Allereerst bedankt voor het meedenken. Wat super dat er al zoveel reacties zijn. Had ik eerlijk gezegd binnen een ruim uurtje nog niet verwacht.
Ik heb de reacties naar de vriendin in kwestie doorgespeeld en zal hier alvast even zo goed mogelijk antwoord te geven.
- Ze heeft één kattenbak. Het niet willen poepen en plassen op dezelfde bak hoor ik vaker en ik ken de vuistregel aantal bakken = kat x 2. Ik vraag me echter wel af of daar de issue zit als hij de eerste tien jaar gewoon braaf voor alles op dezelfde bak is gegaan. De kattenbak in kwestie staat al 10 jaar lang in de opening onder het fornuis, zo'n beetje de enige plek waar hij überhaupt kán staan. Haar aanrechtblad is verlengd zodat er een oven kan, maar zij heeft een los fornuis en de ruimte daarom niet voor een apparaat nodig.
- Iemand vroeg of hij nog gewoon plast op de bak, en dat is wel het geval. Hij heeft nog geen enkele keer buiten de bak geplast. Enkelt gepoept.
- Ander grit is geprobeerd en maakt geen verschil
- Dat hij nooit gesproeid heeft heeft waarschijnlijk te maken met dat hij het enige huisdier is en op een bovenwoning (maisonnette) woont van waaruit hij ook geen andere katten ziet, ook niet door een raam. De stress van een buurkat is daarom ook (denken we) niet aan de orde.
- Dat hij een keer goed geschrokken is zou kunnen, maar is nooit door zijn baasje gemerkt. En hoe los je dat op? Want zoals ik al zei is dit zo'n beetje de enige plek waar bij haar een kattenbak kan staan (geen al te grote woning).