Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 20:16

Hallo allemaal,

Ik zit met een raadsel.
Mijn hond is doodsbang voor schapenvachtkleedjes. Dit terwijl je ze regelmatig ziet in dierenwinkels voor in de hondenmand.
Mijn hond is echt heel bang, durft er niet bij in de buurt te komen, gaat helemaal laag, staart tussen de poten en met een grote boog erom heen. Ik heb dit nu in meerdere situaties meegemaakt. 1x bij een schapenboerderij op vakantie waar ze een winkeltje bij hadden. In het tuincentrum waar ze op de dierenafdeling liggen. En laatst toen we op visite waren was ze met een balletje aan het spelen. Een balletje is voor haar het allermooiste, ze is echt balletje-gek, echt in het extreme! Het balletje rolde naar de woonkamer en ineens was ze bang en durfde het niet meer te pakken. Toen zag ik een schapenvacht op 1 van de stoelen liggen...
Ik heb al meerdere mensen gevraagd en niemand weet het, dus ik dacht ik vraag het hier eens.
Ze is niet bang voor schapen, voor zover bekend ook geen slechte ervaring in het verleden (fokker gevraagd).

Captain

Berichten: 21608
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:21

Het ruikt apart, mijn paard vond een schapenvacht op z'n rug ook een beetje gek. Er zit een bepaald geurtje aan. :)

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:21

Ze is vast bang voor een mogelijke wolf in schaapskleren :)

Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 22:13

Captain schreef:
Het ruikt apart, mijn paard vond een schapenvacht op z'n rug ook een beetje gek. Er zit een bepaald geurtje aan. :)


Een beetje gek vinden oké, maar ze is er echt bang voor... Verder is het niet een angstige hond.


senna21 schreef:
Ze is vast bang voor een mogelijke wolf in schaapskleren :)


Het is een poedel, misschien is ze bang dat ze ook zo eindigt :')

Indi_Vito

Berichten: 2748
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:16

Waarschijnlijk is ze gewoon bang van de geur, poedels blijven toch altijd apart :')

Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 22:17

Indi_Vito schreef:
Waarschijnlijk is ze gewoon bang van de geur, poedels blijven toch altijd apart :')


Haha, dat is een ding dat zeker is!
Maar...ik heb vernomen dat ook andere rassen bang zijn voor schapenvachtkleedjes :o

Indi_Vito

Berichten: 2748
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:18

Anna79 schreef:
Indi_Vito schreef:
Waarschijnlijk is ze gewoon bang van de geur, poedels blijven toch altijd apart :')


Haha, dat is een ding dat zeker is!
Maar...ik heb vernomen dat ook andere rassen bang zijn voor schapenvachtkleedjes :o



Ja dat zal best, er zit toch een aparte geur aan.

Ladygiroc

Berichten: 5119
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:24

Ik snap het wel als poedel zijnde.. bedoel.. er zijn wat overeenkomsten :+

Is denk ik idd de lucht die eraan zit. Of doet ze het ook bij die synthetische neppers?

beert
Berichten: 2515
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:34

Kun je niet eens achterhalen of het aan de geur of het uiterlijk ligt van die vachtjes?

Dus andersom leggen of een doek erover. Als ze er dan ook zo op reageert, ligt het aan de geur. Of eentje tegen een raam plakken, zodat ze hem wel ziet maar niet kan ruiken. Dan vindt ze het er misschien eng uitzien?

Ik roep maar wat hoor, maar op die manier kun je misschien meer ontdekken :-)

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:44

Komt inderdaad door de geur, veel honden herkennen de geur maar niet de gedragingen van de vacht (logisch). Ik ken echt wel een stuk of 10 honden zeker die doodsbang zijn ervoor en pertinent weigeren erbij in de buurt te komen.

ellepel

Berichten: 47709
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:46

ja dat is waarschijnlijk het middel wat ze gebruiken om het leer te bewerken.
dat verdwijnt vanzelf wel.
mijn katten vonden het ook wat eng, maar nu ik er ook een paar thuis heb gaan ze er op liggen.
denk dat je zelf thuis wat moet neerleggen..went vanzelf wel :j

Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 23:29

KimD schreef:
Komt inderdaad door de geur, veel honden herkennen de geur maar niet de gedragingen van de vacht (logisch). Ik ken echt wel een stuk of 10 honden zeker die doodsbang zijn ervoor en pertinent weigeren erbij in de buurt te komen.



Ah, ze is dus niet de enige!

Ladygiroc schreef:
Ik snap het wel als poedel zijnde.. bedoel.. er zijn wat overeenkomsten :+

Is denk ik idd de lucht die eraan zit. Of doet ze het ook bij die synthetische neppers?


Ik heb neppers en daar slaapt ze heerlijk op :o


Ik ga mijn detectietrainer eens vragen of we er een positieve koppeling aan kunnen geven op de een of andere manier. Misschien laten detecteren in de buurt van de vacht. Als ze aan het werk is, is ze nauwelijks af te leiden, maar met een balletje in principe ook niet en toen durfde ze toch niet... In huis neerleggen zolang ze er zo bang voor is doe ik niet, dat vind ik sneu, thuis moet veilig zijn.

7ofhearts

Berichten: 2904
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:32

Vijf katten en een paar vachten thuis. Ze zijn er stuk voor stuk dol op!!! Een werd zeker in het begin gewoon "high "van de lucht van het schaap

Dimphyl

Berichten: 2141
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:38

Hier een hoop schapenvachten en een hond die er verzot op is van het eerste moment, maar ook een hond van vrienden die hier zo ongeveer niet binnen durft. Diezelfde hond gaat ook in angstmodus als er lamsvlees wordt bereid. Blijkbaar is dat iets dat veel honden hebben, de geur wordt toch ergens mee geassocieerd.

black_kelpie

Berichten: 7987
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:56

Is je hond bekend met clickertraining? Dat is erg goed in te zetten bij dit soort dingen. Ik heb het gebruikt bij angst voor de ventilator, 2 of 3 sessies en toen was het helemaal klaar, mijn hond is verschrikkelijk fanatiek als ik de clicker pak :+ Elke kleine beweging in de richting van het enge ding belonen en dit langzaam uitbouwen.

F_Orumster

Berichten: 15377
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:01

Mijn vroegere hond kon ook kleden of speelgoed wat bijzonder wantrouwen. Meestal nam ik het een paar nachten (1-2) mee op bed zodat er een vertrouwde geur van mij aankwam. Hielp meestal.

veranadautje
Berichten: 1320
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:04

Mijn border collie vindt ze ook erg eng. De geur is vaak een ding

Padoertje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 00:07

Hier liggen/tullen de katten er gewoon aan. Hond ligt er ook graag op te slapen. Ik had er iig nog nooit van gehoord dat het voor angst kan zorgen. Hopelijk lukt het met training en ligt je hond straks ook lekker op een vachtje

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:14

Mijn hond vind ze niet eng. Ook een poedel tevens :)

Maar de vachten die wij in huis hebben zijn wel minstens 10 jaar oud, dus misschien is al meer die vreemde geur eruit.

janouk
Blogger

Berichten: 18061
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 07:56

Waarom is het belangrijk voor jou dat jouw hond niet bang is voor schapenvachten?
Is haar angst voor een schapenvacht iets waar ze door belemmerd wordt in het dagelijks leven?

Caira
Berichten: 26119
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:22

De hond van Lovelance op bokt had hetzelfde, inmiddels is hij er overheen, met training.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:22

Of mijn hond bang is voor de vachtjes weet ik niet, maar ik kwam er van de week wel achter dat hij dat is voor gedroogde snacks van schaap :+ hij pakte het in eerste instantie aan, daarna spuugde hij het uit, grote ogen, staart strak tegen zijn buik en vluchten. Ik heb het maar weer goed gemaakt met een snack van een ander diersoort :')

Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 09:40

EllaBellaah schreef:
Of mijn hond bang is voor de vachtjes weet ik niet, maar ik kwam er van de week wel achter dat hij dat is voor gedroogde snacks van schaap :+ hij pakte het in eerste instantie aan, daarna spuugde hij het uit, grote ogen, staart strak tegen zijn buik en vluchten. Ik heb het maar weer goed gemaakt met een snack van een ander diersoort :')



Oooh dat is bijzonder!

De kleedjes bij de visite lagen daar al aardig lang, hun hond ging er wel op, dus ik denk niet dat dat verschil maakt.
Bij detectie werken we met clicker dus ik zou kunnen proberen haar eraan te wennen. Het is niet persé noodzakelijk dat ze er aan went, ik vind het alleen zo apart en ook sneu voor haar dat ze zo bang is.
Het is wel een heel gevoelige hond en ze is enorm op geur en daar ook nog op getraind dus misschien maakt dat het extra.
Ik ga eens even met de trainer in beraad of we aan deze geur een positieve draai kunnen geven! Misschien kan ik dan ooit nog eens zo'n mooie vacht in huis hebben :D

Machie

Berichten: 16065
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:11

Ik heb er ook eentje die er heel bang voor is. En eentje die het een speeltje vind 'm sloopt...Dus ons mooie schapenvachtje ligt nu boven.

Mousmous
Berichten: 1511
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Hond bang voor schapenvachten, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:36

Onze Shiba had precies hetzelfde. Eerste schapenvachtje kreeg ie bijna een hartverzakking van. Maar ja, we hebben nu 5 vachten in huis (de gevilte zit denk ik niet zo'n luchtje aan) en het probleem is over. Ik heb niets aan training gedaan, gewoon zijn gang laten gaan. Heeft misschien een week geduurd, nu slaapt hij er zelfs op.