Hoi, de kat van mijn moeder heeft sinds enkele weken ineens kale plekken. Hij is al naar de DA geweest maar die kon geen directe oorzaak vinden. Hij is lichamelijk verder gezond, eet goed, op goed gewicht en zijn huid ziet er goed uit (ook op de kale plekken). Geen vlooien oid. Ook is zijn gedrag niet veranderd (hij lijkt niet gestrest).
Is er nog iets anders waar we aan kunnen denken?
Hij is trouwens vooral kaler aan het worden op de zijkant van zijn lichaam en zijn achterpoten. Zijn hoofd is nog normaal
Hij krabt of likt zich volgens mij niet meer dan normaal, maar ik woon niet meer thuis, dus ben er niet altijd bij.
Hij heeft wel een vitamineshot gehad
Manda
Geplaatst: 06-02-22 18:42
Is het geen ringworm? Je kan dat testen met een uv lamp en swab bij je dierenarts.
Mocht het ringworm zijn, ik heb nog shampoo en dicht flesje medicatie om voor 50% over te nemen , ik had zelf een uitbraak in kittenopvangetje gehad, dit zag er bij de kittens wel wat anders uit maar ringworm kan zich ook verschillend presenteren.
ziet er uit als een stresslikker.. symmetrische kaalheid door overmatig wassen.. echter geef je aan dat je geen gedragingen waar te nemen wat daar mee past..
chanicha
Geplaatst: 06-02-22 19:46
Is de schildklier getest? Kat van mijn zus had dit ook en bleek de schildklier te zijn.
Rytir
Geplaatst: 06-02-22 19:47
Is er een huid afkrabsel genomen?
Fearn
Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-22 20:08
Er is geen bloedonderzoek gedaan, DA zei dat daarin bij katten meestal niks wordt gevonden. Maar misschien moet het toch als het zo blijft doorgaan..
In principe had de DA de kat als gezond verklaard maar ik vind t er toch zielig uitzien en wat als hij straks helemaal kaal wordt..
Het was 2 weken geleden nog 1 plekje en nu komen er steeds meer bij
Ik zag trouwens ook dat zijn buikje helemaal kaal is tot op zijn achterpoten.
Dat zou ik dan zeker nog laten doen. Schurft komt volgens mij niet heel veel voor in Nederland maar een schimmel kan wel. Vooral omdat het zo onregelmatig is qua patroon. Ze hebben dan huidschilfers nodig om op kweek te zetten.
MRIIIS
Geplaatst: 06-02-22 20:18
Die van mij heeft door de artrose de binnenkant van haar achterpootjes kaal gelikt, misschien toch stress/pijn?
Toevallig recent nog behandeld voor vlooien/wormen? Onze kat werd vorig jaar ook kaal en die bleek gevoelig te zijn op de druppels/tabletten. Ander merk en de haren zitten er weer op.
Misschien een hele gekke vraag hoor maar ligt hij toevallig veel bovenop de verwarming, kachel of vensterbank bovenop een verwarming?
Mijn vorige kat werd in de winter helemaal kaal tussen haar achterpoten en flanken. We wisten maar niet hoe het kwam. Alles was uitgesloten. Tot we ineens bedachten dat ze altijd op de kachel lag en daar precies kaal was.
We hebben toen iets op de kachel gelegd waardoor ze er niet meer op kon liggen en het haar groeide weer aan en ze is nooit meer kaal geweest
Is de buik nog wel gewoon vol haar? Ik heb er ooit eentje gehad die het ook deed van stress terwijl we er nooit iets van hebben gemerkt. Kan ook door bijvoorbeeld luchtverfrissers komen. Hij heeft op prednison gestaan om de cirkel te doorbreken en toen kwam het haar al heel snel terug.
Mijn kat heeft zich een aantal jaar geleden langs beide zijdes van zijn wervelkolom volledig kaal gelikt tot de korsten erop stonden... helemaal binnenste buiten gekeerd maar niks kunnen vinden. Uiteindelijk bleek het toch stress te zijn (nadat mijn vader het huis uit ging na de scheiding is het begonnen) Na de verhuizing, volledige nieuwe omgeving heeft hem uit zijn "oude" situatie getrokken waardoor het stopte. Denk dat de veranderingen in "zijn eigen huis" hem teveel werden. Een nieuw huis was de oplossing voor hem. Is een ontzettend moeilijk probleem en niet altijd makkelijk te achterhalen, of het nou stress, ongemak, pijn of wat dan ook is.
Bedankt voor alle tips, we nemen het mee en zal nog eens navraag doen bij de DA.
Er is niet recentelijk iets gebeurd in huis/verhuizing of iets waarvan hij gestrest zou kunnen raken, het is ook een heel rustige kat.
Hij is ook nog niet oud, ik denk nu 4 of zo. Hiervoor nooit iets gehad.
ellepel
Geplaatst: 06-02-22 23:10
is de kat momenteel meer alleen?
Moon_light94
Geplaatst: 08-02-22 11:03
Dit kan helaas echt van alles zijn;
- Vlooienallergie; en dan hoef je geen vlooien te zien. 1 beet is genoeg voor heftige reactie. - Een reactie op het vlooienmiddel - Omgevingsallergie - Schimmel - Pijn, denk idd aan artrose of bv blaasproblemen (al verwacht je daarbij eerder een kale buik) - Stress; die is lastig, als je geen andere signalen waarneemt. Maar het kan alsnog, helaas. - Andere medische oorzaken
Oftewel; je moet van alles gaan uitsluiten, waarbij ik zou beginnen bij de DA die op schimmel test. Is het dat niet, zou ik actief tegen vlooien behandelen en dan echt heel consequent elke maand behandelen.
Verder zou ik ook nagaan of er iets in je omgeving is veranderd; ander wasmiddel, een luchtverfrisser, wat dan ook. En zelfs al is er niets veranderd kan allergie ook opbouwen helaas.
Kaallikken is echt een lastig iets.. Een prikje prednison om de cirkel van het likken te doorbreken kan slim zijn. Want ook al zie je hem niet overmatig likken, de kans is aanwezig dat ie dat toch wel doet.
Mijn kat heeft precies het zelfde. Allleen dan geen kale buik, hoorde dat een kale buik vaak allergie is? DA kon er niks mee en moesten we het eerst aan kijken. Hij is een tijdje bij mijn ouders op bezoek geweest toen trok het weer bij. Nu is die weer terug en word die weer kaal. Ik zie hem er niet aan krabben of likken. Onze kat komt buiten en denk dat hij ergens steeds langs schuurt of loopt naar een leuk plekje, geen idee. Ik hoop dat het met zijn zomervacht straks weer weg gaat ,anders nog maar een keer naar de DA.
Fearn
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 22:46
Hoi, inmiddels even geleden dat t topic was geopend maar ik schrok vandaag toen ik de kat (na een tijdje) weer zag hij is nog veel kaler geworden, zijn hele buik en achterpoten zijn bijna kaal en bijna de hele zijkant van zijn achterlijf..
Op zijn pootje zaten nu ook korstjes. Ik denk dat het toch echt door overmatig likken komt. Alleen op de plekken waar hij niet kan likken zit nog haar (dus zijn hoofd en schouders)
M'n moeder heeft al geprobeerd de brokjes en het kattengrind te vervangen maar dit heeft niks uitgehaald. Verder is hij gelukkig nog wel actief en hij eet nog goed. Maar ik vermoed toch stress..
Iemand vroeg toen of hij meer alleen is en dat klopt wel; M'n moeder is zo'n 2x per maand een weekend weg en dan komt er een paar keer per dag een katten oppas langs om ze brokjes en aandacht te geven. En ik denk dat hij misschien toch niet goed kan tegen veel verschillende mensen. Ondanks dat hij er qua gedrag niet gestrest uit ziet.
We gaan toch nog maar even informeren bij de DA, als hij zich tot bloedens toe gaat likken is er toch iets goed mis lijkt mij..