Fietsen met de hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 19:55

Hoi!

Ik zou graag met mijn hond gaan fietsen. Ik vind het een veiliger gevoel om hem aan een fietstang te bevestigen zodat ik veilig twee handen aan het stuur kan houden :D .

Nu is de stang van het frame te dik voor bijv een springer.
Zijn er mensen welke hier een oplossing voor hebben of ervaring met een fietsbeugel voor aan de zadelstang? Als de hond dan plots trekt, kun je jezelf dan makkelijk stabiel houden?

De grootste weegt 35 kg dus het moet wel tegen een stootje kunnen :) .

Groetjes Chantal

Pluttersput

Re: Fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:14

Ik denk wel dat je altijd een riem erbij moet houden, niet? Ik vind altijd die honden die alleen aan een springer zitten en dan gruwelijk gaan trekken best link. Helemaal de zwaardere exemplaren.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 20:21

Uiteraard, uit veiligheid voor als de beugel breekt oid. Maar de bedoeling is om de hond te leren netjes mee te lopen en niet te laten trekken. :)

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:22

Als dit de enigste reden is dat je een stang wil gebruiken raad ik je aan dit eerst op de grond aan te pakken en dan rustig uitbouwen op de fiets, meelopen zonder zonder te trekken is een basis en los je niet op met een stang!

xChantal94 schreef:
Uiteraard, uit
veiligheid voor als de beugel breekt oid. Maar de bedoeling is om de hond te leren netjes mee te lopen en niet te laten trekken. :)

Ik ga hier dagelijks op pad met een husky van in de 20 kilo aan een fiets en raad zo'n stang echt ten zeerste af. Je hebt 0,0 controle over je hond, als hij er vandoor wil word je gegarandeerd mee getrokken. Voordat je begint met fietsen zorgen dat je hond goed op diverse commando's staat tijdens het wandelen en dit uiteindelijk ook gaan toepassen tijdens het fietsen (telkens een tempo hoger). Onze husky is zeker wel 3x per week intensief aan het werk aan de fiets (ook trekkend, vind ze geweldig). Moet er niet aan denken om een stang toe te passen aangezien ze het soms nog wel eens leuk vind om abrupt te stoppen tijdens het rennen, achter een dier aan te gaan of als ze schrikt flink uit te wijken. Met een riem + tuig heb ik hier controle over. Met een stang heb ik niets te zeggen :o.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 20:32

Ik wil het trekken niet oplossen met een stang. Ik wil een stang uit veiligheid voor als hij plots abrupt trekt, de stang dit opvangt en ik niet met de fiets om lig.

Bedankt voor je input maar ik ontvang graag advies over ervaringen rondom een fietsbeugel :) .

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:35

Ik heb helaas slechte ervaringen met een stang.
Je hebt geen controle over je hond, zeker als er loslopende honden op je af komen.
Hier fiets ik nu gewoon met de riem in me hand en dan hand aan het stuur.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:36

xChantal94 schreef:
Ik wil het trekken niet oplossen met een stang. Ik wil een stang uit veiligheid voor als hij plots abrupt trekt, de stang dit opvangt en ik niet met de fiets om lig.

Bedankt voor je input maar ik ontvang graag advies over ervaringen rondom een fietsbeugel :) .

Ah okay, dat stukje heb ik dan eventjes verkeerd begrepen aangezien je later benoemd dat het de bedoeling is om de hond te leren rustig naast de fiets te lopen. Maar goed. Voor mij is het, vanuit ervaring (want deze heb ik met fiets stangen vandaar ook mijn uitgebreide afrading) een simpele optelsom. Stang zit aan fiets, hond geeft ruk aan stang dus ook aan fiets + geen controle over je hond = vragen om valpartijen/problemen.

Citaat:
Als de hond dan plots trekt, kun je jezelf dan makkelijk stabiel houden?

Je vraagt hier of je jezelf makkelijk stabiel kan houden. In mijn reactie geef ik je aan dat dit eigenlijk de reden is waarom ik het afraad. Als je hond trekt e.d blijf je dus niet stabiel en wordt je met fiets en al omver getrokken. Ook heeft je hond alle vrijheid om voor de fiets te springen. Mijn ervaring met dit soort stangen is niet positief, vandaar dat ik ze dus absoluut afraad.

Citaat:

Ik snap niet zo goed waarom je mijn afrading, welke ik je meegeef vanuit ervaring, in een zeker zin afwimpeld en er vanuit gaat dat ik geen ervaring heb met dit soort stangen? Ik raad ze namelijk niet voor niets af :o.
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 19-02-22 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:41

Met een stang moet je hond wel veel harder trekken voor je er last van hebt, je merkt het niet als ze er gewicht op zetten.
Voor de fiets springen kan niet, dan heb je hem te lang vastgezet.
Trekken ze aan je hand is dat veel lastiger onder controle te houden.
Een stang icm een band in je hand is eigenlijk het fijnste, dan heb je in geval van nood je hond beet maar loopt hij verder onafhankelijk van jou, dat fietst relaxter.
Misschien kun je het gewoon uitproberen bij iemand?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:47

Buiten het feit dat die stangen levensgevaarlijk zijn, zijn ze ook een slechte belasting voor de hond.

In de hand houden zou zeker mijn voorkeur hebben, of vóór de fiets met goede materialen.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:25

In mijn omgeving ook slechte ervaringen met stang.
Voordat je doorhebt dat de kracht te groot is ben je de controle al lang en breed kwijt.
Goede commando's en riem in de hand. Dan voel je alles beter aan.

Ook gezien dat iemand dan makkelijker lichaamsgewicht kon gebruiken om evenwicht te behouden. (Tegen gestelde richting leunen, net als bij een harde windvlaag oid)
Advies is sowieso om het commando stop oid te leren. Dat de hond direct stilstaat onder welke omstandigheid dan ook. Mocht je dreigen te vallen kan je de hond loslaten en het commando geven.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:40

Ik fiets maar zelden met de hond, alleen als ik merk dat ze wat aankomt. Draven is goed om wat gewicht te verliezen. Maar ik houd de riem ook gewoon in de hand. Als ze trekt zou ik loslaten. Maar dat is nooit aan de orde geweest, ik denk dat het belangrijk is dat de hond met wandelen al niet trekt. Ik zou onze hond ook los naast me kunnen laten lopen terwijl ik fiets met commando volg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:48

Ik heb gewoon de riem in de hand. Fietsen met 1 of 2 handen wil allebei. De riem moet niet op spanning staan.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:49

Ik heb wel een goede ervaring met de stang, namelijk dat mijn hond een keer een eend op zag vliegen en een ruk gaf en ik gewoon door kon fietsen (hond van 20kg). Ik heb mijn stang gekocht bij zooplus en past op een gewone fiets. Wat betreft het scheef lopen ga ik wel met mijn voorgangers mee, dit moet je wel in de gaten houden. Ik doe die van mij de halti om als ik ga fietsen voor de controle en heb de stang voor de zekerheid en heb het riempje dan vrij lang staan tegen het scheef lopen. Als ik fiets dan is dat door de woonwijk en dan wil ik graag veiligheid voorop hebben, ik kan haar namelijk dan niet even loslaten als ik even mijn balans kwijt ben ofzo. Succes!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:09

Anna79 schreef:
Ik heb wel een goede ervaring met de stang, namelijk dat mijn hond een keer een eend op zag vliegen en een ruk gaf en ik gewoon door kon fietsen (hond van 20kg). Ik heb mijn stang gekocht bij zooplus en past op een gewone fiets. Wat betreft het scheef lopen ga ik wel met mijn voorgangers mee, dit moet je wel in de gaten houden. Ik doe die van mij de halti om als ik ga fietsen voor de controle en heb de stang voor de zekerheid en heb het riempje dan vrij lang staan tegen het scheef lopen. Als ik fiets dan is dat door de woonwijk en dan wil ik graag veiligheid voorop hebben, ik kan haar namelijk dan niet even loslaten als ik even mijn balans kwijt ben ofzo. Succes!

Ik hoop van harte dat ik je verkeerd begrijp en je toch zeker niet de hond vast hebt aan een halti aan de stang?!

Of überhaupt de halte om tijdens het fietsen?!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:21

Ik merk met mijn hond van iets meer dan 7kg dat als ze een ruk geeft aan de fietsbeugel dat mijn fiets iets onder me wegschuift. :=
Ze zit overigens aan een tuig aan de beugel vast en ivm tollen door opwinding geen riem aan de halsband, wel een extra riem in mijn zak of fietsbak/tas.
Als ze héél hoog in de opwinding zit wil ze weleens trekken, zolang ze dat netjes recht doet laat ik dat beperkt toe, verder is het netjes naast lopen en geen geklier naar andere honden.
Ik moet haar wel even vertellen dat ze moet doorlopen als we andere honden passeren en er is geen ruimte om een boog eromheen te maken.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:37

Gut, wat een adviezen worden hier gegeven zeg.

Een stang is echt de slèchtste optie die ooit bedacht is. Afgelopen week heb ik het nog goed fout zien gaan met een goed, opgevoede hond. Dat wil je niet. Geloof mij maar.

Je kan beter goed gaan oefenen op het netjes naast lopen, negeren van andere honden/mensen en de commando's erin krijgen. Eventueel kan je je ook gaan verdiepen in het vòòr de fiets. Maar dat is weer een andere tak van sport.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:48

Het merendeel is het gelukkig met me eens. Neem geen stang. Ik fiets hier vaak mer 2 honden tegelijk. Samen 40kg. Ik laat ze honderd keer liever los als er even wat mis gaat dan dat ze vast zitten aan mijn fiets. Levensgevaarlijk.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:00

KimD schreef:
Anna79 schreef:

Ik hoop van harte dat ik je verkeerd begrijp en je toch zeker niet de hond vast hebt aan een halti aan de stang?!

Of überhaupt de halte om tijdens het fietsen?!

Nee joh! Tuigje aan de stang. Halti met riem met musketon aan beide kanten, 1 aan halti, andere aan tuig. Halti alleen om bij te sturen als ze te hevig wordt. Mijn hond is met halti om net een paard dat licht in de hand is. Ik gebruik deze ook alleen in uitzonderlijke gevallen verder gewoon tuigje. Ik wist wel dat er commentaar op zou komen, maar zo voel ik me veiliger, is een pittige hond. Als ik het teruglees, zie ik dat ik het niet duidelijk heb beschreven, tuigje aan stang dus!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:29

Anna79 schreef:
Nee joh! Tuigje aan de stang. Halti met riem met musketon aan beide kanten, 1 aan halti, andere aan tuig. Halti alleen om bij te sturen als ze te hevig wordt. Mijn hond is met halti om net een paard dat licht in de hand is. Ik gebruik deze ook alleen in uitzonderlijke gevallen verder gewoon tuigje. Ik wist wel dat er commentaar op zou komen, maar zo voel ik me veiliger, is een pittige hond. Als ik het teruglees, zie ik dat ik het niet duidelijk heb beschreven, tuigje aan stang dus!

Ook dan is een halti geen slim idee. En daar is een halti ook niet voor bedoeld. Dan zou ik toch eerst zorgen dat je de hond beter kan houden. Anders is fietsen sowieso levensgevaarlijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:15

CupCakes_ schreef:
Anna79 schreef:

Ook dan is een halti geen slim idee. En daar is een halti ook niet voor bedoeld. Dan zou ik toch eerst zorgen dat je de hond beter kan houden. Anders is fietsen sowieso levensgevaarlijk.

Mee eens en ook direct de reden waarom ik vind dat o.a. een halti alleen met muist begeleiding verkocht mag worden.

Zo werkt een halti niet en zo hoort hij zeker niet te werken!

Een halti is een hulpmiddel waarbij de hond zichzelf corrigeert.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:17

CupCakes_ schreef:
Anna79 schreef:

Waar is een halti wel voor bedoeld volgens jou? Het fietsen gaat uitstekend op deze manier! Ik vergelijk het met een paard wat je in bepaalde situaties liever een hoofdstel aan doet ipv het aan het halster te begeleiden of in het geval van honden een halsband of tuig. Ik weet dat voorzichtigheid geboden is met een halti maar als ik met mijn hond fiets en er schiet een kat uit de bosjes dan kan ik haar met de hslti bijsturen zodat we niet samen in de bosjes belanden. Ik trek absoluut niet aan de halti, ze loopt er dan zelf iets tegenaan en dat is bij haar genoeg. Ze is erg gevoelig maar ook erg fel op bijvoorbeeld katten en die zitten hier veel. Ik vraag me af hoe jij het zou oplossen? Ik heb zelf een kat en thuis gaat het goed maar buiten lukt het me niet om in geval van een kat haar onder controle te houden. Als ik de kat eerst zie lukt het nog wel maar als de kat uit de bosjes schiet niet, dan ontstaat een gevaarlijke situatie.
Ik vind het jammer dat de halti altijd direct afgeschoten wordt, mits goed gebruikt (met dubbele riem en niet zelf aan trekken)kan dit volgens mij in bepaalde situaties een goed hulpmiddel zijn. Ik heb dan overigens de dubbele riem in mijn hand waarbij ik de riem die naar het tuig loopt het kortst heb zodat ze in geval van trekken daar het eerst tegenaan loopt, de andere riem die naar de halti loopt heb ik iets langer en als ik mijn hand naar binnen draai komt daar iets druk op. Ik hoop dat je zo snapt hoe ik het gebruik, is echt wel over nagedacht.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:22

CupCakes_ schreef:
Anna79 schreef:

Mee eens en ook direct de reden waarom ik vind dat o.a. een halti alleen met muist begeleiding verkocht mag worden.

Zo werkt een halti niet en zo hoort hij zeker niet te werken!

Een halti is een hulpmiddel waarbij de hond zichzelf corrigeert.[/quote]

Je onderste zin is precies zoals ik de halti gebruik, zie mijn post hierboven!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:29

Nee absoluut niet want je gebruikt een halti aan de fiets. Een halti is een wandelhulpmiddel wat gebruikt dient te worden met dubbele riem.

Jouw probleem op de fiets is dat er niet voldoende getraind is op het negeren van omgeving en dus katten. Dat kan ook niet op de fiets maar ernaast. Meer gaan trainen op focus dus en niet aan de stang.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:33

KimD schreef:
Nee absoluut niet want je gebruikt een halti aan de fiets. Een halti is een wandelhulpmiddel wat gebruikt dient te worden met dubbele riem.

Jouw probleem op de fiets is dat er niet voldoende getraind is op het negeren van omgeving en dus katten. Dat kan ook niet op de fiets maar ernaast. Meer gaan trainen op focus dus en niet aan de stang.

Ik gebruik een dubbele riem

Eens wat betreft afleren, lang geprobeerd niet gelukt. Hond is met mijn katten opgegroeid maar had gelijk als pup al een geobserdeerde focus erop. Heb dit af kunnen leren (je wilt niet weten hoe). Op straat blijft het lastig met name als de kat er ineens onverwacht is. Als ik de kat eerder heb gezien is er geen probleem. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij het onverwachte zou trainen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:50

Anna79 schreef:
KimD schreef:

Ik gebruik een dubbele riem

Eens wat betreft afleren, lang geprobeerd niet gelukt. Hond is met mijn katten opgegroeid maar had gelijk als pup al een geobserdeerde focus erop. Heb dit af kunnen leren (je wilt niet weten hoe). Op straat blijft het lastig met name als de kat er ineens onverwacht is. Als ik de kat eerder heb gezien is er geen probleem. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij het onverwachte zou trainen?

Zorgen dat het niet onverwacht is? Een goede focus is meer waard dan welke training ook. Eerst contact met de baas alvorens de hond iets besluit te doen. Zie het als 'toestemming' vragen.