindigt op

Ja, op het 900m2-stuk (met voorzorgsmaatregelen voor de bomen/struiken)
23 (74%)
Ja, alleen als er nog extra grasland bij komt (met voorzorgsmaatregelen voor de bomen/struiken voor het 900m2-deel)
2 (6%)
Ja, alleen op het extra grasland en niet het 900m2-stuk, omdat dat teveel problemen geeft
Geen stemmen
Nee, geiten passen niet in deze situatie
5 (16%)
Anders (licht toe)
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 31


Century

Berichten: 6242
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:35

Hallo allemaal :wave:

Sinds we verhuisd zijn naar het buitengebied ben ik bezig met hoe mijn tuin in te delen om steeds meer zelfvoorzienend te worden en vooral te genieten van eigen opbrengst en dieren :)

Situatieschets:
Een apart omheind stuk van ~900m2. Dit bestaat uit met name gras, een zandheuvel, verschillende bomen en struiken, en een aantal fruitbomen en -struiken. Hier lopen mijn (op dit moment) zeven kippen, die een simpel nachthok hebben en overdag vrij rondlopen in dit stuk.
Ik heb al een tijd plannen om een stal te gaan bouwen, en daar wil ik wat concreter in worden dit jaar. Ik wil in ieder geval een fatsoenlijk nachthok maken voor de kippen, met een apart stuk voor kuikens en opslag voor voer etc. Verder wil ik er een stuk aanmaken voor geiten. Ik zou dan zelf melkgeiten (2-3 stuks) willen houden en zelf gaan melken (mogelijk maar één tegelijk).

Dilemma:
Ik ben er niet helemaal over uit of geiten wel in dit stuk kunnen.
900m2 is naar mijn idee wat krap voor 2-3 geiten met 1-2 jonkies, kippen en mogelijk nog eenden in de toekomst. Bij moeten voeren oid is geen probleem, maar dan vraag ik me nog af of het niet één grote modderbende wordt (we zitten wel op zand), ook al eten geiten van alles en niet zozeer alleen gras.
Verder maak ik me 'zorgen' over de bomen en struiken. De fruitbomen kunnen allemaal een korf krijgen. De struiken is lastiger. Ook staan er bomen als hazelnoot, conifeer, berk, wilg, eik etc. Die zullen ook wel in de smaak vallen en zijn niet allemaal makkelijk te korven of af te zetten.
Speeltoestellen neerzetten is geen probleem.
De tuin is meer ingericht voor kippen/eenden dan geiten op het moment naar mijn mening...

Heel misschien kan ik in de toekomst een stuk grasland erbij krijgen. Maar dat is met name hoop aan mijn kant en is verder nog geen communicatie over geweest met de eigenaren. Daar wil ik dus niet te hard vanuit gaan, en zal ook niet op korte termijn zijn. Wél is het misschien mogelijk dat ik dit stuk gras kan huren (ook nog geen communicatie over geweest, omdat ik nog niet weet of dat wel gaat werken met mijn plannen).

Voor ik een stal bouw, wil ik weten of de geiten er gaan/kunnen komen. Een beetje jammer om een geitenverblijf te bouwen als er er geen geiten komen... Mocht ik dat stuk kunnen huren, dan wil ik bij voorkeur niet op dat huur-deel een (tijdelijke) stal bouwen die dan later weer afgebroken moet worden oid. Dan zou de stal toch in mijn eigen stuk komen, en komen de geiten dus ook in het 900m2-deel en heb ik daar weer de zorgen om bomen etc. Of ik moet een soort sluis voor ze gaan maken of een deel van het 900m2 stuk afzetten (niet ondenkbaar).
Ik wil bij voorkeur niet compleet afhankelijk zijn van een ander, dus als ik dat deel ineens niet meer kan huren moet ik niet in paniek hoeven raken. Dat beperkt de opties.

Zie ik teveel beren op de weg of zijn hier opties? Ik hoor graag verschillende meningen, ervaringen etc!
Laatst bijgewerkt door Century op 21-02-22 16:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:43

Ik reageer straks even uitgebreid, maar er zijn kleinere geitenrassen die je ook prima kunt melken. Oppervlakte is allersinds dan geen probleem.

palousa_boy

Berichten: 10471
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:46

Hier hebben ze de ruimte omdat het hekwerk op sommige plaatsen erg slecht of gewoon niet bestaand is maar daar wordt aan gewerkt, tot die tijd hebben ze ongeveer 10ha met z'n 7en waar ze gaan en staan waar ze willen :+ we zetten ze bij de ene poort op de wei en savonds staan ze daar weer klaar om naar binnen te gaan. Soms duurt het ze te lang en zijn er een paar al over het hek heen gekomen }:0

Houd er dus ook rekening mee dat sommige vrij zelfstandig zijn aangelegd ( al blijven ze hier wel in de buurt en lopen niet weg).

Emj_23
Berichten: 1286
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:54

Geiten zijn wel een soort Houdini’s. Ze blijven lang niet allemaal achter een stukje schapengaas staan. Ze zijn wel heel erg leuk! Vind ze zelf ook aanhankelijker (en slimmer) dan schapen.

Century

Berichten: 6242
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 20:07

Ik heb nu hek met van dat groene gaas; ik dacht dat het 1.30m was en dan twee draden prikkeldraad er bovenop. Zou ik daar nog iets van stroom aan de bovenkant moeten doen? Want als ze over het hek klimmen zijn ze zo platgereden ben ik bang.

Ik zie dat er ook "Nee" wordt gestemd; ik heb dat niet in de openingspost gezet maar ik hoor (oprecht!) graag wat de tegenargumenten zijn :) Ik wil dat meenemen in mijn overwegingen.

KittyDylan

Berichten: 8946
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:12

Wij hebben er 3 op nog een kleiner stuk (komt wel uitbreiding) Geiten zijn geen "echte" grazers, als ze kunnen klimmen en hooi eten zijn ze al heel gelukkig. Vooral veel obstakels vinden ze leuk
En bomen en struiken, daar zullen ze eerder van gaan eten dan gras. Op ons kleine stukje staat ook hoger gras maar dat laten ze staan, liever hooi.
Afbeelding

Ons hek is ongeveer anderhalve meter, en de witte dame op de foto staat er altijd met haar poten overheen en kan er over kijken. Dus met 1.30 zou ik toch een stroomdraadje overmaken, geen prikkeldraad.

Century

Berichten: 6242
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 20:19

Ben ook geen fan van het prikkeldraad, dat zat er al. Kan het natuurlijk vervangen met stroomdraad.

tamary

Berichten: 29603
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:23

Stroomdraad er voor en er boven. Dan blijft je gaas heel en je geiten er achter.

KLC

Berichten: 267
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:37

Ik heb ook geiten gehad, dwerggeiten en nubische op een kleiner stuk dan jou en moest het gras gaan maaien want echt het gras kort houden deden ze niet. Mijn omheining was maar 1.10m, dassengaas dus wel stevig(geen stroom). Ze zijn er nooit overheen gegaan, blijkbaar had ik brave geiten :') .
Ze stonden en lagen heel graag in hun stal, had er ook een lange hooiruif zodat ze naast elkaar konden eten.

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:49

Ik heb 4 dwerg geiten en 3 relatief kleine schapen op dit moment hebben ze ruim 2000m2 en ik ben bezig de rest van het terrein af te zetten zodat ze overal kunnen snoeien.
De geiten eten het liefst hout etc, wij hebben ook fruitbomen in hun stuk staan, deze waren al in slechte staat maar zijn nu aangevreten (veel lage takken ook dus afschermen ging niet).
Omheining van 1,20m met boven aan een stroomdraad.

900m2 wordt denk ik wel krap.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111974
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:51

Er was toch een bokker die ergens in Frankrijk (geloof ik?) een houderij van melkgeiten was begonnen?
Die heeft toentertijd ook een superleuke blog bij gehouden hier op Bokt en op een website.
Ik weet alleen niet meer wie dat was.

Prairy
Berichten: 9495
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:39

Bezint eer ge begint met geiten maar dat heb ik volgens mij al eerder gezegd :P

Man wat heb ik die beesten vervloekt, vooral de bok. Alles wat ze niet mochten werd aan gevreten, of als krabpaal gebruikt, zelfs met gaas eromheen. Daar klommen ze overheen. Schrikdraad was ook niet voldoende, ze gingen gewoon tussen de linten door.

Dus als je bomen en struiken je lief zijn, zet ze goed af. Met stevig en hoog genoeg gaas dat ver genoeg van de boom af staat zodat ze het niet als klimrek kunnen gebruiken om aan de takken te komen.

Gras was alleen te eten als er niks anders te vinden was. Brandnetels of bramen vreten ze niet. JKK ook niet ook al zouden ze daar wel tegen kunnen schijnbaar. En ik zou zorgen dat ze jou niet als voer bron zien maar iets van automatisch voeren oid. Ik werd er gek van dat zodra ik misschien, heel misschien maar een stapje in hun richting zou zetten, de bok als een idioot begon te bleren. Het geitje deed het eerst niet maar begon later mee te doen. Misschien gaat het beter als je alleen vrouwtjes hebt.

Ik denk wel dat 900m2 wat krap is als je er alles op wil houden. Mijn eenden vinden de poel echt heel fijn, maar wat zijn het smeerlappen met poepen.

Succes, sterkte en alvast mijn condoleances aan je bomen :x :+
Laatst bijgewerkt door Prairy op 21-02-22 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:43

Een geit eet alles. Dus bomen, struiken etc zijn sowieso weg. Wij hebben nu een bok maar het gaat waarschijnlijk de laatste zijn. Hij vernield alles. Hij dekte de al reeds drachtige schapen constant. Op het einde bleven ze gewoon staan want ze waren hem zat. Wil je dus lammetjes zou ik kijken voor een externe bok te lenen. De miekes breken minder snel uit. Die blijven ook gewoon achter een meter. Als de bok erbij loopt gaat er wel 1 mee op avontuur.

maessie

Berichten: 5850
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:50

Helpt t als ik zeg dat onze geiten achter vangrail staan? (300 stuks) en ze vreten álles, behalve wat je in de voerbak gooit :+ ooh en mekkeren kunnen ze ook erg goed :j een bok zou ik er niet bij doen, ivm stinken in het najaar.

Maar ok, ze zijn best schattig zo nu en dan <3
Afbeelding

Century

Berichten: 6242
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 21:55

Ik zou inderdaad zelf geen bok houden en die lenen. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111974
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:00

maessie schreef:
Helpt t als ik zeg dat onze geiten achter vangrail staan? (300 stuks) en ze vreten álles, behalve wat je in de voerbak gooit :+ ooh en mekkeren kunnen ze ook erg goed :j een bok zou ik er niet bij doen, ivm stinken in het najaar.

Maar ok, ze zijn best schattig zo nu en dan <3
[ [url=m/eTQopU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooooh zo leuk! <3
Ik dacht in eerste instantie dat ik naar kalfjes zat te kijken :')

lizy29

Berichten: 6316
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:25

Baby geiten zijn zooooo leuk

Afbeelding
Afbeelding

Anne_GTI

Berichten: 18266
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:34

Als je wil (leren) vloeken moet je geiten nemen.

Prairy
Berichten: 9495
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:55

lizy29 schreef:
Baby geiten zijn zooooo leuk

[ [url=m/Ydm0US.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zLI3Ux.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klopt. Tot ze groot worden :+

lizy29

Berichten: 6316
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:59

Prairy schreef:
lizy29 schreef:
Baby geiten zijn zooooo leuk

[ [url=m/Ydm0US.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zLI3Ux.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klopt. Tot ze groot worden :+


Nee dan zijn ze nog steeds leuk! Ik ben echt groot van die van ons en hun heerlijke karakter.

Hevonen

Berichten: 5758
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:08

Wij hebben al 25 jaar landgeiten, een groot ras. Supermooie en leuke dieren. Inderdaad, ze klimmen graag. Wij hebben ze altijd samen met pony's/paarden gehad op een 4000 m2. We hebben meestal 6 volwassen geiten gehad en dan geregeld lammetjes. 900 m2 is wat klein, maar met hooi en klimmateriaal zou je best een paar geiten kunnen houden.

Overigens worden geiten ook wel 'aan het stik' gezet,met een halsband en lange ketting (en wartels aan beide einden) in de berm, of op een ander stuk niet omheind grasland. Ik ben er zelf niet dol op, maar als aanvulling kan dat prima.

Wij hebben onze weiden omheind met schapengaas en daarvoor twee schrikdraden op verschillende hoogte en een flink voltage erop (8000-10.000V). Maar om nou te zeggen dat ze vaak uitbreken, nee. Ze vinden niks leuker dan op het erf de kastanje, vlier en wilg eten; ze klimmen gewoon in de bomen :) Maar dat gebeurt alleen als we het hek vergeten te sluiten of als ze ons te vlug af zijn. Ze kunnen heel goed springen, sommige van onze geiten sprongen wel tegen de stalmuur omhoog en dan zo over het hek :)

Ik vind het superleuke vrolijke dieren die zelden ziek zijn, en makkelijk in onderhoud zijn.

Denk er wel aan dat je als je gaat melken, je dat ook elke dag op ongeveer dezelfde tijd moet doen, en dat je dus niet weg kunt tenzij je iemand kent die ook geiten kan melken.

Geiten zijn best eenkennig (landgeiten vaak wel; ze vertrouwen niet zomaar iedereen).

Verder zijn geiten echte familiebeesten, ze liggen gezellig samen met hun moeder of zus, maar hun achternichtje moet maar liever ophoepelen. Ze zijn vaak onverdraagzaam tegen elkaar en zwakkere geiten worden vaak gepest. Dat zal in een heel grote groep misschien anders zijn, maar bij onze aantallen van 4-10 geiten speelde dat wel een rol. Wij zetten ze dus tijdens het (brokjes) eten vast in de stal, en sowieso als ze in een gesloten stal stonden met z'n allen ('s nachts bij slecht weer), anders heb je echt kans op ruzie. (onze geiten deelden een stal, we zetten de dominantste dames vast; dat waren er bij ons meestal 2 of 3). Buiten liepen/lopen ze gewoon vrij, maar daar is veel ruimte.

Afbeelding

Afbeelding
Dit was onze oudste dame, Ziezo, ze is hier ruim 16.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:43


julius_juut

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:41

Als je het voor elkaar krijgt je bomen en struiken te beschermen zou dat 900m2 stuk ideaal zijn. Beschutting, ruimte zat, en een knabbel van iets anders dan gras of hooi wanneer er een plant buiten de bescherming uit groeit.

Ik ben misschien bevooroordeeld*, maar geiten zijn ontzettend leuke en makkelijke dieren om te houden. Voetjes knippen, zorgen voor een waterdichte schuilplaats waar ze allemaal ruim in kunnen, en zo nu en dan eens ontwormen, verder vragen ze weinig van je. Ja, een zeer degelijke afrastering. :Y)
Al verschilt dat ook van geit tot geit, een vriendin van me heeft haar geiten achter zo'n onzichtbare omheining en het grootste deel van het erf met alleen twee schrikdraadjes en die lopen nooit weg, terwijl die van mij schrikdraad vooral als leuke hindernis onderweg naar de buren lijken te zien. :+


Melken kan gewoon één keer per dag, en vaak erg lang, tot meerdere jaren na één keer lammeren.


Ze zijn onderling niet altijd lief, zoals iemand hier eerder ook al zei, dus zorg wel dat ze allemaal een schuilplaats en eten hebben, ook als er een trut tussen zit die de ingang van de stal blokkeert. Meerdere ingangen of eentje die breed genoeg is dat één geit hem niet kan blokkeren is wel een ding.



*Ik ben gek op mijn mannen:

Century

Berichten: 6242
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 14:52

Wat leuk om ieders reactie te lezen, dank jullie wel! :) Ik ben erg blij met de input.

maessie

Berichten: 5850
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:10

Melken is wel verstandiger om minimaal 2x per dag te doen ;) (maar zolang er lammeren bij lopen kun je wel makkelijk overslaan.)
Als ze ziek worden is het wel zaak om daar gelijk op in te springen, als ze iets te pakken hebben, dan is dat over het algemeen ook gelijk pittig ziek.