Goed klonterend kattengrit zonder uitloop gezocht (langhaar)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Goed klonterend kattengrit zonder uitloop gezocht (langhaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 10:39

Hier het zoveelste topic over kattengrit, maar ik kom er nog niet echt uit. Vooral omdat ik perzen heb en zij met hun langhaarpoten toch sneller het grit uit de bak lopen dan kortharige katten. Dus ik heb vooral ervaringen van langhaarbaasjes nodig :)

Ik ben op zoek naar goed klonterend grit wat niet uitloopt (of in ieder geval minimaal).
Ik heb een tijd PeeWee gebruikt, maar dat vind ik snel stinken en erg gebruiksintensief. Daarna Cat's Best Original. Perfect spul! Klonterd goed, ruikt niet en erg zuinig in gebruik. Maar ik kon mijn huis (mijn hele huis!) wel twee keer per dag stofzuigen vanwege de enorme uitloop!

Toen de pellets van Cat's Best. Minder uitloop, maar klontert minder goed en is niet zuinig in gebruik.

Ik wil nu sowieso een Hop In kattenbak kopen, maar dan het liefst in combinatie met grit dat ook al minder uitloopt. Mochten mijn katten dan geen fan worden van de Hop In en ik weer terug moet naar mijn normale bak, dan heb ik in ieder geval goed grit.

En, als we toch bezig zijn, welke matjes werken fijn om voor de bak te leggen?

Daihyo

Re: Goed klonterend kattengrit zonder uitloop gezocht (langhaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:05

Toen ik mijn langhaar nog had merkte ik in ieder geval: des te grover des te beter. Het beste werkte het huismerk van Discus. Dat was van dat klei achtige spul, klontvormend en vrij grof. Beetje vergelijkbaar met Biokat, maar dan nog wat grover. Biokat is ook okee, maar liep ze toch nog wel wat mee naar binnen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:08

Ik heb een kattenbak met een rooster aan de binnenkant en aan de buitenkant, dat scheelt echt enorm in het uitlopen. Verder kan ik je niet helpen, ik gebruik niet klontvormend silicaat van Tigerino.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:21

Ik vind die van Tigerino het fijnst.
Ik gebruik een badmat van de Action(die met die bolletjes) als uitloopmat, werkt super.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:22

Ik ben blij met biocats. Maar nog meer blij met mijn 8 euro bak van de action. Één kant klep dicht...
Ze springen er in en uit en nul uitloop!!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:25

Het kattengrit van Lidl of de 4-voudige hygiëne van AH eigen merk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:48

Boras schreef:

Die laatste bleef hier in de lange haren hangen door de fijne structuur. En ook bij de kortharigen blijft het aan de poten plakken. Het klontert wel heel goed.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:50

Wij hebben jumbo eigen winkelmerk. Klontert enorm goed, maar wel kleine korrels dus die worden inderdaad nog in de vacht meegenomen. Daarvoor ligt er naast de mat een uitloop mat waar het meeste daarvan nog weel in eindigt en dat scheelt wel enorm voor de rest van het huis...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:56

De AH schep en schoon fijn. Werkt perfect bij mijn Noorse dame

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:00

Zo'n hop inn bak scheelt echt al zoveel!
Ik gebruik ook Cats best original. En ik zie zoveel verschil met de gewonen bak in de schuur en de hop in bak binnen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:04

Hier al zoveel soorten geprobeerd, maar het ligt nog steeds overal rondom de kattenbak en soms zelfs meegenomen richting huiskamer. Blijft bij die van ons aan de pootjes hangen.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:12

ik volg ook even want vind het ook een lastige, we hebben een lang en kortharige kat maar bij beide wordt er grit mee uitgelopen.
Ik heb ook al van die dikkere brokken (lijken op paardenbrokjes :D ) geprobeerd maar dat vinden ze zelf niet zo fijn merkte ik al. Maar die werden ook door de langharige niet mee uit de kattenbak gemorst.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:17

Ik heb hier ook peewee bakken voor mijn drie katten. Vind het juist erg schoon en makkelijk.

Deed je wel genoeg korrels helemaal onderin de bak? En genoeg korrels op de rooster al zelf? Ook elke avond bij het uitscheppen even erdoorheen gaan zodat het plas naar beneden valt. Ik gooi dan de onderbak weg en spoel deze even onder de douche uit. Dan weer een schep korrels erin en de bak erop en eventueel bijvullen. Ik leeg de bak met korrels eigenlijk nooit dus het scheelt ook in de kosten. Ik gebruik niet de peewee korrels.

Hiervoor heb ik biokats korrels gebruikt met babypoeder geur. Vond het erg fijn maar koste me te veel werk met drie katten

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:20

Volgens mij is de omgeving van de kattenbak echt net zo belangrijk als de vulling zelf. Als je je kattenbak in kunt bouwen in bv een kastje, waar ze ook door een luikje in moeten, met een rubberen matje achter het luikje, met daar pas achter de kattenbak, dan is het meeste er op de terugweg naar buiten wel af/uit als ze het kastje weer uit komen. Hielp bij de Pers die we thuis hadden in ieder geval prima, terwijl ze bij een losstaande kattenbak het anderhalve meter rond de bak volstrooide met korrels.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:22

Daihyo schreef:
Boras schreef:

Die laatste bleef hier in de lange haren hangen door de fijne structuur. En ook bij de kortharigen blijft het aan de poten plakken. Het klontert wel heel goed.

Mijn langharige weet dat ook echt overal neer te leggen hier. -O-

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:27

Eatshay schreef:
Volgens mij is de omgeving van de kattenbak echt net zo belangrijk als de vulling zelf. Als je je kattenbak in kunt bouwen in bv een kastje, waar ze ook door een luikje in moeten, met een rubberen matje achter het luikje, met daar pas achter de kattenbak, dan is het meeste er op de terugweg naar buiten wel af/uit als ze het kastje weer uit komen. Hielp bij de Pers die we thuis hadden in ieder geval prima, terwijl ze bij een losstaande kattenbak het anderhalve meter rond de bak volstrooide met korrels.

Ik vraag me altijd af of dit wel zo gezond is voor de kat. In een kastje kan de bak niet luchten en blijft alles hangen lijkt mij?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:32

Ik ben super tevreden over het eigen merk van Jumbo. Dat van AH had meer uitloop.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:43

Amber_anne schreef:
Eatshay schreef:

Ik vraag me altijd af of dit wel zo gezond is voor de kat. In een kastje kan de bak niet luchten en blijft alles hangen lijkt mij?

Wat moet er blijven hangen dan? Met een goede laag goede korrel en een bak die minimaal 1x per dag schoongemaakt wordt, hangt er echt geen amoniakdamp in de bak. En een luikje sluit ook niet luchtdicht af, dus er komt gewoon zuurstof/frisse lucht in. En hoe lang verblijft de kat er? Laat het eens anderhalve minuut zijn, dan heeft 'ie echt op z'n gemakje een dikke drol gedraaid hier :D

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:47

Kinke schreef:

Deze ook bij mijn pers! Wel uitloop matten voor de bak. De uitloopmat met een soort gaatjes rooster van rubber is nog het beste.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:52

hier een Noorse dame en in de bak zit Sanicat Ultra. Dit bevalt mij goed.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 13:19

Wat fijn zoveel reacties al :D

Mijn kattenbak staat in een soort huisje en die staat aan één kant tegen de muur, dus ze kunnen er maar aan één kant uit. Maar dan nog komt er heel veel mee, zeker met de Cat's Best, hoewel ik dat super fijn spul vind. Ik zal straks een foto maken en die plaatsen.

maralyn schreef:
Ik ben blij met biocats. Maar nog meer blij met mijn 8 euro bak van de action. Één kant klep dicht...
Ze springen er in en uit en nul uitloop!!!

Met langhaar katten? Nog meer mensen ervaring met Biokat's en langhaar katten qua uitloop?

Needje schreef:
Zo'n hop inn bak scheelt echt al zoveel!
Ik gebruik ook Cats best original. En ik zie zoveel verschil met de gewonen bak in de schuur en de hop in bak binnen!

Hier word ik blij van! Dus Hop In, Cat's Best Original en een matje? Ik denk aan zo'n matje:
https://huisdier-online.nl/product/grin ... ayEALw_wcB

Is deze ook degene die jij bedoelt, Sabri?

Amber_anne schreef:
Ik heb hier ook peewee bakken voor mijn drie katten. Vind het juist erg schoon en makkelijk.

Deed je wel genoeg korrels helemaal onderin de bak? En genoeg korrels op de rooster al zelf? Ook elke avond bij het uitscheppen even erdoorheen gaan zodat het plas naar beneden valt. Ik gooi dan de onderbak weg en spoel deze even onder de douche uit. Dan weer een schep korrels erin en de bak erop en eventueel bijvullen. Ik leeg de bak met korrels eigenlijk nooit dus het scheelt ook in de kosten. Ik gebruik niet de peewee korrels.

Hiervoor heb ik biokats korrels gebruikt met babypoeder geur. Vond het erg fijn maar koste me te veel werk met drie katten

Ja, dat deed ik. Maar ik vond het ook veel meer werk dan bijvoorbeeld de Cat's Best. Bij de PeeWee moet je inderdaad iedere keer omscheppen en de onderbak om de paar dagen legen en schoonmaken. Bij Cat's Best haal ik iedere dag de plasjes en poepjes eruit en klaar. Ik denk dat ik één keer in de maand misschien de bak een keer schoon hoef te maken.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:26

Ik moest even gaan kijken wat het merk ook al weer was, ik loop in de Welkoop altijd rechtstreeks naar de roze zakken toe. Maar is dus Sanicat Ultra wat ik gebruik.
Ik heb er altijd een flinke laag in liggen, echt een dikke 10 centimeter, en ik schep minimaal elke dag (en meestal ochtend en avond) even alles er uit. Eens in de paar weken giet ik dan de schoongeschepte vulling in een oude emmer, dan maak ik de bak even schoon met een chloorsopje, laat 'm drogen, en dan gaat de vulling er gewoon weer in terug.
Werkt hier prima.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:04

Ik heb zo'n soort matje als jouw link, werkt prima! Ik heb nu Biocat classic micro en een soort van hop in bak (sunny wings kiepbak).
Klontert prima en weinig last van uitloop maar mijn langhaar is pas 5 maanden.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:41

Ja zo een rubber matje bedoelde ik!

Verder heb je meer katten is het ook aan te raden per kat een kattenbak +1 extra. Dus met een kat 2 kattenbakken. Heb je 2 katten dan 3 kattenbakken.

Ik heb zelf een kat en ik merk dat ze vaak in de ene poept en de ander plast! Soms zelfs achter elkaar. Heeft ze een plasje gedaan en loopt ze naar de volgende bak om daar te poepen!

Veel katten zijn erg schoon en willen dat zo. Erg belangrijk want een eenmaal onzindelijke kat die bv op het dekbed of deurmat gaat plassen ben je verder van huis!

Ook zorgen dat je het water en voer niet naast maar uit elkaar zet. Ook niet te dicht bij de kattenbak! Dat vinden ze vaak smerig. In de natuur zoekt de kat ook een beschut plekje en eet elders

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:54

Kinke schreef:

Deze vond ik ook heel fijn alleen de AH heeft hem steeds niet meer -O- -O- -O-