Castreren of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Castreren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 10:37

Vroeger castreerden wij onze honden altijd, dat was nou eenmaal standaard. Tegenwoordig zijn dierenartsen er niet meer zo’n fan van, dat weet ik. Vanuit de rasvereniging wordt het ook afgeraden.

Ik begin alleen te twijfelen over alsnog castreren en aangezien hier genoeg hondenkenners op zitten, dacht ik toch maar even een topic te openen.

Onze hond is nu 1,5 jaar. Een schat van een dier, thuis ook de liefste hond die je kunt wensen. Maar hij heeft buiten wel erg veel last van zijn hormonen. Hij wordt van elk geurtje opgewonden, staat er klappertandend en schuimbekkend boven en is helemaal geobsedeerd door geuren. Wandelen is eigenlijk niet leuk meer door zijn frustratie. Ik heb het zelf bij vorige honden nog niet zo erg meegemaakt. Thuis heeft hij er dan geen last meer van. Maar ik vind die frustratie voor hem niet leuk en zelf vind ik het ook echt minder leuk om te wandelen.

Ik weet dat castratie je hond onzeker kan maken. Op dat punt twijfel ik. Hij is namelijk heel sociaal, maar hij is aan de lijn een paar keer gepakt en sindsdien kan hij naar sommige ongecastreerde reuen aan de lijn ontzettend boos doen. Nu hij dit alleen richting ongecastreerde reuen doet, heb ik zelf het idee dat het niet alleen angst is, maar ook iets van hormonen. Maar dat is mijn eigen invulling.

Bij onze paarden castreren we snel omdat we de hormonen en de frustratie bij zo’n beest zielig vinden. Ik vind het voor mijn hond ook zielig nu hij niets met die hormonen mag doen. Maar ik wil uiteraard zijn onzekere gedrag niet erger maken.

Hoe denkt bokt nav mijn verhaal over castreren?

Popstra

Re: Castreren of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:40

Ik blijf castreren als het ,man, zijn in de weg zit bij onze honden.
Heb nooit problemen door castratie ondervonden.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:43

Je kan eerst een chemische castratie proberen. Dan kun je zien hoe hij reageert. Onze hond werd namelijk juist zekerder toen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:44

Je hebt het over een hond van 1,5 jaar en grote problemen nu: is het soms een ras dat net rond die leeftijd in de pubertijd komt? Als dat het geval is dan zou ik een paar maanden wachten tot "de pubertijd" voorbij is en dan een inschatting maken. Meestal is dit tijdelijk heel heftig maar daarna snel minder hinderlijk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:44

Je kan chemisch castreren om het uit te proberen hoe het is :) dat raden ze hier altijd aaan. Werkt ca 6 maanden. Wordt soms eerste weken iets herfstiger en daarna neemt het af

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:45

Ik wist dus werkelijk niet dat dierenartsen er geen fan van zijn zomaar te castreren? Die van mij raad het juist aan als je geen fokplannen hebt.
Dan heb je ook direct minder kans op andere medische problemen zoals prostaatkanker.

Ik zou gewoon castreren. Hier is elke hond gecastreerd en van onzeker worden hebben we nooit wat gemerkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:49

Mijn hond vertoonde hetzelfde gedrag: die lag klappertandend en schuimbekkend op de grond bij ieder plasje. Er was niet mee te lopen.

Ik raad je aan chemische castratie te doen, dan kun je kijken wat het effect is voordat je definitief castreert.

Bij mijn hond was het een wereld van verschil dus die is daarna definitief gecastreerd.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:52

Wij hebben bij beide honden eerst chemisch gecastreerd en waren ook in beide gevallen zeer positief en zijn dus voor definitieve castratie gegaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:59

Ik heb nu 2 reuen gehad die beiden op latere leeftijd tumoren hebben ontwikkeld waar ze nooit last van hadden gehad wanneer ze gecastreerd waren geweest. Deze reuen (klein vuilnisbakkie en grote herder) zijn beiden op latere leeftijd alsnog gecastreerd. Had ik het van te voren had geweten dan had ik ze als jonge hond laten castreren.
Nu is alles wat ik heb rondlopen (4x) gecastreerd en ik zie bij geen enkele een negatief effect daarvan.
Ik zou dus, zeker als het gedrag daar al aanleiding toe geeft, zonder twijfel castreren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:04

Ik ben blij om te lezen dat dierenartsen beginnen bij te draaien wat betreft castratie want ze leken er standaard over te beginnen bij de eerste entingen. Misschien een soort verdienmodel?

Gezien de leeftijd van jouw hond is het echt zijn leeftijd die nu het gedrag veroorzaken. Consequent zijn en geduld hebben kunnen castratie overbodig maken.
Reuen die gecastreerd zijn kunnen aantrekkelijk ruiken voor ongecastreerde reuen waardoor die er op kunnen gaan rijden. Verder haal je de testosteron weg die bijdraagt aan de spieropbouw.
Zo zijn er nog meer redenen om niet te castreren. Bijgaande link geeft wat meer informatie waarom wel of niet te castreren.
Zelf hebben wij altijd Golden Retriever reuen gehad. Ongecastreerd omdat we deze jeugdfase niet als onoverkomelijk zagen. Bijkomend was dat castratenvachten bij Goldens een ramp zijn. Ik herken ze op afstand en om ze verzorgd te houden moeten ze wel wat vaker naar een trimsalon.

https://www.onzehond.nl/informatief/cas ... voordelen/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:29

Hier trouwens een grote reu (42kg) die erg moeilijk werd rond de 18 maanden oud. Liep achter elke hond aan en begon ook tegen mensen aan te rijen (hij leek vooral mannen wel te zien zitten; liever met dan zonder buikje).

Dat waren 2 lastige maanden met goed opletten, maar dat is allemaal voorbij gegaan zonder castratie.

Onze teef is wel geholpen maar dat is omdat er hier veel zwerfhonden zitten die achter haar aan gingen als het tijd was. Compleet onhandelbaar met een opgewonden reu die je een uur blijft volgen zonder eigenaar erbij.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 11:57

BrankaZ schreef:
Ik ben blij om te lezen dat dierenartsen beginnen bij te draaien wat betreft castratie want ze leken er standaard over te beginnen bij de eerste entingen. Misschien een soort verdienmodel?

Gezien de leeftijd van jouw hond is het echt zijn leeftijd die nu het gedrag veroorzaken. Consequent zijn en geduld hebben kunnen castratie overbodig maken.
Reuen die gecastreerd zijn kunnen aantrekkelijk ruiken voor ongecastreerde reuen waardoor die er op kunnen gaan rijden. Verder haal je de testosteron weg die bijdraagt aan de spieropbouw.
Zo zijn er nog meer redenen om niet te castreren. Bijgaande link geeft wat meer informatie waarom wel of niet te castreren.
Zelf hebben wij altijd Golden Retriever reuen gehad. Ongecastreerd omdat we deze jeugdfase niet als onoverkomelijk zagen. Bijkomend was dat castratenvachten bij Goldens een ramp zijn. Ik herken ze op afstand en om ze verzorgd te houden moeten ze wel wat vaker naar een trimsalon.

https://www.onzehond.nl/informatief/cas ... voordelen/

Ik ben hier inderdaad van op de hoogte. Onze dierenarts castreert eigenlijk alleen als het medisch noodzakelijk is gezien alle nadelen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 11:59

enzino schreef:
Je hebt het over een hond van 1,5 jaar en grote problemen nu: is het soms een ras dat net rond die leeftijd in de pubertijd komt? Als dat het geval is dan zou ik een paar maanden wachten tot "de pubertijd" voorbij is en dan een inschatting maken. Meestal is dit tijdelijk heel heftig maar daarna snel minder hinderlijk.

Hij heeft hier al wel langere tijd last van en zijn pubertijd duurt ook al even. Maar het is om de zoveel tijd wel een stuk erger. Ik vermoed omdat er dan een loopse teef in de buurt loopt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:32

Ik zou zeggen ja! Castreren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:38

Ik zou het ook doen. Zou zelfs gelijk definitief durven

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:51

Ik ben niet voor castreren omdat een hond lastig is . Je kunt best met een hond trainen in doorlopen .

Ik heb herplaatsers en een daarvan — een herder— was al gecastreerd en net zoals hierboven al gezegd werd hij was aantrekkelijk voor reuen -O- . Helaas was hij daar zelf niet van gediend en ook dat gaf moeilijk heden.
De teefjes vonden hem geen echte man meer en moesten hem ook niet . Dus best moeilijk.

Wat voor ras / of kruising heb jij? Want ook op de vacht heeft een castratie vaak invloed en krijg je geheel ontplofte vachten die slecht te onder houden zijn.

Wil je goede tips van hondenmensen kijk dan eens op

Eenhondenleven.com. https://www.eenhondenleven.com/index.php

Een erg leuk hondenforum en veel kennis

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:57

Hier ook eerst chemisch en daarna definitief gecastreerd. Is ons super bevallen. Hondje was al onzeker van zichzelf dus vandaar eerst geprobeerd hoe hij zou reageren. Nog geen dag spijt gehad.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:13

Tegenwoordig zijn er nogal veel tegenstrijdige meningen en onderzoeken over wel/niet castreren. Als ik jouw verhaal lees denk ik dat het handig is om eerst chemische castratie te proberen. Als dat helpt; definitief laten castreren.

Je hond 'trainen' om door te lopen is makkelijk gezegd. Als een hond echt zoveel last heeft van zijn hormonen train je dat er niet zomaar uit. Vraag me ook af hoe eerlijk het is naar de hond toe.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:18

Joh, bespaar dat dier een chemische castratie want 9 vd 10 worden uiteindelijk toch wel gecastreerd! Net als bij een paard.
Plus een chemische castratie ook niet zonder risico is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:14

even een leek op dat gebied heb altijd teefjes . maar waarom word dit afgeraden en zijn dierenartsen er niet huiverig voor daar waar paarden met bosjes worden gecastreerd? en bijv ook de katers

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:26

StalNollie schreef:
even een leek op dat gebied heb altijd teefjes . maar waarom word dit afgeraden en zijn dierenartsen er niet huiverig voor daar waar paarden met bosjes worden gecastreerd? en bijv ook de katers

Ik denk dat hengsten die niet voor de fok zijn zo vaak gecastreerd worden omdat de huisvesting dan veel gemakkelijker wordt. En katers,omdat die anders steeds op pad zijn en de hele buurt zwanger maken . Maar reuen kunnen gewoon thuis gehouden worden en aan de lijn uitgelaten. Dus niet moeilijk of lastig voor anderen en wat dat betreft (behalve bij medische problemen) geen noodzaak om te castreren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:33

ah op die 'fiets' maar is het niet zo dat ongecas. reuen niet overal tegen aan pissen. of doen gecastr. dat ook. ik vind dat zo ranzig tegen paaltjes, bomen, struiken, gevels bij andere.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:38

Ik heb nu mijn derde reu en ik heb geen eentje laten castreren. Ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. En heb er ook geen last van dat hij niet gecastreerd is. Hij doet wel wat lelijk naar andere intacte reuen. Maar dat is te overzien. En daar hou ik gewoon rekening mee. En dan heb ik het nu over de derde reu. De eerste 2 merkte je weinig aan.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:38

StalNollie schreef:
ah op die 'fiets' maar is het niet zo dat ongecas. reuen niet overal tegen aan pissen. of doen gecastr. dat ook. ik vind dat zo ranzig tegen paaltjes, bomen, struiken, gevels bij andere.

Je kunt zelfs een teef hebben die dat doet.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:40

Je dierenarts castreert niet zomaar meer. Maar mocht castreren hierbij helpen, is het niet 'zomaar'
Ik zou dit dus even met je dierenarts bespreken. Die kan je alle voordelen/nadelen uitleggen en opties geven. (Zoals bv eerst chemisch castreren) Mocht castratie in jouw geval helpen (en dat is dus iets wat je moet bespreken met de DA), kan dit de moeite waard zijn.

StalNollie schreef:

- Er is meer onderzoek gedaan waaruit nu ook nadelen van castreren/voordelen voor reu-houden zijn gebleken. De onderzoeken met de gezondheids voordelen van castreren/nadelen van reu houden tonen die nog steeds aan, maar het risico dat reu houden met zich meebrengt lijkt steeds kleiner te worden, vs het risico dat castreren met zich meebrengt. (Wat die risico's precies inhouden kun je op internet makkelijk opzoeken. Al zijn enkelen van de risico's van castreren ook nog twijfelachtig/niet extreem goed wetenschappelijk onderbouwd, maar meer 'er zijn mogelijk aanwijzingen voor')
Bij katten is dit nog niet zo dacht ik? Of in ieder geval dan nog niet zo algemeen bekend. En bij paarden weet ik ook niet of er al zoveel onderzoeken zijn die problemen aantonen door het castreren.

- Katten lopen veelal los buiten zonder enig toezicht en kunnen zo heel veel niet-gecastreerde poezen dekken. Dat maakt dat niet-gecastreerde katers meehelpen aan een zwerfprobleem. Dit terwijl honden vooral binnen/in de tuin wonen en buiten aan de riem zijn, en wanneer ze los van de riem lopen toch vaak onder toezicht staan. Ongelukjes komen dan minder snel voor.

- Bij paarden heeft castreren te maken met gemak+dierwelzijn (we willen steeds vaker dat paarden in de wei kunnen met vriendjes. Bij hengsten wordt hier lastiger over gedaan, of dat nu terecht is of onterecht. Sowieso wordt er bij pensionstalling vaak lastig gedaan over hengsten. En zo hoef je je minder zorgen te maken of die hengst niet stiekem tóch het hek overspringt om die dure fokmerrie te verspillen met een 'ongewild' veulen) en veiligheid. Het zijn deels nutsdieren. Hengsten worden vaak als gevaarlijker gezien. We willen er het liefst nog kleine kinderen op kunnen zetten en dat vind men veiliger met een ruin dan hengst.