Kat alleen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

Kat alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 15:14

Hoi allemaal,

Mijn oma is ongeveer 3 weken terug in het ziekenhuis beland met corona. Ze moet nu gedurende ongeveer 6 weken elders revalideren, waardoor ze in totaal zeker 9 weken van huis is.

Mijn oma heeft een kat die nu dus alleen in het huis zit. Dit gaat tot nu toe heel goed, we voeren hem elke dag, laten hem naar buiten en geven hem dan ook de nodige aandacht. Echter is dit elke dag maar een half uurtje. Soms is er iemand toevallig wat langer/vaker.

We vroegen ons af of we hem hiermee te kort doen. Hij kan in principe naar ons thuis, maar wij hebben al een oudere kater die geen andere katten gewend is (alleen van buiten) en weten daarom niet of dit zou gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarbij kan ik me voorstellen dat het beter is om hem in zijn vertrouwde huis te houden.

Wat zou in deze situatie het beste zijn voor de kat?
Laatst bijgewerkt door Han21 op 29-01-22 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:24

Ligt er aan hoe de kat van je oma is, is het dier erg op zichzelf of dol op aandacht en leven in de brouwerij.

Ik heb een tijd de Maine coon poes van mijn broertje opgehaald met de petbuggy, woonde vlakbij en broertje werkte fulltime en in het weekend ook vaak de hort op, was zo saai voor haar. Als ik met de wagen binnen kwam kwam ze in de gang rennend en glijdend de hoek om en sprong er in, eind van de dag vond ze het ook weer prima om naar huis te gaan.

Mijn Maine Coon poes vond dat prima mijn mengelmoes Kater vond het wat minder, maar we hebben genoeg ruimte dus dat ging oké.

smurffie

Re: Kan alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:27

Niet een van de kleinkinderen die tijdelijk in oma haar huis kan?
Ook minder kans op inbraak en dergelijke

Anoniem

Re: Kan alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:32

Katten zijn vaak heel erg op zichzelf en redden zich goed. Dus een kat kun je prima alleen laten.

Eventueel zou iemand in het huis kunnen gaan zitten, maar dat zou ik dan met et idee op inbraak etc doen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:41

Marije_1997 schreef:
Katten zijn vaak heel erg op zichzelf en redden zich goed. Dus een kat kun je prima alleen laten.

Eventueel zou iemand in het huis kunnen gaan zitten, maar dat zou ik dan met et idee op inbraak etc doen.

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn kat kwijnt al weg als ik een week op vakantie ga.

TS: als jij de kat kan nemen, zou ik dat proberen. Eventueel zet je een deel van je huis af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:50

Selina schreef:
Marije_1997 schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn kat kwijnt al weg als ik een week op vakantie ga.

TS: als jij de kat kan nemen, zou ik dat proberen. Eventueel zet je een deel van je huis af.

Ik zeg ook vaak. Dus niet altijd.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 15:51

smurffie schreef:
Niet een van de kleinkinderen die tijdelijk in oma haar huis kan?
Ook minder kans op inbraak en dergelijke

Het huis is op het moment deels leeggeruimd omdat er een nieuwe vloer in is gelegd. Dit gaat dus niet helaas...

Het is een kat die wel van de aandacht is, niet bepaald op zichzelf. Vandaar dat we het ook zo sneu vinden.

Een tijd terug hebben we tijdelijk een jonge kat opgevangen gehad. Deze hebben we toen ook, zo goed als mogelijk, uit elkaar gehouden, maar alsnog zocht onze oude kat alle mogelijke wegen om te vluchten, met als resultaat dat hij de halve dag buiten zat.

Ik denk dat we toch maar gaan proberen om hem naar ons toe te halen. Mocht het niet werken dan kan hij altijd nog terug.

tamary

Re: Kat alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:09

Katten zijn vaak meer huisvast dan mensvast. Laat dat dier liever lekker daar. beter dat je dan daar wat langer bent de komende paar weken. Je eigen kat eigenlijk zijn huis uit jagen door andere kat tijdelijk mee te slepen is ook voor beide geen prettige tijd.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:17

Een aantal jaren geleden heb ik 3 maanden de kat van mijn moeder in huis gehad, toen zij in het ziekenhuis lag. Ik had zelf al vier andere katten. Na even wennen ging het prima. Ook teruggaan was geen probleem.

Inmiddels is mijn moeder overleden en woont haar kat hier. Bij mijn andere katten.

Ik zou die kat echt naar jou toe halen. Veel ruimte geven en de eerste 3-4 weken niet buiten laten.
Een paar dagen alleen is prima, maar een kat die alleen is en geen mensen om zich heen heeft vind ik wel een beetje sneu voor zo lange tijd.

En... je kunt het natuurlijk altijd proberen. Als het na een week of twee nog steeds niet gaat, kun je hem altijd terugbrengen.

Bekijk de tips over het aan elkaar laten wennen van katten, en speel met ze. Grote kans dat ze het nog leuk vinden ook.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:18

Hier is de kat van mijn moeder tijdelijk in huis. Ze heeft boven een plek gekregen en mag niet naar beneden omdat we een hond in huis hebben. Niet dat die hond iets doet, maar de kat is er erg bang van, dus is beter dat die 2 niet in contact komen met elkaar.
De vrijdagavond gaan halen met het idee het te proberen tot de zondagavond en dan te evalueren en eventueel terug te brengen.
Poes voelt zich prima, dus we hebben ze nog niet terug moeten brengen, zit nu al de hele week hier. Ik dacht dat ze "buiten" zou missen, maar zelfs de vensterbank interesseert haar niet.

Ik zou dus gewoon eens een weekendje uitproberen. Je kan ze nog altijd terug naar huis brengen als het niet werkt.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:24

Het gaat nu nog om 6 weken dus? Ik zou voor zes weken de kat niet verplaatsen. Ze heeft waarschijnlijk een aantal weken nodig om te wennen net als je eigen kat. Als alles dan weer rustig is vind er weer ern verandering plaats. Katten kunnen niet goed tegen veranderingen. Ik zou beide katten die stress besparen en regelmatig even wat langer knuffelen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:06

Is het niet mogelijk dat er twee keer per dag iemand naar de kat toe gaat?
En dan een uur kan blijven. Of iets van een dierenoppas regelen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:31

Marije_1997 schreef:

Nee katten leggen zich erbij neer. 't Is niet omdat ze niet luisteren en onafhankelijk zijn dat ze gezelschap niet op prijs stellen.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:44

Sourire schreef:
Het gaat nu nog om 6 weken dus? Ik zou voor zes weken de kat niet verplaatsen. Ze heeft waarschijnlijk een aantal weken nodig om te wennen net als je eigen kat. Als alles dan weer rustig is vind er weer ern verandering plaats. Katten kunnen niet goed tegen veranderingen. Ik zou beide katten die stress besparen en regelmatig even wat langer knuffelen.

Onze kat gaat tijdens vakantie gewoon naar vrienden. De autoreis is heen een half uur en daar blijft hij dan twee weken. Hij vindt dat helemaal geweldig. Zoveel aandacht, en lekker verwend dan ook <3
Hij komt altijd dikker en blij thuis _/-\o_ Dus het kan prima
Mijn kat is dan wel erg mensgericht, houdt super erg van aandacht. Als die twee weken gaan aandacht zou krijgen :')

Ik zou het wel even een weekendje aan proberen. Vooral door die andere katten. Kan je ze apart houden? Als wel lijkt mij dat het beste

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:06

Avalanche schreef:
Marije_1997 schreef:

Nee katten leggen zich erbij neer. 't Is niet omdat ze niet luisteren en onafhankelijk zijn dat ze gezelschap niet op prijs stellen.

Precies, je kan het voor jezelf zo simpel maken als je wit maar of de kat er echt blij mee is

Je kan beter zeggen sommige katten zijn meer op zichzelf, zo heel veel huiskatten zijn dat namelijk niet