Konijnen buiten - toilet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen1983

Konijnen buiten - toilet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 11:28

Hallo,

Wij hebben 2 konijnen in een buitenren, met shuilhok uiteraard.
Ze kiezen steeds dezelfde hoek uit voor hun behoefte, ondanks dat ik die regelmatig opkuis blijft het een vieze boel.
Hoe richt ik een konijnen toilet het beste in, in een buitenren? Zodat het niet steeds nat regent, wegwaait, en makkelijk toegankelijk is voor mezelf om te verversen?

Foto's zijn ook zeker welkom!

Groetjes

Walkure

Re: Konijnen buiten - toilet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:03

Leuk dat je konijnen de mogelijkheid tot een buitenren hebben. Ik gebruik zelf altijd een kattenbak (alleen de onderkant dan) als toilet voor de konijnen. Toen mijn konijnen nog buiten leefde had ik daar een klein accecoire hokje overheen gezet. Je kunt er eentje kopen of als je handig bent zelf maken. Zo bleef het een beetje droog, ik stopte er ook vaak hooi in dat ze daar ook extra konden knabbelen. Op een of andere manier eten konijnen graag hooi op het toilet.

Bijv zo een dus: https://www.petsplace.nl/trixie-natura- ... bCEALw_wcB

De onderkant heb ik er dus uit gelaten en deze paste precies over het formaat kattenbak wat ik had.
Ik denk dat je het zelf goedkoper zou kunnen maken.

Afbeelding

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:07

Heb je misschien zelf ook een foto? :) zodat wij wat gerichter mee kunnen denken? Als ze hun behoefte in een bepaalde hoek doen zou je plexiglas kunnen zetten in de hoeken (rechtop) zodat de wind en regen daar van de zijkant niet inwaait. Heb je een overdekte ren, of open? Dat maakt natuurlijk nog wel uit in hoeverre je er wel/niet makkelijk bij kan qua verversen. Een wat goedkopere optie kan ook zijn van dat doorzichtige tafelzeil. Is natuurlijk wat minder stevig spul, maar kan je bijv. wel makkelijk met zo'n grote nietmachine(handtacker) bevestigen. Of een gaatje in prikken en dan bijv. met een tie wrap bevestigen aan je ren. Maar nogmaals, ik geef zomaar wat ideeën maar weet natuurlijk niet precies wat voor constructie je hebt :)

Qua toilet zelf heb ik een grote bak. Ik heb 2 hangoren en vind het belangrijk dat ze er beiden in kunnen zitten dus ook de kattenbakken waren voor mij net te klein. Ik heb dus zoiets:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/samla-bak- ... -00130129/

Dit is ideaal omdat ik daar goed in kan opstrooien, waardoor ze er best even mee kunnen doen en ik kan die bak er makkelijk in z'n geheel uitpakken en verschonen. Uiteraard zal het dan wel even aankijken zijn of je konijnen dan ook in zo'n bak gaan springen om daar hun behoefte te doen. Die van mij hebben het de hele tijd netjes in de bak gedaan maar nu ook weer een fase om het er net naast te doen, haha :+

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:19

Ik heb ook een kattenbak voor mijn 2 reuzen die buiten zitten. Om het droog te houden in de ren heb ik op de kant dat het regent windgaas gespannen die erin de zomer weer afgaat, bovenkant is wel dicht.

Een stuk heeft geen dak hier ligt in de herfst/ winter zeil overheen gespannen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:48

Ook hier een plastic bakje die verdacht veel lijkt op de onderkant van een kattenbak (wel zo los in de winkel gekocht, maar het merk maakt ook kattenbakken).

Ik heb een los stukje plexiglas dat op de bovenkant van de ren ligt als een soort paraplu liggen. Dat werkt hier voldoende (behalve als het "sleep met de toilet week" is, dat heb je soms met hooligans :+ ).
Ligt los zodat ik de bovenkant makkelijk even open kan maken om te vegen.
Ren zelf ligt redelijk beschut met veel struiken rondom en een grote boom erboven, dus de zijkanten heb ik niets aan gedaan.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:59

Ik volg even mee.

Mijn werk heeft twee konijnen die in een ren zitten waar een hok van twee verdiepingen instaat. Helaas poepen ze dus overal, in het hok en in de ren. Het is echt niet bij te houden met opruimen ook :')

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:05

Poepen zullen ze altijd overal doen. Dat doen ze namelijk daar waar ze eten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:11

Ik had ook een plastic kattenbak met kap. De krengen vraten het ding aan alle kanten aan. Nu hebben ze een mooie zandbak, die ze naast graven ook als toilet gebruiken. Zeer lastig schoon te maken, ik graaf er steeds maar een laagje af en gooi er af en toe een schone zak bij. Nog nooit zulke viespeuken gehad als deze :r
Mijn vorige koppel was super zindelijk en schoon, dus dit is even wennen. Dus sorry, geen tips :+

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:24

Ik gebruik de onderkant van een aardappelschilbak. Werkt top en blijft er goed in zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:29

Hier ook een plastic bak met vlas onder een afdak :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:56

jeetje77 schreef:
Poepen zullen ze altijd overal doen. Dat doen ze namelijk daar waar ze eten.

Konijnen zijn zindelijk te maken (niet allemaal hoor..) maar als ze zoals bij TS al op 1 plek poepen kun je daar wel iets van een konijnentoilet neer zetten.
Ik had vroeger een huiskonijn die volledig zindelijk was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:15

Gecastreerde konijnen zijn bijna altijd zindelijk inderdaad. Niet gecastreerde dames maken de grootste bende over het algemeen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:44

Ik had vroeger een gecastreerde ram die samen met zijn dame graag even binnen kwam door het kattenluikje. Ze lagen dan vaak een poosje op een kleedje voor de kachel. Nooit een keuteltje in huis. De ram huppelde ook weleens naar boven en ging dan onder het bed liggen. Na een paar uren kwam hij dan beneden en racete dan gelijk door naar zijn hok omdat ie dan heel nodig moest. Superleuk koppel was dat! <3

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:51

Mijn niet-gecastreerde voedsters zijn juist ontzettend zindelijk. Ik heb zo’n “hoektoiletje” voor ze gekocht en dat is onwijs handig met schoonmaken. Je hebt er ook die je aan een ren kunt klikken. Heb je een foto van de plek waar t moet komen TS?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:10

Die van mij zijn ook heel zindelijk, ze doen het eigenlijk alleen in hun nachthok. Voor hier is een los toilet dus echt onzin (heb er wel nog eentje staan, maar die wordt dus nooit gebruikt door ze, alleen om af en toe mee te gooien :') ), maar ik zou zelf denk ik ook voor een los huisje gaan (desnoods zelfgemaakt) wat je gewoon over een bak kunt zetten. Gemakkelijk ook met schoonmaken, omdat het verplaatsbaar is. En hout moet ook wel een wind- en regenbuitje kunnen overleven.

Eventueel zou je nog kunnen denken aan een overdekte kattenbak en die er neerzetten? Is niet zo mooi, maar werkt ongeveer hetzelfde en is ook heel gemakkelijk schoon te maken natuurlijk.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:16

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:18

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:43

Uhm waarom die toon?
Ik heb de bak bij de ruif gezet nu ik dit weet en dat gaat goed. Wat jij doet en wat werkt is prima toch.

Ellen1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 12:36

Dit is de ren in questie.

Afbeelding

Het zijn grote konijnen, een Californian en een Vale van Bourgondië. Dus een kattenbak veronderstel ik dat te klein zal zijn, alsook het hok in de eerste reactie.

We zullen aan het knutselen moeten...

Ze doen hun behoefte altijd aan de korte kant van de deur (de deur opent naar binnen en als ik enkele dagen niet opgeruimd heb, gaat de deur nauwelijks open, op deze foto had ik eergisteren nog opgeruimd)

Afbeelding

En met dit weer is alles een slijkboeltje

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:42

Ik heb die van mij ook in een grote ren zitten, wel overdekt. Ze poepen hier in een hoek op de aarde en ik schep het gewoon weg elke week.
Ik zou het bij jou gewoon elke dag even weghalen dan is het probleem ook opgelost

LB_ED

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:23

Ik heb een grote buiten ren op tegels waar het nachthok in staat. Hier lopen ze eigenlijk altijd, tenzij ik ze verplaats in de andere buitenren op het gras (alleen onder toezicht en niet meer dan 3/4 uur omdat ze anders te diep graven :Y).
In de ren op tegels heb ik een graaf bak gemaakt waar ze in het begin natuurlijk al te blij mee waren. Na 2 weken werd deze alleen nog gebruikt als toilet :') :').
Het scheelt dat ik nu een enorm schoon hok & ren heb maar de functie graafbak is natuurlijk helemaal weg..
helaas zijn Co & Nijn allebei pas overleden, maar in het voorjaar gaan we opzoek naar nieuwe konijnen. Dan gaan we toch maar weer proberen ze echt op het ‘toilet’ te krijgen en na een nieuwe lading zand krijgt hopelijk de graafbak weer zijn functie terug :) Afbeelding
Afbeelding

Op de foto was de bak nog in test fase. Deze heeft later een mooi trapje gekregen en is die bijna tot de rand gevuld met zand.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:29

Gisteravond de nijnen opgesloten in hun (hele grote 160x 80) hok ivm de storm. Vanmorgen toen ik ze los liet moesten ze allebei heel nodig want je moet niet menen dat ze hun hok bevuilen. Ik hoop dat ze er niks aan overhouden, ze hebben het ruim 12 uren opgehouden! Schiet mij maar lek! Ze gaan binnenkort verhuizen en krijgen ook een nieuw hok (wel wat kleiner en ze mogen 24/7 in hun ren). Als iemand nog tips heeft om ze daar zindelijk op de krijgen:roll:

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:33

Je hebt ook konijnen toiletten. Die gebruiken wij bij de opvang ook.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:34

Nog een tip! bied je hooi aan in het toilet. konijn poepen graag bij de plek waar ze hun hooi eten :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:34

Anna79 schreef:
Gisteravond de nijnen opgesloten in hun (hele grote 160x 80) hok ivm de storm. Vanmorgen toen ik ze los liet moesten ze allebei heel nodig want je moet niet menen dat ze hun hok bevuilen. Ik hoop dat ze er niks aan overhouden, ze hebben het ruim 12 uren opgehouden! Schiet mij maar lek! Ze gaan binnenkort verhuizen en krijgen ook een nieuw hok (wel wat kleiner en ze mogen 24/7 in hun ren). Als iemand nog tips heeft om ze daar zindelijk op de krijgen:roll:

Konijnen kiezen meestal hun eigen plek en zijn daarop zindelijk. Ze een plek opdringen is veel moeilijker. Ik kijk gewoon welke plek ze uitkiezen en daar zet ik dan een bak neer.