Wij hebben een Huskykruising die eind deze maand 15 jaar oud wordt. Dat is een prachtige leeftijd voor zo'n grote hond. Hij heeft het gelukkig glansrijk behaald zonder al te veel gekke dingen in zijn leven. Dat is al iets om heel erg dankbaar voor te zijn.
Diesel is als pup van 9 weken bij ons komen wonen toen ik nog thuis woonde. Op den duur ben ik het huis uit gegaan en vanwege het feit dat ik fulltime ging werken is hij bij mijn ouders blijven wonen. Mijn vader ging met pensioen, mijn moeder werkte sowieso al weinig dus hondlief heeft echt een luizenleven gehad waarbij hij maar zelden alleen was. In de vakanties was hij altijd bij mij, we stemden dit op elkaar af.
Zo ook afgelopen 2 weken. En, waar hij vorige keer al genoeg had aan kleinere rondjes lopen kan ik er nu echt niet meer onderuit: het is een echte senior. En daarmee is ook direct de vraag gekomen: wanneer is het genoeg? Zijn huidige gezondheid is helemaal niet gek: hij hoort wat minder en door de staar ziet hij wat minder, dingen die er m.i. gewoon bij horen als je hond ouder wordt. Hij heeft hier en daar een vetbult die 2 jaar geleden zijn onderzocht en verder niet kwaadaardig zijn. Hij eet goed, drinkt voldoende. Hij is blij, ook al slaapt hij meer dan voorheen. Maar hij heeft ook wel pijn door artrose, wat denk ik op een dergelijke leeftijd niet te voorkomen is.
Diesel gaat niet meer zitten: hij ligt of hij staat/loopt. Als hij loopt is het achter stram, met wat meer beweging trekt dit dan wel bij. Je hoort hem niet piepen en hij heeft ook nog steeds minstens 1x per dag de 'gekke 5 minuten', al duren die geen 5 minuten meer.
Van de DA heeft hij al iets voor door z'n voer gekregen vanwege de stijfheid/eventuele pijn die hij heeft, maar dit maakt weinig verschil. Mijn moeder belt morgen opnieuw met de dierenarts om te vragen hoe hij zijn laatste tijd zo comfortabel mogelijk kan doorgaan. Je wilt ook niet allemaal bijwerkingen als maagklachten bijvoorbeeld.
Normaal gesproken zie ik hem niet heel vaak/lang achter elkaar meer, dus ik vond deze logeerpartij heel confronterend. Heb hier en daar lekker gejankt als een klein kind en eindeloos geknuffeld. Het is zo'n geweldig lief dier. Ik wil gewoon dat we niet te laat zijn met de beslissing, maar logischerwijs roept alles in mij: ook niet te vroeg!!
Dit is mijn 1e hond, dus ik heb geen ervaring met wat acceptabel is en wat niet. Van een dierenarts online heb ik al zo'n klein boekje gelezen over dit onderwerp, maar bij mij blijft de vraag: hoe weet ik nou wat voor hem acceptabel is?
Sommige dingen zijn duidelijk, als hij niet meer wil eten/drinken/blij is/kan lopen of weet ik wat, maar zo zwart/wit is dit niet.
Het lijkt me fijn om jullie ervaringen te lezen.