Hond plast regelmatig in huis

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nowiexx

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-20

Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 12:19

Hoi allemaal,

ik zit best wel met mijn handen in het haar wat betreft de hond van mijn vriend. Het is een labrador x cockerspaniel van 10 jaar oud, een gesteriliseerde teef.

Haar dag indeling ziet er op werkdagen zo uit:
- tussen 05.30 en 06.00 naar buiten om te plassen
- tussen 08.00 en 09.00 een wandeling van een half uur en daarna eten
- of ze gaat mee naar de zaak of ze blijft 6/7 uur alleen thuis
- na het werk een wandeling van goed een half uur met veel spelen
- voor haar avond eten (17.30) nog een keer naar buiten om te plassen
- in deze tijd plast ze altijd in huis...
- tussen 21.00 en 21:30 de laatste ronde

Ze komt dus veel buiten, drinkt niet bijzonder veel maar gewoon normaal. Ik heb een urine onderzoek gedaan, een bloed onderzoek, twee keer een kuur voor blaasontsteking, een keer een kuur voor oudere honden dat ze het langer kon ophouden, valeriaan. Niks helpt... ik raak er zelf ondertussen zó gefrustreerd van omdat ik niet meer weet wat ik moet doen en de dierenarts eigenlijk ook niet.

Heeft er iemand een soortgelijk verhaal? Ervaringen? Tips? Alles is welkom!

Walkure

Berichten: 1444
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:26

Wanneer en waar plast ze in huis?

Nowiexx

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 12:27

Walkure schreef:
Wanneer en waar plast ze in huis?


Tussen 17.30 en 21.00-21.30 plast ze. Ze heeft een eigen kamer beneden met matras etc helemaal haar eigen stekkie. En daar plast ze dan ook. Ik ga er van het weekend zeil in leggen om te kijken of het dan veranderd. Nu ligt er vloerbedekking.

Myfairytale
Berichten: 5534
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:33

Misschien na haar avondeten juist nog even naar buiten doen ipv ervoor?
Misschien gunt ze zich niet genoeg tijd omdat ze daarna gaat eten?

Kinke

Berichten: 20762
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:52

eigen kamer? is ze alleen als ze plast?

Nowiexx

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 12:53

Myfairytale schreef:
Misschien na haar avondeten juist nog even naar buiten doen ipv ervoor?
Misschien gunt ze zich niet genoeg tijd omdat ze daarna gaat eten?

Maakt helaas geen verschil :( ..

Overigens maak ik ook elke keer haar plas plekken goed schoon zodat de geur eruit gaat.

@Kinke, eigen kamer inderdaad. En ze is alleen als ze plast, of de kat moet toevallig ook in die kamer liggen maar die verstopt zich dat ik het niet altijd weet.

Goof

Berichten: 29724
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:53

Plast ze bewust of laat ze het lopen? Daar zit wel verschil in namelijk.

Indi_Vito

Berichten: 2748
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:03

Dus diertje zit al hele dag alleen, en zit dan vervolgens weer alleen als jullie thuis zijn, dan zou ik ook uit protest binnen plassen.

Nowiexx

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:08

Indi_Vito schreef:
Dus diertje zit al hele dag alleen, en zit dan vervolgens weer alleen als jullie thuis zijn, dan zou ik ook uit protest binnen plassen.


Jammer dat je je eigen verhaal trekt zonder eerst een vraagstelling te doen.

Als ze niet mee gaat naar de zaak DAN zit ze inderdaad 6/7 uur alleen. Ze heeft een eigen kamer waar ze alles ter beschikking heeft. Ze kan door het hele huis lopen, dus ook naar ons toe. Maar ze ligt liever op haar matras in plaats van op de vloer of op het kleed in de woonkamer. Dit is dus compleet haar eigen keuze waar ze kan en gaat liggen.

@Goof: het is echt een plas, ze laat het niet lopen. Daarom denk ik ook niet dat het aan ouderdom ligt. Ze lekt bijvoorbeeld niet als ze opstaat of als ze enthousiast wordt.

luuntje

Berichten: 14149
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:42

Drinkt ze veel?

Onze cocker wil na sommige kluifjes of na agility weleens veel water drinken.
Hij gaat uit om 1630 uur. Maar staat dan rond 1915 voor de deur te draaien.
Ik ga dan altijd maar een kort rondje extra uit. En dan moet hij ook echt nodig.

Kunnen jullie bij haar zijn in de tijd dat ze plast? Dan kan je het aan zien komen en haar buiten zetten.

Nowiexx

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:55

luuntje schreef:
Drinkt ze veel?

Onze cocker wil na sommige kluifjes of na agility weleens veel water drinken.
Hij gaat uit om 1630 uur. Maar staat dan rond 1915 voor de deur te draaien.
Ik ga dan altijd maar een kort rondje extra uit. En dan moet hij ook echt nodig.

Kunnen jullie bij haar zijn in de tijd dat ze plast? Dan kan je het aan zien komen en haar buiten zetten.


Ze drinkt niet veel, gewoon een normale hoeveelheid en het is eigenlijk ook niet veranderd. Dit heb ik bijgehouden sinds alle dierenarts bezoekjes namelijk.

Ah ja dat is denk ik een beetje hetzelfde wat ik doe net voor het avond eten van haar. Ze staat overigens op vers vlees dus geen zoute brokken of iets met granen oid. Hoe is die van jullie qua karakter? Wel rustig of wat 'zenuwachtiger'?

Het is qua tijdstip telkens verschillend. Ik heb wel eens gedacht om camera's op te hangen dat ik het in de gaten kan houden bijvoorbeeld wat haar gedrag voordat ze plast is. Ik ben er zelf dus niet bij omdat zij ervoor kiest om lekker te liggen in haar kamer op dat moment.

idylle
Berichten: 5894
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:57

Heeft ze een vaste tijd dat ze het doet? Bijvoorbeeld rond een uur of half 8? Dan zou je bijvoorbeeld om 19.00 uur nog even met haar naar buiten kunnen voor een plas? Plast ze alleen in die kamer? Anders toch die kamer voor haar afsluiten en het matras tijdelijk in de woonkamer bij jullie leggen, zodat je ook kunt zien of ze iets aangeeft dat ze naar buiten moet. Misschien begint ze wel te draaien of zacht te jammeren, maar dat hoor en zie je niet als zij in een andere ruimte is als jullie.

Maanon_
Berichten: 1145
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:16

Kan het zijn dat ze beginnend dementerend is?

Onze border collie doet dit sinds ongeveer een jaar ook. Zij is inmiddels 13. Verder heeft ze geen ouderdomskwalen (op wat staar en een slechter gehoor na). Ook al hebben we haar net buiten gedaan, kan het maar zo zijn dat ze het een uur later in huis doet. Soms gaat het weken goed en soms gebeurd het meerdere keren per week.

Bij die van ons lijkt het er nu op dat ze gewoon niet meer weet wat ze doet, of eigenlijk wat ze met die drang om te plassen zou moeten doen.. :(:)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 38088
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:14

Hier is het gewoon vaak uitgaan met mijn oudje. Net een puppie na het slapen, eten of spelen even wandelen of samen naar buiten. Dat kan soms na een half uur zijn soms na twee uur.

Maar als ik lees dat ze meest rond dezelfde tijd plast. Dan ben je dat als baas toch voor door voor die tijd nog een keer te gaan wandelen. Bijvoorbeeld een half uur of uur na het avondeten. Ze zal het niet doen om te pesten ga ik vanuit.

Maar wel zou ik als jullie haar vaak alleen moeten laten ervoor zorgen dat ze s abonds wel bij jullie is door desnoods een extra mand of matras bij jullie neer te zetten ipv de kale grond of een kleedje.

Nowiexx

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-20

Re: Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 17:28

Maanon_ dat is inderdaad iets waar ik nog niet over na heb gedacht. Beginnende dementie. Misschien is dat inderdaad ook zo hoor, ze is natuurlijk al wel wat op leeftijd. Jouw verhaal lijkt wel veel op de mijne.

Karuna, met kleed bedoel ik gewoon een vetbed en geen kale grond haha. Er is geen ruimte voor meer manden/kussens voor haar in de woonkamer en ze verkiest zelf eigenlijk haar eigen kamer boven de woonkamer. Tenzij er visite is, dan krijgt ze altijd van alles natuurlijk. Als ze een stijve dag heeft, gaat ze inderdaad niet mee naar kantoor omdat ze de bus dan niet in en uit kan springen etc en doe ik haar geen plezier mee. In de winter is dit dan gemiddeld 1x per week.

Het is dat ik al zo veel heb geprobeerd dat ik de bomen door het bos bijna niet meer zie. Het kan weken goed gaan en dan zo maar is het misse boel. Ze kan ook plassen op commando dus elke keer net voordat we naar binnen gaan laat ik dat haar toch nog een keer extra doen.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:54

En als je haar eens twee weken in de avond bij jullie houdt? Deur naar haar eigen kamer dicht. Dan kun je haar uitlaten mocht ze signalen geven, en doorbreek je het patroon misschien.

Mijn oudere hond had vaak ongelukjes omdat ze dan even niet meer wist waar ze was. Altijd op dezelfde plek van ons vandaan. Door dat tijdelijk onmogelijk te maken is het beter geworden. Niet helemaal overgegaan,maar ook dat was een oudere hond.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:05

Het klinkt niet als medisch, meer als gedragsmatig. Is ze in die eigen kamer altijd alleen? 's nachts ook? Wordt ze "zenuwachtig" in de wetenschap dat ze straks weer de hele nacht alleen is?
Sinds wanneer heeft ze dit? Misschien beetje verlatingsangst aan het ontwikkelen? Hond kan ook onzeker worden door slechter zicht of gehoor (in dat geval wel gedrag als gevolg van iets medisch). Heb je dat gecheckt?

Nowiexx

Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 09:16

Nikass schreef:
Het klinkt niet als medisch, meer als gedragsmatig. Is ze in die eigen kamer altijd alleen? 's nachts ook? Wordt ze "zenuwachtig" in de wetenschap dat ze straks weer de hele nacht alleen is?
Sinds wanneer heeft ze dit? Misschien beetje verlatingsangst aan het ontwikkelen? Hond kan ook onzeker worden door slechter zicht of gehoor (in dat geval wel gedrag als gevolg van iets medisch). Heb je dat gecheckt?


De kat is af en toe ook bij haar. Ze vind het een hele fijne plaats om te liggen en gaat er regelmatig ook zelf naar toe. Ze wordt niet zenuwachtig en wacht braaf op haar koekje en dan gaat ze slapen. Ik heb inderdaad ook zien/horen laten checken bij de dierenarts.

Ik ben benieuwd of het in de zomer beter gaat, dan vind ze het heerlijk om lekker buiten te zijn. Wij hebben een 'tuin' van 8000m2 en meestal ligt ze dan lekker in het gras in de zon te slapen.

luuntje

Berichten: 14149
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:26

Onze hond is bijna 5 en een volle reu.
Hij drinkt meer omdat hij nu veel likt en last heeft van zijn hormonen.
Het scheelt dat hij voor de deur gaat staan en ik hem zie en dus op tijd uit kan laten.

Als je hond al op leeftijd is vind ik dementie of zwakke blaas ook wel logisch klinken.
Blaasgruis en blaasontsteking is uitgesloten?

JesdaJinn

Berichten: 10523
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:42

Bonna schreef:
En als je haar eens twee weken in de avond bij jullie houdt? Deur naar haar eigen kamer dicht. Dan kun je haar uitlaten mocht ze signalen geven, en doorbreek je het patroon misschien.


Ik zou dit ook eerst proberen.

Merk aan mijn oudje (8 jaar, niet onwijs oud) dat die ook wat vaker moet ten opzichte van mijn 1 jarige. (Beide border collies)

VillaNeusjes

Berichten: 6130
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Hond plast regelmatig in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:26

Ik heb een chihuahia van die leeftijd, die moet ik nadat ze haar avond maaltijd op heeft gelijk de tuin in zetten. Doe ik dat niet dan plast ze binnen. Ongeacht of ze vlak voor 't eten nog buiten is geweest. Dat is een soort zelf aangeleerd gedrag bij haar wat er niet uit te trainen is, het is ook verergerd sinds ze is gaan dementeren