Kat gaat vaak naar de kattenbak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Kat gaat vaak naar de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:50

Een van mijn katten gaat sinds een paar dagen erg veel naar de kattenbak, het is een tienjarige poes waarbij de baarmoeder er uit is gehaald wegens een tumor een aantal jaar geleden. Ze maakt geen zieke indruk, is vrolijk en rent en speelt nog steeds door het huis. In de kattenbak wordt er wel enorm veel gegraven en ik zie heel veel kleine drolletjes liggen. Ik twijfel nu of ze misschien last heeft van obstipatie of van een blaasontsteking/ blaasgruis.
Ik ruik niks vreemds nadat ze op de kattenbak is geweest en zie nergens bloed voor zover dat te zien is.

Anyway, wat zouden jullie doen bij zoiets? en is dit herkenbaar?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:56

Ik zou urine opvangen en daarmee naar de DA gaan om te controleren of de kat blaasontsteking heeft of niet. Ik kreeg van de assistente de tip om versnipperd plastic (van een zak) in de kattenbak te doen ipv kattengrit. Je kunt dan vrij gemakkelijk de urine eruit halen.

Esther_

Re: Kat gaat vaak naar de kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:59

Plast ze ook meer? Of zijn het alleen meer drollen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:03

Kan ook een verstopte anaalklier zijn. Dierenarts kan dat snel genoeg vinden denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 15:19

Ah verstopte anaalklieren heeft ze wel vaker!

De kattenbak is niet natter dus het zijn alleen drollen volgens mij.

Dat is wel een goede tip wbt de kattenbak en urine opvangen om te controleren op blaasontsteking. Ik zat inderdaad al te denken hoe je dat voor elkaar krijgt bij een kat.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:22

Je kan bij de dierenarts ook plastic kattenbakkorrels (incl benodigdheden om de urine op te zuigen) halen. Kost drie euro ofso, heel handig. Maar klinkt meer als een poepprobleem? Ze plast gewoon normaal dus? In dat geval zou ik even met haar naar de dierenarts, misschien obstipatie ofso.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 15:25

Ja ik weet het niet precies dus of het een plas of poepprobleem is, die anaalklieren zijn wel vaker verstopt bij haar en ze eet ook het liefst droog voer wat denk ik ook niet helpt als het wel obstipatie is. Wellicht moet ik een paar dagen wat nat voer geven om te kijken of het verbeterd.

Goede tip ook van die plastic kattenbakkorrels.

Ze oogt absoluut niet ziek maar ik kan de DA natuurlijk altijd even bellen voor advies ook.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:27

Alleen droog voer kan ook blaasontsteking/-gruis of nierproblemen in de hand werken.

Veel natvoer heeft niet persé voedingswaarde (althans van de wat gangbaardere merken), is vooral vocht, maar draagt wel bij aan de vochthuishouding omdat katten notoir slechte drinkers zijn.

Die van mij krijgen vooral om die reden in de avond nog een portie natvoer naast hun brokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 15:31

Ja dat had ik ook gelezen, lastig als het haar voorkeursvoer is.

Ik heb even gekeken maar de anaalklieren lijken wel wat dikker te zijn, misschien zit het probleem toch daar.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:49

Dat is wel een goede tip wbt de kattenbak en urine opvangen om te controleren op blaasontsteking. Ik zat inderdaad al te denken hoe je dat voor elkaar krijgt bij een kat.[/quote]

Ik zat gewoon een tijdje op kleine afstand te wachten met een grote opscheplepel. En zodra ze op de bak gingen lepel eronder.. (met een beetje rust en beleid ging dat hier bijna altijd goed. Soms de 1e keer niet maar dan wel.) Wel de kap van de bak halen hoor anders wil het niet......
En anders wat langer de kap van de bak en zodra ze gaat zitten (of hij) erbij gaan zitten met de lepel. En als ze dat dan een beetje gewend zijn de lepel er een keertje onder houden........

en als het inderdaad niet lukt van die plastic korrels bij de dierenarts weg halen..........

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:15

Elisa2 schreef:
Ah verstopte anaalklieren heeft ze wel vaker!

De kattenbak is niet natter dus het zijn alleen drollen volgens mij.

Dat is wel een goede tip wbt de kattenbak en urine opvangen om te controleren op blaasontsteking. Ik zat inderdaad al te denken hoe je dat voor elkaar krijgt bij een kat.

Katkor bestellen, zit pipet bij, ging hier perfect laatst! (Ook blaasontsteking)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:23

Stress op de blaas zou ook nog kunnen.
Hier had er ééntje dit ook een paar jaar geleden.
Op aanraden van de DA toen een paar dagen Meloxidyl gegeven om de irritatie weg te nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 10:10

Interessant wat ze allemaal kunnen mankeren he...

Gistermiddag was het gedrag nog wat apart, steeds opstaan en twijfel om naar de bak te gaan. Uiteindelijk heeft ze daar gepoept en toen was het over. Vanmorgen lag er wel een flinke haarbal..

Ik hou het nog even in de gaten maar het gedrag lijkt nu wel "normaal" te zijn.

Bedankt allemaal voor het meedenken. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:37

Een haarbal kan ook flink in de weg zitten natuurlijk }>
Fijn dat het opgelost lijkt!
Altijd zo sneu dat ze niet kunnen vertellen wat er mankeert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 14:42

Ja dat vind ik ook, konden ze maar praten...nu is het gewoon dat je ziet dat er iets aan de hand is. Maar wat? en deze liep destijds met de hevige baarmoederontsteking ook "vrolijk" door..liet toen ook weinig merken terwijl als het twee dagen langer geduurd had ze er aan overleden was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 10:01

Toch nog even een update, ik vertrouwde het toch niet helemaal..dus heb de DA gebeld en die zei eigenlijk gelijk urine opvangen. Dus dat heb ik gedaan met de speciale kattenbak korrels en de DA zag al gelijk dat er bloed bij zat. Bleek toch een blaasontsteking te zijn, zat geen blaasgruis bij dus waarschijnlijk van stress. Nu krijgt ze antibiotica.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:56

Toch een stresskipje dus ?
Ik ken dat. Hier dus ook. Met een paar dagen Meloxidyl was ze er helemaal vanaf.
Ze heeft het nog 1 of 2 keer weer gehad denk ik. Nu al een paar jaar niks meer gelukkig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 15:02

Ja er zijn vorig jaar nieuwe buurkatten gekomen die steeds in de tuin lopen..katers, ik denk dat dit het probleem is wbt de stress.

Kwam het bij die van jou ook door de stress? als het hier binnen een half jaar terug komt moet ze op speciaal voer wat helpt bij blaasontstekingen zei de dierenarts.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:18

Ja, één of andere onbekende kater op jacht naar de vrouwtjes was dat hier toen ook.
Die was overdag als mijn poezen buiten zijn eigenlijk nooit te zien, maar zijn geur alleen al was genoeg voor ééntje om in de stress te schieten blijkbaar :+

Ik heb toen telkens een paar weken Urinary Health van Hill's gegeven. Ik mix het nu nog regelmatig tussen hun andere brokjes.
Een laag fosforgehalte in de voeding kan ook wonderen doen voor de urinewegen naar 't schijnt.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:10

Komen je katten buiten of zien ze de buurkatten door het raam? Als ze ze door het raam zien kun je nog kijken of je het onderste deel kan afplakken. Of in de buurt van het raam extra mogelijkheden om te verstoppen, de hoogte in te gaan of te kunnen krabben. Zodat de stress niet zo hoog oploopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 10:36

Dat is een goede tip! dankjewel..ja ze kunnen ze door het raam zien. Ze lopen hier in de tuin en dan zitten ze van achter de ramen te blazen naar ze. Ze komen alleen nog buiten als die andere binnen zijn.

Pandora: bedankt, dat is ook een goede tip! dat wist ik niet en daar kan ik zeker naar gaan kijken bij de voeding. De DA zei ook al dat sommige inderdaad heel erg stress gevoelig kunnen zijn en het dan naar binnen slaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:43

Ja, precies wat je DA zegt was hier ook het geval.
Ik heb aan poezel zelf nooit gemerkt dat ze ongerust of gestresst zou zijn.
Het was dankzij de andere dat ik de vreemde kater in de gaten kreeg op een avond en de link gelegd heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 10:46

Jeetje, wat een binnenvetters he!

Ik heb hier wel de stress gemerkt, en snap het ook heel goed als er in eens andere katten in hun terratorium lopen. Het mooiste zou zijn als die uit mijn tuin blijven..maar ja probeer dat maar eens met katten he.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:37

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:10

Elisa2 schreef:
Jeetje, wat een binnenvetters he!

Ik heb hier wel de stress gemerkt, en snap het ook heel goed als er in eens andere katten in hun terratorium lopen. Het mooiste zou zijn als die uit mijn tuin blijven..maar ja probeer dat maar eens met katten he.

Ja, dat is hier ook niet te doen om alles katproof te omheinen.
En ze kiezen hun vrienden echt wel zelf hoor. :')
Ik heb jaren hier aan huis een zwerfkatje gevoerd. Kon hem niet aanraken, hij wilde niet binnen maar kwam wel elke dag zijn voer eten.
Daar was de poezel in kwestie zelfs dikke maatjes mee. No stress dear 8-) :D