Gezocht: rammenmasker

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Gezocht: rammenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 11:50

Misschien is jullie google talent beter dan het mijne.
Mijn vriend heeft schapen, waaronder 2 rammen die elk hun eigen ooien hebben. Nu komen de lammetjes er aan en moeten de rammen even samen op een weide. Vorig jaar ging dat goed omdat 1 van de rammen nog jong was. Maar nu zijn dat 2 volwassen beesten die gedekt hebben. Gooi die zomaar samen en er valt een gewonde.
Het is op te lossen door ze een week of 2 een rammenmasker op te doen, alleen kunnen we geen vinden voor gehoornde rammen. Ik heb enkel een amerikaanse site kunnen vinden en die sturen niet op naar Belgie.

Andere optie is 1 van de rammen moederziel alleen bij een oom op de weide te gooien. Maar als ze na 2/3 weken met een masker gewoon samen op een weitje kunnen tot aan het volgende dekseizoen is dat wel zo aangenaam voor de mannen.

Dus... Wie kan beter googlen dan mij? Rammenmasker / Ram face shield / lam adoption mask / Masque à belier /...
Ik vind vooral Carnaval maskers en die heb ik dus niet nodig.
Het is dit type masker, de onderste 2, dus voor gehoornde rammen: https://www.premier1supplies.com/p/ram-shields

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gezocht: rammenmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:53

Zoiets lijkt me niet heel moeilijk zelf te maken?
Ik wist niet dat zoiets bestond trouwens!

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:55

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 11:55

We gaan ook even passen met een rammenmasker van een vriend, die dus de hoornloze versie heeft. Of daar wat aan bij te snijden valt.
Maar die dingen kosten minder dan waarvoor je ze zelf kan knutselen.
Vorig jaar meende ik ze gezien te hebben op de website van schippers.nl, maar nu staat daar enkel de hoornloze variant op.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:57

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 11:57

Die ierse site is dus ook enkel voor hoornloze schapen... Moet eigenlijk echt met zo'n bandje over het midden zijn.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:02

Dan toch zelf knutselen of een hoornloos type verbouwen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:27

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat ik gewoon de verkeerde zoektermen gebruik. Die dingen bestaan en ik had gehoopt er van af te raken door een tientje uit te geven en te wachten op de postbode :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:33

Agradi

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:21

Ik ze eerst eens gewoon samen zetten zonder masker. Wij hebben er zo'n 20 samen lopen en op af en toe een klein wondje na echt geen enkel probleem. En dan ontstaan die wondjes eigenlijk alleen als ze tijdens de dekperiode met z'n allen bij de ooien mogen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:27

Samen zetten zonder masker zou ik afraden lizy. Zijn het in jullie geval rammen die elkaar kennen die in de grote groep lopen? Want dat gaat inderdaad goed wat ik heb geleerd. Zolang ze maar niet uit elkaar worden gehaald, dekken en daarna weer samen worden gezet. Dan heb je gedonder.

Verzorg 2 pony's bij een schapenboer. Daar dachten dachten ze ook wel eens: We kunnen 2 rammen bij elkaar zetten (weet alleen niet meer of het vreemden waren van elkaar of al samen in de grote rammen groep stonden, uit elkaar zijn gehaald en later weer samen gevoegd). Dezelfde dag knokken en lag er een dood in de wei door het gevecht (zoals ik het verhaal heb begrepen). Zij houden de rammen echt apart van elkaar zodra ze uit de grote rammen groep zijn en gedekt hebben. Hoe ze dat in de dekperiode doen weet ik eigenlijk niet.
Volgens mij heeft elke ram dan zijn eigen koppel of zetten ze er wat van de grote groep samen bij de ooien, maar dat moet ik nog eens goed navragen hoe dat precies gaat.
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 10-02-22 13:33, in het totaal 4 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:28

pillow schreef:
Agradi

Linkje?

Ik kan zo niet wat vinden maar mocht je niet zelf willen knutselen dan zou ik iemand als Dabo Design vragen of ze er 1 voor je kan maken van biothane en stevige stof of zo?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:33

Mijn ervaring met kleine rassen en andersinds niet standaard zaken als rammen met hoorns is zelf maken. Wat te koop is, is vaak te groot of niet geschikt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 15:14

Het zijn Scottish Blackface. Geen ontzettend groot ras zoals de Suffolks van een vriend, maar wel groter dan een gemiddelde Texel.

Paar jaar terug is er een ram gesneuveld door vechten. En 1 van de rammen van dit jaar hadden we vorig jaar nog even in een weitje met een paar ooien en hun week oude lammetjes die wat extra aandacht nodig hadden en niet in de grote groep konden. Koste bijna het leven van 1 van de lammetjes. Die ene ram is best wel een rotzak. Het is dat die voor ons interessant bloed heeft, en de nakomelingen wel lief zijn, want ik had hem persoonlijk vorig jaar al een schop onder zijn hol gegeven. Ik vertrouw hem voor geen meter.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:22

xYaartje schreef:
Samen zetten zonder masker zou ik afraden lizy. Zijn het in jullie geval rammen die elkaar kennen die in de grote groep lopen? Want dat gaat inderdaad goed wat ik heb geleerd. Zolang ze maar niet uit elkaar worden gehaald, dekken en daarna weer samen worden gezet. Dan heb je gedonder.

Verzorg 2 pony's bij een schapenboer. Daar dachten dachten ze ook wel eens: We kunnen 2 rammen bij elkaar zetten (weet alleen niet meer of het vreemden waren van elkaar of al samen in de grote rammen groep stonden, uit elkaar zijn gehaald en later weer samen gevoegd). Dezelfde dag knokken en lag er een dood in de wei door het gevecht (zoals ik het verhaal heb begrepen). Zij houden de rammen echt apart van elkaar zodra ze uit de grote rammen groep zijn en gedekt hebben. Hoe ze dat in de dekperiode doen weet ik eigenlijk niet.
Volgens mij heeft elke ram dan zijn eigen koppel of zetten ze er wat van de grote groep samen bij de ooien, maar dat moet ik nog eens goed navragen hoe dat precies gaat.

Meestal een grote groep maar er gaan gedurende de dekperiodes ook regelmatig rammen apart met een klein groepje ooien om daarna weer ingeschaard te worden. Maar wij selecteren sowieso streng op karakter dus wellicht dat dat helpt. Een te vechtgraag karakter is immers ook niet handig bij de honden of als wij ze zelf in handen hebben.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:24

Wellicht dat dat inderdaad dan helpt lizy. Dan selecteer je echt op karakters die bij elkaar passen en waarvan je dan zeker weet dat het goed gaat en die geen gedonder met elkaar geven.

Heftig ts! Ja. Rammen kunnen wat dat betreft wel echt link zijn en behoorlijk gemeen.
Gelukkig bestaan er ook nog lieve rammen weet ik uit ervaring, maar het blijft oppassen met ze.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:29

Ashkerlon schreef:
Vorig jaar ging dat goed omdat 1 van de rammen nog jong was. Maar nu zijn dat 2 volwassen beesten die gedekt hebben. Gooi die zomaar samen en er valt een gewonde.
]

Ik zou me in principe méér zorgen hebben gemaakt om een jonge en een oudere ram samen.
Wij zetten onze (gehoornde, ijslandse) rammen altijd gewoon samen als de lammertijd begint.
Ja, die stoten elkaar wel even in het begin, maar daar zijn ze op gebouwd...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:02

Ik had de rammen aan een pen staan. Konden elkaar wel zien, maar niet vechten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:21

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 20:10

Afbeelding

Even een update :D
Dit weekend was het zover: de rammen kwamen samen. Toch maar proberen met een masker voor hoornloze schapen. Tja, keelriem veeeeel te kort. Dus we dachten toch even proberen gewoon zonder. Na een halve minuut was het al ruzie en kregen we ze met moeite uit elkaar. Ene ram in de stal geduwd, andere op de wei en naar binnen maskers aanpassen.
Ze zitten niet helemaal ideaal, maar het werkt. Opzij kunnen ze dus gewoon zien, recht vooruit zijn ze stekeblind. Ze zoeken elkaar op, zijn duidelijk nog geen beste vriendjes, maar ze vechten niet. Binnen 2 weken gaan we de maskers eens af doen en zien wat ze dan doen. Normaal zouden ze elkaar dan al moeten aanvaard hebben en een rangorde hebben zodat ze geen kopstoten meer uitdelen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:14

Wat fijn te horen! Hopelijk kunnen ze straks zonder maskers zonder problemen bij elkaar staan en worden het beste vriendjes :D . Wat voor ras is het eigenlijk? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 20:34

Het zijn Scottish Blackface. Leuke harde schaapjes. In Engeland heel populair ras, maar hier in België hebben we veel moeite om aan vers bloed te geraken.
We gingen een nieuwe ram invoeren uit Engeland, maar dat is helemaal in het water gevallen door de Brexit.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:27

Even opgezocht en wat een leuk ras! Jammer zeg dat ze zo moeilijk te verkrijgen zijn in België. Kun je ook niet van evt. Nederland invoeren/importeren?
Lijkt heel erg op een schaap (ram) dat ik verzorg. Hij heeft alleen een zwart hoofd en van bovenop zijn kop heeft die weer wit, maar ben even de naam kwijt van zijn ras. Vergeet dat elke keer.
Vacht structuur en hoorns zien er ongeveer hetzelfde uit.