Kat poept buiten de bak; wie weet raad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

nienmoon

Kat poept buiten de bak; wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-22 17:24

Beste Mede-bokkers,

Dit topic maak ik aan voor een Boktloze vriendin van me die niet goed raad weet met bepaald gedrag van haar kat.

Wat is het probleem? Sinds anderhalf jaar begint haar kat steeds frequenter buiten zijn kattenbak te poepen. Het begon met af en toe, maar wordt steeds vaker. Het gebeurde laatste paar maanden zeker een aantal keer per week dat hij op één van de twee banken of op de grond poept en inmiddels is het meer buiten de bak dan niet.

Of ze erbij is of niet maakt in deze helemaal niet uit. Hij doet het ook als ze gewoon toekijkt. Ze kan hem waarschuwen en aankijken met een blik van “pardon?”, maar daar is dit eigenwijze, halsstarrige heertje niet tot nauwelijks van onder de indruk. Dan gaat ie namelijk gewoon vrolijk op een andere plek verder. Tot ze hem eigenhandig voor de bak zet waar hij dan onder protest meestal eieren voor z’n geld kiest en dan de bak maar gebruikt. Toch presteert meneer het alsnog om dan zijn eigen plan te trekken nét als ze even naar de wc is of ’s ochtends vroeg voor ze beneden komt. Ook eigen nest niet bevuilen is niet van toepassing: hij ligt even makkelijk later weer op dezelfde bank als waar ie net gepoept heeft, wat voor een kat raar gedrag is.

Ze heeft al die tijd natuurlijk niet slechts toe zitten kijken. Er zijn de nodige dingen geprobeerd.
Natuurlijk was het eerste waaraan gedacht werd de kattenbak. Deze wordt echter goed bijgehouden en sinds dit gedrag begonnen is zelfs nog extra. Dit maakt geen verschil
Ook is er overleg met de dierenarts geweest, maar die vond niets raars aan hem.
Op en van hoge plekken springen gaat allemaal nog soepel en zonder problemen. Artrose of andere last van spieren of gewrichten lijkt dus niet aan de orde en kwam er ook bij de DA niet uit. Het lijkt dus puur iets mentaals/gedragstypisch te zijn.
Mijn vriendin heeft aan dementie zitten denken, maar hij vertoont geen gedrag wat daarop wijst; voor plassen weet hij de bak wel te vinden en ook de drinkbak en voerbak loopt ie zonder dralen naartoe. We staan dus voor een raadsel.

Even wat punten op een rijtje:
- Kater
- Britse Korthaar
- (bijna) 13
- Ongecastreerd
- Binnenkat, komt nooit buiten
- Enige huisdier in huis
- Geen medische problemen, altijd kerngezond geweest
- Dierenarts is bezocht en heeft geen (medische) verklaring
- Zijn baasje is 80-90% van de tijd thuis
- Kat is qua karakter altijd al een pittig baasje geweest wat aardig kan doordrammen en/of fel (maar niet gemeen!) kan worden als ie gecorrigeerd wordt

Daarbij kan ik zeggen dat de vriendin in kwestie deze kat al vanaf negen maanden oud heeft en er nooit eerder problemen op dit gebied zijn geweest. Sindsdien is er in huis weinig tot niets veranderd; zijn kattenbak staat op dezelfde plek, korrels en schoonmaakmiddelen zijn onveranderd, indeling en meubels nog bijna precies hetzelfde, voer hetzelfde, geen stressfactoren toegevoegd (of het moet een voor ons onbekende zijn). We kunnen dus geen aantoonbare reden bedenken waarom de kat ineens dit gedrag is gaan vertonen.

Wellicht is er hier op dit grote bokt iemand die een soortgelijke ervaring heeft en een duwtje in de juiste richting kan geven betreft waar mijn vriendin verder nog aan kan denken.

Moon's site: http://groups.msn.com/nienkemoonlight

Quote Astridastrid : Moon is geweldig hoor Nienke! En hij heeft echt geweldige manen. Wil ik ook voor Mari.

future_vet

Re: Kat poept buiten de bak; wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:34

Ik heb ook zo’n flapdrol van een kat.
Ik heb juist wel ander grid geprobeerd. Want plassen wilde ze prima op het vorige doen, maar poepen niet. Dus dat is de moeite om te proberen.

Verder doet mijne het nog steeds geregeld en heb ik t maar geaccepteerd.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:34

Niet dezelfde ervaring, maar een kat van bekenden is overal gaan poepen (maar ook op de kattenbak) nadat hij was aangereden door een auto. Dier heeft problemen bij het bekken. Plassen doet hij wel altijd op de kattenbak. Maar bekkenproblemen zijn zoals ik het lees al uitgesloten?

Geen stress van een (nieuwe) buurtkat?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:36

Waar staat de kattenbak? En plast de kat wel gewoon op de bak?

Het eerste wat ik zou proberen is de kattenbak op een andere plek, het kan zijn dat de kat eens geschrokken is van iets terwijl hij op de bak zat en zich er daardoor niet meer veilig voelt.
Als dat niet werkt zou ik proberen andere kattenbakvulling te gebruiken, misschien werkt dat.

Is er echt NIETS verandert in het leven van het baasje? Geen nieuwe partner of wat vaker nieuwe mensen over de vloer?

Everything will be alright.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:41

Een keer erg geschrokken?
Is het gedrag verder wel normaal? Geen andere tekenen van gejaagdheid oid? (Bv bij schildklierproblemen kunnen ze ook opeens de rust niet hebben om te poepen en onzindelijk worden).

En verder als er niks and anders is: Springen is anders dan poepen.
Als katten opeens buiten de bak gaan poepen op hogere leeftijd is het vaak wel een artrose probleem in het rug/bekken gebied.
Het instappen en op zachtere grond moeten "hurken" en balans houden is dan vaak wel moeilijker.
Ze moeten er best wat kracht voor zetten vaak, en dat kan op een stabiele grond makkelijker gaan.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:48

Als hij juist poept op plekjes waar hij later comfortabel kan gaan liggen zou ik denken dat er toch iets aan stressfactoren speelt, en daarom ‘zijn’ plekjes extra goed markeert.
Ook zou ik toch eens met factoren rondom de kattenbak gaan spelen. Toch ander grit, andere locatie, andere bak etc. Katten zijn rare wezens en kunnen zich ineens bedenken dat een bank toch fijner poept en de eigen bak niet meer voldoet (of daar echt een aanleiding toe hebben, bijv geschrokken zijn of pijn hebben gehad op de bak). Als ze het dan maar vaak genoeg ergens anders doen wordt dat vanzelf een nieuwe gewoonte. Ook als de oorspronkelijke oorzaak al is weggenomen. Zaak is dan om de gewenste poepplek weer aantrekkelijker te maken en evt de ongewenste poepplek onaantrekkelijker.

Gezien zijn leeftijd en ongecastreerde status vind ik het overigens een wonder dat ie nooit in huis is gaan piesen :wow: Dat verklaart ook wel waarom ie altijd een pittige jongen is geweest. Normaal zou ik ook altijd castratie aanraden maar gezien de leeftijd en dat er nu pas echte problemen spelen denk ik niet dat dat nog zinvol is.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:20

Hoeveel kattenbakken heeft ze? Sommige katten plassen en poepen op andere bakken. En probeer in die andere bak dan eens ander grit met een andere structuur.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:40

Een tweede (open) kattenbak erbij? Andere bodem is ook wel het proberen waard.

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-22 18:54

Allereerst bedankt voor het meedenken. Wat super dat er al zoveel reacties zijn. Had ik eerlijk gezegd binnen een ruim uurtje nog niet verwacht.

Ik heb de reacties naar de vriendin in kwestie doorgespeeld en zal hier alvast even zo goed mogelijk antwoord te geven.

- Ze heeft één kattenbak. Het niet willen poepen en plassen op dezelfde bak hoor ik vaker en ik ken de vuistregel aantal bakken = kat x 2. Ik vraag me echter wel af of daar de issue zit als hij de eerste tien jaar gewoon braaf voor alles op dezelfde bak is gegaan. De kattenbak in kwestie staat al 10 jaar lang in de opening onder het fornuis, zo'n beetje de enige plek waar hij überhaupt kán staan. Haar aanrechtblad is verlengd zodat er een oven kan, maar zij heeft een los fornuis en de ruimte daarom niet voor een apparaat nodig.

- Iemand vroeg of hij nog gewoon plast op de bak, en dat is wel het geval. Hij heeft nog geen enkele keer buiten de bak geplast. Enkelt gepoept.

- Ander grit is geprobeerd en maakt geen verschil

- Dat hij nooit gesproeid heeft heeft waarschijnlijk te maken met dat hij het enige huisdier is en op een bovenwoning (maisonnette) woont van waaruit hij ook geen andere katten ziet, ook niet door een raam. De stress van een buurkat is daarom ook (denken we) niet aan de orde.

- Dat hij een keer goed geschrokken is zou kunnen, maar is nooit door zijn baasje gemerkt. En hoe los je dat op? Want zoals ik al zei is dit zo'n beetje de enige plek waar bij haar een kattenbak kan staan (geen al te grote woning).

Quote Astridastrid : Moon is geweldig hoor Nienke! En hij heeft echt geweldige manen. Wil ik ook voor Mari.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:55

Als ze maar één bak heeft dan zal daar het probleem zitten. Inderdaad minimaal 2 bakken neerzetten. Dat het altijd goed ging is geen excuus. En ook op een andere plek zetten. Dan is dat maar in de kamer ofzo. Beter dat dan dat die op de bank kakt.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:59

Ik zou idd ook opteren voor een andere plaats voor de kattenbak en een extra bak dan...
Dat hij nergens anders kan staan geloof ik eerlijk gezegd niet. Je kan een kattenbak ook in een kast kwijt en dan een gat in de zijkant vd kast maken of iets in die aard. Alles kan als je maar creatief genoeg bent en welzijn van de kat gaat voor lijkt me?

Everything will be alright.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:13

Staat de voetbal toevallig in de buurt van de kattenbak? Dan zou ik de voerbak verplaatsen, dat wil misschien helpen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:19

Een kat is nooit zomaar onzindelijk en doet dit zeker niet met opzet. Neem het dus serieus en straf de kat er niet voor. Ik zou beginnen met een bezoek aan de dierenarts. Als er niks medisch is zou een gedragsdeskundige eens mee kunnen kijken. Meestal heb je aan één consult genoeg en krijg je later nog begeleiding op afstand. Ik heb ook problemen gehad met mijn katten en heb er erg veel aan gehad!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:08

Zeker een tweede bak erbij, wellicht ook een beetje ander model of een andere plek, dan heeft hij de keuze. Dat zou het zo maar eens kunnen zijn. Als ze ouder worden kunnen ze ook wst kieskeuriger worden.

En mbt de gedragsdeskundige, hebben wij ook hele goede ervaringen mee: wij hebben toen ook een gehad toen onze twee katten opeens gingen vechten (waren al ruim 6jr samen).
Na 1 observatie zei ze meteen, de oosterse moet je na laten kijken, die mankeerd wat, waarschijnlijk zijn schildklier.
En dat was ook zo, daardoor was zijn gedrag blijkbaar vreemd en gejaagd en viel de ander hem aan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:15

Ik heb geen tips, maar snap de frustratie. Hier een kat die 2 jaar lang naast de bak heeft gepoept. Wel een duidelijke aanleiding, ze was aangevallen door de andere kat terwijl ze op de bak zat. 2 bakken bij geplaatst, 1 open en 1 gesloten en toen ging het af en toe mis. Op een gegeven moment ging het steeds vaker mis en uiteindelijk poepte ze alleen nog maar naast de bak. Gelukkig gewoon op de grond dus makkelijk schoon te maken. Ze is vorige week ingeslapen omdat er nog meer aan de hand was, maar het heeft thuis veel frustratie en ruzie gekost. Als ik haar was zou ik een gedragsdeskundige inschakelen als al het medische al uitgesloten is.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:33

Ik ga mee, met de rest : 2e bak erbij.
Ook niet onbelangrijk: is de kattenbak dicht of open?
Dus zo of zo bak nr 2 zonder deksel.

En niet te vergeten : leeftijd en raskat.
Raskatten verouderen vaak sneller dan htk-tjes. En 13 is zo of zo al een mooie leeftijd.
Dat er weinig tot niets veranderd is hoeft niet te betekenen dat hij NIET door iets stress ervaart.
Kan zondermeer zijn dat zijn eigen plas hem nu op eens wel stoort. En zo goed kun je de bak niet schoonmaken als dat hij het niet zelf ruikt.
Mijn allereerste kat ( in de 80er jaren) had een hekel eraan om in de zelfde bak te poepen EN te plassen... dat trutje poepte steenvast in de badkuip...tot wij een 2e bak in een andere kamer gezet hebben - Bingo , opgelost.
Dus succes

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:33

Als eerste moet je altijd het medische uit laten sluiten voor je verder gaat. Dat zal een gedragsdeskundige ook vragen.

Stappen die je zelf kan zetten zijn verschillende bakken plaatsen. Dus bijvoorbeeld een open bak, een kleine (lage) kitten bak, een dichte etc.
Verschillende soorten grind proberen. Je zegt dat dat niet helpt maar wat heeft ze allemaal geprobeerd? Je hebt klei (normale korrels), hout, hele fijne bijna zand, echt zand, hennep, papier en nog veel meer.
Je kunt een feliway ophangen tegen eventuele stress

Voerbak en waterbak idd ook op ruime afstand plaatsen van de bak en van elkaar

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:37

Welk grit heeft ze en welke heeft ze geprobeerd? Ik zou sowieso een extra open bak plaatsen. Misschien dat ie wat eigenwijs wordt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:03

Wij hebben dit probleem ook gehad! Onze kat (huis tuin en keuken, inmiddels ook al 13 jaar) poepte na jaren ook ineens niet meer op haar bak. Ook naar de DA geweest, die kon ook niet echt iets vinden. Plassen altijd gewoon in de kattenbak. We hebben ander grit geprobeerd, een lagere kattenbak waar ze makkelijker in / uit kon... Onze kat is overigens totaal geen drammer, echt een doetje eerste klas.

Je zou toch kunnen denken aan iets van pijn of een nare associatie bij het poepen. Wij geven nu voer voor oudere katten en extra water bij haar natvoer. Dat lijkt te schelen, ze doet het nu nog maar zelden. Succes, het is een raar (en naar) probleem!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:07

- extra bak erbij inderdaad. Veel katten poepen en plassen niet graag op dezelfde bak
- wordt hij ontwormd? Parasieten kunnen de samenstelling van de ontlasting wat verandere waardoor de geur anders wordt en dat wil ook nog wel eens voor problemen zorgen
- ander voer? (Of eigen voer van samenstelling veranderd?) heeft ook invloed op consistentie en geur
- medisch niets aan de hand. Is er ook (bloed) onderzoek gedaan? Foto’s? Of alleen klinisch? Heb er eentje die artrose in de rug had en daardoor liever poepte op een bak met hoog deksel (zonder ging ook niet) ivm de houding die hij wilde aannemen.
- feliway of valeriaan gebruiken mocht stress een component zijn. Dan hoeft er niets veranderd te zijn, maar (beginnende) dementie geeft ook stress.
- bak plaatsen op de plek waar hij nu poept. En de bank onaantrekkelijk maken.
- niet schoonmaken met chloor, daar poepen en plassen ze juist graag overheen.
- wel chloor gebruiken op plekken waar het wel mag ;)

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:15

Ik heb zelf een Britse korthaar. Ben een week op vakantie geweest en een vriendin kwam hem verzorgen. Alles prima gegaan, hij is sowieso totaal niet aanhankelijk. Kwam terug en ik dacht huh, heeft vriendin nu alle kattenbakken helemaal leeg gehaald en vernieuwd? Waren gewoon net zoals ik ze had achtergelaten.

Tot ik naar de badkamer liep en zag dat mijn bad dus een week als kattenbak had gediend. -:(-
Hij heeft meerdere kattenbakken ter beschikking, ook medisch gecontroleerd en niks te vinden, kraaknette kattenbakken dus gewoon toegankelijk, weet nog steeds niet hoe dat kon komen.

Ik lees dus graag hier mee! Ik wist dat hij een verleden had met binnen plassen want dat is waarom hij op de vorige 2 plaatsen weg moest maar de DA wees dat toe aan stress (van andere katten, kinderen, honden die er op de andere plaatsen waren)
Hier is hij de enige en koning te rijk

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-22 20:13

even een update wat betreft onze grote vriend, de buiten de bak poepende kat.

Inmiddels is er een tweede bak gerealiseerd en is deze één keer gebruikt. Dat is dus al mooi :D Nu maar hopen dat dit het inderdaad oplost. Het gaat echter wel vaker een tijdje goed, dus we juichen nog niet te vroeg en wachten even rustig af wat er nu gebeurd.

Toch vragen we nog steeds af hoe het zit met de psychologie van deze hele situatie: waarom gaat een kat van 12 dit na zoveel jaar op de bak geweest te zijn ineens doen? Maar dat zal waarschijnlijk altijd wel een raadsel blijven. Katten zijn nou eenmaal wispelturig, maar als iemand nog een schijnsel op het mentale plaatje kan werpen horen we dat graag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:40

Katten zijn raar, dat sowieso.

Maar als ze ouder worden, worden ze ook kwetsbaarder, ook al laten ze dat aan de buitenkant niet graag zien.
Een situatie die eerst 'acceptabel' gevonden is qua veiligheid, of het schoon zijn... kan opeens niet meer geacepteerd worden als ze ouder worden en zich kwetsbaarder voelen.

Ook kan het soms iets heel kleins zijn waar ze bv van schrikken. Tijdens plassen of poepen kan je niet snel vluchten. Dat speelt soms ook mee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie