Cavia met waarschijnlijk cushing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:20

Tazzey schreef:
Inderdaad, Zebrastreep, wij hebben dat hij 6 maanden was laten onderzoeken of hij diabetes zou hebben i.v.m. de staar. Dat was gelukkig niet het geval. Het vermoeden is dat hij het resultaat is van broodfok. De dame waar hij weggehaald is had een huis vol verwaarloosde en niet geholpen dieren die er lustig op los fokten, de dierenarts denkt dat hij daardoor wat afwijkingen heeft.

De gasbuikjes kunnen ze heel oud mee worden, je moet wel echt op tijd zijn met handelen want zeker bij cavia's kan dat heel snel fout gaan. Wij herkennen het bij onze beer heel snel, hij gaat net even anders liggen, kijkt anders en is gewoon zichzelf niet. Als ik dan voel dan is het negen van de tien keer raak. Hij krijgt, ook in overleg met onze arts en Utrecht, preventief een keer per week een dosis Emeprit en sinds we daarmee gestart zijn heeft hij geen echte aanvallen meer gehad.
We letten ook erg op zijn eten, hij krijgt Science Selective brokjes en een bepaald merk hooi en die combinatie gaat goed. Qua groenvoer doet hij het heel goed op witlof, cherry tomaatjes, komkommer, paprikaatjes en peterselie.

Wat betreft de kliniek Wilhelminapark heb je absoluut gelijk, die weten zoveel over cavia's. We zijn nu met twee dieren naar hem doorgestuurd. De een had een abces in zijn kaak en de ander bleek een te snel werkende schildklier te hebben (ook een zeldzaam iets) en in beide gevallen zijn we erg kundig en vooral ook vriendelijk geholpen. Ik vind het altijd belangrijk dat dieren zich ook op hun gemak voelen bij een arts en dat doen ze in Utrecht zeker. Het is misschien heel simpel maar het feit dat hij altijd eerst even het dier een aai over de bol geeft en tegen hem praat stelt mij dan weer gerust dat mijn dier in goede handen is.
Ik vind de prijzen daar ook echt heel goed, het is een hoop geld maar zeker geen onredelijke bedragen.

Het is heel herkenbaar dat de andere caaf ook onder de dekentjes wil zitten, dat is hier niet anders. De oude beer verloor eind 2020 zijn vriendje en heeft toen een baby beer erbij gekregen. Daar leefde hij helemaal van op, hij ging hem verzorgen en tot nu toe is er nog geen onvertogen woord gevallen. Maar owee zodra de oudste een dekentje heeft en de jongste niet, dan moet en zal hij erbij liggen. Ze hebben nu dus meerdere dekentjes.

Als de oude beer een aanval van een gasbuikje had dan vond hij het fijn om bij te komen bij mij op schoot en dan kroop hij weg in mijn superzachte badjas, hij viel in slaap en twee uur later was hij bijna de oude. De warmte doet ze dan ook echt heel goed.


Ik ben nu ook er pas sinds gisteren bekend mee dat cavia's diabetes kunnen krijgen. Fijn dat diabetes is uitgesloten :j Wat een trieste start heeft hij gehad , wat fijn dat hij met veel liefde en een heel fijn huisje al zo oud is geworden. Het is wel een drama met fokken... Ik ben ook gestopt met cavia's uit de dierenwinkel te kopen. Ik hoorde op den duur waar ze weg kwamen en met de ervaring die ik had na de vorige cavia heb ik besloten alleen nog maar bij een kleine fokker te kopen. De beren die ik nu heb kwam ik per toeval tegen een week nadat ik mijn andere cavia in had laten slapen. Nou ja , uiteraard was ik verkocht toen ik ze zag ( hoe kan je nu ook een baby cavia weerstaan). Een gezin met maar 2 cavia's , en ook geen beren in huis. Ze hadden dan nu een nestje gekregen van 3 cavia's. Het voelde gelijk goed en de fokker zag direct wel dat ik verliefd op ze was en ervaring had met cavia's dus ik mocht ze beide voor 10 euro meenemen :') . Mijn volgende cavia's wil ik eigenlijk wel weghalen uit een cavia opvang. Maar het is echt lastig hoor wie nu wel en niet een goede fokker is en wie het wel en niet puur voor het geld doen. Ik denk echt dat je cavia heel veel geluk met jouw heeft gehad!

Gelukkig laat een cavia wel goed zien als ze daar last van hebben. Op de één of andere manier heeft mijn cavia het altijd in de avond tijdens het voermoment. Als hij niet direct naar zijn bak vliegt en in een hoekje zit met zijn buik wat van de grond af weet ik al genoeg. De blik in de ogen vindt ik dan zo zielig... Ik heb standaard pijnstillers in huis maar het fijnste vindt hij dan wel op schoot met mijn handen om zijn buikje heen. En dan het zielige gepiep erbij ( het is nogal een prater)... De eerste keer dacht ik van nou dit was het dan het is gebeurd. En de ochtend erna kwam meneer er als eerste aanrennen want hij had honger :') . Hier voer ik nu ook alleen nog maar met science selective ze zijn er gek op. En inderdaad groenvoer ben ik nog steeds wel zoekende wat wel en niet kan. Andijvie , witlof , wortel , paprika kan hij gewoon goed hebben. Maar bijvoorbeeld komkommer echt 1x een klein stukje in de zoveel tijd. Wij denken trouwens dat de vitamine-c tabletten ook invloed hebben op zijn darmen. Hij is vorig jaar heel ziek geweest door denken we ook een virus achtig iets en nadat we gestopt waren met de vitamine-c is hij aardig snel op geknapt en heeft nu eigenlijk al een jaar geen gasbuikje meer gehad. Wel is hij wisselend wat mager en dan weer wat dikker maar hij oogt verder goed en happy. Ze eten nu ook veel meer hooi en ik stimuleer dat ook wel door minder groenvoer te geven.

Oh het geruzie om de favoriete plek is ook zo'n ding hier. Ze hebben laatst een huisje gekregen waar ze beide in kunnen zitten. Maar beide blijven ze voor de ingang liggen zodat de ander niet naar binnen kan :') En als het dan wel gebeurd gaat dan met een hoop gemopper en getrap naar elkaar. Maar echt ruzie hebben ze gelukkig nooit!

Ik hoop dat het weer onder controle komt met je caafje en hij nog een leuke en lange tijd voor zich heeft.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 13:20

Even een kleine update.
Hij zit nu een kleine twee weken op de Geria tabletjes. In de eerste instantie moest hij er niets van hebben maar inmiddels vindt hij ze heerlijk en is het bijna een traktatie. We zien echt wel vooruitgang, hij is iets actiever, het haarverlies lijkt stil te staan en op sommige plekken komen zelfs nieuwe haartjes terug. Hij is overall gezien echt een heel stuk kwieker dan voordat we met de tabletjes zijn gestart.
Kortom, het is momenteel een gezellige en blije oude man die nog fanatiek bedelt om wat lekkers. We hopen dat hij natuurlijk nog jaren mee gaat maar dat is niet realistisch maar het zou fantastisch zijn als hij in deze staat zijn achtste verjaardag in juni weet te halen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:31

Wat een fijne update! Geweldig dat hij weer zo opleeft!

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 13:33

Nou zeker! Het verbaasde ons ook echt dat hij zo opleeft door die tabletjes. Ik had op de website van de verkoper wel positieve recensies gelezen maar ik had dit echt niet zo verwacht. Ik hoop dat ik de mannen vanavond of het weekend even op de foto kan zetten.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:35

Super dat het beter gaat!

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:45

Wat fijn ts!

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 10:58

Gisterenavond is ons vriendje overleden. Overdag was er niets mis, hij was vrolijk en beweeglijk. In de avond geef ik hem nog een vitamine C tabletje, dat was als een snoepje voor hem en een half uur later ligt hij slap in de bak. Hij leefde nog wel maar de ademhaling was erg slecht. We hebben hem bij ons genomen en later op de avond is hij rustig en vredig ingeslapen. We zijn even stuk van verdriet. We hebben nog een jong beertje zitten die erg van streek is momenteel, daar gaan we vandaag wel een nieuw maatje voor halen ondanks dat ons hoofd daar niet zo naar staat maar de kleine puk kan echt niet alleen blijven.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:19

Sterkte ts, wat moet het moeilijk zijn. Gelukkig is hij bij jullie geweest in zijn laatste momenten Y;(
Ik hoop dat jullie beertje weer gelukkig wordt met zijn nieuwe vriendje. Heel veel sterkte de komende tijd

Wij hebben bij het overlijden van onze dames ze laten cremeren. Tevens zijn daar pootafdrukken in gips gemaakt. Ben daar nu heel blij mee en kijk er dagelijks even naar

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 11:24

Dankjwel!
Wij laten onze cavia's ook altijd individueel cremeren, dat verdienen ze. Ik heb plukjes haar in mooie doosjes zitten en zo herinneren wij ze. Een urntje of pootafdrukjes zou ik niet goed kunnen handelen. Ze worden altijd uitgestrooid over zee, bij een mooie dag maken we wel eens een wandeling en denken we met een glimlach terug aan alle lieve maatjes die we verloren zijn.
Laatst bijgewerkt door Tazzey op 21-02-22 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:25

Och wat snel, maar wat heeft hij een geweldig leven gehad bij jou.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 11:27

bigone schreef:
Och wat snel, maar wat heeft hij een geweldig leven gehad bij jou.


Dankjewel! We doen altijd ons best. Wij kiezen voor hun, zij kiezen niet voor ons.

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:59

Ach wat sneu |(

Veel sterkte toegewenst.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:05

Ach, heel veel sterkte. Maar wat een mooi leven heb je hem gegeven, en wat een prachtige leeftijd heeft hij gehaald zeg.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:21

Heel veel sterkte Tazzey. Ook zo'n klein beestje kan echt een leegte achterlaten. Goed dat je voor de andere meteen een maatje zoekt, dat hebben ze zo hard nodig :(:)

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 15:24

Bedankt voor jullie lieve woorden, dat doet goed.
We hebben eerst contact opgenomen met de diverse opvanglocaties in de buurt maar die hebben geen caviaatjes zitten. Morgen gaan we bij een fokker kijken voor een 3-kleur gladhaar beertje. Onze kleine doet het momenteel wel okay, we vertroetelen hem extra met wat lekkers en knuffels. Het is gewoon zo'n leegte als hij na 8 jaar ineens weg is.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 11:53

Wij hebben het gladhaar beertje gisteren kunnen ophalen. Onze overgebleven beer was helemaal gelukkig dat hij weer een maatje kreeg, dat hij hem zag wist hij niet goed wat hij moest doen maar uiteindelijk was hij zo blij met het kleintje dat hij begon te babbelen en popcornen en het kleintje volgde snel. De kennismaking op neutraal terrein verliep echt heel soepel, de oudste begon de jongste te wassen en zaten binnen 5 minuten samen aan een blaadje lof te knabbelen. We hebben ze na 1,5 uur samen in het hok gezet en daar zitten ze nu nog. Geen ruzie, geen gebrom en geen dreigementen. Ze slapen tegen elkaar aan en eten samen. Ze zijn erg blij met elkaar. Qua leeftijd passen ze ook goed, de oudste is nu net 1,5 jaar en de jongste is vijf maanden.

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:21

Tazzey schreef:
Wij hebben het gladhaar beertje gisteren kunnen ophalen. Onze overgebleven beer was helemaal gelukkig dat hij weer een maatje kreeg, dat hij hem zag wist hij niet goed wat hij moest doen maar uiteindelijk was hij zo blij met het kleintje dat hij begon te babbelen en popcornen en het kleintje volgde snel. De kennismaking op neutraal terrein verliep echt heel soepel, de oudste begon de jongste te wassen en zaten binnen 5 minuten samen aan een blaadje lof te knabbelen. We hebben ze na 1,5 uur samen in het hok gezet en daar zitten ze nu nog. Geen ruzie, geen gebrom en geen dreigementen. Ze slapen tegen elkaar aan en eten samen. Ze zijn erg blij met elkaar. Qua leeftijd passen ze ook goed, de oudste is nu net 1,5 jaar en de jongste is vijf maanden.


Wat super schattig <3 <3

Zo leuk dat ze gaan popcornen als ze een nieuw vriendje krijgen!

Mijn cavia is 2 weken terug aan zijn gebit geholpen , maar was ook wel even bang dat hij het niet zou gaan redden. Eten ging zeer moeizaam tot bijna niet en hij begon echt af te vallen. Las overal wel dat het redelijk normaal is en dat het even duurt. Hij had ook flink wat wondjes op zijn tong. Maar meneer is nu vrolijker dan ooit en hij ziet er veel beter uit als voorheen. Maar toen hij weer begon te popcornen werd ik ook echt even heel blij!

Hopelijk worden je cavia's samen mooi en gezond oud :j

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:25

Wat een 'n leuk topic om te lezen. Verdrietig van je oudje en fijn dat je jonge beertje nu zo blij is. Onze zoon heeft in zijn studentenkamer ook 2 cavia's. Ze zijn langharig. Nu vertelde hij laatst dat ze klitten krijgen maar zich niet willen laten kammen. Hoe lossen jullie dat op?

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 12:10

Zebrastreep schreef:
Wat super schattig <3 <3

Zo leuk dat ze gaan popcornen als ze een nieuw vriendje krijgen!

Mijn cavia is 2 weken terug aan zijn gebit geholpen , maar was ook wel even bang dat hij het niet zou gaan redden. Eten ging zeer moeizaam tot bijna niet en hij begon echt af te vallen. Las overal wel dat het redelijk normaal is en dat het even duurt. Hij had ook flink wat wondjes op zijn tong. Maar meneer is nu vrolijker dan ooit en hij ziet er veel beter uit als voorheen. Maar toen hij weer begon te popcornen werd ik ook echt even heel blij!

Hopelijk worden je cavia's samen mooi en gezond oud :j


Gebitsproblemen hebben wij in het verleden ook met andere cavia's gehad. Direct na de behandeling begonnen ze vrijwel allemaal direct weer met eten, zij het met wat moeite in verband met wondjes op de tong inderdaad. Het effect is echt direct zichtbaar. Ik hield deze cavia's altijd wel extra in de gaten, dus wekelijks even de tandjes bekijken of alles nog recht is.
Fijn dat het met jouw beestje weer beter gaat, ik krijg altijd zo'n machteloos gevoel als er iets met zo'n kleintje mis is.

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 12:38

Niqui schreef:
Wat een 'n leuk topic om te lezen. Verdrietig van je oudje en fijn dat je jonge beertje nu zo blij is. Onze zoon heeft in zijn studentenkamer ook 2 cavia's. Ze zijn langharig. Nu vertelde hij laatst dat ze klitten krijgen maar zich niet willen laten kammen. Hoe lossen jullie dat op?


Ja, beide beertjes zijn nu erg gelukkig. Ze hebben zojuist lekker door het huis gelopen, lees geracet. :D Ze doen het erg goed samen, geen ruzie of gemekker.

Het kammen van langharige cavia's leerde ik ze altijd direct vanaf dat ze jong waren. Zo weten ze niet beter, als je het op latere leeftijd wilt aanleren zul je heel veel geduld moeten hebben. Het is niet onmogelijk hoor maar je hebt wat meer tijd nodig en veel geduld. Probeer het niet te forceren zodat ze het uiteindelijk fijn gaan vinden. Ik zou ze op schoot nemen met wat lekkers en eerst een aan de kam laten snuffelen en dan langzaam delen kammen die niet in de klit zitten zodat ze leren dat het best prettig is. De klitten die niet uit te kammen zijn zou ik wegknippen, let wel op dat ze niet te dicht op de huid zitten en je dus risico op knippen in de huid hebt.
Ik weet niet waar je woont maar mocht je in de buurt van Haarlem wonen dan wil ik best eens helpen.

Wij beginnen met jonge cavia's altijd met aanraken van oren en pootjes, tandjes bekijken zodat ze later niet angstig zijn als je een keer de nagels moet knippen of oren controleren. Onze cavia's zijn op latere leeftijd altijd zover dat als je zegt "tandjes" dat ze hun kopje omhoog doen en hun bekje laten zien.
Wij leren ze ook op jonge leeftijd uit een spuitje eten. Daar gaat dan wat Critical Care of een fruithapje in, er komt ongetwijfeld een dag dat ze een keer dwangvoeding moeten krijgen dan heb je op dat moment niet de extra stress omdat ze gevoerd worden terwijl ze het niet kennen.
Het beertje dat nu onze oudste is heeft op jonge leeftijd fruithapjes uit een spuitje gegeten, een tijdje geleden had hij een beginnend gasbuikje en konden we zonder issues de medicatie toedienen, en dat scheelt enorm.

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:47

Over dat dwangvoeren is wel heel slim! Ik merkte ook dat het vrij moeizaam ging het dwangvoeren. Het werd bij mijn cavia iets te letterlijk dwangvoeren is ook niet leuk voor het beestje

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je caafjes zit je toevallig ook op de Facebook groep?

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Cavia met waarschijnlijk cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 12:49

Dat werkt echt super hoor dat dwangvoeren aanleren. Als ik nu een spuitje kan en de oudste ziet het dan begint hij al te stuiteren.

Ik zit helemaal niet meer op Facebook, ik heb wel een Instagram pagina waar heel af en toe iets van de cavia's voorbij komt. Ik kan je mijn account wel even in een PB sturen als je dat wilt.